اخبار

تمایل شدید چینیها به خرید املاک و اراضی کشاورزی در آمریکا مجله خبری کشاورزی

با قابلیت برنامه پذیر بودن این طرح، هر کشاورز می تواند ضمن تعیین زمان دقیق و میزان رطوبت مورد نیاز برای هر گیاه، آبیاری مزارع خود را در ساعت مشخص و در صورت کمبود رطوبت انجام دهد و حتی می تواند با استفاده از اطلاعات هواشناسی ، محاسبه احتمال بارش باران، آبیاری را به تاخیر بیاندازد که این باعث به هدر نرفتن آب می شود و کشاورزان می توانند شرایط مطلوب را جهت به ثمر رسیدن محصولات خود فراهم کند. اینترنت اشیاء ( IoT ) به یکی از بزرگترین محورهای توسعه کشاورزی تبدیل شده است با اینکه IoT یک مفهوم جدید در صنعت کشاورزی محسوب می شود، به دلیل مزایایی که این فناوری در کشاورزی هوشمند دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است فناوری IoT اطلاعات قابل اطمینانی در مورد بذری که باید کشت شود، میزان بذر، بهترین زمان کاشت و برداشت و همچنین میزان محصولی که پیش بینی می شود برداشت شود به کشاورز می دهد با استقرار IoT ، کشاورز می تواند از طریق حسگرهایی که برای تعیین رطوبت خاک، پیش بینی شرایط جوی، میزان رشد گیاه، وضعیت خاک، وجود آفات و یا بیداری در گیاهان، در مزرعه کشاورزی مستقر شده اند، از راه دور و با استفاده از تلفن هوشدند اطلاعات مناسب را در قالب گرافیکی و یا ویدیویی دریافت و اقدامات و تصمیمات لازم را اتخاذ نماید هدچنین با استفاده از حسگرهای اندازه گیری رطوبت و اطلاعاتی که این حسگر در مورد میزان رطوبت خاک ارسال می کند و با توجه به میزان آب مورد نیاز گیاه موجب کاهش هدر رفت آب و در نتیجه بهینه سازی آب خواهد شد همچنین با نظارت آنلاین بر وضعیت رشد گیاه و شناسایی به موقع آفات و بیماری ها موجب افزایش عملکرد محصول می شود با بهره گیری از خدماتی که فناوری اینترنت اشیاء در اختیار کشاورزان قرار می دهد عدلکرد محصولات افزایش و هزینه ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد ضمن اینکه مداخلات انسانی نیز با استفاده از این فناوری کاهش خواهد یافت.

وی، با اشاره به نقش رژیم غذایی سالم در افزایش سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: وجود قطعات کوچک مزارع کشاورزی، پایین بودن سطح سواد کشاورزان در استفاده از فناوریهای نوین و معیشتی بودن بخش کشاورزی از جمله مشکلات بخش کشاورزی کشور است که در این راستا باید با استفاده از ظرفیت فارغالتحصیلان بخش کشاورزی و بهکارگیری دانش فنی در جهت ارتقای ارزشافزوده محصولات کشاورزی، افزایش سطح درآمد و رونق اقتصادی این بخش حرکت کنیم. برای اینکه بتوانید با کاشت توت فرنگی گلخانه ای به درامدهای بالا برسید باید در مقیاس های وسیع اینکار را انجام دهید. میزان مصرف آب در گلخانه یک چندم مزرعه است.

شرکت بهین مبتکران ایده با درک عمیقی که از بازار کشاورزی از مرحله تولید محصول تا ارائه به بازار دارد، و همچنین تخصص کارشناسان این شرکت در زمینه اینترنت اشیاء ، آماده ارائه مشاوره به کشاورزان گرامی در زمینه هوشمند سازی مزارع و گلخانه ها است. شرکت بهین مبتکران ایده که در زمینه گلخانه های هوشمند و بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا گامهای مهمی برداشته است، برای آشنایی کشاورزان با مبحث کشاورزی هوشمند بخش ویژه ای را در وب سایت خود راه اندازی نموده است و آمادگی اجرای پروژه های کشاورزی هوشمند را دارد. وی افزود: به نظر می رسد که یک ابزار حاکمیتی بالادستی نیاز است تا بتواند سازو کار تعامل و همکاری دانشگاه ها و بخش اجرایی را هدفمند و قانونی کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در خصوص نیروی تحصیلکرده حوزه کشاورزی نیز تصریح کرد: ۳۵ درصد از دانشجویان حوزه کشاورزی دنبال شغل نمیروند و ۳۵ درصد دیگر در حوزه غیر از کشاورزی فعالیت سایت agriculture-na میکنند. حشرات زیادی مانند ملخها هر ساله به مزارع حمله میکنند و محصولات کشاورزی را میخورند. براساس اعلام مسئولان مربوط، طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ درمجموع ۶۹ هکتار به سطح گلخانههای استان افزوده شدهاست که نسبت به دوره ۱۵ ساله قبل از آن، چیزی حدود ۴۰۷ درصد رشد نشان میدهد. مهمترین مورد برای کشاورزان، این است که بدانند یک گیاه در چه آب و هوایی امکان رشد دارد؛ چرا که هرگونه اشتباه در این زمینه ممکن است خسارت مالی زیادی وارد کند.

در روزگار های قدیم کشاورزان هر روز صبح بیل به دست سراغ زمین کشاورزی خود می رفتند و منتظر نزولات آسمانی بودند ولی کم کم مردم پیشرفت نمود و با احداث قنات و امروزه نیز با احداث چاه های عمیق کار کشاورزی را توسعه دادند، ولی از همه جا می شنویم که آب های زیر زمینی نیز دچار کمبود شده و دولت برای مقابله با بحران کم آبی اقدام به مسدود نمودن چاه های عمیق بدون مجوز می نماید و مشکلاتی مانند کم آبی باعث اختراع گلخانه شد. در ادامه بهطور مختصر برتری گلخانه نسبت به مزرعه را شرح میدهیم.

بارزترین ویژگیهای این گلخانه شیشهای، تولید محصول با مصرف کمترین آب ممکن، افزایش ۱۰ برابری تولید، کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق و کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز، کاهش آلایندههای زیست محیطی، تغذیه بهتر گیاه، کاهش مصرف کود و در نهایت کاهش ضایعات نسبت به گلخانههای معمولی است. معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال 99 و 1400 در سطح استان قریب به 31 هکتار گلخانه در حال احداث است، گفت: استان زنجان دارای چهار مجتمع گلخانهای فعال است و در حال حاضر نیز مجتمع گلخانهای وحدت در شهرستان ابهر خرمدره با سطح 40 هکتار، با سرمایهگذاری هزار میلیارد تومان، با اشتغال 500 نفر و تولید 10 هزار تن که عمدتاً صادراتی است در حال احداث بوده که بخش خصوصی به عنوان سرمایهگذار ملی در این پروژه سهیم است. بر اساس پیش بینی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) انتظار می رود که جکعیت جهان در سال 2050 به 10 میلیارد نفر برسد. جالب این است که با اینکه سقف این سازه ها بسیار بلند است، ولی هیچ ستونی برای ساخت آنها استفاده نشده و به نوعی یکی از عجایب معماری به شمار می رود.

مقاله حاضر که به روش مروری و با استفاده از منابع مکتوب و اینترنتی تهیه شده، در صدد است که به نقش کشاورزی هوشمند در رشد پایدار تولید محصولات کشاورزی و همچنین کاهش مصرف نهاده های کشاورزی و کاهش خطر آلودگی های زیست محیطی با اجرای کشاورزی دقیق و از طریق توزیع نهاده ها بر اساس نیاز واقعیشان در هر قسمت از مزرعه که اطلاعات آن موجود می باشد، در آینده زراعت جهان بپردازد. همانطور که گفته شد هدف اصلی گلخانه ها فراهم آوردن شرایط مناسب رشد و محافظت از محصولات در برابر آب و هوای نامساعد و آفات مختلف است. موارد گفته شده مجموعه ای از توصیه هاست , نه بایدها , در نتیجه پیش بینی های گفته شده ممکن است بصورت کامل محقق نشود همانطور که پیش بینی آب و هوا یکی از کارهای بسیار تخصصی و در عین حال عوامل بسیاری در تغییرات آب و هوا در آینده دخیل است.

کشاورزی هوشمند و فناوری اینترنت اشیا در زمینه رشد تولید ، بالا بردن کیفیت محصولات و همچنین کاهش مصرف انرژی در تولید محصولات کشاورزی، می توانند بسیار کاربردی و نتیجه بخش باشند. همگام با رشد فزآینده فناوری اطلاعات و ارتباطات ، روند پذیرش این فناوری ها در عرصه های مختلف تولید ، خدمات ، و کسب و کارهای مختلف رو به افزایش است .کسب و کارهای کشاورزی نیز از این مقوله مستثنا نیستند . اما سوای که مطرح می شود آیا این دستگاه ها همان دستگاه های هوشمند نیستند! به علاوه امکان تعیین میزان آب مصرفی از طریق اتصال گیت وی آبیاری به کنتور میسر می باشد. وی همچنین به ضرورت حضور پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات گیلان اشاره و تصریح کرد: باید تمهیدات لازم برای استقرار هوشمند پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات فراهم شود. گلخانه دار باید اجزاء تشکیل دهنده گلخانه ها را بشناسیم و نحوه بکارگیری آنها را در گلخانه بداند. در فصل پاییز و زمستان، قیمت این میوه به شدت افزایش یافته و گلخانه دار با کاشت آن میتواند سود بالایی به دست بیاورد. علاوه بر این، چینی ها نه تنها اراضی و مراتع کشاورزی بسیار زیادی را در آمریکا خریده اند بلکه کنترل برخی شرکت های عظیم تولید مواد غذایی مانند شرکت اسمیت فیلد در ویرجینیا را در دست گرفته اند.

به اين ترتيب با شناسايي مناطقي که بيشتر در معرض خطر قرار دارد و روزهايي که احتمال حمله اين آفات و پشهها بيشتر ميشود، کشاورزان ميتوانند تصميمات بهتري بگيرند. شواهد بسیاری نشان میدهد که بهواسطه ارزان بودن آب، محصولاتی در مناطق دارای تنش آبی کشت میشود که توجیه اقتصادی ندارد و حیات خاک را به خطر میاندازد. استاندار گیلان با بیان اینکه ۵۴ درصد ماشین آلات کشاورزی در گیلان بدون پلاک هستند افزود: به دلیل بدون مجوز بودن این ادوات کشاورزی در تخصیص سوخت به آنها با مشکل مواجهیم. مسائل و مشکلاتی چون سختی کار و کم بودن درآمد، موجب مهاجرت افراد از مناطق روستایی به شهری میگردد و تکنولوژی هوشمند با توجه به مزایایی که برشمرده شد، میتواند تا اندازهای این مسائل را مرتفع نماید. با توجه به تداوم تولید در گلخانهها میتوانیم حتی تا ۵۰ برابر تولید صنعتی محصولات باکیفیت را روانه بازار کنیم، چون محدودیت زمانی در میان نیست به صورتی که وقتی یک گلخانه ۳۵۰۰متری زیر کشت گوجه فرنگی میرود در کوتاهترین مدت بوته به بار نشسته و تا ۹ماه بعد از آن روزانه بیش از یک تن محصول برداشت میشود درحالی که در کشت سنتی فقط سه ماه فرصت لازم است تا بوته به بار بنشیند و تنها پس از برداشت ۲۰روزه با تغییر شرایط اقلیمی کار تمام میشود.

موارد ذکر شده، بخشی از میراث کشاورزی و دانش بومی ایرانیان است و سرشار از ابداعات و ابتکارات و خلاقیت هاست که میتواند در کنار دانش روز، برای مدیریت تغییرات اقلیم به کار گرفته شود. از آنجایی که در زمینه کشاورزی کارشناسان خره کمتری وجود دارد، نتایج بیشتر متکی بر مهارت است. سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی برزیل (امبراپا) که با رویکرد دانش بنیان، وظیفه تامین امنیت غذایی برزیل را بر عهده دارد، یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای تحقیقاتی کشاورزی در جهان به شمار میرود. پیشنهاد میکنیم قبل از انتخاب محل مناسب برای احداث گلخانه به سازمان جهاد و کشاورزی محل زندگی خود مراجعه کنید تا کارشناسان شما را برای انتخاب بهترین زمین راهنمایی کنند. زمین های زراعی، باغات و گلخانه های هوشمند، زیرمجموعه های بخش کشاورزی هوشمند و مزارع پرورش آبزیان و گاو شیری هوشمند نیز زیرمجموعه های حوزه دامپروری هوشمند هستند.

فلسفه اصلی که در پشت این فناوری نهفته است مدیریت تغییرات مکانی خصوصیات مختلف خاک و محیط مزرعه است.برنامه های کاربردی کشاورزی هوشمند تنها بهره برداری های کشاورزی را مورد هدف قرار نمی دهد بلکه می تواند روندهای جدید و روبه رشد در بهره برداری کشاورزی مانند کشاورزی خانوادگی(در فضاهای کوچک یا پیچیده، فرهنگ های خاص و..) را هم تقویت کند. به علاوه کشاورزان در این روش مجبور خواهند بود تا به شکل گسترده از کود هایی استفاده کنند که سبب آلودگی محیط زیست می شود. هم چنین به توضیح مزیت های استفاده از کشاورزی هوشمند پرداختیم. سیستمهای آبیاری نوین مانند قطرهای، میکرو تیپ یا زیرسطحی بهره رویها و کارکردهای مختلفی دارد و بی شک بهرهوری مطلوبی نسبت به روش غرقابی دارد از سوی دیگر محصولی وقتی صحبت از کشت مخلوط میشود باید شرایطی را مانند همزمانی تاریخ کشت این دو محصول، نحوه آبیاری و نیاز آبی گیاه را در نظر گرفت که با هم هماهنگ باشد. در این اصل آمده که همه موجودات زنده از انسان تا حیوان و گیاه باید به درستی تغذیه شوند، قیمتگذاری بر روی محصولات باید به نفع کشاورز و تاجر و مصرفکننده باشد و در این میان مطالبات هر کسی که به نوعی با صنعت کشاورزی در ارتباط است، باید به طور معقولانهای برآورده شود.

در کشاورزی دقیق نهاده ها بر اساس نیاز واقعیشان در هر قسمت از مزرعه که اطلاعات آن موجود باشد، توزیع می شوند. بهترین انار صادراتی از ایران به عراق و روسیه صادر می گردد. یکی از رویکردهای مطرح شده در این زمینه، کشاورزی هوشمند به اقلیم است که با ارزیابی شرایط ویژه هر مکان، روش ها و فناوری های مناسب برای تولید محصولات کشاورزی سالم و با کیفیت ارائه می دهد. از طرفی کمبود منابع طبیعی و هم سبب می شود که به دنبال راه حل هایی جدید و فناورانه برای برآوردن نیازهای امروز و آینده باشیم. البته هم از جنبه مثبت و هم از جینبه منفی! با توجه به چالش های موجود در صنعت کشاورزی و دامپروری و اهمیت این حوزه به عنوان زیربنایی ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند به کارگیری تکنولوژیهای نوین به منظور توسعه پایدار کشاورزی و دامپروری و تغییر پارادیم از روش های متعارف و ناکارآمد به کشاورزی دقیق و هوشمند هستیم. این محصول نیازمند هوای خنک است اما در گلخانه هیدروپونیک نیازمند نور فراوانی نیست. کشاورزی ما نیازمند یک تغییر تکنولوژی است. در مسئله کشاورزی مدرن ما تنها دستگاه هایی را در اختیار فرد قرار دادم که با استفاده از آن ها انجام یک سری از کارها ساده تر می شد.

با توجه به تجهیزات سختافزاری استفادهشده، که بهمنظور جمعآوری دادههای سطح مزرعه استفاده شدهاند، و ذکر این نکته که توجه هکرها کمتر به این سمت بودهاست، باید نسبت به حملات سایبری و باجافزارها آگاهانه عمل نمود. اما کمتر از یکسوم از زمینهای کشاورزی آبیاری میشود و در دیگر موارد، دیمکاری میشود. علاوه بر این نیاز به نیروی کار و آبیاری به شدت کاهش مییابد و عملکرد زمینهای کشاورزی به طور شگفتانگیزی بالا میرود. مالکیت زمینهای کشاورزی از دست فئودالها یا مالکان بزرگ به خرده مالکی و توزیع مجدد آن بین کشاورزان، با تصویب قانون اصلاحات ارضی و سپس قوانین اصلاحی و آییننامههای آن، از جمله اصلاح قانون اصلاحات ارضی، آییننامه اجرایی قانون اصلاحات ارضی، قانون تقسیم و فروش اراضی مورد اجاره به زارعین مستأجر و قانون الحاق هشت ماده به آییننامه اصلاحات ارضی طی سه مرحله انجام گرفت.

در صورتی که در این مورد نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید از مشاوره شرکت بهین مبتکران ایده استفاده نمایید. در کشاورزی هوشمند، هدف استفاده از دستگاه هایی است که از سنسورهای مختلف تشکیل شده اند. در این راهکار با به کارگیری سنسورهای مختلف به اندازه گیری انواع پارامترهای خاک و محصولات مختلف پرداخته می شود. کشاورزی هوشمند باعث کاهش آفات در مزارع می شود که نتیجه آن افزایش محصولات با کیفیت می باشد. یکی از راهکارهای مناسب به منظور کاهش تلفات در حوزه پرورش آبزیان، استفاده از سامانه های پایش آنلاین پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب در مزارع پرورش آبزیان با به کارگیری فناوری های نوین بوده که موجب کاهش تلفات و افزایش بهره وری می شود. کشاورزی هوشمند از چندین فناوری مهم تشکیل شده است که شامل حسگرها، پهبادها، اینترنت اشیا، داده های بزرگ، پلت فرم های تجزیه و تحلیل، روباتیک، مکانیزم انتقال اطلاعات، روبات گفتگو می باشد.سیستم آبیاری هوشمند، با کمک گرفتن از حسگرهای رطوبت سنج و بررسی وضعیت آب و هوا از طریق هواشناسی، رطوبت خاک و احتمال بارش باران تخمین زده می شود و با حل مشکلات پیش آمده آبیاری هوشمند مزارع امکان پذیر می شود.

در کشاورزی سنتی، خاک یکی از مهمترین عوامل در انتقال آفات و بیماریهاست. علیمراد اکبری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حداکثر ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد از منابع آب کشور است و حتی اگر اعداد و ارقام در بخش کشاورزی نهایی و محاسبه شوند میزان و سهم این بخش از مصرف منابع آبی کمتر شود. از سال ۱۳۸۹ به منظور جبران برخی از نواقص این قانون نظیر کاهش بار مالی دولت در خرید، فروش، نگهداری و حمل و نقل گندم و تعیین مناسب قیمت گندم ذیل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی سیاست قیمت تضمینی تصویب شد. وی کیفیت نگهداری کالاهای وارداتی را مهم دانست و افزود: در برخی مواقع به دلیل طولانی بودن روند ترخیص کالاها وبلاتکلیفی شاهد فاسد شدن برخی کالاها هستیم، که نباید بخاطر کاغذبازیهای اداری کالاها در گمرکات بلاتکلیف باشند. هر کدام از درختان و گیاهان، شیوه های مختلفی برای نگهداری دارند. در واقع؛ پویش شتابناک فنآوری سبب افزایش سرعت تغییرات، عدم توازن، ایجاد فرصتهای جدید و شکاف بین شیوه تولید کشاورزی در بین جوامع گردیده است. البته توجه داشته باشید که این داده ها را می توان در زمانی بین 5 الی 15 دقیقه به روز رسانی کرد و در نتیجه خود را با شرایط بیرونی همگام نگه داشت.