اخبار

تأثیر کشت گلخانه ای در اقتصاد روستایی دهستان فهرج، شهرستان یزد مجله خبری کشاورزی

وی با انتقاد از این مسئله که برداشت محصول در مزارع و باغات با استفاده از روشهای بسیار سنتی انجام میشود، افزود: برداشت محصولات کشاورزی به صورت مکانیزه آن هم با دستگاه هایی که تکنولوژی آن ها مربوط به به ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته است، یکی از دلایل عمده هدر رفت محصولات کشاورزی در مرحله برداشت به شمار میرود. لازم به ذکر است که بر اساس برنامهها قرار است که با برطرف نمودن نقاط ضعف و قوت تا سال ۱۴۱۰ تولید انواع محصولات کشاورزی را به ۳۰ میلیون تن برسانیم. اسدی ادامه داد: بخش دیگر ضایعات محصولات کشاورزی در بحث انتقال از مزرعه به بازار ناشی از نبود سیستمهای حمل و نقل حرفه ای، فقدان بسته بندی و سورتینگ مناسب و نبود سردخانهها به میزان کافی است. کشور هلند آنقدری در صنعت گلخانه سازی پیشرفت کرد که نام گلخانه های معروف به شیشهای امروز در برخی نقاط، با عنوان گلخانه هلندی شناخته میشود.

نیازی به گرده افشانی ندارد و تقریبا تمام تخم ها به میوه تبدیل می شود. آن روز تمام فکر شما به این سمت معطوف میشود که چه مواردی میتواند به کم آبی بیشتر دامن زند؟ وی از کمبود منابع آبی به عنوان مهمترین چالش پیش روی کشاورزی ورامین یاد کرد و افزود: دولت با هدف استفاده بهینه از آب کشاورزی، تسهیلات ویژهای را برای تغییر شیوه کاربری و استفاده از روشهای نوین در اختیار کشاورزان قرار داده که با استفاده از این تسهیلات، ۱۵ هزار و ۵۹۹ هکتار از اراضی کشاورزی ورامین، به تجهیزات آبیاری نوین مجهز شدهاند که این میزان ۴۳ درصد سطح کل اراضی کشاورزی دایر شهرستان است. هر یک از این بسترها معمولاً بهصورت یک بسته به عرض ۱۵ سانتیمتر و عمق ۷٫۵ سانتیمتر و طول ۹۰ یا ۱۲۰ سانتیمتر، در یک لایه پلاستیکی نازک سفیدرنگ پیچیده میشوند. اسدی با تاکید بر این مسئله که توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارد، بیان کرد: اگر با توسعه مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی، تکمیلی و حمل و نقل مناسب بتوانیم ضایعات را به صِفر و کمتر از ۴ درصد برسانیم، با این میزان جلوگیری از هدر رفت میتوان غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به سیمای بخش کشاورزی استان اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی ۷۰۰ هزار هکتار بوده که ۲.۳ درصد اراضی کشور را شامل میشود. خوشخبر تأکید داشت که به تیم ملی برگردم. آیا ماشین های حمل و نقل مخصوصی نیاز خواهید داشت؟ آیا بهتر است محصولات کشاورزی تولید و به کشورهای دیگر صادر کنیم و منابع آبی کشور را به پایان برسانیم یا اینکه آن منبع ارزشمند را برای سالهای آینده حفظ کنیم؟ یک راهکار کشاورزی یا آبیاری هوشمند، از مجموعهای سختافزار نظیر حسگرهای پایش وضعیت خاک و آب، ایستگاههای هواشناسی، شیر برقی و کنترلکننده آن و معمولاً یک دروازه (Gateway) و همچنین لایههای نرمافزاری شامل پلتفرم جمعآوری و مدیریت دادهها و اپلیکیشنهای کاربر نهایی است جهت افزایش 10 درصدی سود آوری و راه کار دوم استفاده از سیستم تصمیم گیر بدون نیاز به سخت افزار جهت افزایش حداقل 30 درصدی.

اکنون پسته زرند جزو پستههای باکیفیت شناختهشده و مورد استقبال خوبی واقعشده نوع پسته ممتاز زرندی به لحاظ مرغوبیت در دنیا رتبه اول را دارا است. قاسم قدمی در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ایراد فنی متوجه محصولات کشاورزی تولید شده در ایران نیست، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ نوع سم در کشور وجود دارد که جزو سموم مجاز و ثبت شده بر روی محصولات کشاورزی هستند. به گفته او محصولات جالیزی بهاره و تابستانه، مانند: هندوانه و خربزه نیز جزو محصولات آب بر در استان کرمان هستند که در شهرستان ارزوئیه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار هندوانه کشت میشود که در سالهای مختلف سطح زیر کشت این محصول متفاوت است. وی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش مهمی دارد، اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیز آن به ماشین آلات و فناوری روز دنیا در کاهش ضایعات احتمالی تاثیر وافری دارد و همواره به سبب آنکه بخش اعظم محصولات تولیدی درجه ۲ و ۳ است، از این رو با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد زنجیره به سبب استفاده محصول تولیدی به عنوان کنسانتره و آبمیوه میزان ضایعات روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

ژنوتیپ انتخابی باید نسبت به هر نوع تنش زیستی و غیرزیستی شکیبا باشد و در صورتی که محصول کوچکترین واکنش یا حساسیتی نسبت به هر تنشی داشته باشد، آن را از چرخه خارج کرده که این عمل باعث افزایش عملکرد تولیدات سایت agriculture-na کشاورزی میگردد. آقای فلاح از کشاورزان شهرستان بردسیر که طرح الگوی کشت را اجرا کرده و گل محمدی را به عنوان کشت جایگزین سیب زمینی انتخاب کرده است، از خوبیهای این طرح برایمان گفت: حدود ۶ سال است زمین ۲ هکتاری خود را به کشت گل محمدی اختصاص داده ام. لازم به ذکر است که طی سال های اخیر با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از منابع موجود با وجود خشکسالی، کشاورزی خوزستان کمترین آسیب را دیده است و اکنون نیز با انجام کارهای پژوهشی، محققان به دنبال بهبود کشاورزی و افزایش راندمان تولیدات زراعی در این استان هستند. با هجوم اسکندر کشاورزی ایران رو به زوال گذاشت و بسیاری از مزارع از بین رفت و این وضع تا زمان به حکومت رسیدن اردشیر بابکان ادامه یافت. در کشاورزی هوشمند در بخش اتوماسیون از مجموعه ای از ابزار های مدرن و گران قیمت از جمله ماهواره ها، هواپیما ها، پهپاد ها (ِDrone) و سیستم های کنترل کننده کشاورزی (Agriculture Automation Controller) برای جمع آوری اطلاعات محیطی مزارع شامل میزان رطوبت ، وضعیت آفات و وضعیت محصولات استفاده می شود.

ایران به تازگی در زمینه صادرات بلدرچین به روسیه شروع به فعالیت کرده است و اما این نکته همیشه ذکر می شود که ایران می تواند در راستای صادرات گوشت بلدرچین پیشرفت بسیار بیشتری داشته باشد، زیرا پتانسیل پرورش تعداد زیادی از بلدرچین ها را در ایران وجود دارد، و تنها کافی است تا که افرادی در راستای پرورش بلدرچین اقدام کنند و از طریق صادرات بلدرچین به روسیه درآمد بسیار بالایی به دست بیاورند. رودخانه های دائمی و بسیار پر آب مانند کارون، کرخه، دز، مارون و جراحی خاک این سرزمین را سیراب می کنند و سپس راهی خلیج فارس می شوند. در این برنامه نیز مانند برنامه سوم 25 درصد تسهیلات اعطایی مربوط به کشاورزی به بخش آب کشاورزی اختصاص یافت. وی بحث سرمایهگذاری در بخش کشاورزی را از ضروریات دانست و گفت: در این زمینه معافیتهای مالیاتی در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار دادهایم و اعلام کردیم و معتقدیم با توجه به مناقشات منطقهای و اتفاقاتی که افتاده و بحث نیاز دنیا به غذا، یکی از چالشهای جدی جوامع بشری بحث تأمین غذاست. به هر حال، فرسایش خاک ناشی از کشتزارهای بدون مواد شیمیایی، امپراتوری روم و دیگر جوامع باستانی در سراسر جهان را تضعیف کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: برای احداث گلخانهها تسهیلات به متقاضیان پرداخت میشود. یکی از راه حلهایی که میتواند در بخش کشاورزی، مسبب صرفه جویی آب شود، استفاده از کشتهای کم آب و کشت جایگزین است که در شمال استان کرمان، بیشتر کشت دانههای روغنی، غلات و گل محمدی جایگزین محصولات آب بر شده است. به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خوزستان سرزمینی جلگه ای است که می توان آن را «حاصلخیزترین خاک جهان» دانست. می توان با کاربرد گاز طبیعی، هزینه تولید سوخت به خصوص در فصول سرد سال را کاهش داد. نورانی ادامه داد: با ایجاد انبارهای سرد و سورتینگ و بسته بندی محصولات در کنار مزارع سبزی و صیفی این امکان وجود دارد که ضریب فساد پذیری و ضایعات محصول کاهش یابد. رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت وگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت ضایعات محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر آمار میزان ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به سبب نبود برنامه مدون الگوی کشت، عدم استفاده از مکانیزاسیون و فناوری روز دنیا و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی حداقل ۳۰ درصد است.

این شد که در سال 95 با 20 میلیون تومان وام بسیج سازندگی به کارم گسترش دادم و در حال حاضر با 3 گلخانه فعالیت می کنیم و توانسته ایم برای 5 نفر دیگر اشتغالزایی کنیم. افزایش تولید هم موجب بهبود وضع کشاورزان خواهد شد. رودها موجب شده تا مردمان این دیار در کنار آب ها سکونت کرده و برای گذران زندگی کشاورزی کنند. گیلانی با بیان اینکه باید به شرایطی برسیم که کشاورز توانمند شده و محصولات خود را بر اساس علم و تکنولوژی روز تولید کند بیان کرد: افزایش تولید، بهبود کیفیت و تولید محصولات صادراتی، موجب بالا رفتن سطح معیشت مردم و کسب دانش تخصصی در زمینه کشاورزی می شود. لازم است تا با مدیریت صحیح و انجام کارهای تحقیقاتی، تولید محصولات زراعی در این استان افزایش یابد و با ورود بخش خصوصی در این حوزه به دنبال تصرف بازارهای صادراتی کشورهای منطقه و به خصوص روسیه باشیم. عمده سبزی و صیفی به روسیه، خرما به کشورهای حوزه خلیج فارس و گندم به ایتالیا و عمان صادر میشود.

در سال های اخیر کشت گلخانه ای در کشور ما گسترش زیادی یافته است؛ به طوری که با احداث شهرک های گلخانه ای در استان های مختلف کشور، سطح زیر پوشش گلخانه ها به سرعت در حال افزایش است. ردیابهای ضدآب که در اندازههای مختلف تولید میشوند، برای موقعیتهای این چنینی مناسب هستند. به گفته متخصصان و کارشناسان این حوزه، عدم سیاستگذاری مناسب و نبود برنامه میانمدت مدون متناسب با امکانات، شرایط و نیاز کشور در جهت تأمین مواد غذایی، عامل اصلی افزایش واردات مواد غذایی به کشور، عدم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و به دنبال آن نداشتن امنیت غذایی در کشور است. با توجه به متفاوت بودن گیاهانی که به صورت گلخانه ای کشت می شوند نمی توان میزان نیاز آبی را نیز ذکر کرد اماچند نکته کلی در مورد آبیاری وجود دارد که ذکر آن ها خالی از لطف نیست. آقای محمدی از کشاورزان شهرستان ارزوئیه گفت: گرچه شرایط گندم چند سالی بهتر شده است؛ اما فروش و سود هندوانه برایم بهتر است و راستش را بخواهید به آب بر بودن این محصول فکر نمی کنم.

وی همچنین افزود: برای حل این نقیصه و تحقق بهرهوری سبز در بخش مدیریت اقداماتی را پیگیری میکنیم و کارگروهی در وزارت نیرو تشکیل شده که مسئولیت آن به عهده بنده است. او ادامه داد: سال گذشته که به دلیل افزایش قیمت ارز، دولت تلاش کرد قیمت برخی محصولات را پایین نگاه دارد، سرانه مصرف به شدت افزایش یافت و بخشی این افزایش مصرف ناشی از فرار از مرزها بود. او با اشاره به وقوع سیل سنگین در اوایل امسال و وارد آوردن خسارت به بخش کشاورزی خوزستان افزود: خوشبختانه با وجود همه این اتفاقات، شاهد افزایش یک میلیون تنی محصولات زراعی نسبت به پارسال بوده ایم و قسمت عمده بالا رفتن تولیدات به دلیل کشت گندم، ذرت، برنج و کلزا است.

از سوی دیگر بسیاری از افراد به کار کشاورزی علاقه مند هستند. از طرفی عطش زمین های کشاورزی از سال های قبل بیشتر شده است و سیراب کردن زمین ها، نگرانی ها برای کم آبی را بیشتر می کند و از سوی دیگر تامین مواد غذایی به تولید محصولات کشاورزی بستگی دارد. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر این مسئله که حمل و نقل محصولات سبزی و صیفی باید با ماشینهای مجهز و سردخانه دار انجام شود، بیان کرد: اگر حمل و نقل محصولات سبزی و صیفی با ماشینهای فاقد سردخانه در تابستان انجام شود به سبب گرمای این فصل، بخشی از محصول تولیدی به هدر میرود. محمد خیراندیش، رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: شهرستانهایی که در شمال استان کرمان، بیشترین زراعت در آنها صورت میگیرد، شامل: ارزوئیه، بافت و بردسیر است.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره شرایط دریافت بیمه حقوق بدانید، حتما مقاله جمع حقوق و مزایای مشمول بیمه را مطالعه کنید. معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات بخش کشاورزی در صورت حذف ارز ترجیحی گفت: بررسی ها نشان می دهد که در صورت حذف ارز ترجیحی، باید برای سه ماه ذخایر راهبردی و همچنین برای سه ماه ارز برای ثبت سفارش داشته باشیم. همچنین انجام خریدهای تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول است. خوشبختانه زیتون با شرایط آب و هوایی ساز کار گردیده و به ثمر دهی رسیده است؛ و یکی از کاندیداهای انتخابی برای جایگزین شده پسته است. این مقام مسئول در خصوص عوامل موفقیت در افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در خوزستان تصریح کرد: توجه ویژه به انتقال یافتههای تحقیقاتی و کارهای بِه نژادی، استفاده از ارقام پر محصول (که نه تنها افزایش تولیدی برای ما داشته بلکه در مقابل تنشهای زنده و غیر زنده مقاوم و متحمل باشد)، توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات و عدوات دنباله بند جدید (که برای حفظ محیط زیست و خاک مناسب باشد)، تغییر آرایش سطح زیرکشت (درسال ۹۲ خورشیدی ٣٧ درصد از سطح زیر کشت گندم با کارندهها کشت میشد و امثال به بالا ٧٨ درصد رسیده است.)، استفاده از خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون (طی ۵ سال گذشته حدود ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به کشاورزان داده شده و ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور سبک و سنگین و ۲۵۰ دستگاه کمباین خریداری شد) که این عوامل توانست به افزایش تولیدات کمک کند.

از دیگر سوغات محلی زرند که بانوان خانهدار در قدیم به تهیه آن میپرداختند میتوان قاووت را نام برد. شهرستانی که با نام گلهای محمدی بیشتر شناخته میشود. با پیوند درختان مذکور انواع پسته که معروفترین آنها بانامهای: ممتاز، اوحدی، کله قوچی، اکبری و فندقی است. کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان این که استان خوزستان مهمترین قطب تولیدات کشاورزی است و مقام اول را در این زمینه دارا است، گفت: در حال حاضر مجموع محصولات زراعی ۱۶ و ٢ دهم میلیون تن است، و این در حالیست که در سال ۱۳۹۲ فرآوردههای ما ۱۲ و ٢ دهم میلیون تن بوده اند که به معنا رشد ٣٧ درصدی طی این سالها است.

در چند سال اخیر کشت زعفران به لحاظ برتری آن ازنظر کیفیت و مرغوبیت نسبت به زعفران استان خراسان رواج بیشتری پیدا کردهاست و کشاورزان در روستاهای: دشت خاک، سر بنان، جرجافک و باب هویز و .. به کشت زعفران ترغیب و آن را ترویج دادهاند. آنطور که معمرین به خاطر دارند، پخت سوهان و شیرینیها محلی در ایام قدیم هم رواج داشته و معمولاً در ایام نوروز اقدام به پخت مینمودهاند. کشاورزی محصولات گلخانه ای نیاز به کارگر ثابت ندارد و فقط موقع و برداشت محصول به کارگر احتیاج دارد. طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است.گلخانهها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آنها بکار برده شده است به نوع ثابت و متحرک تقسیمبندی می شوند.گلخانههای ثابت، به گلخانه­هایی گفته میشود که مصالح ساختمانی بکار رفته در آنها از جنس پایدار و با دوام باشد. ↑ Harmon, Katherine. “Humans feasting on grains for at least 100,000 years” (به انگلیسی). ↑ Griscom, Bronson W.; Adams, Justin; Ellis, Peter W.; Houghton, Richard A.; Lomax, Guy; Miteva, Daniela A.; Schlesinger, William H.; Shoch, David; Siikamäki, Juha V.; Smith, Pete; Woodbury, Peter (2017). “Natural climate solutions”.

دومین تفاوت این شرکت ها، متفاوت بودن نحوه خدمت رسانی است که به طور معمول به سه صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری است. توضیحات ارائه شده در مجموعه آموزش کشاورزی در خانه کاملاً کاربردی و عملی بوده و نقاط قوت و ضعف هر کدام از سیستم ها، و همچنین مقایسه انواع مختلف روش های معمول هر کدام از سیستم های کشاورزی در آن گنجانده شده است. در لیست عناوین ابزارهای کشاورزی مدرن، شن کش ابزاری بسیار رایج برای هر نوع مزرعه به شمار می آید. بیماری را اینجا مستقر میکنیم و در نهایت مقاومترین بذرها به بازار معرفی میشوند. در اینجا کشاورزی هلندی در یک واحد سطح 3.3 برابر کشاورزی گیلانی و مازندرانی برداشت محصول دارد.