اخبار

بیش از سه هزار دستگاه کنتور هوشمند بر چاه‌های آب در کردستان نصب شد

وی ادامه داد: با وجود مشکلات اشاره شده، در حال حاضر موفق ترین مدل کنتور نصب شده در استان کردستان، کنتورهای هوشمند آب و برق است.

کردستان دارای ۹ دشت است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است و حفر چاه در آنها ممنوع است.



منبع اخبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اضافه کرد: عدم امکان نصب بر روی منابع آبی دارای نیرو محرکه دیزلی و قابلیت دستکاری هوشمند از طریق تابلو و مدار کنتور از جمله موانع و مشکلات کلی نصب و بهره برداری از کنتورهای هوشمند آب و برق و کنتورهای حجمی هوشمند است.

آریانژاد انحصاری بودن و نیاز به کالیبراسیون دوره ای و دوره های تعمیر و نگهداری، هزینه های بالای نصب کنتور، عدم ارائه خدمات پشتیبانی مناسب، عدم آنتن دهی در راستای قرائت و کنترل داده ها، ناکارآمد بودن سایت های طراحی شده توسط شرکت های سازنده و عدم وجود سیستم قطع برداشت مازاد بر سهمیه، عدم رعایت نکات فنی و استاندارد در نصب را از دیگر موانع نصب کنتورهای هوشمند روی منابع آبی دانست.

وی یکی دیگر از اقدامات این شرکت را اصلاح پروانه های بهره برداری با هدف صرفه جویی در مصرف آب زیرزمینی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بهینه ترین ساعت کارکرد بهره برداری از چاه های کشاورزی مربوط به استان با میانگین یک هزار و ۵۰۰ ساعت در طول دوره استفاده است.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی شامل ۹ محدوده اصلی و ۹ محدوده مشترک و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

آرش آریانژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی با بیان اینکه این کار در راستای اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود، افزود: با نصب این تعداد کنتور هوشمند روی منابع آبی استان، از برداشت ۵۸ میلیون متر مکعب برداشت غیرمجاز آب ممانعت شده است.