اخبار

حمایت صندوق تعاونی روستایی از کشاورزان در دولت سیزدهم

به گفته وی، صندوق تعاونی ایرانیان برای تعامل بیشتر با سازمان تعاون روستایی و ممانعت از مهاجرت روستاییان به ارائه تسهیلات در تمام فرایند و ارائه انواع ضمانت‌نامه‌ها اقدام می‌کند.

وی از تلاش این صندوق برای اجرای کشت قراردادی در سال زراعی جدید در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: اکنون این صندوق تلاش دارد طی تفاهمی با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی سالانه بخشی از خسارت کشاورزان ناشی از حوادث طبیعی را تامین کند.



منبع اخبار

مصباح اقدام این صندوق را در پروژه‌های کشاورزی مشارکتی عنوان کرد و افزود: سود مشارکت به‌صورت توافقی در انواع پروژه‌های بخش کشاورزی انجام می‌شود که تمامی فعالیت‌های اقتصادی زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور صورت می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق تعاونی روستایی ایرانیان ادامه داد: شرکت تعاونی صندوق تعاون روستایی ایرانیان به‌عنوان بازوی توانمند مالی در اجرای سیاست‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با اتحادیه‌ها و شرکت‌ها و شبکه بزرگ تعاون روستایی به‌صورت مشارکتی فعالیت داشته باشد.

وی گفت: همچنین صندوق با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در پروژه خرید حمایتی گوجه‌فرنگی مازاد بر نیاز کشور به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان ورود کرد که این امر به تامین نیاز داخلی و صادرات مازاد این محصول منجر شد.

مدیرعامل صندوق تعاونی روستایی ایرانیان اضافه کرد: شبکه تعاون روستایی متشکل از اتحادیه ملی، استانی و شهرستانی در کل کشور پراکنده هستند که این اتحادیه‌ها و شبکه‌ها برای اجرای طرح‌های کشاورزی جهت دریافت تسهیلات به صندوق تعاونی روستای ایرانیان معرفی می‌شوند.

به گفته مدیرعامل صندوق تعاونی روستایی ایرانیان، میزان سرمایه ثبتی این صندوق در ابتدای کار ۱۰۰ هزار تومان بوده که اکنون به نزدیک ۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

مصباح با اشاره به اجرای فعالیت کشاورزی در سال زراعی جاری جدید، یادآور شد: در حال حاضر خرید توافقی خرما در استان کرمان آغاز شده و اتحادیه روستایی کرمان با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در این امر مشارکت داشته است.

وی با اشاره به اینکه قدمت تاسیس این صندوق بخش کشاورزی به ۱۳۲۵ بازمی‌گردد، اظهار داشت: اهداف این صندوق مشارکت در انجام فعالیت‌های مختلف کشاورزی ازجمله تامین نهاده‌های دامی، کود و سم، تامین کالاهای اساسی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در قالب طرح‌های بزرگ بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، «محمد مصباح» روز یکشنبه در نشست خبری خود با تشریح عملکرد صندوق صندوق تعاونی روستایی ایرانیان با بیان اینکه ۹۳ شعبه در هفت منطقه کشور این صندوق فعال است، افزود: اکنون این صندوق دارای ۲ هزار و ۷۱ عضو و سهامدار حقوقی است که می‌تواند نیازهای تسهیلاتی و فوری شرکت‌های تعاونی روستایی، اتحادیه‌های ملی و استانی و شهرستانی و اعضا تشکل‌ها را تامین کند.

مصباح با بیان اینکه سال گذشته با ۶۰ اتحادیه و شبکه تعاون روستایی مشارکت داشته‌ایم، تصریح کرد: مبلغ سرمایه‌گذاری در این پروژه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که عمده فعالیت‌های این تعاونی خرید گندم، پیاز، جو، کود اوره، شلتوک برنج، ذرت دانه‌ای، وش پنبه، سموم وارداتی و کالاهای اساسی همچون (شکر، برنج و روغن) در تنظیم بازار بوده که به طور مجدد فعالیت با این اتحادیه‌ها در حمایت از بخش کشاورزی تمدید شده است.