اخبار

جزییات تولید غلات دنیا در گزارش فائو؛ ضربه سخت هوای داغ و خشکسالی به کشاورزی اروپا

اما اوکراین با افت ۳۸ درصدی تولید غلات خود در سال جاری مواجه شده به طوری که بر اساس انتظار فائو، تنها ۵۳.۱ میلیون تن غله در این کشور طی امسال تولید می‌شود که این رقم ۳۲.۵ میلیون تن کمتر از سال قبل است. تولید گندم اوکراین از ۳۲.۲ میلیون تن در سال قبل به ۲۰ میلیون تن در سال جاری خواهد رسید. تولید برنج در اوکراین همچون سال قبل صفر خواهد بود و تولید سایر غلات از ۵۳.۴ میلیون تن به ۳۳.۱ میلیون تن کاهش خواهد یافت.



منبع اخبار

برداشت از ذخایر غلات برای سیر کردن مردم

تولید گندم دنیا در سال ۲۰۲۲ کاهش قابل توجهی نخواهد داشت

تولید غلات در آفریقا نیز امسال ۴.۴ درصد، در آمریکای شمالی ۰.۳ درصد و در آسیا ۰.۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما در آمریکا جنوبی شاهد افزایش ۱۰.۷ درصدی تولید غلات خواهیم بود. تولید غلات این منطقه از ۲۲۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۲۵۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.

پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی از تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ نسبت به گزارش سه ماه قبل ۱۷.۲ میلیون تن کاهش داشته است. تداوم خشکسالی‌ها در نیمکره شمالی باعث کاهش پیش‌بینی فائو از تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی شده است.

این گزارش همچنین انتظار دارد تجارت جهانی غلات در سال جاری میلادی با افت ۱.۹ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۴۶۹ میلیون تن برسد. مصرف جهانی غلات نیز ۰.۱ درصد کاهش یافته و به ۲۷۹۲ میلیون تن خواهد رسید.

روسیه با وجود این که درگیر جنگ با اوکراین است تولید غلات خود را ۱۰.۶ درصد افزایش داده و به ۱۳۰ میلیون تن می‌رساند. در سال قبل ۱۱۷.۶ میلیون تن غله در این کشور تولید شده بود. تولید گندم این کشور با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۸۶.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

بر اساس این گزارش، کشاورزی اروپا بیشترین ضربه را از خشکسالی در مقایسه با مناطق بزرگ دیگر تولیدکننده غلات در سال ۲۰۲۲ متحمل شده است به طوری که انتظار می‌رود تولید غلات این منطقه در سال جاری ۷.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۵۰۷ میلیون تن برسد. هوای داغ و خشک به ویژه آسیب زیادی به مزارع ذرت در اروپا زده و باعث کاهش ۱۶ درصد برداشت محصول ذرت در این منطقه نسبت به سال قبل شده است.

بر اساس پیش‌بینی فائو تولید غلات کشور آمریکا در سال جاری میلادی نیز با کاهش ۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل مواجه می‌شود و به ۴۳۳ میلیون تن می‌رسد.

تولید سایر غلات نیز امسال ۱.۸ درصد کاهش می‌یابد و بالغ بر ۱۴۸۲ میلیون تن خواهد شد.

گندم به عنوان مهم‌ترین غله تولیدی در دنیا با افت تولید چندانی در سال جاری مواجه نخواهد شد. فائو انتظار دارد تولید جهانی گندم امسال تنها ۰.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۷۷۷ میلیون تن برسد. در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۷۷۸ میلیون تن گندم در دنیا تولید شده بود.

هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنج دنیا با افت بیش از ۴ درصدی تولید این محصول مواجه می‌شود. تولید برنج هند در سال قبل ۱۹۵ میلیون تن اعلام شده بود که انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به ۱۸۷ میلیون تن کاهش یابد. تولید برنج پاکستانی نیز با کاهش ۶ درصدی به ۱۳.۲ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های دورنمای محصولات و وضعیت غذایی که هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرد تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی ۱.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۲۷۷۴ میلیون تن برسد. بر این اساس امسال ۳۸.۹ میلیون تن غله کمتری در دنیا نسبت به سال ۲۰۲۱ تولید می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی فائو تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ پاسخگوی کل نیاز مردم در این سال نخواهد بود و کشورها مجبورند بخشی از این نیاز را با برداشتن از ذخایر غله خود تامین کنند. بر این اساس انتظار می‌رود ذخایر غلات دنیا در سال جاری ۲.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند و به ۸۴۵ میلیون تن برسد.

رشد ۱۰.۶ درصدی تولید غله در روسیه، افت ۳۸ درصدی در اوکراین

اما تولید برنج با افت ۲.۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ مواجه می‌شود و به ۵۱۴ میلیون تن می‌رسد. تولید برنج دنیا در سال قبل ۵۲۵ میلیون تن گزارش شده بود.