اخبار

بهره‌برداری از ۲۰۶ پروژه عمرانی برای عشایر خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

مهدی عصمتی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود: حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان، مرمت ایل‌راه‌های خسارت‌دیده از سیل، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های اداری ستاد و شهرستان‌ها، مرمت و بهسازی قنوات، چشمه و چاه مالداری و خرید تانکر آبرسانی از جمله این پروژه‌ها است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: در این مدت ۶ میلیارد تومان تسهیلات از منابع سرمایه در گردش به اتحادیه استان برای خرید علوفه مدت‌دار پرداخت شد.

وی با بیان اینکه پارسال اعتبارات استان از محل تملک دارایی و استانی بیش از ۶ برابر رشد داشته است گفت: پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال از طریق هدایت عشایر به دستگاه‌های متولی (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و کمیته امداد) و توزیع هزار و ۲۰۰ دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل با اعتبار ۱۱۸ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید بیش از ۲۵ درصد صنایع دستی خراسان جنوبی توسط عشایر انجام می‌شود افزود: در یک سال گذشته ۳۰ هزار مترمربع صنایع دستی داری و ۴۵ هزار مورد صنایع دستی غیرداری توسط عشایر تولید شد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ارائه شده به عشایر افزود: در یک سال اخیر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بلندمدت و ارزان‌قیمت بین عشایر توزیع شده که از این مبلغ ۲۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان مربوط به زنجیره گوشت قرمز و مابقی تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین متعلق به جامعه عشایری گفت: ۳۴ درصد جمعیت دامی و ۳۰ درصد تولیدات دامی این استان مربوط به عشایر بوده و ۷۰ درصد درآمد این خانوار مربوط به تولیدات دامی است.

عشایر استان خراسان جنوبی در قالب ۵۸ طایفه مستقل در تمامی شهرستان‌های استان پراکنده شده‌اند، همچنین ۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی و ۲۰ درصد در سایر شهرهای استان مستقر هستند.



منبع اخبار

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان و پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس به طول ۸۰ کیلومتر شبکه‌های انتقال و توزیع آب از طرح‌های مهم و در دست اجرا است.

عصمتی‌پور گفت: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه عشایری استان مصوب شد که تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: تجهیز ۹ حلقه چاه آب شرب، مرمت و بهسازی ۶ رشته قنات، آبرسانی سیار به مناطق عشایری، خرید چهار دستگاه ماشین آبرسانی و آبرسانی به محلات عشایر، تکمیل پروژه‌های چاه مسافر و خواجه منجیکو از دیگر اقدامات است.

عصمتی‌پور گفت: جامعه عشایری استان در کنار نقش موثری که در تامین امنیت، مرزبانی، اصالت فرهنگی و اجتماعی دارند، با وجود خشکسالی‌های چندین ساله، در یک سال اخیر ۶ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز، پنج هزار و ۱۰۰ تن شیر و فرآورده‌های لبنی و ۶۰۰ تن کرک مو و پشم تولید کردند.

وی گفت: همچنین در یک سال اخیر پروژه‌هایی از جمله اجرای مخازن آب، لوله‌گذاری و انتقال آب، تهیه و نصب تلمبه بادی آبکش، تهیه و نصب پکیج خورشیدی و آبرسانی سیار، مرمت و موج‌تراشی ایل‌راه‌های عشایری و چندین طرح زیربنایی دیگر در استان به بهره‌برداری رسید.