اخبار

تکلیف باید تعریف شود؛ آیا می خواهیم خودروسازان داخلی را تعطیل کنیم یا به دنبال توسعه این صنعت هستیم؟

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به اینکه مجلس دوازدهم باید به جای وضع قوانین جدید به دنبال بازنگری در قوانین جاری باشد تا مشکلات آن مشخص شود و برای اصلاح آن اقدام شود. واضح است که ما واقعاً می‌خواهیم در داخل خودرو تولید کنیم، آیا درهای آن را می‌بندیم و به چینی‌ها می‌سپاریم یا به دنبال توسعه این صنعت هستیم؟

در خصوص انتخابات آتی شورای اسلامی این سوال مطرح می شود که نمایندگان منتخب در مجلس جدید باید چه رویکردی داشته باشند؟ یکی از موارد ذکر شده صنعت خودرو است، بنابراین این سوال مطرح می شود که سیاست گذاران و قانون گذارانی که نماینده مردم هستند و حقوق مردم را مطالبه می کنند در این زمینه باید چه مد نظر داشته باشند؟

در همین راستا، امیر حسن کاکای، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و صنعت خودرو در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، ابتدا به بررسی عملکرد نمایندگان یازدهم و نقاط ضعف آنها پرداخت که باید در مجلس آینده بررسی شود. به نحوی آن را جبران کردیم و گفتیم: طی چهار سال گذشته در دور یازدهم مجلس با نمایندگان و در واقع حقوقدانانی با دیدگاه های کاملاً کنترل مدار و دولت محور در حوزه خودروسازی و بازار آن مواجه شده ایم. . .

این کارشناس صنعت خودرو گفت: نتیجه این نوع نگاه نمایندگان مردم به صنعت خودرو این است که قانون تنظیم صنعت خودرو را تصویب کردند و سپس وارد مرحله کنترل بیشتر قیمت ها شدند. سپس مواردی از قبیل ایجاد سیستم فروش متمرکز، تعریف مالیات مضاعف از مصرف کنندگان خودروهای گران قیمت، طرح حمایت از مادران و طرح ایثارگران تدوین شد که همگی با کنترل و توزیع خودرو همراه بود. اجاره دادن.

وی افزود: این نظر حاکم شد و سپس بحث به واردات خودرو کشیده شد، در حالی که تلاش های زیادی برای آزادسازی واردات خودروهای فرسوده انجام شد که صف های طولانی، جستجوی بیشتر برای اجاره و حتی اخیرا کارت ملی خرید و فروش ایجاد کرد. به این ترتیب برای امتیاز خودروی جانبازان نیز چهار میلیارد تومان قیمت در نظر گرفته شد.

الکاکایی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی اصل 44 بندهای زیر به شفافیت اشاره دارد. رهبر معظم انقلاب در سال 1384 تأکید کردند که نظام باید به سمتی برود که اقتصاد از بخش دولتی و خصوصی تشکیل شود، اما ما بیش از حد دولتی هستیم، بنابراین بخشی از کار باید به دولت سپرده شود. . نقش بخش خصوصی و دولت باید نظارتی بیشتری داشته باشد. فرمایشات مقام معظم رهبری ابلاغ و تبدیل به قانون شده است، اما در واقع با قانونگذاری این جهت برعکس شده است. به همین دلیل خودروسازان ما در عمل ضعیف شده اند و بازار به دست چینی ها افتاده و مردم نیز ناراضی شده اند.

ما از نمایندگان جدید چه می خواهیم؟

یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: بنابراین دیدگاه های معطوف به دولت با سیاست های کلی کشور مغایرت دارد. علاوه بر این، در عمل کار نمی کند. بنابراین نمایندگان جدید در مجلس باید به اصول، قوانین و سیاست های مصوب و ابلاغی کشور و افق های تعیین شده پایبند باشند. ما نمی خواهیم دولت ها همه چیز را کنترل کنند. حداقل نتایج و قوانین کشور به نفع اقتصاد آزاد، توسعه و پیشرفت است.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: هرکس باید وارد این عرصه شود در وهله اول باید قوانین را به خوبی بداند. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این چهار سال پیش آمد این است که بسیاری از این نمایندگان قوانینی را مطرح کردند که اصلاً نیازی به نگارش نبود. به عنوان مثال در حوزه خودرو از ابتدا مشکل واردات خودرو و یا ممنوعیت قانونی آن را نداشتیم که برای از سرگیری آن نیاز به قانون داشتیم. مشکل واردات خودرو کمبود ارز بود، مشکلی که هنوز حل نشده است. اما وقت پارلمان صرف قانون ناکارآمدی شد که ممکن بود تأثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: وزیر صمت: واردات خودرو به دلیل حمایت از خودروسازی داخلی ممنوع نشد. دلیل اصلی مدیریت تراز ارزی کشور بود. به دلیل تحریم ها واردات بیش از 2000 قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شدوی افزود: بر این اساس مجلس و نمایندگان جدید باید وقت خود را صرف اولویت های کشور کنند. در حال حاضر اولویت های کشور مشکلات اقتصادی، مشکلات تجاری، مشکلات صنعت و … است. چرا تولید خودروسازان در سال جاری کاهش یافت؟ پاسخ فقط یک کلمه “ارز” است. ابهامی که در نحوه تخصیص ارز وجود داشت، صنعت خودرو و تولید آن را با چالش مواجه کرد. نه اینکه قانون جدید تصویب شود یا خیر.

کاکایی توضیح داد: نکته دیگر این است که درباره موضوع بازنگری در قوانین تصمیم گیری شده است. بررسی قوانین چیست؟ در حال حاضر مشکل بزرگ کشور قوانین متناقضی است که وجود دارد. به جای اینکه قوانین یکنواخت و شفاف شوند و رانت خواری را به حداقل برسانند و از آن جلوگیری کنند، قانون مدام به قانون اضافه می شد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: برای انجام بررسی، مراحل مختلفی نیاز است. ابتدا نمایندگان مجلس باید همه قوانین مربوطه را بدانند (حداقل یک بار آن ها را مطالعه کنند) و سپس آنها را اولویت بندی کنند. اکنون اولویت کشور چیست؟ اولویت فعلی صنعت خودرو و بازار واردات خودروهای فرسوده برای آرام کردن مردم است یا ریشه‌یابی مشکل این صنعت و رفع آن؟

این کارشناس صنعت خودرو کشور تایید کرد: تعیین اولویت های صحیح بر اساس اصول قانون اساسی و اصول اعلام شده توافق بر سر آن وجود دارد و مهمتر از همه این است که رهبر کشور آن را تایید کند نه تصمیم یک نفر. اصل 44 و قوانین صادره به موجب آن منشور ملی است. به همین ترتیب نماها ایجاد شد. به عنوان مثال چشم انداز صنعت خودرو که برای سال 1404 هجری قمری یعنی حدود 15 سال پیش نوشته شد، حاصل سمینارها و کنفرانس های بسیاری بود که توسط تیم های کاری مختلف برگزار شد. حتی نهادهای مردمی مانند رانندگان تاکسی، دولت ها و سایر نهادها گرد هم آمده اند تا این چشم انداز را تعریف و تدوین کنند.

نمایندگان جدید نباید در ابتدای کار به فکر وضع قوانین جدید باشند

وی افزود: در آستانه ورود به سال 1403 هستیم و تا سال 1404 چیز زیادی باقی نمانده است اما متاسفانه نسبت به انتظارات بسیار عقب هستیم. بر این اساس، نماینده جدید مجلس که انتخاب و وارد شده است نباید فوراً اوضاع را برهم بزند و اقدام به وضع قانون جدید کند. اولاً باید به دلیل ضعف ها و بررسی اینکه چرا در این زمینه ضعیف عمل می کنیم. نقطه ضعف قانونگذاری که به اینجا رسیدیم کجا بود؟ چرا به جای داشتن یک صنعت پر رونق در سال 1402، صنعتی داریم که همه از آن انتقاد می کنند. بنابراین باید به این سؤالات پاسخ دهد و در صورت نیاز به اصلاح یا تخفیف قوانین اقدام کند. در نهایت، اگر نیاز به تدوین قانون جدی است، آن را برنامه ریزی کنید.

کاکایی توضیح داد: همانطور که اشاره کردیم باید اولویت ها در نظر گرفته شود. متذکر می شویم که مجلس دهم طرحی برای تنظیم بازار خودرو مطرح کرد که محقق نشد. مجلس یازدهم که روی کار آمد، از اول برنامه ریزی کردند. سه سال طول کشید تا گذشت. اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از تصویب آن، همچنان اعتراضات به اجرای آن وجود دارد. چون این طرح از پایه مشکل دارد. بنابراین مجلس دوازدهم باید به دنبال رفع مشکلات باشد نه اینکه از ابتدا طرح جدیدی ایجاد کند.

این عضو هیئت علمی دانشکده خودرو تائید کرد: این موضوع برای صنعت خودرو که در حال حاضر چه در سطح محصول و چه از نظر اقتصادی در وضعیت اسفناکی قرار دارد، اهمیت زیادی دارد و آن را تحت کنترل دولت قرار می دهیم. مشخص می شود که آیا واقعاً می خواهیم خودروسازی داخلی را ببندیم و به چینی ها بسپاریم یا به دنبال توسعه این صنعت هستیم.

دولت باید حاکم خوب باشد نه مدیر خوب!

این کارشناس صنعت خودرو به بیانات مقام معظم رهبری اشاره می کند که ایشان در پیام سال 1402 به صراحت فرمودند که بزرگترین مشکل اقتصادی ما این است که اقتصاد کشور بیش از حد دولتی است، باید خصوصی سازی صورت گیرد و دولت ها بر کار نظارت کنند. اصل 44 نیز به همین موضوع اشاره دارد که دولت باید خود را تقویت کند تا استاندار خوب باشد نه مدیر خوب! چون دولت اصلا نمی تواند مدیر خوبی باشد.

وی افزود: برعکس، نمایندگان انتظار داشتند که دولت در سه چهار سال گذشته مدیریت بهتری داشته باشد. تناقض به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین نمایندگان جدید کار بسیار مهمی در پیش دارند که آن اصلاح بسیاری از قوانین و حتی حذف الحاقیه است.

نگرش باید تغییر کند …

کاکایی در پاسخ به این سوال که در سیاست های جدید بهتر است نهادهایی مانند سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده یا ستاد تنظیم بازار حذف شوند یا برعکس تقویت شوند، گفت: به نظر من ترکیبی از این چیزها باید اتفاق بیفتد . ما به یک نهاد نظارتی نیاز داریم. وقتی می گوییم: دولت باید اداره را رها کند، این به این معنا نیست که همه امور را رها کند، بلکه باید حاکم خوبی باشد. اینجا ما هنوز به یک سازمان پشتیبانی یا سازمان تعزیرات نیاز داریم، خیلی قوی تر، اما نه با مدل فعلی، اما باید تغییر کند. در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات کشور ضعف شدید نهادهای اجرایی از جمله وزارت حریم خصوصی است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: به عنوان مثال شورای رقابت از مدل های بین المللی حذف شده است اما متاسفانه به ابزاری تبدیل شده که فقط می خواهد قیمت ها را کنترل کند یا سازمان حمایت فقط قیمت ها را می گیرد و اعداد را بررسی می کند، مشخصا نمی تواند این کار را انجام دهد. کار کن، کار خاصی انجام بده. بنابراین اشتباه است و دارای نقص ساختاری است. یا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها نماینده و واردکننده خودرو است.

وی تاکید کرد: بنابراین منطقاً امکان وجود نهادها وجود دارد و به راحتی نمی توان درباره حذف یا انتقال آنها صحبت کرد، بلکه باید بر اساس سازوکار صحیح آنها را تقویت کرد. در اینجا نقش و جایگاه مجلس بسیار مهم است. ما در ایران سیستم نظارتی بر اساس اصل 44 برای صنعت خودرو نداریم! ما نهادهای نظارتی زیادی داریم اما هیچکدام سیستم نظارتی یکپارچه ندارند، هر ارگانی کار خودش را می کند و مشکلی حل نمی شود.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بدنه مشخصات خودروی یورو 5 می خواهد و خودروساز موظف به تولید خودروی یورو 5 است اما از سوی دیگر هیچکس نمی تواند وزارت نفت را مجبور به تامین بنزین یورو 5 کند. ; خودروساز از یک سو سرمایه گذاری کرده و خودروی یورو 5 تولید کرده است و از سوی دیگر مردم برای سوخت یورو 5 هزینه می کنند اما از مزایای آن استفاده نمی کنند. این فقط یک نمونه است و موارد زیادی وجود دارد، فقط این گره توسط مجلس باز خواهد شد.

الکاکایی بیان کرد: بنابراین اولین چیزی که مجلس باید تصمیم بگیرد به جای صرف وقت خود برای نوشتن قوانین جدید، در درجه اول برای صنعت خودرو، بازنگری کلی در نظام نظارتی و سپس طراحی نظام نظارتی صحیح و مأموریت آن است. هر نهاد در راستای نظام جهت توسعه و رفاه است. در نهایت با هر نهادی که به وظایف خود عمل نمی کند قاطعانه برخورد کنید.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1402120805235/%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا