شناسایی 200 هزار تاکسی فرسوده در کشور برای نوسازی/تصحیح کرایه تاکسی در سمند سورین نیاز است.


مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری وابسته به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به لزوم نوسازی 200 هزار تاکسی فرسوده در کشور گفت: مشکل اصلی نوسازی تاکسی های فرسوده است. عدم تولید تاکسی است و بزرگترین شرکت خودروسازی داخلی یک خودروی سمند دارد.
محمد بابای زاده در گفت وگو با ایسنا. وی با اشاره به اینکه از 320 هزار تاکسی فعال در کشور، 200 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که نیاز به نوسازی دارند، افزود: 70 هزار تاکسی فرسوده از این تعداد در تهران در حال فعالیت هستند.
بزرگترین خودروساز داخلی سالانه کمتر از 10000 تاکسی تولید می کند
به گفته وی، نوسازی تاکسی های فرسوده در یک دهه گذشته به تعویق افتاده و دلیل اصلی آن ظرفیت خودروسازان داخلی است و نمی توان هزینه تاکسی را تنها مشکل آن دانست. زیرا اگر خود راننده هزینه تعویض تاکسی جدید با تاکسی فرسوده را پرداخت کند، مشکل اصلی همچنان کمبود تاکسی مولد است و بزرگترین خودروساز داخلی که خودروی سمند سورن آن برای استفاده تاکسی تایید شده است، این پتانسیل را دارد که تولید کمتر از 10000 تاکسی در سال.
با ظرفیت خودروسازان داخلی، نوسازی 200 هزار تاکسی فرسوده 20 سال زمان می برد.
تاکسیها سریعتر از آنچه قابل تعمیر باشند فرسوده میشوند
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری کشور ادامه داد: در خوش بینانه ترین حالت با تولید سالانه 10 هزار دستگاه تاکسی، 20 سال طول می کشد تا 200 هزار تاکسی فرسوده در کشور جایگزین شود. به سن فرسودگی رسیده و باید گفت که سرعت فرسودگی تاکسی ها از تجدید آن بیشتر است.
وی تصریح کرد: دولت باید به استثنای اجرای چندین قانون مانند قانون هوای پاک یا قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی، سالانه اعتباراتی را از محل قانون بودجه سنواتی به وزارت کشور و دهیاری های تابعه اختصاص دهد. بدن کشور برای ارائه تسهیلات از این محل، هرچند اگر اقلام بودجه ده سال گذشته را با هم جمع کنیم، باز هم کمتر از نیاز تاکسیرانی است.
قیمت تاکسی سمند سورن اصلاح شد
بابی زاده با اشاره به اینکه مشکلات تامین منابع مالی تاکسی های فرسوده و مشکل تامین تاکسی از خودروسازان، سازمان شهرداری را بر آن داشت تا به دنبال طرح جدیدی باشد، افزود: پس از سفر وزیر کشور به ایران خودرو با توجه به اینکه خودروساز از تولید سمند سورین خبر داده است، مجموعه و برگزاری جلسات متعدد، به درخواست خودروسازان مرتبط بوده است. صرفه اقتصادی ندارد و در صورت واقعی شدن قیمت این خودرو امکان تولید آن وجود دارد. قیمت نهایی تولید سمند سورن نسبت به محصول افزایش یافته است.
قیمت تاکسی سورین در شورای رقابت به 480 میلیون تومان افزایش یافت
وی با بیان اینکه پیش از بررسی قیمت سمند سورین در شورای رقابت، به دلیل اعتراض خودروساز به افزایش قیمت تمام شده تولید این تاکسی و صرفه نبودن تولید آن، قیمت کل این تاکسی 360 میلیون تومان برآورد شده بود، گفت: وی با بیان اینکه قیمت کل در شورای رقابت در پایان سال گذشته به 480 میلیون تومان رسید، گفت: همزمان با بررسی قیمت تاکسی های سمند سورین، هیات وزیران نیز قیمت خودروهای اسقاط شده را افزایش داد. آیین نامه اجرایی قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو.
وزارت کشور برای تولید 200 هزار تاکسی جدید با ایران خودرو به توافق نرسید
با اشاره به اینکه با گرانی خودروهای اسقاط، اگر راننده تاکسی خودروی خود را به قیمت اسقاط خراب کند، می تواند حدود 200 میلیون تومان به دست آورد، گفت: با همه تلاش های انجام شده، قرارداد وزارت کشور با ایران خودرو برای تولید 2 میلیون و 100 هزار دستگاه است. خودروهای تاکسی جدید به ثمر ننشستند و به ثمر ننشستند خودروساز هنوز انگیزه لازم را ندارد و تضمینی برای تولید تاکسی ارائه نمی کند تا بتوانیم سفارشات خود را از طریق شهرداری ها در سیستم نوسازی ادغام کنیم. .
طرح جدید وزارت کشور برای حل مشکل تاکسی های فرسوده
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد: وزارت کشور به دنبال رایزنی با سایر خودروسازان دولتی و خصوصی برای واردات و تولید تاکسی برای رفع مشکل فرسوده های موجود است. تاکسی ها .
تاکسی ساینا پاسخگوی نیازهای متقاضیان تمدید در شهرهای کوچک است
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک برای استفاده به عنوان تاکسی در سال گذشته، تعهد سایپا برای تامین این خودرو و ورود آن به صنعت تاکسیرانی را بررسی کرد تاکسی های درجه یک در کشور برابر هستند.
به گفته بابازاده، انجمن حمل و نقل مسافر شهری کشور به نمایندگی از سازمان شهرداری قراردادهایی را برای شهرهای بزرگ منعقد کرده است که در آن خودروهای باکیفیت و قیمت بالاتر برای رانندگان تاکسی لحاظ می شود. زیرا ممکن است برخی از رانندگان شهرهای بزرگ که توان مالی بیشتری دارند در مسیرهای خاصی مانند جاده های منتهی به فرودگاه ها از خودروهای با کیفیت بالاتر و حتی خودروهای وارداتی استفاده کنند. در این صورت می توان رقابت ایجاد کرد و همچنین از ظرفیت تولید داخلی و واردات خودروسازان استفاده کرد.
بسیاری از خودروهای برقی که وارد کشور شدند قابلیت تاکسی بودن را نداشتند
مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه آنچه از وزارت ایمنی انتظار می رود نگاه ویژه به حمل و نقل عمومی است، گفت: در طول یک سال گذشته، این وزارتخانه ایمنی برقی شدن خودروها را در اولویت قرار داد در حالی که وزارت ایمنی طرح برقیسازی خودرو را در اولویت واردات خودروهایی قرار داد که مطابق انتظارات شورای عالی ترافیک وزارت کشور برای تاکسیهای برقی نبوده و مطابقت ندارند. مشخصات اعلام شده و حتی در مقطعی مشخصات فنی را با آزمایش خودروهای برقی وارداتی و بسیاری از خودروهای برقی که قابلیت تاکسی بودن را نداشتند و به عنوان خودرو شماره گذاری نمی شدند، بررسی کردیم، زیرا شورای عالی ترافیک سخت گیری بیشتری داشت تاکسی های برقی و این خودروهای برقی باید دارای شرایط فنی متفاوتی باشند.
تاکسی های برقی باید شرایط فنی متفاوتی داشته باشند
بابی زاده تاکید کرد: تاکسی های برقی باید از نظر ابعاد اتاق، فاصله کف، قدرت موتور، میزان سفر و … شرایط فنی و الزامات متفاوتی داشته باشند که برای این خودروها در نظر گرفته شده است. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروهای برقی وارد کرده بود که برخی از آنها فاقد این مشخصات و شرایط بودند و در بسیاری از موارد در مصوباتی که برای واردات خودرو به تصویب رسید، اولویت با عموم مردم بود. حمل و نقل و این خودروها ویژگی های یک ماشین برقی برای تاکسی بودن را نداشتند.
در نوسازی تاکسی های فرسوده کشور اتفاق خاصی نیفتاده است
تولید تاکسی برای خودروسازان داخلی به صرفه نیست
مدیرکل حمل و نقل عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد: چالش پیش روی وزارت کشور برای نوسازی تاکسی های فرسوده نبود اراده واقعی از سوی وزارت کشور و خودروسازی است. شرکت ها به وزارت کشور کمک کنند تا آنها را مدرن کنند. به همین دلیل متذکر می شویم که هیچ اتفاق بزرگی در نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور رخ نداده و حتی با پیش نویس قرارداد با ایران خودرو نیز به نتیجه ای نرسیده ایم. این در حالی است که اگر خودروسازان خط خودروی خود را به تولید تاکسی اختصاص دهند، قطعاً تحولی در نوسازی تاکسی ها ایجاد خواهد شد.
نوسازی تاکسی های فرسوده یکی از اولویت های وزارت کشور است
وی با تاکید بر اینکه نوسازی تاکسی های فرسوده یکی از اولویت های وزارت کشور است و در تبلیغات همیشه اولویت با نوسازی است، ادامه داد: البته طرح توسعه تاکسی ها نیز در حال بررسی است در افق برنامه توسعه، سیاستهای کلی توسعه ناوگان تاکسیرانی مبتنی بر مطالعات جامع حملونقل و ترافیک است که طبق قانون 25 درصد حملونقل عمومی در شهرها توسط تاکسی انجام میشود.
بابایی زاده در ادامه با بیان اینکه در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل، وزارت کشور نیز در حال بررسی تاکسی های برقی است، اظهار داشت: در بحث تاکسی های برقی مشکلی که با تاکسی های دوگانه سوز مواجه هستیم، توانایی خودروسازی است. شرکتها، یا جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای دیگر که این کار را انجام نمیدهند. اما در بین آنها چند چالش اساسی وجود دارد که اولاً مشکل مالی و اقتصادی خرید خودروهای برقی وجود دارد و در کشورهایی که در زمینه تاکسی های برقی یا حمل و نقل برقی پیشرفت کرده اند، نمونه بارز آن چین است. و از جمله چین است که میبینیم دولتها به میدان آمدهاند و از هر جایی امکانات و اعتبارات لازم را شناسایی کردهاند. مثلا می گویند با برقی شدن تاکسی ها و وسایل نقلیه عمومی، آلودگی هوا کاهش می یابد، شاخص سلامت بالا می رود و در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. بنابراین دولت درآمدهای خود را به آن صنعت اختصاص می دهد و این مدل اقتصادی در ایران در قوانین پیش بینی شده است و ما در سال 1401 در این مورد تصمیم گرفتیم.
برای صرفه جویی در هزینه، مدل های حمل و نقل اقتصادی محاسبه شده است
وی در توضیح بیشتر گفت: البته این قانون از سال 1392 وجود داشته و پس از آن اصلاح شد و آخرین اصلاح آن از سال 1401 بوده که همچنان در حال اصلاح است و وزارت نفت نیز از منطقه صرفه جویی در مصرف سوخت حمایت می کند. با ماده 12 این قانون. این قانون از تولید رقابتی طرح هایی که منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، حمایت می کند. بنابراین، برای صرفه جویی در هزینه، مدل های حمل و نقل مقرون به صرفه را محاسبه کرد.
به گفته بابازاده، این بخش در حال حاضر برای سرمایه گذاران اقتصادی نیست. زیرا طرح هایی که قبلاً در این مکان تعریف، سرمایه گذاری و محقق شده بود، با وجود اینکه وزارت نفت اعطای آنها را تایید کرده و بعضاً بخش خصوصی نیز پای کار می آیند، هنوز پرداخت نشده است و بودجه آن کاهش یافته است. در اعتماد سرمایه گذاران به منابع پس انداز.
مدیرکل حمل و نقل عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: هیات وزیران طی چهار سال دستور خرید 4 هزار اتوبوس برقی، 10 هزار تاکسی برقی و 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را صادر کرد. در آن دوره نهادهایی مانند وزارت نیرو، سومات و نفت و سازمان برنامه مجبور به همکاری با وزارت کشور به ویژه در زمینه تامین زیرساخت ها شدند. بر همین اساس کمیته فنی تخصصی تشکیل شد. مشخصات فنی ناوگان تدوین و ابلاغ شد و حتی بر این اساس اولین اتوبوس برقی آزمایشی در کرج راه اندازی شد. اما برای توسعه این امور باید وظایف سایر نهادها انجام شود و لذا وزارت کشور به دنبال اقدامات عجولانه و غیر تخصصی نخواهد بود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403053020272/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF