اخبار

دولت از صادرات کیوی و مرکبات ارز آور مازندران به صورت ویژه حمایت می کند 

وی با بیان این که مازندران در حوزه باغبانی یکی از استان‌های مهم کشور است که ۵۰ درصد مرکبات و کیوی کشور در این استان تولید می‌شود ، افزود : این ۲ محصول جزو محصولاتی است که در سبد صادراتی کشور قرار دارد و ارز آور است.

برومندی به اهمیت برداشت بموقع کیوی و مرکبات در مازندران اشاه کرد و با تاکید بر این که و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سیاست‌گذار و حامی تولیدکننده در کنار آنان قرار دارد ، گفت : وزارت جهاد کشاورزی هم در مصرف داخل کشور و هم خارج کشور به عنوان کالای صادراتی از تولیدکنندگان حمایت جدی دارد.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی هفته پیش آغاز شد و اکنون باغداران مشغول برداشت نارنگی های زود رس در سطح حدود۱۱ هزار هکتار هستند.

این مسوول با تاکید بر این نکته که دولت با تمام قدرت در کنار تولیدکنندگان است ، گفت : قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی برای دیپلماسی غذایی تشکیل شد که همه دستگاه‌های متولی صادرات در آن حضور دارند و صادرات محصولات کشاورزی رصد می‌شود و اگر موانعی برای صادرات محصولات کشاورزی وجود داشته باشد اهتمام برای برطرف کردن آن وجود خواهد داشت.

 دولت از صادرات کیوی و مرکبات ارز آور مازندران به صورت ویژه حمایت می کند 

باغ های کیوی مازندران که بالغ  بر ۶ هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط نرمال سالانه به ۲۰۰ هزار تن می رسد از نیمه دوم آبان ماه شروع و عمده تولیدات نیز به خارج از کشور صادر می شود.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که حدود ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.



منبع اخبار

وی ادامه داد : محصولات کشاورزی ایران سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات است و با توجه به شرایط اقلیمی که به دلیل اختلاف دمای شب و روز داریم سبب کیفیت رنگ، طعم و مزه در محصولات کشاورزی می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت : تولید نهال گواهی‌شده در استان مازندران یک موضوع مهمی است که به آن پرداخته و ۴۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شد.

او ادامه داد : صادرات گل و گیاه از مازندران با راه‌اندازی صادرات هوایی می‌تواند رونق خوبی داشته باشد و با پروازهای هوایی این مهم محقق شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت : مازندران از جمله استان‌هایی است که در امنیت غذایی کشور بویژه در بخش‌های باغبانی، زراعت، دام و طیور و شیلات نقش بسیار پررنگی دارد و در صف اول امنیت غذایی کشور قرار دارد.

به گزارش مجله خبری کشاورزی  از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، محمدمهدی برومندی افزود : ایران جزو کشورهایی است که کمترین مصرف کود و سم را در محصولات کشاورزی دارد و این ادعا در سایت‌های اطلاع رسانی بین المللی و جهانی قابل رصد است و به همین دلیل کمترین برگشت محصولات صادراتی را داشتیم.

وی اضافه کرد : محصولات باغبانی بویژه مرکبات و کیوی جزو محصولات صادراتی است و تابع عرضه و تقاضا است و بیش از نیاز داخل تولید می‌کنیم و همه ساله بازار تنظیم کننده قیمت است و کشورهای هدف صادراتی درخواست این محصولات را دارند و بر این اساس قیمت پایه صادراتی گذاشته می‌شود.

برومندی با بیان این که واحدهای سورت و بسته‌بندی باید استانداردسازی شوند چرا که مستقیما در توسعه یا عدم توسعه صادرات دخیل هستند و ممکن است مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی کشور هدف باشد و منجر به برگشت خوردن محصول شود ، گفت : تهیه شناسنامه باغ از دیگر کارهای معاونت باغبانی برای مشخص کردن مسیر تولید تا صادرات است که محصول با شناسنامه تولید و صادر شود.

وی اضافه کرد : رفع تعهد ارزی از مواردی است که در قرارگاه دیپلماسی غذایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

حمایت ویژه دولت  

برومندی با اشاره به این که همه ساله از پنج میلیون تن مرکبات که در کشور تولید می‌شود ،۲۵۰ هزار تن صادرات می‌شود، گفت : برای نخستین بار تفاهم نامه صادرات مرکبات، پرتقال و لیموشیرین با کشور چین امضا شد و محدودیتی نداریم و در حال برنامه ریزی برای صادرات این محصولات هستیم.

وی افزود : با جدیت به دنبال صادرات محصولات کشاورزی از بندرامیرآباد هستیم و این موضوع را در جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی وزارت جهاد کشاورزی مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی بیان کرد : شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی مستقر است و حمایت‌ و سیاست‌گذاری لازم را در جهت حمایت از تولیدکنندگان بویژه در بحث مرکبات و کیوی انجام داده است.