اخبار

تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بالا ممکن شد مجله خبری کشاورزی

در بازار محصولات کشاورزی ایران اصلی ترین عوامل به شرح زیر هستند. برای اینکار میتوان از کودهای شیمیایی مخلوط یا ترکیبی استفاده کرد که در ادامه به شرح آنها نیز میپردازیم. وی با ذکر این مطلب که دولت در تعیین نرخهای خرید تضمینی به هزینههای تولید توجه نمیکند، ادامه داد: افزایش هزینههای تولید محصول کشاورزی از جمله حملونقل، ابزارآلات، نهادهها و کارگر باعث میشود تا قیمت تمامشده محصول کشاورزی افزایش پیدا کند و نرخ تضمینی دولت کفاف هزینهها را نمیدهد. یکی از مسایل فصلی بودن محصول آن است که در فصل برداشت، تقاضا برای وسایل حمل ونقل افزایش یافته و موجب افزایش هزینه حمل میشود. وی ادامه داد: فصل برداشت برنج در مقطع خاصی است و هرچه از زمان برداشت فاصله میگیریم حجم موجودی برنج کاهش مییابد و چون عرضه کم میشود قیمتها هم بالا میرود. از سوی دیگر استفاده از محصولات بیش از حد رسیده که دارای له شدگی هستند نیز برای رآوری مناسب نیست؛ چرا که ممکن است در طی فرآیندی چون کنسروسازی بافت آنها کاملا از بین برود. پایداری در کشاورزی را می توان با استفاده مناسب از داده ها در تصمیم گیری به دست آورد. از سوی دیگر بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی نقش مهمی در تصمیم گیری مشتریان در هنگام خرید دارد.

دیدار با خانواده شهید شهسواری وزیر فرهنگ پس از زیارت مزار شهدای شهرستان کهنوج با خانواده آزاده شهید سردار محمد شهسواری دیدار کرد. وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه گفت: طی 16 سال گذشته تولید میوه از 13.3 میلیون تن به 22.3 میلیون تن، تولید سبزیجات از 25.8 میلیون تن به 30 میلیون تن، تولید محصولات زراعی از 58 میلیون تن به 64.4 میلیون تن رسیده است. تجارت سبز آبان با بهکارگیری تجارب ۱۰ سال در عرصه صنعت کشاورزی زمینه تولید نشاء سبزی و صیفی، خدمات فنیومهندسی کشاورزی، مشاوره و گیاهپزشکی و مشاوره ساخت و تاسیس گلخانه، تولید انواع گلوگیاه خدمات ارائه میدهد. کشاورزی هوشمند و اینترنت اشیا به آهستگی مشغول کاشت دانههایی هستند که در آینده به سومین انقلاب سبز ختم خواهد شد. در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء (Iotex2021) با حضور سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد پیاده سازی و بهره برداری از سامانه یکپارچه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا نیز در روز اول نمایشگاه منعقد شد. ترکیه همچنین در زمینه تولید زردآلو نیز با سهم حدود 24 درصدی در جایگاه اول و در صادرات آرد گندم در رده اول؛ در صادرات ماکارونی در رده دوم؛ در تولید میوه در رده پنجم؛ در تولید سبزیجات در رده چهارم جهان قرار دارد.

نرخ بازده طرحهای تولیدی و سرمایهگذاری برای بخش آب و کشاورزی حداقل ده درصد و برای سایر بخشها و زیربخشها نیز حداقل پانزده بیست درصد تعیین شده است. قراگیری میوه های بیش از حد رسیده در بسته بندی محصولات، امکان فساد سایر محصولات را نیز بالا می برد. ناگفته نماند که بسته بندی نیز مانند هر صنعتی نیاز به تخصص و آکاهی دارد. تقریبا برای هر دوهزار متر به یک کارگر برای برداشت محصول احتیاج است. ارتفاع ستون در گلخانههای مدرن در حال افزایش است و از ۳٫۵ تا ۷ متر مورداستفاده قرار میگیرد. با این حال در حال حاضر موانعی وجود دارد؛ از جمله اینکه در کشاورزی هوشمند به طور مکرر نیاز به شبکه اینترنت می باشد. در همین حال دولت نیز از توسعه کشاورزی هوشمند حمایت میکند و گروهی از متخصصان، کار با این پهپادها را به کشاورزان آموزش می دهند.

درمیان ۵ مقصد عمده صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، ارزش صادرات به کشورهای پاکستان و امارات به ترتیب با افزایش ۱۹درصدی و ۲/ ۷درصدی همراه بوده؛ در مقابل صادرات به کشورهای افغانستان و روسیه به ترتیب حدود ۳۳درصد و ۲۳درصد سایت agriculture-na افت کرده است. کسانی که نمودار آینده IoT در کشاورزی را اتخاذ کرده اند رویکرد دو شاخه, که تمرکز بر بهره وری افزایش یافته از یک سو و کاهش آسیب موثر از سوی دیگر. این خبر در کنار نمودار هرم سنی کشور واقعیتهای دیگری را نشان میدهد. عسکری با بیان اینکه بحث شورای قیمتگذاری بحث دیگری بود که برای نخستین بار در کمیسیون کشاورزی دنبال شد، گفت: در گذشته قیمتگذاری محصولات به عهده شورای اقتصاد بود که این شورا بدون اینکه بر هزینههای آماده سازی زمین، کاشت و برداشت محصول اشرافیت داشته باشد تصمیماتی اتخاذ میکرد که این تصمیمات چندان با مطالبات کشاورزان و تولیدکنندگان همخوانی نداشت. در فرآیند انتخاب باربری مناسب محصولات کشاورزی، بهره گیری از تجربیات متخصصین این حوزه، جهت اتخاذ تصمیم نهایی نقش مهمی ایفا می کند.

همانطور که گفته شد، بسته بندی محصولات کشاورزی موجب نگهداری و حفاظت کالا در برابر عوامل محیطی می شود. بسته بندی، فرآوری و نگهداری صحیح محصولات کشاورزی از راه هایی است که می تواند چرخه تولید را کامل می نماید. می شود. همچنین بسته بندی موجب می شود که حمل و نقل محصولات کشاورزی نیز آسان تر بوده و در مسیرهای طولانی از آسیب و هدر رفت محصولات جلوگیری شود. از سویی تعداد زیاد واسطهها نیز در مسیرهای بازاریابی سبب افزایش هزینه بازاریابی شده است. معاون سازمان فضایی با تاکید براینکه ورود فناوری های فضایی از طریق این شرکت ها به زندگی مردم، نیازمند حمایت از کسب و کارها است، افزود: یکسری نیازها حکومتی هستند و دولت برای آنها تعریف و برنامه ریزی دارد؛ برای مثال در زمینه کشاورزی هوشمند، مزارعی که باید مدیریت شوند و افزایش تولید داشته باشند، می توانند از طریق استارتاپها و بدون دخالت دولت، مورد حمایت قرار گیرند.

برداشت محصول زعفران در سال تنها یک بار صورت میگیرد و شما باید با فراهم آوردن تجهیزاتی مانند دستگاههای رطوبتساز و همچنین هیتر گلخانهای در کنار شرایط پرورش هیدروپونیک، محیطی مناسب برای پرورش این گیاه را فراهم کنید. همچنین سال گذشته به 205 کشور 1982 نوع محصولات کشاورزی صادر کرده و درآمد 20.7 میلیارد دلاری دریاقت کرد. با این حال، روندهای اخیر ثابت کرده است که فناوری، انقلابی در دنیای مدیریت دام ایجاد کرده است. در حالی که معضل بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به خاطر استفاده از سموم «غیراستاندارد» طی هفتههای گذشته بازتاب گستردهای داشته، عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع گفت، «کشورهای اروپایی سالهاست که از ایران محصولات کشاورزی نمیخرند».

این دو فرآیند توسط ماشین آلات ساده و تولید داخل انجام می شود و از اینرو در مناطق روستایی به سهولت قابل پیاده سازی و اجرا است. پژوهشگران IBM در برزیل نمونهی اولیهای با نام آگروپد ساختهاند که از هوش مصنوعی و یک برنامهی کاربردی موبایل برای تجزیهوتحلیل نمونههای خاک و آب استفاده میکند. محققان دانشگاه تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور این طرح پژوهشی را انجام دادند تا طراحی سامانه کشت دوار مبتنی بر روش هیدروپونیک را توسعه دهند. این حجم از ضایعات می تواند غذای بیش از 15 میلیون نفر را تامین کند. از دیگر مواردی که در ارتباط با تفاوت های کشاورزی مکانیزه و سنتی می توانیم به آن اشاره کنیم میزان تلفات محصول در هنگام برداشت است. شرکت مزرعه بکر در نظر دارد با دسته بندی و توضیحی هر چند مختصر، سبک ها و طرح هایی از گلخانه های اسپانیایی، گامی در جهت شفاف سازی این بخش از صنعت گلخانه بردارد تا مشتریان با اطلاعات کامل و با آگاهی سازه مورد نظر خود را انتخاب و خرید نمایند. کمبود آگاهی ، استفاده ناکافی از فناوری و تکیه بر مکانیسمهای سنتی بر روند تولید در سراسر کشور تأثیر منفی گذاشته است. در این تحقیق با استفاده از مدل ECM تأثیر صادرات و واردات کشاورزی بر رشد اقتصادی ایران برای دوره 1390-1360 بررسی شده است.

با توجه به بارش ماهانه و PET ، بازه رشد محصول در ایران بررسی شده است. با قابلیت برنامهپذیر بودن این طرح، هر کشاورز میتواند ضمن تعیین زمان دقیق و میزان رطوبت مورد نیاز برای هر گیاه، آبیاری مزارع خود را در ساعت مشخص و در صورت کمبود رطوبت انجام دهد و حتی میتواند با استفاده از اطلاعات هواشناسی محاسبه احتمال بارش باران، آبیاری را به تاخیر بیندازد که این باعث به هدر نرفتن آب میشود و کشاورزان میتوانند شرایط مطلوب را جهت به ثمر رسیدن محصولات خود فراهم کنند. پلیمر ها میتوانند هم مواد مغذی ماکرو و هم مواد مغذی در مقیاس میکرو را از تخریب پذیری سریع در محیط زیست حفظ کنند. اما منظور از فناوریهای هوشمند چیست و چگونه میتوانند بهرهوری زمینهای کشاورزی را افزایش دهند؟ کشورهایی نظیر آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و ژاپن هنوز به شدت از بخش کشاورزی حمایت میکنند و برای این کار بودجه نسبتا بالایی را منظور میکنند. این سه تولیدکنندهی برتر از سایر مدعیان در این زمینه پیشی گرفتهاند و به کمک مدرنيزه کردن کشاورزی، تولیدات اين سه کشور از کل اتحادیهی اروپا بیشتر است.

قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال ۶۸ به تصویب دولت رسید و در همان سال اجرایی شد، خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ابتدا شامل ۱۱ گروه محصولات از جمله حبوبات، گندم، برنج و وش پنبه بود. این قانون تا چهار سال ادامه یافت و نهایتا در سال ۷۲ مجموع ۹ دسته محصولات کشاورزی به گروه محصولات خرید تضمینی از سوی دولت اضافه شد، از جمله این محصولات جدید میتوان به مرکبات، سیب و محصولات دامی اشاره کرد. این در حالی است گه به گفته کارشناس، با تناوب زراعی کشاورزی ارگانیک ازبکستان، تولید غلات در این کشور طی ۱۰ سال بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است. در چندسال گذشته با کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر جهانی، کشاورزان متوجه این موضوع شدند که نرخهایی که دولت برای محصولات خرید تضمینی اعلام میکند، فاصله زیادی با قیمتهای جهانی در بازارهای بینالملل دارد.

دولت نرخ خرید تضمینی محصولات را براساس نرخ تورم و هزینههای تولید اعلام میکند و به قیمت محصولات مشابهی که در بازارهای جهانی عرضه میشود، توجهی نمیکند. براساس یکی از ارزیابیهای انجام گرفته توسط بانک جهانی که حدود ۸۰ کشور را پوشش داده است، تنها دولت نیوزیلند به طور موثر در بازارهای محصولات کشاورزی خود دخالت نمیکند. به گونهای که وقتی 20درصد از کل پروژه پیش رفت بانک شروع میکند به پرداخت تسهیلات مرحلهای و در چهار مرحله وام را پرداخت میکند. پس چه اتفاقی میافتد وقتی کشاورزی سنتی دیگر نتواند جوابگوی گرسنگان باشد؟ به گفته وی، ترکیه در زمینه تولید و صادرات 20 محصول دیگر جزو چهار کشور نخست جهان است. همچنین ترکیه جزو 10 کشور بزرگ تولیدکننده سیب، پنبه، گندم، جو، بادام، آفتابگردان و تنباکو است. پاکدمیرلی همچنین اظهار داشت که درآمد ملی ترکیه در بخش کشاورزی طی 16 سال از 37 میلیارد لیر به 213.4 میلیارد لیر افزایش یافته است. پاکدمیرلی با اشاره به تاثیر مثبت افزایش تولیدات گیاهی بر صادرات تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی از 3,7 میلیارد دلار در سال 2002 به 17,7 میلیارد دلار در سال 2018 رسید. بکر پاکدمیرلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه طی بیانیهای اعلام کرد: کشورمان در زمینه تولید و صادرات فندق، گیلاس، انجیر و زردآلو در رتبه نخست جهان قرار دارد.

در دائرةالمعارف ایرانیکا آمدهاست که از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۸ نشریه ماهانه اتاق با عنوان “عصر جدید” که بعدها به نام مجله راهنمای تجارت ایران تغییر نام داد، به سردبیری ف. 1- ارائه طرحی بومی و متناسب با جغرافیای ایران بهصورتیکه در هر منطقه مشخص شود که چه محصولی باید کشت شود (الگوی کشت) تا بیشترین راندمان را کسب کند و پروژههای انتقال آب به حداقل برسد. نور خورشید همچنین با استفاده از پیام هایی که در روز و شب به گیاه می رساند هدایت رشد گیاه را به عهده دارد و دستکاری این جریان انتقال اطلاعات ممکن است نتایج فاجعه باری در بر داشته باشد. در مورد کاشت توت فرنگی باید گفت که برای شروع کار به سرمایه ی چندان زیادی نیاز نیست و می توان با حداقل هزینه برای کاشت این گیاه پر خاصیت اقدام نمود. فلفل دلمهای با تکنیک آب و فلو سازگارتر است و برای رشد آن باید امکان بهرهوری طولانی مدت گیاه از نور میسر باشد. مسقف: در این گونه واگن ها، کالاها در واگن پلمپ شده و این چنین در برابر نور خورشید، اکسیژن و رطوبت محافظت می شوند. چراغهای ال ای دی ویژهای نیز بهصورت شبانهروزی وظیفه تأمین نور موردنیاز این گیاهان برای رشد را بر عهده داشته و بهاینترتیب سرعت رشد گیاهان این مرکز، بسیار بیشتر از موارد مشابه طبیعی است.

در مقاله «بسته بندی مناسب صادرات» از نحوه بسته بندی صادراتی، استانداردها و بایدها و نبایدها گفتیم. تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی بین کشورها دارای شرایط و مقررات خاص خود است و بسته به نوع کالا ممکن است سازمان های مختلف دو کشور در زمینه تنظیم استانداردها و همچنین نظارت بر اجرای آن استانداردها دخیل بوده و با یکدیگر در ارتباط باشند. «اگریکو» همچنین برای نخستین بار، این ایده را در یک فروشگاه مواد غذایی در قطر برای اجرای کشاورزی عمودی با لامپ های ال ای دی بکار گرفته شده است. وی در ادامه به ضرورت حضور افرادی که صاحب فکر و ایده و تجربه بوده و با زیست بوم پروژه های کشاورزی به لحاظ فنی و میدانی و تجربی آشنایی دارند در بخش مدیریت کلان مدیریتی اشاره و با بیان اینکه این افراد می توانند به عنوان معین فکری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و به ارائه برنامه های کاربردی اقدام کنند افزود: علاوه بر این در حوزه مدیریت نرم افزاری نیز باید دانشگاه ها به طور جدی وارد عمل شوند؛ دانشگاه هایی که به خصوص در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند مهارت های مدیریت و بهره برداری و نگهداری از ساختار مزرعه را در برنامه آموزشی خود داشته باشند، دانشگاه باید میرآب پرورش بدهد نه یک مهندس آب که به دنبال یک میز برای نشستن است و تنها قادر است که محاسبه کند، دانشگاه باید گیاهپزشکی را تربیت کند که مهارت توصیه کود و سم مزارع و باغات زیست بوم خود را داشته باشد.

براساس آماری که در انتهای سال گذشته اعلام شد 37000000 دلار از محصولات صنایع دستی این استان صادر شده که 13000000 دلار از مسیر از مرز های رسمی و 24000000 دلار از طریق صادرات چمدانی صورت گرفته صنایع دستی این استان به 50 کشور در سطح جهان صادر می شود که این کشورها عبارتند از آلمان، اتریش، انگلیس، سوئد، دانمارک، سوئیس، استرالیا، ازبکستان، ترکیه، قطر، پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه. براین اساس دولت میتواند مثلا از طریق اعطای یارانه، عرضه محصول خاصی را تشویق کند و یا با اخذ مالیات عرضه آن را کنترل کند. و فعالیت های اقتصادی آنها به بخش اقتصادی خاصی محدود نمی شود . زیرا همواره درهرمنطقه در دوره زمانی خاصی بیش از نیاز آن منطقه محصولات تولید میشوند که باید با وسایل گوناگونی حمل گردند که در این مرحله حمل محصول باید سریع، درست و با رعایت نکات ایمنی انجام گیرد و محصولات تولیدی باید توسط نظام بازاریابی توزیع شوند در همین مرحله است که مشکلات نظام بازاریابی نا هماهنگ بیش از پیش آشکار میگردد. وقوع خطر در امور تولیدی کشاورزی مسئله جدیدی نیست. با تصویب طرحهای اصلاح الگوی کشت در کشور، این نگرانی بهوجودآمد که میان سیاستهای خرید تضمینی و الگوی کشت، عدم ارتباط و هماهنگی ایجاد خواهد شد و هم اکنون باوجود اینکه هنوز طرح اصلاح الگوی کشت اجرا نشده است، اما این نگرانی تا حدودی قابللمس است.

طبق دادههای وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه مربوط به سالهای 2005 تا 2019، ترکیه در تولید محصولات کشاورزی در اروپا در جایگاه اول و در جهان نیز در مقام هفتم قرار دارد. میزان این حمایت در اروپا بیش از آمریکا، اما کمتر از ژاپن است. در ایران نیز با توجه به گسترش شهرنشینی در دهههای اخیر و گذار کشاورزی از وضعیت سنتی به مرحله نوین و در نتیجه با افزایش سهم محصولات عرضه شده به بازار مصرف از کل محصولات تولیدی این موضوع اهمیت فزایندهای یافته است. با این روش، می توان اشتغال زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روز افزون جمعیت ایران در عصر ۱۴۰۰ است، بهره برد. هنگامی که میزان دی اکسید کربن بیش از اندازه شود گیاه نمی تواند به خوبی تعرق و فتوسنتز داشته باشد. علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان رئیس پنل تخصصی کشاورزی در واکنش به پرسشی درباره حمایتهای وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص آب به اراضی با کلاس خاک پایین، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه از چنین سیاستی حمایت نمی کند و نسبت به انتقال آب شیرین به زمینهای شور خوزستان انتقاد دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات جدید درباره این فناوری باید به صورت مداوم تحقیق و مطالعه شود.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: در مراحل کشاورزی ممکن است اتفاقها و حوادثی رخ دهد که به کاهش کیفیت محصول نهایی دامن زند، در این شرایط دولت در هنگام خرید این محصولات، مبلغ کمتری به کشاورز پرداخت میکند، اما این اقدام بههیچ عنوان منطقی نیست و کشاورزان هیچ تقصیری در قبال حوادث غیرمترقبه ندارند. در همین راستا اسماعیل شهبازی، کارشناس کشاورزی اظهار کرد: در صنعت کشاورزی معمولا محصولاتی مورد خرید تضمینی قرار میگیرند که جزو کالاهای اساسی و حیاتی جامعه هستند، از جمله این محصولات میتوان به گندم و چای اشاره کرد. عملیاتی هستند که برروی محصول در فاصله مزرعه و خانه انجام میگیرند این عملیات در رابطه با نوع محصول، شرایط موجود و نیاز مصرف کنندگان متفاوت هستند، مانند برنج که باید به مصرف نهایی تبدیل شود اما بعضی از محصولات مانند میوه و سبزی را میتوان به صورت تازه نیز مصرف کرد. 3-قابلیت انجام در مساحت های کم و استفاده حداکثر از فضا و کشت به صورت طبقاتی به طوری که میتوان ده هزار متر مربع را در یک محیط هزار متری اجرا نمود. تولید می شود. ایجاد ۲۰۰ هکتار گلخانه طی برنامه ششم وافق ۱۴۰۴ در استان هدف گذاری شده است و درحال حاضر مجتمع گلخانه ای امام رضا(ع) در شهرستان مانه و سملقان در سه فاز با مساحت ۱۱۵ هکتار و ۶۰ قطعه احداث شده است که از ۴۰ قطعه فاز اول و دوم آن ۳۰ قطعه واگذارشده و فاز سوم زیرساخت ها تکمیل و در حال واگذاری است و در حال حاضر ۲۵ قطعه با سطح ۱۵ هکتار در حال ساخت و اجرا است که ۲ واحد با مساحت ۱.۳ هکتار به بهرهبرداری رسیده است.