اخبار

بر اساس تحلیلهای نرمافزار انجام میشوند مجله خبری کشاورزی

کشاورز با تأکید بر اینکه نقشه راه وزارت جهاد کشاورزی خیلی روشن است، عدم دستیابی به برخی اهداف را ناشی از همراه نبودن کشاورزان و بیتوجهی آنها به توصیههای وزارت جهاد کشاورزی دانست. در صورت نبودن کشاورزان مواد غذایی مورد نیاز افراد یک جامعه تامین نخواهد شد و مشکلات بسیار جدی به وجود خواهد آمد. برای اطلاع از تمام نکات مربوط به کشت هیدروپونیک و گلخانههای هیدروپونیک، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. بررسی و اطلاع از وضعیت کارگران مزرعه و افزایش ایمنی آنها به کمک حسگرهایی که بر روی بدن آنها نصب میشود. همچنین تنظیم زمان کاشت می تواند شما را از مبارزه با آفات و بیماری ها کمک کند. برای فروش در زمان مناسب و افزایش سود بایستی مشتریان خود را قبل از برداشت پیدا نمایید. با توجه به هدف شما از کشت محصول و البته امکانات گلخانه، زمان کاشت تعیین می شود. در گوشهای دیگر از این انبار، یک روبات بزرگتر آماده میشود تا سینیهای دیگر پر از کاهو و دیگر سبزیها به کمک یک بازوی روباتیک جابهجا کند.

طرح سازههای گلخانهای گاتیک تلفیقی از گلخانههای قلهای و سیرکولار میباشند که شکل سقف آنها به صورت کمان زاویهدار است. کشاورزی مدرن روش های جدیدی را جایگزین روش های قدیمی کشاورزی کرده است، در حقیقت در این کشاورزی استفاده از ماشین آلات پیشرفته، جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و تولید بیشتر و کاهش آسیب و آلودگی به محیط زیست بسیار اهمیت داده شده است. اتفاقا وجود مشتریان حاشیه ی خلیج فارس در لیست متقاضیان صادرات یونجه، باعث می شود که صادرات یونجه یک صادرات پر ارز برای ایران باشد چرا که فاصله ی نزدیک این کشورها با ایران، از پرداخت هزینه های هنگفت برای حمل و نقل محموله، جلوگیری می کند و نهایتا سود خوبی از فروش یونجه برای تجار ایرانی باقی می گذارد. حسامالدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیسی جمهور پیشین ایران نیز خواسته است از ورود کالاهای بازگشتی به بازار داخل جلوگیری شود. به گزارش ایران آنلاین، حسن بابایی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: وسعت اراضی کشاورزی کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است که اکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سند زراعی صادر شده است.

کشاورزی موفق به فرایندی از کاشت، داشت و برداشت محصول یا محصولاتی گفته می شود که نیاز های خود و جامعه را با آن بتوان تامین کرد. سقف گلخانه در دو طرف هم شیب و هم اندازه است و ارتفاع سقف در بلندترین نقطه آن 2.5 تا 3.5 میباشد. یعنی، اگر یک فاصله زمانی را در نظر بگیریم، یک قطعه زمین دیمی که، برای مثال، هر ۵ سال یک بار مورد استفاده قرار میگیرد، ممکن است برای هر بار کشت از زمین کشت آبی که هر ساله کشت میشد، تولید بیشتری داشته باشد ولی، اگر تولید را برای یک دوره در نظر بگیریم، ادعای لمبتون به نظر نادرست میآید، چون به مقایسه دو مقولهای دست زده است که به واقع قابل مقایسه نیستند یا حداقل، مقایسهشان معنی دار نیست.

ضربه های مکانیکی یا لرزش ماشین حمل به آن ها آسیب می رساند؟ اغلب کشورهای شرکت کننده از سال ۲۰۱۰ اقدام به تهیه و راه اندازی زیرساخت های فنی و ارتباطی نموده و از سال ۲۰۱۴ کشاورزی هوشمند را در اشکال متفاوت آن بطور عملی شروع کردهاند. تبدیل 300 هزار هکتار از عرصههای حوزه باتلاق جازموریان به کانون بحران فرسایش خاک و خطر فرونشست زمین از دیگر پیامدهای این پدیده نامطلوب است. آب بود. مصرف آب در ایران همواره بالاتر از سرانه مصرف آب در دیگر کشورهای توسعه یافته اروپایی است و بحران کمبود آب زنگ خطر را برای نهادهای دولتی و خصوصی به صدا در آورده است بحران الگوی مصرف آب موجب ضرورت بیش از پیش احداث کارخانه ای مجهز و با استاندارد های بالا شده است. سفیر چین نیز با تاکید بر اهمیت تقویت همکاری های فرهنگی، از برگزاری هفته فیلم چین در ایران در ماه های آینده خبر داد. صرفه جویی در مصرف انرژی هایی مثل آب یکی دیگر از مزیت های کشاورزی هوشمند است که اهمیت آن برای کشورهای کم آبی چون ایران مضاعف است. 2. سیستم موضعی: این سیستم شامل سه دسته بخاریهای منفرد یا تراکمی، بخاریهای کنوکسیونی یا همرفتی و بخاریهای تابشی با انرژی پایین خواهد بود.

درنهایت روند تحقیقات و کاربردهای موضوعی مرتبط با هر یک از هشت حوزه کشاورزی هوشمند سایت agriculture-na معرفی گردیده است. تا زمانی که پرورش گلخانهای و کنترل اقلیم وجود خواهد داشت، استفاده از گلخانههای گاتیک یک انتخاب ایده آل برای تمامی پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای در سرتاسر دنیا و در هر منطقهای خواهد بود؛ زیرا هم نسبت به کارایی آن مقرون به صرفه است و هم باعث افزایش کیفیت گیاهان خواهد شد. ارتفاع دیواره جانبی سازه گلخانهای نیمه دو طرفه در تمام جهات با هم مساوی است و معمولاً نسبت به یک طرفه تعداد ساعت بیشتری از روز آفتابگیر میباشد و شیب رو به جنوب در این نوع گلخانهها معمولاً بلندتر از شیب رو به شمال است و نزدیک 2/3 عرض گلخانه میباشد و شیب مربوط به شمال کوتاهتر 1/3 عرض گلخانه است که شیب سقف در قسمت جنوبی 45 تا 55 درجه است و 60 تا 90 سانتی متر دیواره جنوبی آن سنگچین شده است.

کشت گلخانهای از بهترین روشهای کشاورزی سالم بهشمار میآید که سبب گسترش کشاورزی پایدار خواهد شد. در آغازین قرن بیستم با شتاب رو به رشد کشاورزی مدرن و توجه به مکانیزاسیون کشاورزی پیامدهایی چون آسان تر شدن فعالیت های کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و تامین امنیت غذایی جامعه جهانی را تا حدودی به دنبال داشته است، همچنین این روش کشاورزی به واسطه تکنولوژی های جدید و کشاورزی مکانیزه باعث گسترش سطح زیر کشت و توانمندتر شدن کشاورزان و توسعه کشاورزی شده است. از همین­رو، افزون بر 20 سال پیش، نشریه­ای به نام تعاون با دوره انتشار ماهانه از سوی این وزارتخانه منتشر و با تغییر و تحول فراوان در طول سالها، اکنون با نام فصلنامه تعاون و کشاورزی و به عنوان تنها نشریه علمی- پژوهشی در حوزه مذکور، فعالیت میکند. اینترنت اشیا در کشاورزی این امکان را فراهم میکند تا کشاورزان برای توزیع بهتر محصولات برنامهریزی کنید. البته برای این کار تجهیزات و امکاناتی مطالبه شده که اعتبارات لازم برای فراهم شدن این تجهیزات هم در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و یک سری آزمایشگاههای مرجع هم راهاندازی کردیم تا نظارت بر تولیدات در قالب این آزمایشگاهها به صورت دقیق و شفافی انجام شود. استفاده از کود در کشاورزی فقط به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات نیست.

این روش شامل لایههای سخت افزاری و نرمافزاری است که با هدف بهینهسازی فرآیندها و استفاده از منابع و بهرهبرداری مؤثر از فضای سبز و زمین های کشاورزی به یکدیگر متصل میشوند. یک راهکار کشاورزی یا آبیاری هوشمند، از مجموعهای سختافزار نظیر حسگرهای پایش وضعیت خاک و آب، ایستگاههای هواشناسی، شیر برقی و کنترلکننده آن و معمولاً یک دروازه (Gateway) و همچنین لایههای نرمافزاری شامل پلتفرم جمعآوری و مدیریت دادهها و اپلیکیشنهای کاربر نهایی است جهت افزایش ۱۰ درصدی سود آوری و راه کار دوم استفاده از سیستم تصمیمگیر بدون نیاز به سختافزار جهت افزایش حداقل ۳۰ درصدی. Raspberry Pi به عنوان سرور وب کار میکند تا سایر دستگاهها بتوانند از طریق مرورگر وب در رایانه، تلفن یا تبلت به دادهها دسترسی پیدا کنند. کشت گلخانهای در محیط کنترل شده با بهکارگیری تکنولوژی گلخانهای و کشت بدون خاک یا کشت خاکی انجام میشود و امکان تولید مطلوب انواع محصولات کشاورزی را فراهم میکند. در ایالاتمتحده آمریکا، برای تولید محصول ارگانیک میتوان از روشهای هیدروپونیک و بدون خاک استفاده نمود، هرچند استفاده از بسترهای مصنوعی مانند پشم سنگ برای آنها ممنوع است. کشت هیدروپونیک Hydroponic یا روش کشت بدون خاک یکی از روشهای نوین کشاورزی در عصر جدید محسوب شده و طرفداران بسیاری دارد.

بر این اساس عمده تقاضای اضافی موادغذایی طی یک دهه آینده در مناطقی خواهد بود که رشد بالای جمعیتی را تجربه میکنند، بهخصوص کشورهای جنوب صحرای آفریقا، هند و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا. پاسخ صحیح به این سوال ها می تواند شما را تا حد زیادی برای ادامه ی مسیر راهنمایی و از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کند. انتقال سوخت در صورتی که از فاصله ی زیادی به گلخانه صورت بگیرد علاوه بر هزینه، خطرات زیادی به دنبال دارد. اما این روزها وضعیت کشاورزان هر روز سختتر از روز قبل میشود به اقرار مسئولان هر روزه شاهد تخلیه بیشتر روستاها و ساکن شدن جمعیت آنها در حاشیه شهرهای بزرگ هستیم که این مسئله مشکلات زیادی را برالی یک جامعه میتواند به وجود بیاورد. البته در مکانی در نزدیکی فرودگاه شیراز استارت این کار از ۱۵ سال پیش زده شده اما این کار جلو نرفته است. هر یک از موارد بالا در صورت عدم تناسب با محصول به تنهایی می توانند کشت و کار گلخانه ای را با شکست مواجه کنند. اما کدام محصول گلخانه ای سود بیشتری نسبت به دیگر محصولات خواهد داشت؟ از لحاظ تجهیزات گلخانه های آموزشی، نسبت به انواع گلخانههای دیگر تفاوتی ندارند و باید شرایط محیطی مناسب برای گیاهان فراهم آورده شود.

اگر عاشق کشت هستید و تصمیم به راهاندازی گلخانه دارید، باید گامهایی را برای تاسیس گلخانه پشت سر بگذارید. اگر قصد کشت گلخانهای توتفرنگی را دارید، میتوانید به 2 روش آبکشت و هواکشت آن را پرورش دهید. برای کاشت زعفران در گلخانه از 2 روش آبکشت (هیدروپونیک) و هواکشت استفاده میشود که روش هیدروپونیک با توجه به کاهش مصرف آب و افزایش محصولدهی تا 3 برابر، گزینه بهتری خواهد بود. در پاسخ به این سوال باید گفت که گلخانه به فضای محدود با پوشش شفاف با قابلیت کنترل شرایط محیطی از قبیل نور، دما، رطوبت و دیاکسید کربن به منظور رشد انواع گیاهان و محصولات کشاورزی در تمام فصول سال گفته میشود. پرورش محصولات فصل گرم در مناطق سردسیر و یا فصول سرد سال و بالعکس از بزرگترین دستاورد های کشت گلخانه ای بوده و البته این تنها بخشی از مزایای کشت گلخانه می باشد. کف گلخانه های عمیق به طور معمول در حدود یک متر پایین تر از سطح زمین قرار دارند و در زمستان گرم تر از گلخانه های سطی میباشند. سازه گلخانه دوطرفه به طور کامل و از هر دو جهت از نور آفتاب بهرهمند است. این نوع گلخانهها به صورت کوانست و جوی و پشتهاند و جهت آنها شمالی و جنوبی است و در تمام ساعات روز آفتاب گیر میباشد و اغلب کف آنها شاسیبندی شده و مستقمیا کشت و کار در کف آن صورت میگیرد؛ ولی امکان سکوبندی وجود ندارد و بیشتر کشت صیفی جات در آنها صورت میگیرد.

به گلخانه هایی که در آن ها گیاه با روش کشت هیدروپونیک کاشته میشوند، گلخانه هیدروپونیک گفته می شود. زمینهای زیر کشت ایران در حدود شانزده میلیون هکتار برآورد میشود و از این زمینها حدود نیمی از آن کشت آبی و نیمی دیگر به صورت دیم کشت میشود. ایران به عنوان یکی از قدرت های کشاورزی منطقه مدت هاست که در پی خودکفایی در زمینه مواد غذایی است اما با وجود قابلیت های زمین و منابع آبی این کشور، هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد. مرحله مقاوم سازی نشاء پیش از انتقال به گلخانه را فراموش نکنید؛ در انتقال نشاء به فضای آزاد توجه بیشتری به مرحله مقاوم سازی می شود، اما در کشت های گلخانه ای نیز اجرای این مرحله می تواند تاثیرات مثبتی بر ادامه رشد گیاهان شما بگذارد. همچنین کلیه دستورالعملهای مربوط به کودهای آلی و سموم دفع آفات باید رعایت شود، البته پیدا کردن کودهای آلی محلول مقرون به صرفه دشوار است. هر گیاه در مرحله رشدی خاصی بهترین پاسخ را به نشاء کردن می دهد؛ گیاه خود را به خوبی بشناسید. حال که تصمیم به راهاندازی گلخانه برای کشت گلخانهای محصولات کشاورزی را دارید، قبل از مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی باید گلخانه خود را به سیستمهای کنترل دما (سرمایش و گرمایش) و آبرسانی تجهیز کنید.

کشت گلخانهای شامل چه محصولاتی میشود؟ تقریبا از اسم سازه گلخانه تحقیقاتی مشخص است که چه اتفاقاتی درون آن میافتد. به گفته سازمان ملل, جمعیت جهان بین دو تا سه میلیارد افزایش خواهد یافت 2050, یعنی تقریبا وجود خواهد داشت 10 میلیارد نفر در این سیاره. لیست ابزارها و ماشین آلاتی که از این بخش پشتیبانی می کنند بسیار زیاد است ، اما به منظور درک این موضوع را می توان به طور مبهم در دسته های مختلف طبقه بندی کرد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. متولی رسیدگی به موضوع کشاورزی هوشمند در ایران، کمیته کشاورزی هوشمند در وزارت کشاورزی است و باید برای بهره برداری هوشمند از زمین کشاورزی سنسورهای خاص در زمین نصب کند. در کشاورزی هوشمند، هدف استفاده از دستگاه هایی است که از سنسورهای مختلف تشکیل شده اند.این دستگاه ها با استفاده از این سنسورها قادر به جمع آوری یک سری داده و ارسال آن ها به سرور جهت تجزیه و تحلیل هستند. ابتدا به طور خلاصه به عرض برسانم که متدوالترین نوع کاشت گل و گیاه در گلخانه به دو نوع کشت خاکی و کشت هیدروپونیک است.

یکی از محصولات کشاورزی با ارزش و گران قیمت، زعفران به شمار میآید که محققین در مطالعات اخیر خود به قابلیت کشت گلخانهای زغفران دست یافتهاند. که با توجه به شرایط آب و هوایی جدید و غیر قابل پیش بینی با وجود این مشکل افزایش ریسک و هزینه نگهداری از محصولات در حال رشد بیشتر میشود. علاوه بر گیاهان دارویی برخی از گیاهان غیر دارویی که در شرایط گلخانه ای و ایروپونیک کشت می شوند، مثل محصولات جالیزی چون خیار، گوجه فرنگی و نیز محصولاتی مثل قارچ خوراکی، توت فرنگی و زعفران نیز از جمله محصولات زود بازده به حساب می آیند. در این روش کشت گلخانهای خبری از خاک زمینی نبوده و گیاه داخل فضایی پر شده با آب و یا موادی جامد دیگری غیر از خاک (مانند کوکوپیت، کوکوچیپس، پرلیت و …) رشد میکند. کشت گلخانه ای این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا با ایجاد فضایی محصور جهت کنترل و فراهم کردن شرایط محیطی مطلوب برای رشد و نمو انواع گیاهان به کشت محصولات باکیفیت در طول سال اقدام کنید. در هنگام کم کردن کمان ها 30 سانتی متر انتهای کمان ها را نباید هم کرد تا بتوان کمان هارا در لوله های فونداسیون محکم کرد.

اما اینکه کدام یک از این بذرها پاسخ گوی نیاز شما در تولید محصول گلخانه است، نیاز به تحقیق و استفاده از تجربه دیگران دارد. اما ممکن است تعجب کنید که آیا هنوز هم به اندازه سبزیجات محلی سالم رشد می کنند؟ اما زمانی که محصول از مزرعه بیرون می آید کیفیت و سلامت آن باید توسط وزارت بهداشت و سازمان زیر مجموعه آن یعنی سازمان غذا و دارو بررسی شود». عرض گلخانه بین 6 تا 12 متر و طول آن نباید کم تر از 30 متر و بیشتر از 60 متر میباشد. برای مثال محصولی که به رطوبت زیاد حساسیت نشان دهد، در گلخانه ای با ارتفاع کم و تعداد کم تهویه به سرعت از بین خواهد رفت. کل شاکله این نشان به شکل دایره، نمادی از کشاورزی در عرصه کره خاکی است. کوچک بودن زمینهای کشاورزی در آمار ارایهشده توسط مرکز آمار که به وسیله سرشماری که در سال ٩٣ انجام و گردآوری شده است، یکی از مشکلات این بخش کوچک بودن زمینهای کشاورزی است، بهطوری که سهم هر بهرهبردار از اراضی کشاورزی 4/9 هکتار میشود که در عمل این میزان کمتر است، چراکه این عدد حاصل تقسیم اراضی کل کشاورزی کشور بر تعداد بهرهبرداران است.

این سازه گلخانه برای آموزش دانشآموزان و دانشجویان و یا به طور کلی علاقهمندان به کشت گلخانه پای و رشتهی کشاورزی تأسیس میشود. کاشت توتفرنگی به 2 روش کاشت بذر یا نشاء انجام خواهد شد که در روش کاشت نشاء به زمان و آب کمتری برای رشد محصول نیاز خواهید داشت که تا چند سال محصول میدهد. فصل کاشت بوته یا بذر توتفرنگی در اوایل بهار یا اواخر پاییز خواهد بود که در تابستان میوه میدهد. در اوایل بهار، میتوانید تا اواخر فصل پاییز سبزیهای تازهای را برای فروش به بازار عرضه کنید و سود قابل توجهی کسب کنید. با توجه به حجم بالای عرضه این محصولات در فصل تابستان، بهتراست بذر این محصولات را در اوایل پاییز در گلخانه بکارید تا در فصل زمستان آنها را برداشت کنید و از فروش هنداونه، خربزه و طالبی تازه در بازار به درآمد خوبی برسید. سفیر انگلیس هم مراتب رضایتمندی ملکه انگلیس را به اسدالله عَلَم اعلام داشت». با این تفاسیر در حالحاضر پنج کشور عراق، امارات، افغانستان، پاکستان و روسیه عمدهترین مقاصد صادرات کالاهای کشاورزی در فصل نخست ۱۴۰۱ بودهاند که نزدیک به ۷۲درصد از ارزش کل صادرات این اقلام را در سهماه سالجاری به خود اختصاص دادهاند. متوسط قیمت هندوانه تازه نیز در این مدت، حدود ۲۲۲ دلار به ازای هر تن است، پس از این محصول، صادرات گوجهفرنگی زراعی و شیرخشک صنعتی به ترتیب با سهم حدود ۷درصدی و ۵درصدی و به ارزش ۴/ ۷۵میلیون دلار و ۶/ ۵۴میلیون دلار قرار دارند.

سند مالکیت اعم از رسمی، قولنامهای و اجارهنامه شش ساله که باید به تایید شورا یا جهاد کشاورزی برسد. یکی دیگر از بهترین و پرسودترین محصولات در کشت گلخانهای، انواع سبزیهای خوردنی محسوب میشوند که با کمترین پایش و مراقبت، بیشترین بازدهی را در دوره کوتاهی به همراه خواهد داشت. قلمهها معمولا پس از حدود 15 روز از در آب قرار گرفتن، ریشه زده و بعد از رشد ریشه به اندازهی 5 سانتیمتر، برای زراعت آماده میشوند. گلخانه های نشاء و گلخانه های تولید محصول هر دو نیاز به نهاده های با کیفیت دارند. در ادامه هر یک از این گامهای راه اندازی گلخانه را بهطور کامل و جامع توضیح خواهیم داد تا در صورتیکه قصد ایجاد گلخانه را داشتید، دچار مشکل نشوید. این گلخانه برای کشت و پرورش بسیاری از محصولات ایدهآل و مناسب است؛ زیرا از جهت نور و درجهی حرارت به طور کامل از نور خورشید بهره میبرد. بسیاری از بسترهای کشت را پس از پایان کشت میتوان مجدداً مورد استفاده قرار داد، البته برخی بسترها با گذشت زمان ممکن است ساختار خود را از دست بدهند و کیفیت آنها کاهش یابد. زمان کاشت در واقع زمان به بازار رسیدن محصول شما را تعیین می کند و به دنبال این مسئله قیمت محصول مشخص می شود.