اخبار

تفاوت کشاورزی سنتی و مدرن مجله خبری کشاورزی

بنابر این گزارش درشرایطی مرجوع شدن 100 ها تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی از فلفل دلمه ای گرفته تا سیب زمینی و کیوی در روزهای گذشته خبرساز شده و موضوع استفاده از سموم غیراستاندارد و با ماندگاری بالا نگرانی های بسیاری در جامعه ایجاد کرده است که اتاق تهران طی سال های گذشته هشدارهای مکرری نسبت به استفاده از سموم غیراستاندارد در تولید محصولات کشاورزی به وزارت کشاورزی داده اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. به گفته شرکت سیسکو (Cisco) تاکنون نزدیک به ۱۵ تریلیون دلار برای تکنولوژیهای مرتبط با اینترنت اشیا در کشاورزی سرمایهگذاری شده و این رقم همچنان در حال افزایش است.

برای رفع این مشکل، وزارت جهادکشاورزی، سامانه «سماک» (سامانه مجوزهای الکترونیک کشاورزی) را تاسیس کرده که از چهارشنبه هفته جاری یا شنبه هفته آینده سایت agriculture-na آغاز بهکار میکند. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بخش قابل توجهی از صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام میشود و این کشورها با توجه به شرایط جغرافیایی، در طول سال، بخش مهمی از نیاز کشاورزی خود را از محصولات ایرانی تامین میکنند. با وجود تمام مشکلاتی که هر ساله کشاورزان ما در زمینه فروش محصولات خود با آن روبهرو هستند، هنوز وزارت کشاورزی بستر مناسبی به منظور خرید تضمینی محصولات کشاورزی فراهم نکرده است و به جای خرید مستقیم و نظارتشده از کشاورزان، بخش زیادی از بازار سنتی را به دلالان سپرده است. آمار سرشماری کشور که در برنامه هفت ساله دوم انجام شد، نشان میداد که «۷۰ درصد جمعیت کشور در حدود ۴۵ هزار روستا و دهکده سکونت دارند و درآمد سالانه حاصله از محصولات کشاورزی کمتر از ۳۰ درصد درآمد ملی است.» بنابراین توازنی بین جمعیت شاغل در بخش کشاورزی و سهمی که از درآمد ملی عاید میشد، وجود نداشت و این عدم توازن به بهرهبرداری نادرست و ناکافی از منابع تولید در بخش کشاورزی (نیروی انسانی، زمین و آب) مربوط میشد.

هر ساله در کشورهای مختلفی نمایشگاه ها و بازار ادوات کشاورزی مختلف بر پا می شود که در کشور ما نیز هر از گاهی نمایشگاه هایی برای نمایش توانمندیهای تولید کنندگان ایرانی برگزار می شود. نرخ خرید تضمین از دو بعد زمان و میزان آن مهم است یعنی باید اولا بر اساس قانون نرخ مناسبی تعیین شود دوم اینکه در زمان مناسبی که قانونگذار تا آخر شهریور در نظر گرفته ابلاغ شود. 12 تااز بهترین گیاهان دارویی که باید درآپارتمان یا گلخانه پرورش دهید! وی در ادامه به ضرورت حضور افرادی که صاحب فکر و ایده و تجربه بوده و با زیست بوم پروژه های کشاورزی به لحاظ فنی و میدانی و تجربی آشنایی دارند در بخش مدیریت کلان مدیریتی اشاره و با بیان اینکه این افراد می توانند به عنوان معین فکری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و به ارائه برنامه های کاربردی اقدام کنند افزود: علاوه بر این در حوزه مدیریت نرم افزاری نیز باید دانشگاه ها به طور جدی وارد عمل شوند؛ دانشگاه هایی که به خصوص در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند مهارت های مدیریت و بهره برداری و نگهداری از ساختار مزرعه را در برنامه آموزشی خود داشته باشند، دانشگاه باید میرآب پرورش بدهد نه یک مهندس آب که به دنبال یک میز برای نشستن است و تنها قادر است که محاسبه کند، دانشگاه باید گیاهپزشکی را تربیت کند که مهارت توصیه کود و سم مزارع و باغات زیست بوم خود را داشته باشد.

به دلیل گلخانه ای بودن این سبزی امکان کاشت آن در اوایل تابستان و برداشت آن در اواسط پاییز امکان پذیر نیز می باشد. شناسایی کانون های آسیب پذیر و مقابله با شرایطی که باعث می شود خسارت بیشتری به تولیدکنندگان وارد شود، یکی از کانون های آسیب پذیر بحث قنوات است. لذا بنا به درخواست اتحادیه های صادراتی حوزه محصولات کشاورزی، مسائل و مشکلات تولید و صادرات محصولات زراعی و باغی، با تشکیل کارگروه تخصصی و با مشارکت مسئولین و مدیران سازمانهای دولتی و کارشناسان تخصصی بخش خصوصی، در اتاق تهران احصاء و راهکارهای عملی شناسایی گردید. ۹۵ درصد صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس بهصورت امانی انجام میشود و فروش امانی را بازار کنترل میکند نه صادرکنندگان و ما باید با چندین کشور تولیدکننده چانه زنی کنیم که بتوانیم در نهایت موفق به صادرات شویم. و این به معنی این است که پرورش دهنده ی آن می تواند محصولات متنوعی تولید کند و با خاموش کردن نور، وزن محصولات قابل فروش خود را افزایش دهد. فروش محصولات کشاورزی در ایران در بازارهای سنتی صورت میپذیرد که عمدتا توسط دلالان کنترل میشود و نظارت دقیقی بر روی آن صورت نمیگیرد.

صادر شده است. اگر در زمینه کنترل دوره باقیمانده سموم یا مواد شیمیایی روی محصولات کشاورزی سوءمدیریتی وجود داشت، باید این موضوع در همه محصولاتی که صادر میشود، مشهود باشد. این سموم بنا بر سیاستهای ابلاغی دولت و برنامه ششم تولید میشود، وجود کاستیها امری طبیعی است اما اینگونه نیست که سموم تولیدی برای جامعه مضر یا فاقد اثرگذاری لازم باشد. سیاستهای توسعه ناپایدار در چهار دهه جمهوری اسلامی هم منابع آبی ایران را نابود یا آلوده کرده هم زمینهای کشاورزی را. امروزه شاهد هستیم که با استفاده از کشت گلخانه ای در مناطق جنوبی هم این محصول را کشت می کنند. همچنین با استفاده از کشاورزی از راه دور که زیر مجموعه از کشاورزی پیشرفته و مدرن است همواره محصولات تولیدی مزرعه شما باکیفیت، سالم و تازه هستند. این آرامش ذهنی را به مردم میدهم که محصولات کشاورزی ما سالم است و اینگونه نیست که سازمان حفظ نباتات و وزارت جهادکشاورزی هیچگونه نظارتی بر تولید و عرضه این محصولات ندارند.

مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی، میزان استفاده از سموم برای تولید محصولات مختلف کشاورزی را تعیین و بر رعایت مقررات آن نظارت میکند. دستاورد مهم دیگر این کارگاه تاکید بر استفاده از فناوری پهپادها به جای استفاده و بکارگیری تصاویر ماهوارهای میباشد. در نشستی با مسئولان ازبکستانی اعلام شد بستهبندی سیبزمینی صادراتی به ازبکستان باید حاوی کمتر از ۲کیلوگرم خاک باشد. تخلفات پی در پی در زمان اعلام که بر اساس قانون تا پایان شهریور بود اما تا 6 ماه تاخیر داشت و تعیین کمتر از آنچه که بر اساس قانون تصریح شده بود، مجلس را بر آن داشت که شورای قیمت گذاری شکل دهد که اعضای آن از جنس خود کشاورزان باشند که تصمیم آنها قرین به صحت باشد. در مناطقی که باران سالانه کمتر از دویست و پنجاه میلیمتر باشد کشاورزی بدون آبیاری ممکن نیست.

یعنی باقیمانده سموم و آفات کشاورزی عامل برگشتخوردن محمولههای اخیر نبوده است؟ سیبزمینیها از ازبکستان، بهدلیل خاک اضافه ناشی از برداشت آن در فصلی که بارندگی وجود دارد، مرجوع شده، در نتیجه باقیمانده سموم، علت برگشت این محموله نبوده است. برای تمام محصولات از یک سموم استفاده شده بنابراین نمیشود تنها یک محموله را معدوم کرد چرا که در کشور همان کالاها مورد استفاده مردم قرار میگیرد.» او گفت: «مسئولان در زمینه واردات سموم باید مراقبت میکردند. اگر از خودتان زمین دارید که چه بهتر و هزینه ای که بابت اجاره باید پرداخت می کردید، می توانید در قسمت های دیگر هزینه کنید. در روسیه، هند و چین هم پروتکلهای واردات محصولات کشاورزی عوض شده است.

میتوانید با قرار دادن تصاویر به صورت یک فیلم کوتاه پشت سر هم فرآیند دقیق رشد محصولات و تغییرات به وجود آمده را میتوانید مشاهده کنید. وی افزود: محصولات حاصل از کشت گلخانهای به کشور روسیه صادر میشود که البته با مشکلاتی هم در این زمینه مواجه هستیم. پیشرفت در زمینه های مختلف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ترکیب با نیاز به بهبود بهره وری کشاورزی، هم برای مسائل امنیت غذایی و هم برای تأثیرات زیست محیطی، زمینه کشاورزی هوشمند را ایجاد کرده است. هدف این دوره، تهیه یک مجموعه آموزشی برای علاقه مندان به رشته تولیدات گلخانه ای است تا بهتر با گلخانه، عوامل محیطی مؤثر بر رشد گیاهان و نحوه کنترل آن ها آشنا شوند.

کد ۱۶ رقمی عمدتا به محصولات تازهخوری مانند سبزی و صیفی و باغی تخصیص مییابد. ماندگاری پلاستیکهای پوششی با درجه حرارت شدید، گردوغبار، شن و ماسه، آلایندههای هوا و اشعه ماوراءبنفش (UV) کاهش مییابد. اگر دما در طول روز بیش از حد افزایش یابد میتواند باعث کاهش تولید و انتشار گرده شود و از طرفی درجه حرارت بیشازحد کم در طول شب (زیر ۱۶ درجه سانتیگراد) نیز اثر مشابهی بر گردهافشانی خواهد داشت. بازگشت محمولههای صادراتی کشاورزی از برخی کشورها بهدلیل تغییر مقررات و پروتکلهای قرنطینهای در کشورهای مقصد صادراتی بوده است. این سامانه باید از سالها قبل ایجاد میشد اما پروتکلهای کشورها اینگونه نبود و صادرکننده تنها به قرنطینه اکتفا میکرد، قرنطینه نیز گواهی بهداشتی برای محصول صادر میکرد زیرا طبق قانون صدور گواهی سلامت محصولات بر عهده سازمان غذا و داروست که در آن میزان فلزات سنگین، باقیمانده سموم و نیترات آزمایش میشود. این در حالی است که در قانون تجارت ایران الزامی برای این سازمان در این زمینه وجود ندارد، چنانکه گمرک میگوید براساس قانون، تنها گواهی بهداشتی ملاک است و اگر خواستار صادرات محصول با گواهی سلامت هستید، باید قانونی جداگانه تصویب شود تا با نمونهبرداری آنالیز فلزات سنگین، مواد شیمیایی، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی بهخصوص ازت در آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو انجام و گواهی سلامت محصول صادر شود.

به هر حال صاحب تجارت این برآورد مالی را انجام میدهد که من بدنبال صرفهجویی در مصرف آب ،چقدر عملکرد و سوددهی من افزایش خواهد یافت؟ پیش از این سازمان برنامه و بودجه نرخ خرید تضمینی را تعیین می کرد که نارضایتی های زیادی از سوی کشاورزان را در پی داشت. پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری سبب شده که گندمکاران محصول تولیدی خود را به دولت نفروشند و کل خرید تضمینی گندم 5 میلیون تن شده است که حداقل به 5 میلیون تن واردات نیاز است. در همینباره اگرچه ایران 97 درصد تولید زعفران دنیا و 115هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول از 122هزار هکتار اراضی کشت شده در جهان را در اختیار دارد اما مشکلاتی سر راه این صنعت است که درصورت عدم مدیریت، این فرصتها به تهدید تبدیل خواهد شد.

اما در کشورهای دیگر مانند هند و چین که مزرعه کیوی دارند، آفتزدایی را ضروری میدانند. با این حساب، دلیل برگشتخوردن فلفل دلمه از روسیه و کیوی از هند و چین چه بوده است؟ قبلا سموم از کشورهای مختلف و با تنوع بیشتری وارد میشد اما بعد از تحریمها، سم تنها با تکنولوژی کشورهای چین و هند وارد میشود. بهعلت تحریمها تنوع و کیفیت سموم کشاورزی وارداتی کاهش یافته است. تولیدکنندگان با استفاده بیرویه از سموم یا سموم بیکیفیت، اعتبار خود را در کشورهای مقصد خراب نمیکنند. سازمان حفظ نباتات و در مجموع دولت متولی انجام این کار نبوده، بلکه این سازمان وظیفه دارد با تعیین ضوابط و مقررات، کمکحال تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات در حوزه فنی مهندسی باشد. طبق قانون وظیفه سازمان حفظ نباتات صدور گواهی بهداشتی برای این محموله صادراتی است. وظیفه سازمان حفظ نباتات چیست؟ با وجود همه نظارتها، البته امکان تقلب در بازار سموم همانند همه محصولات دیگر وجود دارد که نباید بهحساب سازمان حفظ نباتات گذاشته شود. باید دید در این چرخه تولیدکننده، صادرکننده یا متولیان بخش فرآوری و بستهبندی این محصولات چه کسانی هستند. به این ترتیب به نظر میرسد، باید همزمان با چارهاندیشی برای کشاورزی، به مزیت نسبی استانها نیز پرداخت تا کسبوکارهای ازبینرفته در بخشهای دارای مزیت نسبی احیا شوند.

دبیر اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: در راستای تحقق تامین امنیت غذایی با تاکید بر تولید در داخل کشور ( تدبیر 35) الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای توسعه دانشبنیان کشاورزی ضروری است همانند بسیاری از کشورهای جهان اقدامات اساسی در ارتباط با حمایت و پشتیبانی بیشتر دولت، افزایش بهره وری از منابع و نهاده های تولید، کاهش تصدی گری دولت و تحول در شرایط و ساختار آموزشی و پژوهشی کشاورزی کشور ایجاد شود. علاوه بر این، این بخش محصولات ضروری تولید نمیکند در نتیجه زمان مورد نیاز برای بازیابی بازار در این بخش طولانیتر خواهد بود.

شیشه های این گلخانه ها در شرکت مزرعه بکر به صورت ساده، سکوریت، تک جداره، دو جداره و پراكنشي عرضه و به انتخاب مشتری، جایگذاری و اجرا میشوند (شیشه مورد استفاده در گلخانه ها از نوع حرارتی (Tempered glass) به دلیل استحکام بالاتر میباشد) که این شیشه ها با نوارهای epdm و یا با چسب های مخصوص، آبندی میشوند. در مطالب بسیاری اینجا در وبسایت آتاویتا، تولیدکننده محصولات کشاورزی گلخانه شیشه ای با کشت هیدروپونیک و صاحب یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان، درباره تغذیه گیاه در کشت هیدروپونیک به طور کلی نوشتهایم. از طرفی به علت وجود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، صادرات این محصولات با مشکل مواجه شده و منجر به مرجوع شدن برخی از محمولههای صادراتی گردیده است.

با عنایت به عمق مشکلات ناشی از استفاده نادرست از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات باغی و زراعی که علیرغم پیگیری های متعدد این اتاق از سازمان های مرتبط و همچنین دستگاه های نظارتی، تا به حال توفیقی در این زمینه حاصل نشده است؛ در این کارگروه “سند تحقیقاتی بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی” پیرامون جمعبندی مشکلات ناشی از وجود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ارائه راهکارهای عملی به منظور خروج از این بحران، تدوین گردیده که به پبوست جهت استحضار و بهرهبرداری تقدیم می گردد. بنابراین گزارش اتاق بازرگانی پیش از این سند تحقیقانی بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی رونمایی کرده بود و به وزارت جهاد کشاورزی دولت گذشته ارائه داده بود. تنها راهحل باقیمانده برای شما کشاورزان عزیز این است که خودتان دست بهکار شوید و به کمک پلتفرمهای آنلاین برای محصولات خود بازاریابی اینترنتی کنید. اگر شما بهعنوان یک کشاورز بهدلیل مشکلاتی مانند همهگیری ویروس کرونا، افزایش یکباره نرخ تورم و ارز، تحریم و کاهش صادرات، کاهش درآمد و در نتیجه قدرت خرید مردم دیگر امیدی به رونق بازار فروش سنتی خود ندارید، بهترین راهحل شما بازاریابی اینترنتی است. براساس مطالعه ای که در سال 1393 و با توجه به نمونه مورد مطالعه، میانگین، حداقل و حداکثر درآمد ناشی از فروش محصولات، هزینه نهاده های مصرفی و مجموع هزینه های جاری در گلخانه های خیار و گوجه فرنگی استان برآورد گردید.

رشد جست و نیاز روز افزون به محصولات کشاورزی و وجود عوامل خسارتزا سبب شده تا مصرف سموم و کودهای کشاورزی در چند ده اخیر به شدت افزایش یابد. اگر قیمت مناسب نباشد کشاورزان هر محصولی که دوست دارند می کارند و کشت کشاورزان از محصولات اساسی که مدنظر دولت است و سالانه دلارهای زیادی را برای واردات میپردازد دور خواهد شد که نمونه آن گندم است، علیرغم اینکه سالها خودکفایی در این محصول به شدت استراتژیک را تکرار کردیم اما چند سالی است که وارد کننده هستیم و امسال هم بیش از 5 میلیون تن باید وارد کنیم. اگر کسب و کار گلخانه ای دارید، شما هم می توانید فعالیت خود را در این فضای تخصصی و حرفهای معرفی کنید. در نتیجه، بهمدت ۵روز، سیبزمینی استاندارد صادر شده، قرنطینه شد و آن دسته از سیبزمینیهایی را که خاک بیشتری داشت، خودمان برگشت زدیم، زیرا کشور مقصد اعلام کرده بود محمولههای صادراتی سیبزمینی با بیش از این میزان خاک را نمیپذیرد.