اخبار

بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی کشور در معرض خطر است 

بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی کشور در حال انقراض است 

اولین و سومین و چهارمین دوره این کنگره بین المللی در استان زنجان  و دومی در گیلان برگزار شد.



منبع اخبار

وی حفاظت ، احیا و توسعه و بهره برداری بهینه از  منابع طبیعی را رسالت این سازمان برشمرد و گفت :  هم اکنون چهار نوع تولید قارچ در کشور داریم که سه نوع آن در مرتع و نوع دیگر آن در جنگل ها بدست می آید.
بهزاد قارچ قهوه ای، قرمز و سفید در عرصه های مرتعی است که مورد اقبال کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد و  کیلویی حدود ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و نوع دیگر قارچ ترافل است که در جنگل های گلستان می روید و بهره برداری می شود. 
مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مجموع گونه های شناخته شده قارج در دنیا را  ۳۹۰ هزار و ۹۰۰ گونه گیاهی اعلام کرد و گفت: همانگونه که مرتع ۱۷ نوع کارکرد دارد گیاهان دارویی هم مزیت های فراوانی از جمله تولید اکسیژن، حفظ منابع پایه، مدیریت آب و خاک، پالایش زمین، تنظیم چرخش آب در طبیعت و جلوگیری از سیلاب و ریزه گردها دارند. 
وی تاکید کرد: در زمان حاضر باید برای سامان بخشیدن برداشت گیاهان دارویی و تعدیل دام در عرصه های کشور برنامه ریزی کرد در غیر این صورت به زودی شاهد ریزگردها و سیلاب خواهیم بود.

از مجموع دست کم ۲۰۰ نفر شرکت کننده در این کنگره ۸۰ نفرشان به صورت حضوری و بقیه هم به شیوه برخط حضور دارند و اغلب این شرکت کنندگان از محققان تراز اول داخلی و پژوهشگران از کشورهای فرانسه ، آلمان، استرالیا ، کانادا، ایتالیا، لهستان، هند ، چین و روسیه و کشورهای همسایه هستند.

وی تاکید کرد : باید برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی سیاستگذاری کرد و دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان صمت ، غذا و دارو ورود و بستر را برای سرمایه گذاری فراهم کنند و به جای صادرات خام در کشور فرآوری شود. 
بهزاد خاطرنشان کرد : امروز با وجود آنکه آموزش های لازم به جوامع محلی داده می شود و فرهنگ سازی هم صورت گرفته منتهی باز هم شاهد ورود خودروها در مراتع هستیم که به صورت بی رویه و غیرمجاز برداشت می کنند و این سازمان هم با کمبود نیرو مواجه است.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، ترحم بهزاد روز سه شنبه در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در رامسر افزود: تاکنون بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی  شده که بیش از دو سوم آن گونه های اروپایی است.   
وی بیان داشت : از این تعداد حدود هزار و ۷۲۸ گونه منحصربفرد ایران است و ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارویی خوراکی و صنعتی و بهداشتی است. 
وی یاد آور شد: در حالی که در گذشته دارویی وجود نداشت، مردم دارویی از همین گیاهان برای مداوا  استفاده می کردند و در دوران کرونا هم گیاهان داروی خیلی زیاد مصرف می شد. 
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهارداشت: با همه مزیت ها و خواصی که گیاهان دارویی دارد متاسفانه هنوز در زمینه بهره برداری آن ساماندهی نشده است. 
بهزاد بیان داشت : امروز عطاری هایی که در جای جای کشور فعالیت دارند بدون توجه  به رعایت قوانین بهره برداری گونه های گیاهی برداشت می کنند و نکته مهم تر زمانی که تاریخ انقضای این گونه ها در عطاری ها بگذرد نه تنها خاصیت‌ ندارند بلکه مضر هم هستند. 
وی اضافه کرد: رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در گذشته تولید علوفه بوده در حالی که امروز  نوع نگاه تغییر کرده و برای بهبود معیشت مردم و طبیعت پوشش گیاهی برنامه ها و راهبردهای قابل توجهی دارد. 
به گفته این مسوول این برنامه ها در قالب راهنمای طرح مرتعداری نظیر بوم گردی، گردشگری ، زراعت چوب  پرورش ماکیان ، پروار بندی و مهم تر توسعه گیاهان دارویی است. 

حدود ۲۵۰ مقاله در دبیرخانه این کنگره رسید که حدود ۴۰ مقاله به صورت پوستری و به هم به صورت سخنرانی است  و مجموعه مقالات برگزیده برای چاپ به منظور استفاده در مراکز علمی معتبر و بخش های مربوط مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : امروز فعالیت در کشت گیاهان دارویی و ارزآوری که دارد خیلی می تواند به بهبود معیشت خانوارها کمک کند و ضمن آنکه فعالیت در این حوزه هم جلوی فرسایش خاک، تخریب طبیعت را می گیرد. 
بهزاد ادامه داد: هزار و ۲۴۷ طرح بهره برداری از عرصه های ملی در  سطح پنج میلیون و ۲۰۰ هکتار در کشور تهیه شده است، از این میزان سطح حدود چهار میلیون هکتار آن به صورت فعال و مورد بهره برداری قرار می گیرد و سطح مفید آن ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار است.