اخبار

زعفران، طلای سرخ تاجیکستان برای نخستین بار وارد بازار جهانی شد

هزینه بالای این ادویه به دلیل سختی فراوری ان است؛ یک گل فقط سه کلاله می دهد، بیش از ۲۰۰ هزار گل برای به دست آوردن یک کیلوگرم ادویه لازم است. از یک هکتار زمین می توان از ۴ تا ۱۲ کیلوگرم زعفران جمع آوری کرد.

به گفته عظیم خاکیموف، قراردادی با شرکای ازبکستانی برای افتتاح یک سرمایه گذاری مشترک برای کشت زعفران در جولای ۲۰۲۱ امضا شد.
زعفران، طلای سرخ تاجیکستان برای نخستین بار وارد بازار جهانی شد

به گزارش روز شنبه مجله خبری کشاورزی به نقل از تارنمای خبری آسیاپلاس تاجیکستان، کشت زعفران برای دومین سال پیاپی است که با مشارکت ازبکستان در این کشور کشت می شود و امسال وارد بازار جهانی شده است.  

زعفران، طلای سرخ تاجیکستان برای نخستین بار وارد بازار جهانی شد
زعفران آسیاب شده اغلب با ادویه های ارزان تر زردچوبه و گلرنگ اشتباه گرفته می شود. گلرنگ گیاهی است که به نام زعفران در بازارهای بسیاری از کشورهای جهان به فروش می رسد که قیمت آن چندین برابر ارزان تر است و عطر بسیار کمتری دارد.

کلاله های خشک نشده زعفران را به سختی می توان اشتباه گرفت. سه یا چهار کلاله برای تهیه چای زعفران مقوی کافی است.



منبع اخبار آسیا پلاس نوشت: در حال حاضر ازبکستان به طور جدی به کشت زعفران مشغول است و پیشرو جهان در تولید زعفران ایران است که حدود ۹۰ درصد بازار جهانی این گیاه را به خود اختصاص داده است.
زعفران، طلای سرخ تاجیکستان برای نخستین بار وارد بازار جهانی شد
پروژه سرمایه گذاری کشت زعفران  تاجیک – ازبک با همکاری شرکت ایتالیایی  در زمینی به مساحت ۲۰۴.۵ هکتار با هزینه کلی ۴۰.۴ میلیون یورو اجرا شده است.

کاشت زعفران یک کار جدی است، زیرا تمام مراحل از کاشت تا برداشت محصول با دست انجام می شود

زعفران یکی از گران ترین ادویه هاست که به آن ملکه ادویه ها نیز می گویند. قیمت آن به شش هزار دلار در هر کیلوگرم می رسد، مخصوصاً برای مواردی که برای اهداف پزشکی استفاده می شود.

وی افزود: این پروژه چشم انداز بسیار خوبی دارد، ما در نظر داریم که مزارع کشت زعفران  را به ۱۰۰۰ هکتار افزایش دهیم. وی گفت: در حال حاضر بازارهای جذب شده مانند آمریکا، مالزی، عربستان سعودی و اروپا که آماده خرید زعفران در حجم زیاد از ما هستند وجود دارد و ورود به بازار جهانی زعفران با محصولات آن، پتانسیل صادراتی تاجیکستان را افزایش می دهد. این کارآفرین نسبت به آینده تجارت زعفران در تاجیکستان خوشبین است.

عظیم خاکیموف، رئیس هیئت مدیره گروه آواس که به همراه شرکای ازبکستانی برای دومین سال است  ایده کشت زعفران را اجرا می کند، گفت: سرمایه گذاری مشترک آنها با ازبکستان موفقیت آمیز بوده است و تلاش بر این است تا با توسعه مزارع زعفران در تاجیکستان این محصول راهبردی در این کشور ملی شود.