اخبار

جایگاه توسعه پایدار کشاورزی در برنامههای توسعه ایران (مورد: برنامههای پنج ساله پس از انقلاب) مجله خبری کشاورزی

علاوه بر این ممکن است منطقه ای که در نظر گرفته اید دچار طغیان آفات یا بیماری ها باشد و خصوصیت اقلیمی خاصی مانند وزش گردباد و یا باران های سیل آسا داشته باشد. رشد تولید گوشت گوساله در دوره ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲: پیش بینی شده است تولید گوشت گوساله در ایران طی این دوره هر سال ۳ درصد رشد کند و در پایان دوره به ۵۸۰ هزار تن در سال برسد. شاید این سوال پیش بیاید که مواد مغذیی که تا پیش از این از طریق خاک به گیاه میرسیدند در این روش به چه واسطه ای جذب گیاهان میشوند. مرحله مقاوم سازی نشاء پیش از انتقال به گلخانه را فراموش نکنید؛ در انتقال نشاء به فضای آزاد توجه بیشتری به مرحله مقاوم سازی می شود، اما در کشت های گلخانه ای نیز اجرای این مرحله می تواند تاثیرات مثبتی بر ادامه رشد گیاهان شما بگذارد.

اما به طور کلی مصرف آب کشاورزی در ایران بسته به منطقه جغرافیایی بین ۵۰ تا ۹۰ سایت agriculture-na درصد نوسان دارد». به دلیل مشکلات افات و آب و هوا که تولید کنندگان عمده را گرفتار خود کرد ، میزان تولید پنبه در 2018 با 3 درصد کاهش روبه رو شد . بروز بودن فنآوری نیز با قابلیت رقابت پذیری دستگاههای سخت افزار یا نرم افزاری موجود با آخرین پدیدههای علمی و تکنولوژی است که حاصل تحقیقات و توسعه ” D&R ” پیشرفته تر یا اصطلاحاً بروز شده تر است، که هم کار را ارزانتروساده تر و هم کم هزینه تر و سریعتر انجام میدهد. با توجه به شرایط انتظار میرود در آینده کشاورزان بیشتری از تکنولوژی پهپاد کشاورزی استفاده کنند و از این طریق بازدهی کار خود را افزایش دهند. این محصولات نیز به دلیل داشتن طرفداران زیاد در بازار مصرفی میتوانند بازدهی بالایی در مدت زمانی کوتاه برای شما به همراه داشته باشند. این سیستم نسب به سایر روشها کمی پیچیدهتر است، در این روش ریشه گیاه برای مدتی درون محفظه حاوی آب و محلول مواد مغذی قرار گرفته و بعد از مدتی مخرن خالی شده و ریشه در معرض هوا قرار میگیرد و بعد از مدت زمان تنظیم شده آب و مواد مغذی به مخزن باز میگردند.

در هر بار رشد کامل، می توانید همه برگ ها یا تعدادی از آنها را برداشت کنید و مابقی را برای کشت مجدد بکارید. 7- تمامی قسمت های زعفران قابل استفاده میباشد به طوریکه از پیازهای ریز و برگ های آن، کاسبرگ و گلبرگ و همین طور پرچم های آن به ترتیب در دامداری، صنایع رنگرزی و زنبورداری استفاده میشود. این گیاه با جام گلی مشتمل بر سه گلبرگ و سه کاسبرگ هم رنگ بنفش و سه پرچم زرد و کلاله سه شاخه ای به رنگ قرمز سیر، گیاهی چندساله و متعلق به خانواده زنبقیان Iridaceae است. 12-رطوبت و نور مورد نیاز قابل تنظیم است. کاشت توتفرنگی به 2 روش کاشت بذر یا نشاء انجام خواهد شد که در روش کاشت نشاء به زمان و آب کمتری برای رشد محصول نیاز خواهید داشت که تا چند سال محصول میدهد.

گوجه فرنگي نياز به آب فراواني دارد، بنابراين لازم است از ظروفي با حجم مناسب آب استفاده شود و ظروف از قبل تميز و ضدعفوني شده باشند. در این روش که راهاندازی و استفاده از آن ساده میباشد، ریشه گیاهان درون محفظهای از آب و مواد مغذی مورد نیاز شناور شده و با استفاده از یک پمپ اکسیژن مورد نیاز به داخل آب پمپ میشود. در این روش ریشه گیاه درون آب باقی میماند و این سیستم مناسب گیاهانی مثل کاهو است که برای رشد نیاز به آب فراوانی دارند. هستند. روش اصولی این است که این مواد به خوبی در آب حل و به صورت روزانه در دسترس ریشه گیاهان قرار بگیرد. عوامل مختلفی از جمله عدم آگاهی کشاورزان و ضعف اطلاع رسانی، منجر به عدم بکارگیری این گونه فناوری ها شده است. سیستم کشت هیدروپونیک منجر به رشد سریعتر گیاهان و بهبود عملکرد تولید میشود. در گلخانه های هیدروپونیک ریش گیاهان در معرض هوا قرار دارد و این مسئله منجر به بهبود میزان تولید در سطح گلخانه است.

کشت گلخانهای زعفران اخیراً در کشورهای مختلفی انجامشده و ظاهراً هم بسیار موفق عمل کرده به همین دلیل در کشور ما نیز مانند سایر کشورها مردم ترغیب به احداث گلخانه زعفران شدهاندتا علاوه بر افزایش تولید، از خسارت احتمالی ابتدای فصل سرما زدگی و بارش باران در امان باشند. شافعی در ادامه گفت: ایران تولید کننده اکثر محصولات غذایی مصرفی در داخل است ولی برای تنظیم مصرف داخل اقلامی را از خارج کشور تامین میکند که به موجب حساسیت بر حلیت علاوه بر مدارک مرسوم برای ورود کالا، مجوزهایی هم برای اثبات حلال بودن مواد اولیه به کار رفته در فرآیند تولید و بستهبندی از آن دریافت میشود.

در این هنگام در انتهای ردیف ها سیستمی را طراحی می کنند که ساقهها را بچرخانند ( برای این کار ممکن است از لوله های خمیده که در طول نصف شده اند استفاده شده و ساقه ها داخل خمیدگی لوله ها قرار گرفته و به ابتدای ردیف کناری هدایت شوند)، این نقطه بحرانی دیگری است که در آن ساقهها اغلب شکسته میشوند. تیلر، نوعی از ابزار کشاورزی مدرن تک محوره است که به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد. ایران در دنیا به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران شناخته می شود و در رده دوم اسپانیا قرار دارد و این در حالی است که اسپانیا بزرگترین وارد کننده زعفران از ایران نیز به شمار می رود .

البته گلخانه های هیدروپونیک مشخصات متفاوت تری هم نسبت به گلخانه های کشت خاکی دارند که در ادامه این بخش هم توضیح خواهیم داد. در این بخش به هزینه نصب سازه گلخانه اسپانیایی میپردازیم. مجموعه مزرعه بکر با بیش از یک دهه تجربه طراحی و تولید و نصب و راه اندازی واحدهای گلخانه ای و کسب ISO HSE، توانایی و تخصص انجام صفر تا صد کلیه مراحل احداث و نصب گلخانه، توسط اکیپ های حرفه ای خود را به بهترین نحو و با بیشترین سرعت دارد. کليه قطعات گلخانه پيش سا خته بوده ودر عمليات نصب از جوش استفاده نميشود. در این سیستم از بخار آب یا آب داغ استفاده میشود. زیست فناوری مجموعه ای از تکنیک هایی است که انسان با به کارگیری سیستم های بیولوژیک در پی تغییر محصولات یا موجوات زنده برای استفاده از آن ها است. دانش و فناوری کشاورزی در ایران در چند دهه گذشته تقریباً ثابت بوده است و تغییر معناداری را چه در شیوههای آبیاری و چه در شیوههای کاشت و برداشت محصولات در ایران شاهد نبودهایم، درحالیکه دانش کشاورزی در جهان در چند دهه گذشته بهشدت تغییریافته و انواع ماشینآلات برداشت و کاشت و شیوههای آبیاری و نگهداری به کار گرفته میشود.

خاکی که برای کشاورزی مناسب است، معمولا از ذرات ماسه، گیاخاک و رس تشکیل شده است. پس از آن هم سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به دلیل وجود ذرات سفید روی کیویهای صادراتی ایران آن را قبول نکرد. معمولا بهتر است فضای داخلی دمایی در حدود 70 درجه داشته باشد و بخشی از سقف گلخانه فضایی را برای ورود هوا برای تولید CO2 باز نگه داشته شود. از سوی دیگر تولید ذرت با افزایش همراه بوده است . 5-افزایش کیفیت کلاله های زعفران و افزایش عیار زعفران به دلیل در امان ماندن از تابش مستقیم آفتاب و درنتیجه تولید محصولی با کیفیت تر.

در گذشته و بر پایه کشاورزی سنتی در خاک، اکسیژن مورد نیاز گیاهان از طریق ریشه های موجود در خاک تهیه میشد. خدمات کشاورزی مرسین کشت ارائه دهنده خدمات نوین و دانش بنیان کشاورزی اعم از انواع کود، بذر و ادوات و تجهیزات کشاورزی و خدمات فوق تخصصی گیاهپزشکی با بهره گیری از سه فارغ التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه های برتر کشور و با سابقه کار در مزارع مختلف، طراحی فضای سبز، احداث باغ متراکم و ارائه دهنده مشاوره در خصوص انواع نهال های پایه رویشی، کشت بافتی و زود بازده. امروزه بر اساس کشت هیدروپونیک اکسیژن گیری گیاه از طریق خاک نیست و درنتیجه در بستر های هیدروپونیک از آب اکسیژنیزه بیشتر استفاده میشود ( با استفاده از سنگ هوا یا پمپ هوا این عمل صورت میگیرد) و یا گاهاً فضای خالی بین گیاه و مخزن آب ایجاد میکنند.

این به اندازه کافی قدرتمند است که یک مک بوک پرو 16 اینچی را در 40 دقیقه تا 50 درصد شارژ کنید، با این فرض که از کابل MagSafe به USB-C استفاده می کنید. در واقع این وسیله، یک غلطک است که دارای زوایای استیل می باشد. همچنین می توانید علف لیمو، زنجبیل، گالانگال یا هل را آزمایش کرده و پرورش دهید. ما محصولی پیشرفته و خاص را در ایران بومیسازی کردهایم در حالی که هر سال چند هزار تن محصول مشابه وارد کشور میشود. در حالی که به گفته کارشناسان جهانی، پویایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه به تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی آنها بستگی دارد، آمارهای جهانی منتشر شده بیانگر این است که حدود ۱۱ درصد از زمین های سراسر جهان تحت اشغال کشاورزی است و حدود ۲۶ درصد از آنها برای چرای حیوانات استفاده می شود. با توجه به هدف شما از کشت محصول و البته امکانات گلخانه، زمان کاشت تعیین می شود. در روش کشت خاکی، گیاهان در خاک کاشته شده و املاح معدنی مورد نیاز را از خاک دریافت میکنند البته کود دهی هم انجام میشود ولی در کل گیاه بیشتر عناصر مورد نیازش را از همان خاک دریافت میکند، در حالی که در روش هیدروپونیک، گیاه داخل بستر کشت رشد کرده و املاح مورد نیاز با آب به آن بستر تزریق میشوند.

بعد گذشتن مدت زمان مناسب و جوانه زدن بذرها، لازم است مواد مغذي نيز از روش مهپاش روي بذرها پاشيده شوند تا سرعت رشد بذرها افزايش پيدا كند. در این مدت این روش کشت در گلخانه ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است و باید گفت در 31 استان کشور به طور فعال گلخانه های هیدروپونیک برپا هستند. این مسائل نشان می دهد که موضوع خودکفایی و استقلال در تولید شعار است و در این سالها هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است؛ چون سودی که در واردات هست در تولید نیست. بلاک چین این امکان را فراهم می کند تا تراکنش های تأیید شده با هر بازیکنی در زنجیره تامین مواد غذایی به طور ایمن به اشتراک گذاشته شود و بازاری با شفافیت فوق العاده ایجاد شود. علاوه بر این، در کشاورزی به سبک هیدروپونیک، این قابلیت وجود دارد که شرایط مختلفی ایجاد کنید. ضمناً توجه کنید که پیازهای تهیه شده عاری از آفات باشد و وزنشان زیر 15 گرم نباشد زیرا پیازچه سبک عملکرد تولید زعفران را به شدت پایین خواهد آورد. عملکرد این دستگاه که یکی از ماشین آلات سبک کشاورزی به شمار می رود، با هدف کاهش استفاده از نیروی انسانی، اینگونه است که با استفاده از امواجی مانند اشعه فرابنفش، مادون قرمز، ایکس و غیره، شرایطی برای حشرات و آفتها با توجه به ارتباط آنها با این امواج ایجاد می شود که آنها از مزرعه دور می گردند.

بعد از جوانه زدن و گل دادن فرایند رشد تمام م شود و شما در ماه آذر می توانید محصول را برداشت کنید و این پیاز های گلدار را به زمین های باز منتقل دهید. کبنا ؛اخیراً برگشت برخی محصولات صادراتی مانند کیوی از هند، سیبزمینی از ازبکستان و فلفلهای دلمهای به ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته و بحثبرانگیز شده و این و آنطور که گفته میشود ریشه برگشت محصولات در عدم مدیریت صحیح فرایند سمپاشی به محصولات دارد. دقت کنید که پیاز هیچگونه تماسی با آب نداشته باشد زیرا این امر باعث تولید ریشه در پیاز شده و از توان پیاز زعفران میکاهد. در تیرماه به هیچ وجه اینکار را نکنید زیرا به پیاز شوک وارد شده و همین امر سبب میشود پیاز گلدهی و یا تولید گل نداشته باشد. سرمایه گذاری های ثابت اقتصادی: سرمایه گذاری هایی هستند که فعالیت های اقتصادی را تنظیم می کنند و امکانات، تسهیلات زیربنایی، تولیدی، توزیع، مصرف و توسعه ظرفیت های اقتصادی را برای تعادل اقتصادی فراهم می آورد.

3-قابلیت انجام در مساحت های کم و استفاده حداکثر از فضا و کشت به صورت طبقاتی به طوری که میتوان ده هزار متر مربع را در یک محیط هزار متری اجرا نمود. گلخانههایی که در آنها از پوشش دو لایه پلیاتیلنی استفاده میشود نیز ازنظر مصرف انرژی کارآمد هستند در این گلخانهها در صورت بارش برف میتوان هوای بین دو لایه را تخلیه کرد تا سرعت ذوب شدن برف افزایش یابد. ما نمیتوانیم استفاده از بیل دستی را با استفاده از تراکتور مقایسه کنیم، زیرا هر دو ابزار اهمیت خاص خود را دارند و بهره وری بیشتری را در مزارع تضمین می کنند. برای آب یاری چنین باغ های عظیمی از دستگاه بزرگی که آب زیادی در خود جای میداد استفاده می کردن و آن را به گاوی می بستند و عمل آب یاری راانجام می دادند. اگر تصمیم به پرورش گلهای زینتی در گلخانه را دارید، این نکته را بدانید که شرایط محیطی مطلوب گلخانه برای پرورش گیاه زینتی، دمای معتدلی بین 22 الی 26 درجه سانتیگراد است. پیاز زعفران رکن اصلی کاشت گلخانه ای زعفران است. شما چه بخواهید که یک عملیات گلخانه ای را شروع کنید و یا تصمیم بگیرید که در خانه برای خودتان گیاه و سبزیجات پرورش بدهید، مکان بسیار مهم است.

این رشد سریع باتوجه به محدودیت دستیابی به منابع طبیعی، نیاز به حرکت به سمت توسعه ای پایدارتر در بخش آبزی پروری را ایجاد می کند. این امر منجر به افزایش بهره وری اولیه بدنه آب یا فعال شدن فیتوپلانکتون ها می شود. به گفته وی سال گذشته نهادههای که برای کشت توسط کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار گرفت از کیفیت مناسبی برخودار نبود و این امر در کنار خشکسالی، تولید کشاورزانی که اقدام به دریافت این کارت کرده بودند را کاهش چشمگیری داد تا جایی که اکنون توان پرداخت بدهی خود به بانکها را ندارند. روزرسانی جدید تا پیش از این در واتساپ فقط امکان مخفی سازی Last Seen وجود داشت، اما اکنون واتساپ قابلیت مخفی کردن وضعیت آنلاین بودن را نیز عرضه کرده است.

2. کشت گلخانهای به پایش و مراقبت دائمی نیاز دارد زیرا یک لحظه غفلت از شرایط محیطی و محصول ممکن است خسارات جبرانناپذیری برای شما به بار آورد ( به عنوان مثال افزایش یا کاهش بیش از حد دما میتواند منجر به از بین رفتن محصولات شود). مقارن با همین ایام زعفران کاری دربیرجند وقاین (قهستان، قاینات) آغاز شد ومحصول آن محبوبیت و شهرتی یافته که تا امروز استمرار پیدا کرده است. بنابراین در گلخانهها با توجه به امکان کنترل و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب هر گیاه، میتوان به کشت هر محصولی در هر فصلی از سال اقدام کرد و به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. 8- در کشت گلخانه ای زعفران، شرایط محیطی بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی در مقایسه با کشت سنتی وجود دارد. زیتون صادراتی در ظروف شیشه ای و قوطی های فلزی بسته بندی میشود.