اخبار

رشد ۵۰ درصدی خرید گندم در قزوین/ خشکسالی حریف اراده کشاورزان و دولت نشد

در همین راستا به رغم کاهش حدود ۴۰ درصدی بارندگی ها در قزوین، خرید و ذخیره سازی گندم در این استان نسبت به سال قبل به شکل چشم گیری افزایش یافت و شاهد ذخیره سازی این محصول استراتژیک بیش از نیاز سالانه مردم این استان در سیلوها بودیم.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، تامین امنیت غذایی جوامع همیشه به عنوان یکی از دغدغه ها و اولویت های اساسی حاکمیت ها و دولت ها به شمار می رود.

رشد ۵۰ درصدی خرید گندم در قزوین/ خشکسالی حریف اراده کشاورزان و دولت نشد

غلات منبع اصلی تهیه غذا در دنیا به شمار می رود، تحولات جهانی و جنگ در اوکراین و ایجاد مشکل بر سر صادرات غلات و بدنبال آن گرانی گندم نشان داد امنیت غذایی کشورهای مختلف تا چه حد به این محصول مهم وابستگی دارد.

فعالیت شبانه روزی مراکز خرید تضمینی گندم در قزوین

اعلایی با قدردانی از همراهی خوب کشاورزان گندم کار در قزوین در زمینه خرید تضمینی محصول، اظهار داشت: در سال جاری بیش از نیاز مردم استان قزوین گندم ذخیره سازی شده که بیانگر تدابیر خوب دولت مردمی سیزدهم در زمینه تامین امنیت غذایی جامعه است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: در کنار این موارد نرخ مناسب خرید تضمینی از سوی دولت و جایزه تحویل محصول نیز موجب شد تا شاهد رشد خرید و ذخیره سازی گندم به عنوان مهم ترین محصول کشاورزی در استان قزوین و سطح کشور باشیم.

این مسوول افزود: برای رفاه حال کشاورزان و تسهیل در کار خرید، امسال تقریبا مراکز خریداری گندم در استان به شکل شبانه روزی به فعالیت پرداختند.

استاندار قزوین همچنین با بیان اینکه با بسیج امکانات و ظرفیت های استان و هماهنگی با دستگاه های ذیربط اجرایی و انتظامی و امنیتی و کنترل های مناسب اجازه خروج گندم به خارج از استان را ندادیم که این مساله در رشد خرید و ذخیره سازی محصول کمک کرد،افزود: پرداخت مطالبات نیز نسبت به ادوار گذشته در شرایط مطلوبی قرار دارد و بیش از ۸۰ درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شده و مابقی نیز مقرر شده تا در آینده نزدیک تسویه شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۱۲۸ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت گندم رفته بود، گفت: رشد قابل توجه خرید تضمینی گندم در قزوین طی سال جاری در حالی رقم خورد که نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۸ درصدی بارندگی ها روبرو بودیم و به دلیل خشکسالی با کاهش ۲۶ درصدی سطح زیر کشت نسبت به پارسال روبرو شدیم.

در این گزارش از زبان مسوولان به وضعیت خرید تضمینی گندم و ذخیره سازی آن در استان قزوین در سال جاری پرداخته شده است.

راه انجام افزود: امسال برنامه ریزی مناسبی برای خرید تضمینی گندم در قزوین شکل گرفت و ضمن مقابله مطلوب با آفات و مراقبت های حین کاشت، داشت و برداشت، کنترل مناسبی نیز به منظور جلوگیری از خروج گندم از استان و تحویل محموله ها به مراکز خرید صورت گرفت.

رشد ۵۰ درصدی خرید گندم در قزوین/ خشکسالی حریف اراده کشاورزان و دولت نشد

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در خصوص آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در این استان گفت: با برنامه ریزی مناسب در ستاد خرید تضمینی گندم به رغم تداوم خشکسالی ها و کم آبی، شرایط مطلوبی را در خرید و ذخیره سازی گندم در قزوین داشتیم به طوری که نسبت به شرایط خشکسالی و سطح زیر کشت، شاهد رکوردشکتی در خرید تضمینی این محصول استراتژیک بودیم.

ایزدی با اشاره به ذخیره سازی غلات خریداری شده از جمله گندم در سیلوهای استان،گفت: این ذخایر به مرور برای مصرف مردم استان طی ایام سال اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم به منظور ذخیره سازی و نگهداری انواع غلات از جمله گندم در استان با سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی وجود دارد،افزود: حدود ۳۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی غلات در استان قزوین ایجاد شده است.

رشد ۵۰ درصدی خرید گندم در قزوین/ خشکسالی حریف اراده کشاورزان و دولت نشد

رشد بیش از ۵۰ درصدی خرید و ذخیره سازی گندم در قزوین

در کشور ما نیز این مساله موضوعیت دارد و دولت هر ساله برای حفظ امنیت غذایی نسبت به خرید تضمینی محصولات اساسی و مهم بویژه غلات از جمله گندم اقدام می کند.

استاندار قزوین با اشاره به اهمیت ذخیره سازی گندم به عنوان مهم ترین محصول کشاورزی و تامین کننده غذا و قوت اصلی مردم،گفت: یکی از اولویت های دولت در حوزه کشاورزی، خودکفایی در تولید گندم و تامین این محصول به میزان مورد نیاز که تا حد زیادی محقق شده است.

رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۱۱۲ هزار تن گندم به شکل تضمینی از کشاورزان استان قزوین خریداری شده بود، افزود: اما امسال تاکنون ۱۷۳ هزار تن گندم در استان قزوین از کشاورزان به شکل تضمینی خریداری و ذخیره سازی شده است.

وی افزود: امیدواریم با برنامه ریزی مناسب برای سال آینده نیز وضعیت خوبی را در زمینه خرید و ذخیره سازی گندم رقم بزنیم.

مجید راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با مجله خبری کشاورزی گفت: با  وجود آنگه هنوز خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان قزوین پایان نیافته و در برخی مناطق ادامه دارد، میزان خرید و ذخیره سازی این محصول در استان ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قزوین با بیان اینکه امسال در کنار عوامل نظارتی برای پیشگیری از خروج محصول، ستاد خرید تضمینی گندم هماهنگی بسیار خوبی را بین دستگاه های مسوول در این حوزه ایجاد کرد که در رشد خرید تضمینی گندم در استان موثر بود.

محمد ایزدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: ۲۳ مرکز خرید تضمینی گندم امسال نسبت به تحویل بار کشاورزان و ذخیره سازی آنها اقدام کردند که با توجه به پایان عملیات برداشت گندم در بیشتر نقاط استان، تنها مراکز خرید تضمینی در شهرستان آوج فعال هستند.

این مسوول با اشاره به فعالیت سیلوی تاکستان برای تحویل بار گندم تا اواسط شهریور، یادآور شد: با این وجود برای آن دسته از کشاورزانی که هنوز موفق به برداشت یا تحویل محصول خود نشده اند تمهید لازم اندیشیده شده تا محصول خود را به سیلوی تاکستان تحویل دهند.



منبع اخبار

با وجود وضعیت نامناسب بسیاری از کشورها در تامین یا دسترسی به غلات، با برنامه ریزی مناسب و تدابیر لازم از سوی دولت و با وجود آنکه شاهد تدوام خشکسالی ها بودیم، امسال خرید تضمینی گندم و ذخیره سازی این محصول استراتژیک در کشور نسبت به سال قبل از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.

ابن مسوول با بیان اینکه امسال بیش از ۵۰ هزار تن گندم بیش از نیاز سالانه مردم قزوین ذخیره سازی شده است، گفت: میزان مصرف سالانه گندم در استان قزوین حدود ۱۲۰ هزار تن است.