اخبار

تولید چغندرقند خوزستان در سال زراعی جاری به ۹۰۰ هزار تن می‌رسد

امیری زاده افزود: هم اکنون ۱.۳میلیون هکتار از زمین‌های خوزستان زیرکشت محصولات کشاورزی قرار دارند که در صورت تامین آب، زهکشی و تسطیح اراضی، امکان افزایش سطح زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار نیز وجود دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: براساس چشم انداز ۱۴۰۴ حدود ۷۰ درصد شکر مورد نیاز کشور از ۲ محصول نیشکر و چغندر خوزستان تولید خواهد شد. نیازسالانه کشور به شکر ۲.۲میلیون تن است.

وی گفت: ۱۳ تا ۱۴ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور در خوزستان است و چنانچه آب مورد نیاز بخش کشاورزی تامین شود امکان افزایش محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان قلب کشاورزی کشور است ادامه داد: خوزستان نه تنها در تولید محصول راهبردی گندم در قله تولید و خرید ایستاده است بلکه در تولید ۱۰ محصول راهبردی و مورد نیاز کشور از جمله کلزا ، چغندرقند ، تولید شکر و…مقام نخست را دارا است.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته ۱.۲ میلیون تن چغندر در خوزستان تولید شد گفت: محدودیت در کشت و کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان دلیل اصلی کاهش تولید چغندر قند سال زراعی جاری در استان بود.

امیری زاده افزود: خوزستان برای هشتمین سال متوالی جایگاه نخست کشوری را در خرید تضمینی گندم کسب کرد.

گندم ، برنج ، سبزی و صیفی ، خرما ، نیشکر ، انوع مرکبات ارگانیک ، چغندرقند ، کلزا ، کنجد، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای از مهمترین تولیدات بخش کشاورزی خوزستان است.



منبع اخبار

وی با اشاره به تولید ۷۹ هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان افزود: کشت کلزا در یک دوره هشت ساله به کشت غالب در خوزستان تبدیل شده و چنانچه خشکسالی و محدودیت کشت امسال نبود امکان تولید ۲۰۰ هزار تن کلزا در استان وجود داشت.   

وی ادامه داد: مساله و مشکل امروز بزرگ ما تنش آبی به ویژه غرب خوزستان و در حوضه رودخانه کرخه است که امسال حتی امکان کشت تابستانه نیز وجود ندارد.

امیری زاده با اشاره به ۲ سال متوالی خشکسالی شدید در خوزستان و کاهش ۵۰ درصدی آورد رودخانه های استان در مقایسه با دوره بلند مدت افزود: خشکسالی ضمن اعمال ممنوعیت و محدودیت در کشت، تولید محصولات کشاورزی را تا ۲۵درصد کاهش داده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی در خوزستان نسبت به سایر استان های کشور از مزیت های نسبی بالایی برخوردار است گفت: برخی زمین‌های خوزستان قابلیت سه بار کشت در سال را دارند در حالی که این مزیت در استان‌های سردسیر وجود ندارد.

خدارحم امیری زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود: از ابتدای برداشت چغندر قند از مزارع خوزستان تاکنون ۶۰۰ هزار تن چغندر قند به هشت کارخانه قند داخل و خارج استان ارسال شده که این میزان تا نیمه نخست تیر به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال با وجود خشکسالی و نابودی بیش از ۸۰ هزار هکتار از دیمزارهای گندم خوزستان، یک میلیون و ۳۵۷هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال زراعی گذشته ۲۵درصد افزایش داشته است افزود: امسال تولید گندم در خوزستان از دوره “ترسالی” نیز پیش بوده است.  

استان خوزستان با تولید سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌ دامی و عسل را تولید می‌کند.

امیری زاده با بیان اینکه در دولت انقلابی سیزدهم رویکرد تحولی در همه زمینه‌ها از جمله بخش کشاورزی در حال شکل گیری است گفت: با اجرای این تحول بزرگ از جمله کشاورزی قراردادی، الگوی کشت متناسب با نهاده‌ها می‌توانیم در بسیاری از محصولات راهبردی از جمله گندم به خودکفایی برسیم.

خرید یک میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم در خوزستان