تولید بیگوبار در تصویب تصمیمات دستگاه های اجرایی; افراد آسیب دیده اصلی!


در عین حال بحث توقف یا ادامه تولید پژو پارس به موضوعی گیج کننده تبدیل شده و سه سازمان مربوطه یعنی سازمان استاندارد، ایران خودرو و وزارت حراست را مورد خطاب قرار می دهد. متأسفانه در نهایت این افراد هستند که در هر حادثه ای متضرر می شوند.
به گزارش ایسنا، علیرغم الزامات اجرای 85 استاندارد در محصولات خودرویی از تیرماه سال جاری، از چهارم دی ماه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه قانون استانداردهای اجباری در صنعت خودروسازی قطعا اجرا می شود. تولیدکنندگان نیز باید قوانین را رعایت کنند، گروه صنعتی ایران خودرو برای رعایت استاندارد، تولید خودروهای پژو پارس را فقط تا اواسط اسفند ماه سال جاری مجاز دانسته و اعلام کرده است که پس از این تاریخ، قانون و قانون را رعایت خواهد کرد. سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال پیش فروش بعد از مهلت قطعی ندارد.
با توجه به این در ابتدای کار، تضاد بین این دو نهاد نمایان شد. به این ترتیب آیین نامه استاندارد تعهداتی را که وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال این خودرو بر عهده گرفته است را رعایت نمی کند و مهم نیست که توانایی و تعهد تحویل این وسیله نقلیه به مشتری حداقل تا زمانی که این خودرو محرز شده باشد. به مشتری تحویل داده می شود. نیمه اول سال 1403.
اگرچه سازمان هنجاری این تعهدات ایجاد شده است، او بی تفاوت بود اما شرکت ایران خودرو که به مشتری قول تولید و تحویل خودرو را داده بود، به مذاکرات خود ادامه داد تا اینکه حداقل تا پایان اسفندماه برای تولید این محصول دست یافت. بدین ترتیب در هشتم بهمن ماه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه مراسمی با رایزنی های انجام شده با سازمان ملی استاندارد از تمدید این مهلت تا پایان سال 1402 خبر داد. یعنی در راستای ایفای تعهد به مشتریانی که در اسفندماه سال گذشته با خرید خودروهای پژو پارس در فاز اول از فروش یکپارچه خودرو اقدام کرده بودند.
پس از این ماجرا، در دوازدهم بهمن ماه، ناگهان موجی از اخبار در برخی سایت ها و فضای مجازی مبنی بر اخذ مجوز تولید پژو پارس سال 1403 توسط شرکت ایران خودرو از سازمان ملی استاندارد منتشر شد.
ایسنا موضوع را پیگیری کرد و در نهایت کسب اطلاعات کامل از ابتدای موضوع منجر به شفاف سازی منوچهر لاجی (معاونت صنایع حمل و نقل وزارت حراست) مبنی بر تایید ادامه تولید این محصول در سال آینده شد. اما در پیگیری این نهاد معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت گزارش کامل و مکاتبات نهادهای مختلف در این خصوص را در اختیار ایسنا قرار داد که بر این اساس در نهایت به این نتیجه رسید که تولید این محصول حداقل تا نیمه اول سال آینده ادامه خواهد داشت. مسلم – قطعی.
بیشتر بخوانید: ماجرای توقف یا ادامه تولید پژو پارس از کجا شروع شد و به کجا ختم شد؟
پس از اینکه سرانجام وزارت حراست به عنوان متولی ایجاد و تبیین تعهد به گروه صنعتی ایران خودرو در این زمینه چشم به این موضوع گشود، موضوع به مدت دو هفته (تا پایان بهمن ماه) مسکوت ماند اما باز هم در آخرین مورد. روز بهمن ماه با انتشار اطلاعیه گروه صنعتی ایران خودرو صنعت خودرو به میدان آمد.
ایران خودرو در این اطلاعیه به مشتریانی که منتظر تحویل یک محصول پژو پارس هستند، پیشنهاد کرده است که محصولی از محدوده محصولات استاندارد 85 را به عنوان جایگزین خودروی خود انتخاب کنند. حتی در این راستا به منظور ایجاد شرایط مناسب برای پرداخت قیمت خودرو برای متقاضیان، امکان پرداخت اقساطی بخشی از قیمت خودرو در دسترس
تناقض دوم در اینجا واضح بود. چرا که با وجود اینکه همه معتقد بودند تا زمانی که تمامی تعهدات پژو پارس انجام نشود و پس از آن تصمیمی برای تولید محصول ارتقا یافته گرفته شود، تولید ادامه خواهد داشت، اما ایران خودرو طرحی را برای جایگزینی محصول پژو پارس ارائه کرد؛ در حالی که این طرح جایگزین پژو پارس شد. زیرا احساس می کرد که ادامه تولید مستلزم «مجوز کتبی» از سازمان استاندارد است که متأسفانه صادر نشد.
مدیر عملیات فروش شرکت ایران خودرو در این خصوص اظهار داشت: با توجه به الزامات اعمال استانداردهای 85 گانه در خودروهای تولیدی و ناتوانی پلتفرم محصولات پارس در رعایت استانداردها، به متقاضیان پیشنهاد می شود این محصول را با سایر ترکیبات ایران خودرو منطبق بر استاندارد 85 جایگزین کنند. حتی پس از درخواست متقاضیان که از پرداخت مابه التفاوت پارس و کالای جایگزین ابراز نگرانی کرده بودند، تسهیلات 100 میلیون تومانی بدون بهره برای تبدیل محصول پارس به خودروی جایگزین در نظر گرفته شد.
در حالی که به همگان تایید شده است که خط تولید پژو پارس اسفند ماه آینده آخرین ماه فعالیت خود را پشت سر خواهد گذاشت. یک تناقض سوم وجود داشت رئیس سازمان استاندارد ایران ۱۹ اسفندماه در گفتوگوی تلویزیونی اعلام کرد که در راستای رایزنیهای مستمر ایران خودرو با سازمان استاندارد، تولید محصولات پارس تا زمان تحقق تعهدات مشتریان در سامانه یکپارچه سفارشیسازی خودرو ادامه خواهد داشت. با در نظر گرفتن نتایج قبولی در آزمون استانداردهای بین المللی، هیچ مانعی برای تولید وجود ندارد.
ناهماهنگی چهارم: تولید پژو پارس در حالی ادامه دارد که از نظر سازمان استاندارد هیچ نامه رسمی یا مجوزی از این سازمان برای ایران خودرو صادر نشده است و در واقع ایران خودرو مجوز رسمی برای برنامه ریزی دریافت نکرده است. ادامه تولید این محصول لذا طی اطلاعیه ای اعلام کرد که طی نامه ای خطاب به رئیس سازمان ملی استاندارد با تشکر از مساعدت های انجام شده موافقت خود را با ادامه تولید محصولات پژو پارس اعلام کرد. کدام با اجازه کتبی طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، متقاضیان به ترتیب اولویت واریز وجوه فراخوانی و در لیست انتظار تحویل خودرو پارس قرار خواهند گرفت.
ناهماهنگی پنجم: اما چند روز بعد مهدی اسلام پناه – رئیس سازمان ملی استاندارد ایران – در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه مشتقات نفتی در ارتباط با راه اندازی و پاسخگویی به ماموریت تولید پژو پارس حضور یافت. ایران خودرو طی نامه ای از این سازمان برای صدور مجوز شفاف (کتبی) درخواست کرد.، اعلام کرد: من هیچ اطلاعاتی در مورد این پیام ندارم; من باید طی نامه ای به سازمان استاندارد این موضوع را پیگیری کنم. ولی در صورت ارسال پیام ایران خودرو به شما پاسخ داده خواهد شد. در خصوص ادامه روند تولید پژو پارس، قبلاً به مواردی اشاره کردم که این موارد جزء صحبت هاست. استاندارد خودرو برای ما مهم است و مردم نیز برای ما مهم هستند.
لذا تاکید می شود سازمان استاندارد فقط به شرط اصلاح محصول مجوز ادامه تولید را صادر کند.
تولید پژو پارس با افزایش استانداردها برای ایران خودرو به صرفه نیست
همه اینها ضمن بررسی همین موضوع از بسیاری جهات خالی از لطف نیست که تناقضات زیر را نیز مطرح می کند.
اگر بخواهیم موضوع را از دیدگاه ایران خودرو بررسی کنیم، می توان به این گروه از خودروها اجازه ادامه تولید (در درجه اول برای ایفای تعهدات ایجاد شده توسط وزارت حراست در مرحله اول فروش) داد. خودروهای خاص و سپس برای فروش جدید) با تغییر قطعات و در نتیجه تغییر ظاهر خودرو برای جایگزینی قطعات جدید باید هزینه کرده و در نهایت محصولی تولید کند که نسخه ارتقا یافته باشد و در نتیجه قیمت آن افزایش یابد. بالاتر از محصول قبلی باشد.
در واقع این موضوع از نظر صنعتی به گروه صنعتی ایران خودرو مربوط می شود. برای این خودروساز مقرون به صرفه نخواهد بود. زیرا باید محصولی تولید کند که کیفیت آن با فشار دادن کلید یا دکمه بهبود پیدا نکند و این بهبود برای خودروساز تمام شود.
در عین حال بررسی ها از ارتقای پژو پارس نشان می دهد که این خودرو در نتیجه ارتقا مشابه خودروهای نوع سورن پلاس نخواهد بود؛ پس چرا مشتری دیگری مشتاق خرید یک پژو پارس ارتقا یافته شبیه سورن است؟! از ابتدا برای خردید سورن پلاس کار می کرد.
در نهایت آخرین خبر در خصوص تصمیم توقف/ادامه تولید پژو پارس، نامه ای است که در تاریخ 29 اسفندماه از سوی سازمان ملی استاندارد به مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نوشته و ارسال شده است.
مهدی انجورج – مدیرکل دفتر ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد، پیرو نامه ارسالی مدیرعامل ایران خودرو به سازمان استاندارد مبنی بر درخواست تمدید پروانه تولید پژو پارس، اعلام کرد: نامه: نتایج گزارشهای کیفی منتشر شده از سوی وزارت ایمنی حاکی از کیفیت بسیار بالا و کم حجم محصولات ایران خودرو و موارد متعدد عدم رعایت آنها است که منجر به تشکیل بیشترین کمیسیونهای ماده 42 در کشور شده است. بخش خودرو این سازمان نشان دهنده عدم اهتمام جدی آن گروه به ارتقای ایمنی و رعایت استانداردها است.
همچنین در این نامه تاکید شده است که ملاک تصمیم این سازمان برای تایید یا عدم تایید مجوز شماره گذاری برای هر خودرو، رعایت الزامات استاندارد و دستورالعمل تایید نوع و انطباق تولید بر اساس نتایج آزمایشات و گزارشات دوره ای شرکت های بازرسی؛ بنابراین خودروها بدون در نظر گرفتن مدل، نوع و برند در صورت داشتن شرایط فوق توانایی تولید و صدور مجوز شماره گذاری را خواهند داشت.
مردم اسیر عدم درک نهادهای مختلف
در نهایت و البته مهمتر از هر نکته دیگری، نوک پیکان این باسکری ها و عدم اجماع نهادهای مختلف به سمت مردم است. این وضعیت به خوبی نشان می دهد که صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد و پژو پارس تولید می شود یا نه، بازنده اصلی مشتری خواهد بود.
در بعد اول، در صورت عدم صدور مجوز برای تولید محصول، ایران همچنان خودرو باقی می ماند و تعدادی از تعهدات وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسفندماه سال گذشته برای تحویل در سال 1403 هجری شمسی محقق نشده است. شرایطی که از ابتدای ژوئیه گذشته دریافته است که ملزم به اجرای 85 استاندارد برای محصولات خود است. بنابراین می توان نوک پیکان اصلی را به سمت وزارت صمت هدایت کرد.
از سوی دیگر، اگر مجوز تولید با شرط ارتقا صادر شود، این مشتری است که باید برای نسخه ارتقا یافته هزینه بیشتری بپردازد و در نهایت محصولی را دریافت می کند که به دلیل آن شرکت هزینه های تولید اضافی را متحمل شده و ممکن است پس از آن تحویل دهد. خودروهای موعود) مشتری نخواهند داشت و در دست این شرکت باقی میمانند (این هم با قیمتی بالاتر از پژو پارس). علاوه بر این، نسخه ارتقا یافته پارس تفاوت چندانی با سورن پلاس ندارد و تنها مشتری آن است که بیش از یک سال منتظر محصول بوده و در تولید یا عدم تولید گیر کرده است که امکان تحویل آن وجود داشت. خیلی زودتر.
البته این ماجرا بعد سومی هم خواهد داشت و آن این است که طبق روال همیشگی، پس از توقف تولید یک محصول، زمانی که چرخ تولید این محصول متوقف شود و تولید آن در کارخانه متوقف شود، قیمت تمام شده است. این محصول که در رده محصولات پر تقاضا و اقتصادی قرار می گیرد، قطعا افزایش خواهد یافت و قیمت ایران خودرو در بازار آزاد افزایش چشمگیری دارد، از سوی دیگر دلال هایی که این خودرو را در پارکینگ خود نگه داشته اند. بسیاری در حال حاضر به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. آنها را در بازار با افزایش قیمت قابل توجه بفروشید. بنابراین، مصرف کننده واقعی در اینجا بازنده اصلی است.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402122317018/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%85%D8%AA%D8%B6%D8%B1%D8%B1
