اخبار

خسارت ۲۰ هزار میلیاردتومانی پسته‌کاران کرمان و آستین اتاق بازرگانی که دیر بالا زده شد

رییس اتاق ابزرگانی استان کرمان تصریح کرد: لازمه موفقیت انجمن بیمه دوراندیشی، اندیشه ملی، برنامه ریزی جامع و ترجیح منافع جمع به منافع فرد است تا بتواند مانند انجمن های موفق پسته و خرما فعالیت کند و در تصمیم گیری های کشور در حوزه بیمه موثر باشد.

براساس این گزارش در ادامه این نشست نیز نماینده هیات موسس انجمن نمایندگان شرکت های بیمه ای استان کرمان اظهار کرد: ۲۱ شرکت فعال بیمه با هزار و ۱۰۰ نماینده فروش بیمه عمر و سلامت در سطح استان فعال هستند اما تاکنون هیچ نهاد و گروهی از آنها حمایت نکرده است.

به گزارش مجله خبری کشاورزی سید مهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان این میزان خسارت پسته را معادل ۱۰ درصد اقتصاد استان برشمرده و با انتقاد از پرداخت نشدن خسارت به پسته کاران، پای بحران های امنیتی را نیز به میان کشیده و اینچنین گمانه‌زنی کرده است: در حالی که این خسارت سرمازدگی به باغات پسته استان ممکن است بحران های اقتصادی و امنیتی ایجاد کند اما از ابتدای سال تاکنون هیچ خسارتی به باغداران پرداخت نشده و یا بسیار کم پرداخت شده است.

اما در خبری که روابط عمومی اتاق کرمان روز دوشنبه به رسانه‌ها ارسال کرده اطلاعات خوشحال و امیدوارکننده‌ای هم دارد و آن هم پیگیری برای بیمه که بتواند در آینده بخش هایی از خسارت ها را جبران کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در نشست موسسان انجمن نمایندگان شرکت های بیمه ای استان کرمان گفته است: نبود بیمه های بازرگانی آسیب زیادی به خسارت دیدگان وارد کرده است.

اینکه نقش کمیسیون های کشاورزی اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، پژوهشکده، بهره برداران و سایر بخش های متولی – چه در پیشگیری و چه آگاهی افزایی به بهره برداران- چیست در جای خود محل تامل و بررسی است که مشخص شود اگر ترک فعلی هم صورت گرفته پیگیری شود اما اینکه انجمنی در بخش بیمه راه اندازی شود که در آینده بتواند سازوکار جبران خسارت های مشابه را داشته باشد نیز در جای خود خبر خوبی است که باید نشست و دید چقدر موثر است.

وی با ابراز تاسف از اینکه اهمیت بیمه برای برخی مسئولان ما روشن نیست و قصد داریم در طرح توسعه پایدار استان به موضوع مهم بیمه به طور جدی پرداخته شود بیان کرد: ما از تشکل گرایی، هم افزایی، استفاده از خرد جمعی و کار تیمی حمایت می کنیم و امیدواریم انجمن بیمه به برندی معتبر در استان و کشور تبدیل تا همه این اهداف محقق شود.

این انجمن می‌تواند صدا و حامی شرکت‌های بیمه‌ای باشد و بر این اساس خواسته های جامعه هدف خود را در حوزه های مختلف ازجمله مالیات پیگیری می‌کند.



منبع اخبار

مجتبی نیرو افزود: این انجمن برای اولین بار در سطح کشور تشکیل می شود و تاکنون ۱۴ شرکت برای حضور در آن نماینده معرفی کردند که امیدواریم مابقی نیز به ما بپیوندند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی اگرچه امسال میزان خسارت های وارده به باغ های پسته استان هربار توسط هر مسئولی متفاوت اعلام اما خسارت های پسته کاران بویژه در شمال استان بسیار زیاد توصیف شده است و نکته قابل تامل اینکه معلوم نیست کدامین سازمان باید پاسخگو باشد که چرا این میزان خسارت اولا وارد آمده و پیشگیری نشده، سپس در بحث جبران بیمه نیز تمهیدی اندیشیده نشده است.

بروز خسارت سرمازدگی نخستین بار نبوده که امسال شکل گرفته، از چندسال اخیر این پیش بینی ها به همراه آثار و تبعات آفات وجود داشته و این درحالی است که اداره و پژوهشکده برای این مقوله ها کم نداریم.

بعد از ارسال این خبر، خبرنگار مجله خبری کشاورزی با مسئولان اتاق کرمان تماس گرفت تا از کم و کیف این انجمن و کارکردهای آن کسب اطلاع کند و مشخص شود که چه سازوکاری خواهد داشت و آیا می توان از آن به عنوان محلی برای کمک به کشاورزان و صادرکنندگان بهره گرفت که اتاق بازرگانی اینطور توضیح داد: اتاق بازرگانی کرمان روز گذشته در راستای رفع مشکلات بیمه ای، برای نخستین بار در کشور انجمن بیمه استان را با حضور نمایندگان این شرکت‌ها در کرمان تشکیل داد.

طبیب زاده ادامه داد: یکی از حلقه های توسعه یافتگی هر منطقه بیمه های بازرگانی هستند و سهم بیمه ها در اقتصاد هر منطقه متناسب با میزان پیشرفت آن کشور است که به عنوان مثال می توان به سهم ۳۷ درصدی بیمه ژاپن و سهم دو درصدی بیمه ایران در تولید ناخالص داخلی این کشورها اشاره کرد.