روند رشد در صنعت لوازم خانگی در سال جاری ادامه دارد


معاون صنایع عمومی وزارت صنعت و معدن گفت: صنعت لوازم خانگی در ایران طی سال های گذشته رشد کمی و کیفی داشته است و توانسته است علاوه بر نیاز داخلی، نگاهی به بازار صادراتی کشورهای همسایه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدمهدي برادران با بيان اينكه صنعت لوازم خانگي در ايران طي سالهاي گذشته از نظر كمي و كيفي رشد داشته است، توانست علاوه بر بازار داخلي، نگاهي به بازار صادراتي كشورهاي همسايه داشته باشد. واحدهای تولیدی گروه های محصول و محصولات خود را در قالب طرح تولید، امسال با برنامه ریزی دقیق تر و کلاس بندی اعلام می کنند. از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 واحد برنامه تولید سالانه خود را اعلام کرده و بیش از 18 میلیون دستگاه را متعهد شده اند. و تولید 500000 لوازم خانگی در برنامه است.
وی افزود: بر اساس این برنامه نیازهای ارزی نیز با توجه به درصد عمق داخلی هر محصول تامین شد.
معاون وزیر صامت گفت: تولید در این منطقه در چهار ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 6 درصد رشد داشته و در چهار ماهه امسال به بیش از 5 میلیون و 350 هزار دستگاه رسیده است. و این روند صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
برادران ادامه داد: معتقدم روند رشد صنعت لوازم خانگی در ایران در سال جاری ادامه خواهد داشت و اگرچه واحدهای تولیدی از مشکلاتی مانند کمبود تسهیلات بانکی، تامین ارز و مشکلات انرژی رنج می برند، اما با مدیریت موجود در کشور بخش خصوصی، بهره وری افزایش می یابد، عمق تولید داخلی افزایش می یابد و ارز خارجی کاهش می یابد، می توانیم محصولات خود را در بازارهای هدفمند صادراتی دنبال کنیم.
وی درباره همایش بین المللی معرفی فرصت های تولید و صادرات لوازم خانگی ایرانی که 30 مرداد ماه سال جاری در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شود، گفت: برگزاری این گونه همایش ها یا نمایشگاه ها فرصتی ارزشمند برای دستیابی به اهداف مهم صادراتی است. گردهمایی فعالان این صنعت را قادر می سازد تا مشکلات و چالش های موجود در صنعت لوازم خانگی را بررسی کنند و در این میان با به اشتراک گذاشتن دانش و توانمندی های موجود می توان به راهکارهایی برای دستیابی به اهداف مورد نظر دست یافت.
وی افزود: در همایش بعدی، توانمندی ها و زیرساخت های لازم برای ایجاد بازارهای جدید صادراتی در قاره های آفریقا، اروپا و کشورهای مستقل مشترک المنافع بررسی می شود مورد بحث قرار گیرد.
وی در بخشی از سخنان خود به نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ایران اکسپو 2024 با در نظر گرفتن حضور بیش از 2500 بازرگان از بیش از 100 کشور جهان، رویداد خوبی بود. . فرصتی برای تعدادی از واحدهای تولیدی ما که بتوانند قرارداد ببندند و به نتایج خوبی برسند.
وی افزود: نمایشگاه توانمندی های صادراتی نیز هفته گذشته در عراق در اربیل کردستان برگزار شد و این فرصت خوبی بود زیرا بیشترین صادرات ما در این زمینه به کشور عراق است.
معاون وزیر صنایع عمومی ادامه داد: حتی برخی از تولیدکنندگان ما با ایجاد دفاتری در عراق و برخی دیگر از کشورها به عرضه مستقیم کالا و خدمات پس از فروش روی آورده اند که می تواند اعتماد مشتریان را افزایش دهد و از نظر رقابت پذیری، مزیت برای ما نتیجه این خواهد بود. مشکل رضایت مشتری پایدار و رشد صادرات است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 11 درصد رشد صادرات در حوزه لوازم خانگی داشته ایم، گفت: انشاءالله تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
صنایع کوچک لوازم خانگی قاچاق که بتوانند بازار صادراتی را دنبال کنند نیز جزو اولویت های ما هستند و در نمایشگاه لوازم خانگی تهران از چند محصول جدید رونمایی خواهیم کرد.
برادران بیان کرد: با کمک شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه انرژی برنامه ریزی کرده ایم تا محصولات جدید با مصرف انرژی کمتر تولید کنیم که برخی از این محصولات در نمایشگاه پیش رو رونمایی می شود.
وی با بیان اینکه در حوزه انرژی استانداردهای خود را بررسی کردیم، گفت: در حوزه کولرهای آبی این استانداردها اجباری شد و دسته های E، D، C، F حذف و دسته های A+ و A++ اضافه شدند. دسته های B، F و G را حذف کرده ایم، تولید این بخاری ها در کشور ممنوع شده و واحدهای تولیدی ما با مصرف کمتر به سمت ارتقای توان خود رفته اند.
برادران در عین حال گفت: در زمینه کولرگازی مشخصاتی را که سال گذشته بررسی کردیم اجباری کرده ایم و فقط در رشته های A++ و A++ وارد می شود استانداردهای امسال رادیاتورها و آبگرمکنهای آلومینیومی و استیل از سال جاری به استانداردهای اجباری تبدیل شدهاند و کلاسهای G و F را حذف میکنند.
وی افزود: همچنین در حوزه اجاق گاز دسته های E، F و G را حذف و دسته های A+++، A++ و A+ را اضافه کردیم و امسال این الزام به طور رسمی همزمان با ایام نمایشگاه به استانداری ها ابلاغ شد.
برادران ادامه داد: همه اینها به اقتصاد ملی و اقتصاد خانگی در حوزه انرژی کمک می کند و از طرفی محصولات ما می توانند با استانداردهای جهانی رقابت کنند که متاسفانه در سال های گذشته فقط استانداردهای ملی را داشتند.
وی در عین حال تاکید کرد: منتظر بازنگری در استانداردهای لوازم خانگی با کمک سازمان ملی استاندارد هستیم تا این استانداردها جایگزین استانداردهای قبلی شود و به نوعی بتوانیم آن را اعمال کنیم. استانداردهای اروپایی در داخل و خارج از کشور. در عین حال می توانیم محصولات تولیدی را هم برای کشور و هم برای صادرات تولید کنیم
همچنین با هماهنگی های انجام شده با مشاوران اقتصادی و مراکز تجاری در کشورهای مختلف، محصولات لوازم خانگی را در اولویت های صادراتی کشور قرار داده ایم. زیرا در سال های اخیر این صنعت از 14 میلیون دستگاه در سال 1400 به 16 میلیون دستگاه در سال 1401 و 17 و نیم میلیون دستگاه در سال 1402 رسیده است.
قائم مقام وزیر صامت تایید کرد: درصدی از مازاد تولید لوازم خانگی صرف ایجاد زندگی جدید یا جایگزینی تولیدات داخلی و درصد دیگر جایگزین کالاهای وارداتی و قاچاق می شود. درصدی از بازارهای صادراتی نیز هدف گذاری شده است. یعنی تولیدکنندگان ما باید قبل از ارائه طرح تولید، برنامه صادرات و طرح مبارزه با قاچاق و در عین حال برنامه عرضه مناسب برای مشتریان داخلی داشته باشند.
وی افزود: ابتدا با نگاه مشتری مداری کالا را می فروشیم و بازار هدف را هدف قرار می دهیم، سپس به سمت تولید می رویم، برخلاف رویه قبلی که ابتدا تولید می کردیم و بعد مشتری پیدا می کردیم، اما اکنون تولید به تقاضای مشتری بستگی دارد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403051912626/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF