اخبار

زمان برداشت برنج در مازندران کارخانه برنج ایرانی نصرت

برنج در انواع گونه ها در شالیزارهای وسیع شمال کشور کشت می گردد و با توجه به بازار پر رونق این محصول و قیمت خرید بالای آن، اکثر کشاورزان این منطقه به کشت برنج اقدام می کنند و هر ساله در ماه خاصی کاشت و agriculture-na.ir را انجام می دهند. برنج هاشمی گیلان از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و بوی معطری دارد بطوری که این بوی خوش در شالیزارهای آن نیز به مشام می رسد. برنج شمال را می توان از مراکز و نمایندگی فروش با قیمت روز تهیه کرد. اولین مراحل کاشت و برداشت برنج ایرانی ، انتخاب و تهیه بذر مناسب است. بذر انتخابی شالیکاران، اغلب از محصول سال گذشته تهیه می شود.

در واقع یکی از موارد اصلی تعیین کننده در میزان تلفات و ضایعات برنج تعیین زمان درست برداشت برنج است. در صورتی که فرایند برداشت برنج زودتر از موعد مقرر انجام گیرد، باعث خواهد شد تا دانه های نرسیده بیشتر شوند و برنج سالم و مناسب نیز کاهش یابد. اما زمانی که مشاهده کردید رنگ خوشه ها به زردی گراییده و دانه های پایین خوشه در مرحله خمیری سخت قرار دارند، باید شروع به برداشت نمایید. در واقع زمانی که شما شروع به برداشت برنج می‌کنید، رطوبت محتوی دانه آن باید بین ۲۰ الی ۲۷ درصد متغیر باشد. هرچه که زمان برداشت محصول تا مرحله کاهش رطوبت دانه به کمتر از ۲۰ درصد به تاخیر بیفتد، تلفات ناشی از ریزش تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت غیر منطقی برنج ایرانی

دستگاه تمام مکانیزه از این دستگاه برای بسته بندی کاه و کلش موجود در مزرعه استفاده می شود. این دستگاه به صورت چند منظوره بوده و ۳ کار برداشت کمباین و کیسه زنی را همزمان با هم انجام می دهد. بعد از برداشت شالی ها باید کاه و کلش برنج را از دانه های برنج جدا کرد. برای استفاده از برنج باید به داخل آسیاب برده شود تا دانه برنج از سبوس جدا شود. معمولاً سعی می شود چندین ماه بین خشک کردن و آسیاب فاصله بیفتد تا برنج بیشتر خشک شود و کمتر در طی آسیاب نیم دانه شود. ولی دلیل اصلی ، همان نبود فاصله زمانی بین عملکرد های متفاوت برداشت در کمباین و خیس بودن شلتوک هاست .

سه فایده برداشت به موقع برنج

در حال حاضر برداشت این محصول ارزشمند با کمباین انجام می شود و برخی از کشاورزان ترجیح می دهند با خرید کمباین برنج و صرف هزینه بابت آن، هزینه های خود را کاهش دهند و سود بیشتری کسب کنند. شاید در نگاه اول تصور کنید که قیمت کمباین برنج گران است اما زمانی که به هزینه های برداشت دستی توجه می کنید شاهد مقرون به صرفه بودن آن در طول زمان خواهید بود. ناگفته نماند که برخی از کشاورزان به جای خرید کمباین برنج چیتا یا سایر برندها اقدام به کرایه آن می کنند و فقط در فصل برداشت هزینه ای بابت کرایه پرداخت خواهند کرد. اکنون به بررسی نحوه برداشت برنج در ایام قدیم اشاره می کنیم.

به همین دلیل تاریخ برداشت این برنج بازه ی بزرگ تری را نشان می دهد. اما شماری از شالی کاران واردات بیش از حد برنج هندی و پاکستانی را به بازراهای این ولایت چالش جدی میدانند. برنج چمپا و محلي لردگان يکي از مرغوب ترين برنج هاي کشور است که با توجه به ارگانيک بودن آن طرفداران وخريداران زيادي دارد . تا با برداشت زودتر کشت اول، فرصت مناسبی برای کشت دوم در فصل تابستان داشته باشند. و با توجه به زمان کشت ممکن است تا اواخر شهریور ماه به طول بیانجامد. تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.