اخبار

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: استانداردهای صادرات همواره مورد توجه باشد

محمد جواد عسکری یکشنبه در گفت‌وگو با مجله خبری کشاورزی اظهار کرد: صادرات محصولات غیرنفتی نویدبخش جریان داشتن کار و تلاش در کشور و دلیلی برای رشد و توسعه اقتصادی است و نشانگر این است که در شرایط تحریم‌های ظالمانه هم می‌توان با توکل بر خدای متعال و تکیه بر نیروهای متعهد ایرانی و بهره‌گیری از دانش بومی در مسیر توسعه کشور با شتاب قابل قبولی حرکت کرد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای کاستن وابستگی‌های اقتصادی کشور به فروش نفت در شرایط کنونی باید به سمت اقتصاد چند محصولی در صادرات برویم.
عسکری با بیان اینکه در صادرات غیرنفتی اولویت با محصولاتی است که کشور در این محصولات دارای مزیت‌های نسبی است، گفت: کشور ایران دارای اقلیم‌های متنوع و خاکی حاصلخیز است به گونه‌ای که می‌توانیم در هر فصل محصول متنوع و با کیفیت تولید و صادر کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: بخش کشاورزی افزون بر تأمین نیاز داخلی کشور، از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶میلیون دلار به خزانه کشور ارزآوری داشته است.
وی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای قرار گرفتن کشور در مسیر دستیابی به اهداف صادرات همکاری قابل توجهی داشته باشند، گفت: در گام اول نیاز به اصلاح قوانین و وضع قانون جدید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی داریم که کمیسیون کشاورزی آمادگی لازم را برای همکاری با دولت در این زمینه دارد.
عسکری عنوان کرد: باید مشوق‌ها و الزامات فنی و تکنولوژی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود و شرایطی فراهم کنیم که تولید محصولات کشاورزی صادرات‌محور مورد توجه قرار بگیرد و این امر بر اساس تکمیل زنجیره تولید باشد.
وی با یادآوری اینکه کشور به صادرات محصولات کشاورزی نیازمند است، افزود: ۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی کشور علاقمند به استفاده از محصولات کشاورزی ما هستند که این ظرفیت و قابلیت منحصر به فردی است.
عسکری با بیان اینکه تشکل‌های صادراتی بخش کشاورزی بایستی تقویت شوند و استانداردهای صادرات هم باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: همچنین ضروری است که به قوانین صادرات کشورهای مقصد توجه داشته باشیم چراکه برخی کشورها در حوزه صادرات، استانداردهای سختگیرانه‌ای را وضع می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه باید موانع صادرات محصولات کشاورزی شناسایی و مدیریت شود، عنوان کرد: وضع تعرفه‌های متعارف، استفاده از شیوه‌های حمل و نقل مُدرن، حضور در نمایشگاه‌های تراز اول جهان، آشنایی با علم نوین در صادرات، ایجاد بازارچه‌های مرزی، افزایش پایانه‌های صادراتی و فعال کردن این پایانه‌ها، برندسازی، فعال کردن بنادر، حل مشکل تعرفه‌ها، تدوین سند راهبردی و اجرای برنامه‌های مدون در قالب اهداف یک ساله برای صادرات از مهمترین راهکارهایی هستند که می‌توانند به موفقیت در این عرصه کمک کنند.
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه تاکنون همه قوانین وضع شده به روز و در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی بوده است، یادآور شد: در حال حاضر هم اگر صادرکنندگان با مشکلی مواجه باشند کمیسیون کشاورزی آمادگی دارد جلساتی با حضور آنها تشکیل دهد و مباحث و مسائل آنها را پیگیری کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: جا دارد از همت و غیرت کشاورزان و دامداران شریف کشور که با وجود همه مشکلات، برای پیشرفت ایران عزیز تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم و باید متعهد شویم تا مشکلات آنها را برطرف کنیم.



منبع اخبار