اخبار

بیماری تب کریمه کنگو ۵۷ ابتلا و ۵ نفر فوتی 

تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک می‌باشد و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی از جمله اقداماتی است که دامداران محترم بایستی انجام دهند.
 
این بیماری مشترک بین انسان و دام از طریق تماس خون و ترشحات دام آلوده با غشاهای مخاطی بدن نیز قابل انتقال است و بایستی با پوشاندن مخاط بدن (همانند عینک ، ماسک ، دستکش و…) به خصوص در هنگام ذبح ابتلا به این بیماری را به حداقل رساند .

 در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید.

 به گزارش روز جمعه مجله خبری کشاورزی از سازمان دامپزشکی کشور، در این اطلاعیه آمده است:  تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد.

 از کشتار دام در محلهای غیر مجاز به شدت خودداری شود و مطلقا از گوشت کنار جاده ها خریداری نشود و تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی و با مهر سازمان دامپزشکی باشد .

 لاشه ی دام تازه ذبح شده به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت و جگر نیز به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری گردد .

سازمان دامپزشکی  توصیه کرد: دامداران مطلقا به کنه ناقل، که بر روی بدن دام زنده است دست نزنند و اقدام به له کردن آن نکنند چرا که از این طریق نیز بیماری قابل انتقال است.

در صورت رعایت نکات بهداشتی اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی کشور، مردم عزیز مطمئن باشند مبتلا به این بیماری نخواهند شد .



منبع اخبار

 این ویروس در برابر حرارت حساس است لذا پختن گوشت و جگر باعث از بین رفتن ویروس میشود به همین دلیل از خوردن جگر خام و نیم پخته و گوشت نیم پخته اجتناب گردد.

این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی رو به افزایش نخواهد رفت.