اخبار

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی

وی تصریح کرد: در حال حاضر میانگین برداشت عناب در هکتار ۲.۵ تن است که این میزان باید به چهار تن و بیش از این افرایش پیدا کند.

مقام معظم رهبری تاکید دارند راه توسعه روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی در خود روستاهاست و علت تاکید آن است که ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها منجر به بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی به روستا و ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای روستاییان می‌شود.

عناب، محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و استان خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی جعفری افزود: کد بورسی محصول عناب به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف در نظر گرفته شده است که امیدواریم بورس عناب فعال شود.

کارشناسان گیاهان دارویی معتقدند میوه عناب بیش از ۴۰۰ سال است که به دلیل خواص دارویی در مناطق مختلف این استان کشت می‌شود.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حال حاضر سطح زیر کشت عناب در این استان بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است و سالانه به‌طور میانگین هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می‌شود.

برای حمایت از کشاورزان در قطب تولید این محصول مشوق‌هایی مانند تعیین استانداردهای بین‌المللی برای فرآوری، بیمه درختان در مقابل خسارت‌هایی از قبیل گرمازدگی و طوفان و ایجاد انبار یا بارگاه و سردخانه عناب مدنظر است.



منبع اخبار

در حال حاضر عناب در خراسان‌ جنوبی تبدیل به یک محصول مزیت‌دار شده که چون جزو محصولات دارویی نیز به شمار می‌آید، توجه به رونق کشت و فرآوری‌های مرتبط با آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و کارشناسان معتقدند می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه اقتصادی استان گام‌های بزرگی برداشت.

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی

ایجاد صنایع تبدیلی راه توسعه روستاها

از آنجایی که محصول عناب به‌شدت تحت تاثیر وزش باد و گرمای شدید قرار می‌گیرد، این عوامل می‌تواند در زمان نارس بودن عناب، به باغداران خسارت‌هایی را تحمیل کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای ۳۳ واحد فرآوری و بسته‌بندی با ظرفیت سالانه پنج هزار و ۹۰۰ تن نیز مجوز صادر شده و این واحدها در حال ساخت است.

محمدعلی حسینی در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی با بیان اینکه ۲۴ درصد عناب تولیدی استان فرآوری و ۱۳ درصد بسته‌بندی می‌شود افزود: در مجموع ۳۷ درصد این محصول براساس ظرفیت اسمی واحدهای مذکور بسته‌بندی و فرآوری می‌شود.

وی افزود: آنچه امروز مد نظر و در برنامه‌های مختلف پیگیر آن هستیم، این است که سه هدف افزایش بهره‌وری، بازاریابی و فرآوری را دنبال کرده و به آن برسیم.

عملیات اجرایی کارخانه بسته‌بندی و فرآوری خشکبار (عناب) سیوناب نیز شهریور امسال در روستای سیوجان آغاز شد که مورد استقبال اهالی این منطقه و کشاورزان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که استاندارد خاص بین‌المللی برای محصولات عناب نداریم و اداره استاندارد اقداماتی در دست اقدام دارد اما فرآیند بسیار طولانی شده است.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآورده‌های حاصل از عناب می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند همچنین توجه به تولیدکنندگان این محصول ضریب ماندگاری مردم در روستاها را افزایش می‌دهد.

حسینی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از فعالان صنایع تبدیلی و غذایی افزود: در حال حاضر تسهیلات کم‌بهره ۱۲ درصد به تمامی واحدهای صنایع تبدیلی پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر ایجاد شهرک تخصصی عناب در روستای سیوجان تاکید کرد و برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تحقق این برنامه مهم از حوزه‌های متعدد قول مساعد داد.

وی گفت: در این زمینه جلسات متعددی با حضور اداره استاندارد برگزار شده اما هنوز به نتیجه خاصی نرسیده و کماکان موضوع در حال پیگیری است.

موضوعی که در سال‌های اخیر با تشدید خشکسالی و افزایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان یاقوت سرخ را نیز تحت تاثیر قرار داده و تنها در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان خسارت به عناب‌کاران خراسان جنوبی وارد کرده است.

خرید توافقی عناب برای نخستین بار 

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر پروانه بهره‌برداری را برای این صنایع صادر کنیم در نهایت در حوزه دریافت کد بهداشتی غذا و دارو دچار مشکل می‌شوند.

حسینی گفت: براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو تا محصولی استاندارد نداشته باشد قادر به دریافت کد بهداشتی نیست لذا تولیدکننده هنگام فروش محصول با مشکل مواجه می‌شود که این مساله سبب شده برخی تولیدات مانند کنسانتره عناب با مشکل مواجه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این آیین گفت: این قول را به مردم شهرستان خوسف می‌دهیم که در سطح مجموعه دستگاه‌های اداری و اقتصادی استان این هم‌افزایی و همگرایی وجود دارد برای اینکه بتوانیم در سالی که به نام تولید دانش‌بنیان مزین شده، خروجی خوبی از محصولات بگیریم و بتوانیم ارزش افزوده و زنجیره تولید خوبی در منطقه داشته باشیم.

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی

۹ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید عناب در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند و حدود ۴۵ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی به‌ویژه محصولات راهبردی (زرشک، عناب و زعفران) فعال است همچنین توسعه صادرات این محصولات در دستور کار متولیان قرار دارد.

از مجموع سطح زیرکشت و تولید عناب خراسان جنوبی، ۸۰۰ هکتار با ۴۵۰ بهره‌بردار فقط مربوط به روستای سیوجان در شهرستان خوسف است.

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی

همه این موارد در کنار دست درازی دلالان به محصول عناب سبب شده تا در سال‌های اخیر بر توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول توجه ویژه لحاظ شود و در سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” مورد تاکید قرار گرفته است.

مشکل عمده سرمایه‌گذاران/ جای خالی استاندارد بین‌المللی عناب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه قیمت فعلی عناب با قیمت ورودی نهاده‌ها همخوانی ندارد گفت: بازاریابی و بازاررسانی محصول از اهمیت زیادی برخوردار است که باید حتما مورد توجه واقع شود.

هر سال از اواسط تابستان فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود و کشاورزان این خطه کویری و مرزی مشغول برداشت یاقوت سرخ می‌شوند.

کارشناسان بر این باورند که محصولات راهبردی خراسان جنوبی از جمله عناب، زرشک و زعفران به بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ این استان تبدیل شده است و فقط نمی‌توان به عنوان محصولات شاخص از آنها نام برد.

مرغوبیت عناب خراسان جنوبی چنان است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است و حرف اول را در کشور می‌زنند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که عناب از محصولات کشاورزی خاص استان است متقاضیان می‌توانند تا ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز را در قالب تسهیلات تامین کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: تاکنون ۱۶ واحد بسته‌بندی عناب و ۶ واحد فرآروی این محصول با ظرفیت هزار و ۷۴۰ تن در استان راه‌اندازی شده است.

همچنین شهریور امسال آیین شکرگزاری عناب با حضور جمعی از مسوولان و بهره‌برداران در قطب تولید این محصول یعنی روستای سیوجان برگزار شد.

فعالیت بیش از ۹ هزار بهره‌بردار عناب در خراسان جنوبی

به گزارش مجله خبری کشاورزی خراسان جنوبی در زمره استان‌های خشک و بیابانی کشور قرار دارد و شرایط اقلیم منحصر به‌فرد این استان باعث شده تا امکان کشت محصولات کم آب‌بر و مقاوم به شوری مانند عناب فراهم شود و نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: یکی از برنامه‌های حمایتی از کشاورزان استان خرید توافقی محصولات کشاورزی است که امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب انجام می‌شود.

وی بر لزوم استاندارد فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: عناب تاکنون بیشتر به شکل تازه‌خوری یا به شکل آجیل مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت اما به دلیل نداشتن استاندارد بین‌المللی در زمینه فرآوری محصول با مشکل مواجه‌ایم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: محصولاتی از قبیل پودر عناب، شیره عناب، کنسانتره، دمنوش، قرص و شربت در این استان تولید می‌شود.

جواد اشرفی تاکید کرد: در زمینه تسهیلات برای محصولات دانش‌بنیان که بتوانند فرآوری خوبی داشته، در چرخه ارزش افزوده قرار گیرند و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را داشته باشیم، همکاری می‌کنیم.

این اهمیت به‌ویژه در سال‌های اخیر در حوزه محصولات راهبردی بخش کشاورزی مورد توجه مسئولان استان خراسان جنوبی نیز قرار گرفته است.

بدون تردید صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می‌کند.

باغات عناب خراسان جنوبی به‌ویژه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، بیرجند و درمیان به‌صورت یکدست قابل مشاهده است و درآمد اصلی تعداد زیادی از روستاییان منطقه را تشکیل می‌دهد.