اخبار

راهکار ساداتی نژاد برای کشاورزانی که محصول روی دستشان می ماند

با توجه به مشکلات یاد شده ، سوال این است راه حل پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی برای هموطنان کشاورز چیست؟ آیا الگوی کشت نداریم؟ مثلا جهاد کشاورزی قبل از فصل زراعت و کشت و کار به کشاورزان الگو ارایه نمی دهد؟ یا اینکه کشاورزان هر سال از جهاد کشاورزی الگوی کشت دریافت می کنند اما بویژه در این بی آبی و کمبود آب، بدان عمل نمی کنند؟

اجرای الگوی کشت به چه ابزاری نیاز دارد ؟

و اما براساس اظهارات ساداتی نژاد ،  ابزار دوم جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت این است که هر زارعی، الگوی کشت را رعایت کند ، شامل تخفیف و بخشودگی در آب بها می شود و  این موضوع یکی از جذابیت های اجرای الگوی کشت خواهد بود .

او اینگونه توضیح می دهد: دولت می تواند کشاورز را هدایت کند که مثلا گندم بکارد اما نمی تواند به او دستور بدهد . بنابراین دولت می تواند قیمت محصولات را اعلام کند به عنوان مثال  قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ است و همین موضوع ، باعث می شود که کشت گندم براساس الگوی کشت ، جذابیت بیشتری پیدا کند .

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی هفت هزارو  ۵۰۰ تومانی گندم برای سالجاری این پیش بینی را می کند: “با ادامه این روش تا سال آینده در گندم ، خودکفا می شویم” .

راهی شدن کشت سبزی و صیفی به گلخانه و علوفه به مرتع

تخفیف آب بها به کشاورزی که الگوی کشت را رعایت می کند

ساداتی نژاد ، پاسخ این سوال را در خصوصی بودن کشاورزی ایران عنوان می کند و می گوید : وقتی کشاورزی، خصوصی است آیا می توانم به زارع دستور بدهم که باید فلان محصول را به عمل آورد ؟ طبیعتا، کشاورز، دستور پذیر نیست چون بدون توجه به تاکیدات و توصیه های کارشناسان و  به زعم خودش فکر می کند فلان محصول ، اقتصادی است و همان را هم کشت می کند . مثلا در ذهنش این است که پارسال پیاز گران بود، بنابراین امسال هم پیاز می کارد و مشکل وقتی رخ می دهد که فصل برداشت می رسد و محصول روی دستش می ماند .

ساداتی نژاد به ابزارهایی اشاره می کند که اجرای الگوی کشت بدان نیاز دارد که اگر این ابزارها نباشد ، الگوی کشت ، فقط روی کاغذ می ماند و  یکی از آنها اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به عبارت دیگر “قیمت “ است .

سید جواد ساداتی نژاد ، وزیر جهادکشاورزی  امروز (شنبه پنجم شهریور) در حاشیه بازدید از مجله خبری کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان ها بابت این مشکلات، چند راه حل ارایه داد که یکی از آنها الگو یا برنامه کشت است و اینکه دانش این کار هم در کشور وجود دارد .

وی ادامه می دهد : بعد از تصویب قانون شورای قیمت گذاری در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته برای اولین بار ،قیمت تضمینی ،قبل از فصل کشت اعلام  شد این در حالی بود که تا قبل از آن ، چنین اتفاقی رخ نداده بود. برای بار دوم هم قیمت گندم را تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال بعد بالا برده ایم تا به خودکفایی گندم برسیم .

ساداتی نژاد از ابلاغ هر ساله الگوی کشت آن هم از برنامه دوم توسعه می گوید  و اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی اجرا و ابلاغ یاد شده است اما پرسش این است که با وجود الگوی یاد شده و ابلاغ چندین و چند باره طی سال های گذشته ، چرا کشاورز ،بدان الگوها عمل نمی کند و راه خودش را می رود؟!

آخرین اظهارات وزیر کشاورزی در حاشیه بازدید از گروه اخبار استانهای مجله خبری کشاورزی توضیحی مختصر در باره ۲ استراتژی است مبنی بر اینکه کشت سبزی و صیفی از زمین به گلخانه و کشت علوفه هم از زمین آبی به مرتع برده شود تا امنیت غذایی حفظ شود که برای این منظور ، کشور به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز دارد .



منبع اخبار