اخبار

خسارت ۷۳۴ میلیارد تومانی سیل به واحدهای آبزی‌پروری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران اظهار داشت: سیل هم به محصول و هم به تاسیسات و ابنیه واحدهای آبزی‌پروری آسیب زده و برخی از واحدهای پرورش ماهیان سردآبی تقریباً تمام تولیدات خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: کمک‌های بلاعوض نیاز به مصوبه دولت دارد و ما پیشنهادات خود را برای کمک‌های بلاعوض به وزیر جهاد کشاورزی و دفتر مدیریت بحران وزارتخانه ارایه داده‌ایم.



منبع اخبار

قربان‌زاده ادامه داد: بیشترین تلفات ناشی از سیل به محصولات مربوط به ماهیان سردآبی (قزل‌آلا) وارد شده است.

وی با بیان این که برآورد اولیه نشان می‌دهد بر اثر جاری شدن سیل و خسارت وارده به محصول (پرواری و غیر پرواری) حدود ۶۸۵ میلیارد تومان و خسارت وارده به تاسیسات و ابنیه حدود ۵۰ میلیارد تومان است، گفت: بیشترین خسارت به استان چهارمحال و بختیاری با برآورد ۲۳۰۲ تن تلفات محصول، استان کهگیلویه و بویراحمد با برآورد ۲۱۹۵ تن تلفات محصول و استان لرستان با برآورد ۱۵۰۶ تن تلفات محصول است.

به گزارش روز یکشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «رجبعلی قربان‌زاده» افزود: براثر سیل اخیر ۱۲ استان کشور دچار خسارت شده و بر اساس برآورد اولیه بیش از ۷۸۰۰ تن ماهی از بین رفته است و بررسی‌ها برای میزان دقیق خسارت وارده به واحدهای آبزی‌پروری ادامه دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران در همین حال اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد خسارات به علت حجم زیاد بارندگی و سیلاب‌های لحظه‌ای در مسیر رودخانه‌ها بوده که در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

وی درباره حمایت از تولیدکنندگان خسارت دیده گفت: سازمان شیلات ایران در تلاش برای استمهال وام تولیدکنندگان آسیب دیده از سیل و اخذ تسهیلات سرمایه در گردش ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض برای آنان است تا بتوانند مزارعشان را احیا و به چرخه تولید بازگردند.

وی بیان داشت: توصیه ما این است که سرمایه‌گذاران در ساخت مزارع و سایت‌های پرورش آبزیان، نکات حفاظتی و امنیتی را رعایت کنند تا در حوادث غیرمترقبه میزان خسارات به محصول و تاسیسات کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مزارع ماهیان سردآبی برای دستیابی به آب شیرین در کنار رودخانه احداث می‌شوند و از این رو بیشترین خسارت سیل مربوط به تولیدات این مزارع است، ضمن آن که برخی از این مزارع در مسیر رودخانه‌ها و بدون مجوز سازمان شیلات احداث شده‌اند.

قربانزاده، بیمه کردن مزارع آبزی‌پروری را ضروری خواند و اظهار داشت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مزارع آبزی‌پروری آسیب دیده در کشور تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی نبودند.