اخبار

دولت ۷۰ درصد قیمت کودهای کشاورزی را با یارانه پرداخت می‌کند

رسولی با اشاره به این که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون قیمت‌های جهانی و داخلی کودهای یارانه‌ای بین ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است، ابراز داشت: کشمکش‌های بین‌المللی میان روسیه و اوکراین، تحریم کشور بلاروس و محدودیت‌های اعمال شده در صادرات کودهای شیمیایی توسط بسیاری از کشورها از جمله چین مهم‌ترین عوامل این افزایش قیمت هستند.



منبع اخبار

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون تن انواع کودهای یارانه‌ای از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رسولی با بیان این که در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته شاهد حمایت دولت از بخش کشاورزی به انحای مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: در ایران به‌رغم محدودیت‌های یارانه‌ای، حمایت وزارت جهاد کشاورزی در تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی قابل توجه و تقدیر است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و کشمکش‌های بین‌المللی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به شکلی هدفمند و برنامه‌ریزی شده، خریدهای داخلی و خارجی خود را برای کشت پاییزه انجام داده و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از محمولات سفارش داده شده به کشاورزان تحویل شده است.

به گزارش روز دوشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «حمید رسولی» افزود: با وجود افزایش معنادار قیمت‌های جهانی و داخلی کودهای شیمیایی و همچنین محدودیت‌های بودجه‌ای، باز هم سهم حمایت دولت از کشاورزان افزایش یافت به طوری که بیش از ۷۰ درصد بهای تمام شده کودهای یارانه‌ای به طور میانگین را تأمین و پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: به این ترتیب سهم کشاورزان به طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد از قیمت تمام شده کودهای یارانه‌ای است.

وی گفت: دولت در کودهای ازته حدود ۸۰ درصد و در کودهای فسفاته و پتاسه حدود ۶۰ درصد از بهای تمام شده کودهای یارانه‌ای را تأمین و پرداخت می‌کند.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی کشور تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد از کودهای تأمین و تدارک شده در سال جاری منشأ داخلی داشته و سهم واردات کمتر از ۱۵ درصد است.

وی در همین حال تصریح کرد: با ذخیره استراتژیک مقدار ۷۰۰ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای به استقبال کشت پاییزه سال جاری می‌رویم.