اخبار

تحقیقات دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بر روی ۶۰ هزار نهال پسته

دشتی با اشاره به اینکه پروژه اصلاح ژنتیک بر روی گیاه گندم از سال ۹۳ تا کنون انجام شد ادامه داد: انتظار داریم از بین تلاقی های گندم، یک سری ژنتیک های مفید از ارقام بهتر را انتخاب و جهت توسعه کشت به کشاورزان ارائه دهیم.

مطالعات ژنتیکی بر روی گیاه گندم انجام شد

وی ادامه داد : در ۵ هزار متر مربع از این مزرعه گلخانه ای با ارتفاع کوتاه ایجاد شده و هدف تحقیات نیز درآمدزایی و کمک به کشاورزان است.

تحقیقات دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بر روی ۶۰ هزار نهال پسته

مدیر مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان هم در این برنامه اظهار کرد: این مزرعه دارای ۴ هکتار مساحت است که در ۲ هکتار آن فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در قالب تحصیلات تکمیلی در بُعد زراعی انجام می شود.

علی اکبر محمدی میریک ادامه داد: از آن جایی که این روغن به دست آمده از گیاه کتان بیش از ۵۰ درصد روغن  اُمگا تری را داراست و تنها جایگزین روغن ماهی و برای بسیاری از درد ها از جمله درد مفاصل مفید است، تصمیم داریم با کاهش اُمگاتری موجود در این گیاه بتوان آن روغن را در آشپزی هم به کار برد زیرا این روغن با درصد بالای امگاتری قابلیت حرارت دیدن را ندارد.

باقری تصریح کرد: در این مزرعه کلکسیون های زیتون، انار و پسته را داریم که در حوزه انار، کل ژنتیک های انار در سراسر کشور را در این کلکسیون گردآوری کردیم و بر روی آن ها کار تحقیقاتی می شود.

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک و تولید گیاهی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان نیز در این تور فناوری اظهار کرد: فعالیت و تحقیقات به نژادی بر روی گیاه کتان در این دانشکده در حال انجام است، این گیاه در بین سایر گیاهان تنها گیاهی است که دارای ۵۰ درصد روغن امگاتری است و در داروخانه ها این روغن در قالب کپسول های دارویی و مکمل غذایی به فروش می رسد.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم که نهالی تولید کنیم تا زمانی که به باغ جهت رشد انتقال می یابد عاری از هر گونه آفت باشد و نسبت به بیماری ها و آفت های باغ نیز مقاومت نشان دهد.

کلکسیون ها زیتون، پسته و انار در رفسنجان

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، روح الله صابری عصر سه شنبه در جریان تور فناوری بازدید از واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولیعصر اظهار کرد: علم زمانی مقدس است که تبدیل به ثروت و ارزش افزوده شود.

تحقیقات دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بر روی ۶۰ هزار نهال پسته

وی اظهار کرد: در کلکسیون پسته نیز بذرهای پایه ای  از کشورهای همسایه و آسیایی را آورده و کشت می دهیم تا بتوانیم بهترین بذرهای پایه ای و بذرهای هیبریدی مقاوم به شرایط سخت را تولید کنیم.

واحد باقری بیان کرد: در حال حاضر کار تحقیقاتی بر روی گل های لیلیوم و رُز در حال انجام است تا بتوانیم خروجی موثری در سال دانش بنیان پیدا کنیم و با تولید انبوه این گیاهان بدون آفت، درآمدزایی و خلق ثروت صورت گیرد.

وی افزود: از بین آن ها  تعدادی را جهت خالص سازی انتخاب کردیم و سال بعد ارزیابی ها نسبت به بیماری پاخوره گندم در مناطقی که بارندگی زیاد است و خسارت وارد می سازد  صورت گرفت و تحقیقات و مطالعات انجام شد.

وی افزود: تولید نهال، کاری راحت است امّا گاهی اوقات ممکن است آفت هایی موجب از بین رفتن درختانی با قدمت ۲۰ سال به بالا شوند لذا کاشت نهال باید بر پایه اصول علمی و مقاوم به آلودگی و آفت، سرما و گرما و دیگر شرایط باشد.

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان نیز گفت: از جمله بیماری های گیاه گندم بیماری پاخوره است که از سال ۹۳ تا کنون مطالعات ژنتیکی بر روی این گیاه تا کنون انجام شده است.

۹۵ درصد روغن های مصرفی در ایران وارداتی است

حسین دشتی بیان کرد: برایآ این کار هزار ژنتیک را از دانشکده کشاورزی واحد کرج به رفسنجان آوردیم و کشت کردیم.

صابری بیان کرد: برای نخستین بار در کشور بر روی بیماری های تأثیرگذار بر روی پسته در حال تحقیق هستیم نام این بیماری گموز ( شیره سیاه) است که حتی درخت ۵۰ ساله پسته را از بین می برد.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بیان کرد: اینک بر روی ۶۰ هزار نهال پسته تحقیات در حال انجام است و قصد داریم بر روی ۴۰۰ هزار نهال پسته تحقیات انجام  و به کشاورز تحویل دهیم.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.



منبع اخبار

وی افزود: تصمیم داریم نهال های خاصی را تولید و به طبیعت عرضه کنیم که منحصر به فرد و دارای طعم مطلوب، راندمان در تولید میوه را بالا ببرد و نسبت به شرایط سخت محیطی مقاوم باشد.

وی خاطرنشان کرد: عملاً نهالی در حال تولید است که وقتی به باغ انتقال پیدا می کند نسبت به بیماری ها مقاوم اشت و این تکنولوژی را سعی کردیم در سال جاری توسعه دهیم و بر روی نهال های مختلف انجام شود.

محمدی میریک تصریح کرد: در کانادا این نوع روغن تولید شده از گیاه کتان که بالاترین میزان عنصر امگاتری را دارد به وفور مصرف می شود، در کشور ایران نیز روغن مصرفی به میزان ۹۵ درصد وارد می شود.

صابری گفت: لذا با تحقیقاتی که انجام دادیم عوامل بیولوژیکی شناسایی شدند و با استقرار باکتری خاص و قارچ مفید روی نهال پسته مانع نفوذ آلودگی و آفت به درخت می شود.

وی اظهار کرد: ۹ سال است که کار تحقیقاتی بر روی این گیاه در حال انجام است تا بتوان با ادغام رقم های این گیاه، رقمی از دانه های روغنی تولید شود تا  بتوانیم ۵۰ درصد از دانه های روغنی را در داخل تولید کنیم و از بیگانگان بی نیاز شویم.