اخبار

بلایای طبیعی از این جمله اند مجله خبری کشاورزی

معاون جهاد کشاورزی استان ادامه می دهد: سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام مراحل اولیه برای تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و کشت قراردادی است. رسول جلیلی ادامه می دهد: در سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول سیب درختی در سرخانههای استان ذخیره سازی شده بود که پس از مصرف داخلی بیش از ۵۳۵ هزار تن از این میزان به کشورهای خارجی صادر شده که این میزان تا کنون بی سابقه بوده است. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است. لازم به ذکر است، به لحاظ تعداد تولیدکنندگان ارگانیک، هند با ۵۸۵ هزار کشاورز، اتیوبی با ۲۰۳ هزار و مکزیک با ۲۰۰ هزار کشاورز رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند. سازمان ملل هم هشدار داده اختلال در صادرات غلات اوکراین بهعنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ گندم در دنیا کشورهای آفریقایی و درحالتوسعه را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث بحران بیسابقه گرسنگی در دنیا میشود. به عبارت دیگر بودجهای که طبیعت هر ساله به ما میدهد بودجه خوبی برای کشاورزی نیست.

شرح نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی جاری به شرح زیر است. به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نرخ خرید تضمینی 42 محصولات کشاورزی شامل 25 محصول زراعی و 17 محصول باغی را برای سال زارعی 95-96 بعد از 5 ماه تاخیر از آخرین فرصت قانونی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نرخ خرید تضمینی 25 محصول کشاورزی (زراعی) برای سال زراعی جاری (98ــ97) بعد از گذشت 2 ماه از آخرین ملت، توسط شورای اقتصاد اعلام شد. امروزه با افزایش نرخ بیکاری بسیاری از جوانان از کارهای کشاورزی استقبال کرده اند در حالی که در گذشته کشاورزی کاری ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد قربانی سرپرست معاونت برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت جدید یکی از محورهای کلیدی وزارت جهاد کشاورزی بر محور کشاورزی قراردادی قرار گرفته است و هدف ما در وزارت جهاد کشاورزی، رسیدن به قدرت و اقتدار غذایی در منطقه است. معاون پارلمانی رئیس جمهور که در قالب سفر دو روزه هیئت دولت به استان کرمان سفر کرده است. معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کاهش دعاوی و ورودی پرونده به دستگاه قضا مقابله با سودجویان از جمله مزایای صدور سند کشاورزی است. در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه ای در این استان دارد و آذربایجان غربی را می توان قطب تولید سیب در کشور دانست. چین با تولید ۶۰ میلیون تن هندوانه در رتبه نخست جهان و ترکیه و هند در رتبههای دوم و سوم از این نظر قرار گرفتهاند.

این ساختار در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران و واردات بذر و کود و تجهیزات وجود ندارد یا به صورت انحصاری درآمده است. زمان کاشت بذر و یا انتقال نشاء به گلخانه یکی از مهم ترین تصمیم گیری ها در زمینه ی کشت گلخانه ای ست. در پرورش هیدروپونیک با استفاده از تجهیزات گلخانه همانند دستگاه های رطوبت ساز و هیتر گلخانه شرایط آب و هوایی لازم برای رشد گیاه زعفران را فراهم میکنند. از یک سو، قیمت نسبی پایین آب در دهه 80 منجر به مصرف بیش از حد این نهاده کشاورزی شد که در نتیجه آن، سیاستهای اصلاحی کنونی برای حفاظت از منابع آبی، به ناگزیر هزینه استفاده از آب را برای کشاورزان بیشتر میکند. تولید سامانه ­های کشاورزی دقیق (PFS) یکی از تلاشهایی بود که در اوایل دهه 1990 صورت پذیرفت. در حالت دوم به صورت بستهبندی از طریق تولیدکنندههاست که به ندرت وجود دارد؛ مانند پسته یا زعفران. با این حال این مداخلات در زیست بوم بدون عوارض جانبی ناخواسته نبوده است.

در مجموع سه مرحله دریافت کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی ایران، جواز تاسیس از وزارت جهاد کشاورزی و نهایتاً دریافت برند از مرکز مالکیت معنوی باید صورت بگیرد که هریک مدتزمان بسیار طولانی و هزینههای زیادی را به شخص تحمیل میکند که با توجه به تجربیات شخصی که برای دریافت برند بینالمللی محصولات کشاورزی ایران داشتهام، آن را به تحریر درآوردهام تا نشان دهد برند به عنوان پیشنیاز بستهبندی محصولات کشاورزی ایران، خود با روال اداری طاقتفرسا و طولانیمدت همراه است و به جرات میتوان گفت از اولین علل عقبماندگی در بستهبندی محصولات کشاورزی ایران، همین روال ثبت برند است. این اولین محموله غلات صادراتی از اوکراین از ابتدای جنگ است. به گزارش ایمنا، سید جواد ساداتی نژاد در اولین جلسه هم اندیشی با اندیشمندان و صاحب نظران که با حضور نمایندگان اندیشکدههای مرتبط با بخش کشاورزی شامگاه چهارشنبه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه کوتاه مدت سه ماهه ما در دولت سیزدهم که امنیت غذایی مردم و آرامش نسبی در بازار بود، به خوبی انجام شد و ما توانستیم از فرو چاله آبان ماه به سلامتی عبور کنیم. به عنوان مثال، سیاستهای قیمتگذاری دولت در زمینه آب و تعرفههای تجاری واردات و صادرات در سالهای گذشته در اختلالات کشاورزی تاثیر زیادی داشته است.

وی در تشریح نحوه اجرای کشت قراردادی در سالهای گذشته، اظهار کرد: در آن سالها شرکتهای مجری کشت قراردادی تمامی نهادههای تولید، ماشینآلات و آموزش و خدمات فنی و مهندسی را به کشاورزان ارائه میدادند و پس از پایان سال زراعی هزینه آن از سود سالانه محصول کسر میکردند، تا تنها دغدغه کشاورز تولید محصول کیفی مطابق با سفارش شرکت یا صنایع باشد. کشاورز در پایان یادآور شد: فائو به آمارهای جدید دسترسی ندارد. در گذشته کشاورز به شرایط طبیعی و کود وابسته بود و تولید بسیار کمی داشت و بسیاری از موارد دیگر… محصولات ما هم اگر به هنگام ارسال آلوده بود برگردانده می شود و این مسائل طبیعی است.

اعضای شورای اقتصاد عضو هیات وزیران درخواست شماره 020/12867 مورخ 1395/5/12 وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پیشنهاد قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال 1396 و محصولات باغی برای سال 1395 را بررسی و به استناد ماده (36) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) به شرح زیر تصویب نمود. برای فارغ التحصیلان کشاورزی که به دنبال حرفه های پردرآمد در این زمینه هستند ، گزینه های شغلی زیر ممکن است جذاب باشد. وی به جوانب منفی این اتفاق اشاره و تصریح کرد: بازتاب جهانی ناپسند این موضوع که محصولات کشاورزی صادراتی ایران دائما در حال مرجوع شدن است به اقتدار کشور ضربه وارد خواهد کرد، برگشت سرمایه های مملکت و مصرف محصولات ناسالم توسط مردم از دیگر موضوعات نامطبوع این اتفاق است، سوال اساسی اینجاست که چرا نهادهای متولی که تا این حد بی برنامه عمل می کنند بازخواست نمی شوند. این سوال البته در سناریوی اول هم مطرح است؛ با این تفاوت که در سناریوی اول کشاورزی بهطور کلی نابود میشود. بهطور میانگین در هر نیم هکتار پانصد و پنجاه کیلوگرم و در طول سال یک و نیم تن گیاه بهلیمو در هر چیدمان برداشت میشود. به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی یکی از استانهایی است که به سبب داشتن خاک حاصل خیز، آب و هوای معتدل سالانه 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف میکند و یکی از قطبهای تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب میشود که در محدوده زمانی مشخص این محصولات را روانه بازار مصرف میکند.

بار بر حسب دعوت هیأت مدیره در مرکز بانکتشکیل میشود. در این روش آب و مواد مغذی از طریق لوله وارد محفظهای که ریشه گیاه وجود دارد میشود و پس از اینکه پروسه تغذیه به پایان رسید محلول از طریق لولههایی از محفظه خارج میشود. البته این محصول توانسته علاوه بر تامین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز پیدا کند که طبق گفته رییس سازمان صنعت و معدن استان در ۱۱ ماه نخست سال ۹۸، ۱۳۵ میلیون دلار سیب تازه از استان به دیگر کشورها صادر شده است. شرایط آب و هوایی به صنعت لبنیات ایران نیز تاثیر می گذارد. انتظار می رود تاثیر IoT در کشاورزی در سراسر عمودی های مختلف بیان شده در بالا احساس می شود. صنعتی که اگر بتواند توجه مسئولان را به سمت خود بکشاند، می تواند برای اقتصاد استان و کشور تعیین کننده بوده و در سبد صادراتی، جای ویژه ای برای خود باز کند. کاملاً درست است که برای صادرات موفق محصولات کشاورزی ایران به بازارهای جهانی و با ارزش افزوده بالاتر، باید بستهبندی مناسبی برای آنها در نظر گرفت یا تسهیلات مالی مناسبی پشتوانه باشد، اما از نخستین اطلاعات اولیهای که بر روی یک بستهبندی درج میشود، نام محصول و نام تجاری آن است که باعث هویتبخشی به محصول بستهبندی میشود؛ نام تجاری که بینالمللی باشد و بتواند در کشورهای جهان اصالت خود را حفظ کرده و از جعل نام مصون بماند.

چغندرقند را میتوان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان دانست به طوری که درصد بالایی از تولیدات چغندر قند کشور مربوط به این استان می شود و چغندرکاران این استان در حال حاضر نیاز دیگر استان ها را نیز تامین می کنند. اما کارشناسان حوزه گیاهان دارویی همواره از نبود بسته بندی مناسب و واحدهای فرآوری این نوع گیاهان انتقاد کرده و ضعف در این بخش را از دلایل عدم پیشرفت این صنعت در کشور می دانند. کرامتی در این زمینه، استان را دارای ۲۳ واحد فرآوری عرقیات و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت اسمی ۲۴ هزارتن می داند. هرچند سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۹ درصد است، اما ارزش تولیدات کشاورزی و فرآوری آن در این کشور در سال ۲۰۱۲ به رکورد۲۲۰ میلیارد دلار رسید. هرچند اخیراً مقرر بود تا مرکز مالکیت معنوی صرفاً بر اساس مجوزهای فعالیت مندرج در کارت بازرگانی و بدون نیاز به داشتن جواز تاسیس به ثبت برند در طبقههای کالایی اقدام کند، اما همین امر نیز با استانداردهای بینالمللی و در سطح سهولت با کشورهای رقیب و همتا نیست. ، هنگام به بار نشستن محصولات در زمان فروش و سودآوری با بزرگترین چالش روبرو هستند .

قطعا استفاده از تصاویری از محصولات آنها در سایت، کمک زیادی به جلب توجه خریدار خواهد کرد. از آنجا که ما از آب و هوایی دشوار برخوردار هستیم، تلاش می کنیم تمام فناوری هایی را که در حال تست آن ها هستیم به نمایش بگذاریم و دیگران را نیز در این زمینه کمک کنیم. اصطلاح کشاورزی هوشمند به استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء، حسگرها، سیستم های مکان یابی، ربات ها و هوش مصنوعی در مزرعه شما اشاره دارد. اخیراً کامپیوترها برای چنین کنترل هایی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با بازار با اشاره به پتانسیل ویژه این استان در تولید گسترده گیاهان دارویی می گوید: این استان به دلیل تنوع اقلیمی می تواند به قطب تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود. در حال حاضر کاربرد فناوری اینترنت اشیا بسیار گسترده شده است. مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه در سال 97 عبارتند از: تولید نهال سالم، اصیل و استاندارد، تدارک و تامین انواع نهال و اندام تکثیری یارانه دار، حمایت از تامین ژرم پلاسم عاری از ویروس ارقام تجاری و به روز دنیا از طریق واردات هسته های اولیه توسط بخش خصوصی، ایجاد صندوق ملیحمایت از سرمایه گذاری نهال و اندام های تکثیری، حمایت از ایجاد هسته های اولیه، باغ های مادری از طریق بخش خصوصی، پیگیری تکثیر ارقام توزیع شده گل محمدی شامل ارقام یزد 94 و کاشان 93 و 7 ژنوتیپ برتر، پیگیری تفاهم نامه بین موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و سازمانتعزیرات حکومتی به عنوان ضابط قضایی به منظور جلوگیری از تولید و توزیع نهال از سطح نهالستان های غیر مجاز.

اشاره کرد. همچنین کشت خارج از فصل برخی از محصولات در گلخانه مزیت دیگری به حساب میآید که باعث میشود تولیداتی که در فصول خاص به عمل میآیند، همیشه در دسترس مصرفکننده باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر،تولید محصولات کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی کشور یکی از اولویتهای مهم محسوب میشود که در این راستا استان بوشهر از ظرفیت بالایی در تولید این محصولات برخوردار است. موجود در خاک، نیاز به استفاده از انواع کود یا سم را به کشاورز اعلام میکند. شناسایی واکنش گیاهان نسبت به شوری آب و یا خاک، کمک شایانی به مدیریت پایدار استفاده از آب شور در کشاورزی می نماید.

این مقام روسی، شرایط بد آب و هوایی در برخی از مناطق از جمله بارش سنگین باران و وزش شدید باد، بعلاوه مشکلات واردات قطعات یدکی برای تجهیزات کشاورزی را به عنوان دلایل کاهش تولید محصولات کشاورزی به میزان قابل توجهی کمتر از سال گذشته عنوان کرد. مجموعه این شرایط، ضرورت اصلاح سیاستگذاری در حوزه کشاورزی را گوشزد میکند. سال 98، برای تامین داخلی 29.9 میلیون اصله نهال اصلاح شده هدفگذاری شده است. این روشها شامل کاشت چندین محصول در یک سال، کاهش دفعات سالهای آیش و اصلاح ارقام است. به طور مشابه، در بخش دامپروری با استفاده از تکنیک­های کشاورزی هوشمند، می­توانند به نیازهای دام نظارت بیشتری داشته و با تغذیه و رسیدگی مناسب، مانع از بروز بیماری و افزایش سلامتی گوساله­ها شوند.

اما باید گفت که مورد بحث ساختارسازی محصولات کشاورزی ایران هیچ یک از این دو مورد نیست، بلکه ساختاری است که شخص به عنوان بازرگان و نه تولیدکننده، با برونسپاری و به نام برند ایرانی مستقیماً در جهت فروش محصولات کشاورزی ایران به مشتری سایت agriculture-na هدف اقدام میکند. با استارتاپهای جدید امکانات و مزایای بیشتری در جهت خرید و فروش محصولات کشاورزی وجود دارد. خیلی راحت میتوانند به دنبال آگهی هایی باشند که در اطراف منطقه زندگی خودشان ثبت شده است. آگهی بگذارند، تبلیغات کنند و از ابزارهای مختلفی استفاده کنند تا بتوانند محصول خود را به نمایش بگذارند. در قرن ۲۰ استفاده از موادشیمیایی یعنی علف کش، حشره کش، قارچ کش و کود شیمیایی و اختراع ماشین آلات و ابزارهای جدید، انقلاب سبز را پدید آورد. پاتروشف گفت: «با این حال، اگر ما نتوانیم به برنامه برداشت خود برسیم، مجبور میشویم، در برنامههای صادرات ۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تجدیدنظر کنیم. در مورد موقوفات خاص متولیان مجبور به فروش آنها به دولت و تقسیم آن بین کشاورزان شدند. شرایط بد جوی در برخی مناطق از جمله بارندگیهای سنگین و بادهای شدید بهعلاوه مشکلات واردات قطعات یدکی برای تجهیزات کشاورزی، باعث تولید بسیار کمتر محصولات کشاورزی نسبتبه سال گذشته خواهد شد».

ساختاری که در جهت رفع دغدغههای موجود باشد، بومی و ساده بوده و در عین حال مانند ساختارهای گذشته ناکارآمد نباشد، تشویقکننده دولت برای اجرا و نیز مجلس برای تصویب باشد، ذینفعان را در نظر بگیرد، و اینکه به عنوان یک ضرورت اساسی به آن نگاه شود و به صورت ضربتی و با کمترین روال اداری و ساختار تعریف شود تا بتوان هنگام ادغامسازی سازمانهای تجاری کنونی در سال 1396 (بر اساس برنامه ششم توسعه) آن را به عنوان یک طرح عملی و راهگشا پیشنهاد داد. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر راهکارهای در نظر گرفته شده برای افزایش صادرات این محصول می گوید: توجه ویژه به زیرساختها از جمله سورت و بستهبندی، به روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه ای در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است. کشورهای زیادی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا از ۲۴ فوریه امسال، تحریمهای سختی علیه مسکو در واکنش به حمله به اوکراین اعمال کردند. سازمان ملل هشدار داده است که اختلال در صادرات غلات از اوکراین و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم، به کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای درحال توسعه، آسیب میزند و «بحران بی سابقه گرسنگی در جهان» ایجاد میکند.

عواملی مانند خشکسالی در آمریکا و اروپا، سیل در استرالیا و شرایط نامناسب جوی در هند. پاتروشف هشدار داد، میزان گندم موجود در این فصل در جهان به دلیل عواملی از جمله خشکسالی در آمریکا و اروپا، سیل در استرالیا و شرایط نامساعد جوی در هند کاهش خواهد یافت و تمامی این عوامل به همراه «محدودیتهای لجستیکی»، «خطرات جدی برای امنیت غذایی در جهان» ایجاد میکند. وی با اشاره به میزان شکر تولید شده در آذربایجان غربی میگوید: با توجه به تولید چغندر قند در استان بیش از ۳۶ میلیون و ۶۶۵ هزار تن شکر در پنج کارخانه قند تولید و جهت مصرف به بازار عرضه شده است. برخورداری استان از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است. راه اندازی گلخانه صیفی جات : در روزگار قدیم کشاورزی کار ساده ای بود و به دلیل فراوانی آب و نبود تکنولوژی حفر چاه عمیق، همیشه آب برای کشاورزی در دسترس کشاورزان قرار می گرفت و از این مهمتر اینکه زمین رایگان توسط ارباب روستا در اختیار کشاورزان قرار می گرفت و ارباب در پایان سال به عنوان مالیات مقداری از محصولات کشاورز را برای خودش بر می داشت.