کنترل واردات خودروهای فرسوده پس از 13 ماه صادر می شود!/ پیشنهاد ویژه ای که محدودیتی ندارد


پس از انتشار کنترلهای واردات خودروهای فرسوده و اعلام شرایط جالب آن، پس از گذشت بیش از 13 ماه از تصویب مجلس نمایندگان برای واردات خودروهای فرسوده به دولت؛ سوال اینجاست که ناگهان چه اتفاقی افتاد که این آیین نامه در روزهای پایانی دولت سیزدهم صادر شد؟ جالب ترین نکته این است که دولت پیشنهاد ویژه ای برای مردم عادی داد و به افراد سه تا پنج ساله اجازه داد بدون محدودیت و مانع و حتی بدون نیاز به ثبت درخواست برای هر کد ملی وارد خودرو شوند!
به گزارش ایسنا، چهارشنبه هفته گذشته (۷ تیرماه) پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه از ارائه مجوز واردات خودروهای فرسوده از سوی مجلس نمایندگان به دولت، در شرایطی بر اساس اظهارات و اخبار غیررسمی وزارت کشور. اسرار واردات از خودروهای فرسوده ای که در شرف حذف بودند، دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود تصمیم گرفت گامی شرافتمندانه بردارد و به سود مردم پایان دهد. بنابراین پس از قطعی نشدن آیین نامه نظارتی واردات خودروهای فرسوده و پس از گذشت چندین ماه از ارائه پیش نویس قوانین به مجلس نمایندگان و حدود یک سال پس از ابلاغ تصویب آیین نامه نظارتی واردات خودروهای فرسوده. بر اساس قانون تنظیم واردات خودروهای فرسوده. سازمان صنعت خودرو از آغاز اجرا خبر داد.
ایسنا حدود دو ماه و نیم پیش با عنوان بررسی کامل این موضوع را انجام داد ” بازخوانی این تصمیم: خودروهای دست دوم را از کجا وارد کنیم؟ این موضوع از صفر تا صد به تفصیل توضیح داده شده است.
طی روزهای گذشته و پس از اعلام کنترل واردات خودروهای فرسوده از سوی سخنگوی دولت سیزدهم، بحث های مختلفی در این زمینه مطرح شد؛ زیرا مفاد این آیین نامه بسیار جالب است و در واقع امتیازی به مردم عادی داده است که بر خلاف آنچه در قانون مقرر شده است، امکان ممنوعیت واردات و ترخیص خودرو بدون ثبت نام وجود دارد. برنامه اما مردم فقط می توانند از کد ملی خود استفاده کنند. بدون نیاز به ثبت سفارش و فقط با ثبت اطلاعات آماری و پرداخت حقوق ورودی و گمرکیواردات وسیله نقلیه که بیش از پنج سال عمر نداشته باشد. البته این یک دستگاه فعلی است و ممکن است هر سال یا بیشتر به یک دستگاه برسد. زیرا احمد آقایی – سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت – در گفت و گوی خبری تلویزیونی به صراحت اعلام کرد: طبق آنچه در آیین نامه واردات خودروهای فرسوده آمده است، عموم مردم می توانند با استفاده از کاربری شخصی خود، با کد ملی، اطلاعات آماری را ثبت کنند. پرداخت هزینه های ورودی، گمرکی و واردات خودرو. به نظر می رسد که یک فرد در حال حاضر می تواند یک دستگاه را وارد کند، اما یک دستگاه در سال یا یک دستگاه به طور کلی هنوز مشخص نیست. به این ترتیب، مردم ممکن است بتوانند یک ماشین در سال، وارد می شود
مقررات واردات خودروهای فرسوده چه مفاد دارد؟
بر اساس آیین نامه دولت سیزدهم، اشخاص حقوقی مانند شرکت ها از طریق ثبت سفارش و اشخاص حقیقی مانند اشخاص حقیقی می توانند بدون نیاز به واردات خودروهای بین سه تا پنج سال (1398-1398) وارد کنند. کارت بازرگانی با ثبت نام آنها؛ البته واردات این خودروها به شرطی است که سال ساخت 2019 تا 2021 بوده و مطابق با استانداردهای لازم بین المللی باشد.
یکی از نکات مهم در این آیین نامه این است که تا پنج سال، مالکیت خودرو حق واگذاری یا فروش را ندارد.
حجم موتور باید کمتر از 2500 سی سی باشد اما سقف قیمتی برای آن در نظر گرفته نشده است.
واردات خودروهای فرمان راست ممنوع خواهد بود.
امکان واردات خودرو با خدمات پس از فروش وجود دارد و باید یک شرکت داخلی پاسخگوی خدمات باشد.
برای واردات این خودروها نیز اخذ گواهی اسقاط الزامی است.
از جمله ابهامات مربوط به مقررات، عدم شفافیت در مورد منبع تامین ارز است و عنوان شده است که منبع تامین ارز باید به تایید بانک مرکزی برسد.
با وجود این بلاتکلیفی در ابتدای ابلاغ آیین نامه، گمانه زنی ها مبنی بر نیاز به تایید بانک مرکزی برای تعیین مبدا و شرایط ارز واردات خودروهای فرسوده، امکان تامین ارز از مبدا وجود نداشت. بازار آزاد؛ اما در ادامه احمد آقایی – رئیس صنایع حمل و نقل وزارت حراست – در این خصوص تصریح کرد: ارز از محل صادرات، سرمایه گذاری خارجی و یا منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود.
این در حالی است که طی چند هفته اخیر در خصوص ثبت سفارش برخی خودروهای صفر کیلومتر (نو) ارزی مشکل ارزی وجود داشته و ثبت سفارش با مشکل مواجه شده است، اما این امر امکان واردات خودروهای فرسوده فراهم شده است. علاوه بر این اگر قرار بود همه مردم بدون محدودیت خاصی خودرو وارد کنند، قطعا فشار ارزی قابل توجهی به کشور وارد می شد.
آیا واردات خودروهای فرسوده به بازار داخلی کمک می کند؟
در خصوص تاثیر واردات خودرو بر بازار، برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که واردات نه تنها در بازار تعادل ایجاد می کند، بلکه علاوه بر بازار خودروهای مونتاژی، تاثیر بسزایی در کاهش قیمت ها خواهد داشت. خودروهای داخلی و برخی دیگر از فعالان در این دیدگاه نیز معتقدند نکته این است که این آیین نامه مرهمی بر زخم آشفته بازار نخواهد بود و بدون یک سیاست مشخص و در صورت نبود سیستم پشتیبانی از لوازم یدکی خودروهای فرسوده، کشور با بحران مواجه شود
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403043018926/%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DB%B1%DB%B3-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%B1-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A7%DB%8C

