اخبار

جشنواره زرشک قابلیت ثبت در تقویم رویدادهای ملی را دارد

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی علی‌اصغر شالبافیان روز پنجشنبه در حاشیه آیین برداشت زرشک که همزمان با آغاز به کار جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: این گونه رویدادها آشنایی بیش از پیش مردم و گردشگران با محصولات ارزشمندی مانند زرشک را به همراه دارد و زمینه ثبت این رویداد در تقویم رویدادهای ملی را فراهم می‌آورد.

آیین برداشت زرشک همزمان با افتتاح اولین جشنواره ملی زرشک صبح امروز (پنجشنبه) با حضور معاونان وزرای جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه و نماینده مردم فردوس، طبس، بشروبه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان استانی و محلی برگزار شد.

جشن برداشت زرشک در باغی از روستای هدف گردشگری افین و با برش شاخه‌های پوشیده از زرشک توسط مسوولان و حاضران کلید خورد.

وی گفت: زمانی که روز ملی زرشک ثبت شود حمایت‌های ما از این حوزه به عنوان یک مقیاس ملی مورد توجه قرار می‌گیرد و افزون خواهد شد.

وی گفت: گردشگری کشاورزی یکی از ظرفیت‌های ویژه در خراسان جنوبی است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما توجه به انواع گردشگری موضوعی است که گردشگری کشاورزی و جشنواره زرشک در این حوزه قرار می‌گیرد.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

مسوولان و میهمانان حاضر از نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای روستایی منطقه نیز دیدن کردند.

شالبافیان افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان گردشگری کشاورزی و طبیعت را توسعه داد، ایجاد مزرعه‌های کشاورزی گردشگری است که در خراسان جنوبی با توجه به قابلیت ممتازی که بخصوص در زمینه مزارع زرشک وجود دارد، قدم‌های خوبی برداشته و مجوزهایی نیز اخذ شده است.

مراسم افتتاح این جشنواره امروز – پنجشنبه ۲۱ مهر – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امیدواریم به مناسبت فصل برداشت این محصول و برگزاری جشنواره زرشک زمینه آشنایی بیشتر گردشگران و مردم با محصولات کشاورزی و فرهنگ غنی این استان فراهم شود که مسلما رونق گردشگری را در پی دارد.

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود و معرفی این محصول در سطح ملی و فراملی از اهداف برگزاری جشنواره زرشک است.



منبع اخبار

وی تاکید کرد: برای جذب گردشگران باید بر تعریف رویدادهایی با محوریت کشاورزی تمرکز کرد که برگزاری جشنواره زرشک از جمله آنهاست.