اخبار

سیستم آبیاری هوشمند مجله خبری کشاورزی

با توجه به این که رشد جمعیت بیش از چهار برابر افزایش داشته است، تقاضا برای مواد غذایی نیز افزایش پیدا کرد و صنعت کشاورزی مجبور شد تا محصول سایت agriculture-na بیشتری تولید کند. یکی از دلایل مهمی که باعث به وجود آمدن کشاورزی هوشمند شد، رشد جمعیت جهانی در صد سال گذشته است. یکی از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مدرن به شمار می رود که می تواند با سرعت فوق العاده ای دانه پنبه را از الیاف آن جدا کند. در کارخانههای تولید و فرآوری، از تجهیزات پیچیدهای مانند کوره، فریزر، نوار نقاله و لیفتراک برای تهیه و بستهبندی محصولات استفاده میشود. در این همایش سعی شده است از یکی از متخصصین هوشمندسازی و RS از کشور هلند بهعنوان سخنران مدعو بینالمللی استفاده شود و آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای مرتبط با اینترنت اشیا (IOT) ارائه گردد. تکنولوژی ماشینآلات کشاورزی یکی از حوزههای اساسی است که برای تغيير در سطح بهره وری یک مزرعه به آن بايد توجه ویژه داشت.

وی افزود: نبود وسایل حمل و نقل مناسب و مشکلات دیگر در مرحله کاشت و داشت موجب شده میزان ضایعات بخش کشاورزی از مزرعه تا بازار به ۳۰ تا ۵۰ درصد بسته به نوع حساسیت محصول برسد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش میزان زمین آبی کشاورزان، احتمال پذیرش 28 درصد افزایش میابد که با یافته های مطالعات: آقاپور و همکاران، (۲۰۱۳)، گاتام و باتا، (۲۰۱۵) و چاچیرد و همکاران، (۲۰۱۷) مطابقت داشت. پرورش گل و محصولات گلخانه ای نیز رواج یافته و روبه افزایش است. با کشاورزی هوشمند، دستیابی به سود آوری در کشاورزی آسان است. ثانیاً، با کشاورزی هوشمند، دستیابی به سود آوری در کشاورزی آسان است. موضوعاتی معمول که کشاورزی هوشمند برای حل آنها در نظر گرفته می شود شامل جنبه هایی از جمله مقدار کود مورد نیاز برای مصرف، زمان استفاده و ناحیه خاص مورد استفاده، منابع مورد نیاز برای محافظت از گیاهان و جنبه های مربوط به این موضوعات می باشد. کود های سه بیست آمریکایی جنریت و شوک در حال حاضر از فوق العاده ترین NPK هایی هستند که میتوان در کشت گلخانه ای از آنها استفاده نمود. نتیجه گیری: همهی مطالبی که در بالا بیان شد برای تائید یا تکذیب کشت گلخانهای زعفران نیست بلکه هدف بیان اطلاعات لازم درباره کاشت گلخانهای این محصول بوده، تا کسانی که قصد انجام این نوع کشت رادارند با آگاهی تصمیم بگیرند.

تکنیک های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد که کشاورزان می توانند از آنها استفاده کنند. با ظهور اینترنت اشیاء (IoT) داده های تولید شده به سرعت در حال افزایش است و بخش قابل توجهی از آنها از حسگرها، محرک ها و نرم افزارها تولید می شود و بینش مفیدی را برای تعدادی از موضوعات و مشکلات مختلف ارائه می دهد. نرم افزارهای مخرب میتوانند جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادهها را مختل کرده و یا از راه دور سیستمهای آبیاری یا تحویل مواد مغذی را با هدف از بین بردن تولید محصول کنترل کنند. اولین قدم در جهت بهره برداری از کلان داده ها، ترکیب داده ها از منابع مختلف است که در نهایت منجر به داده های پیچیده و معماری نرم افزاری در کشاورزی می شود که می توانند از داده های بزرگ استفاده کنند. راه حل های تجاری موفق دائماً در فناوری های جدید سرمایه گذاری می کنند و پیشرفت را در سطح تحقیق در نظر می گیرند.

ماشین آلات جدید که مجهز به فناوری هوشمند نیز شده اند، تجهیزات پیچیدهای هستند که از تکنولوژیهای جیپیاس، حسگرهای تعبیهشده و داشبوردهایی که مشابه کابین خلبانی جتهای تجاری است، بهره میبرند. استفاده از این تجهیزات برای اجرای خودکار فرآيندها بسیار کاربرد دارد. چنین پیشرفتی مجموعه های زمانی بسیار خوبی از داده ها از قبیل توسعه زیست توده، انواع محصولات، روش های کشاورزی و بلایای کشاورزی را شامل می شود. با به کارگیری این تکنولوژی در حال توسعه و ساخت دست بشر، میتوان پارامترهایی از قبیل تغییرات دما، جنس، پوشش گیاهی، نوع کاربری و بسیاری از اطلاعات ارزنده­ دیگر را از سطح زمین به وسیله دادههای دریافتی از ماهوراهها استخراج نمود. برخی از این فناوریها نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رباتها و درن ها از جمله فناوریهایی هستند که آینده کشاورزی را متحول خواهند نمود. با این حال، ضرورت رسیدن به چنین اهدافی برخی از بالاترین نیازها را در کشاورزی ایجاد می کند که نمی توان با رویکردهای سنتی کشاورزی با موفقیت به آنها دست یافت.

در ادامه لیستی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده محصولات کشاورزی به همراه توضیح مختصری از کالاهای تولیدی آنها آورده شده است. روندها نشان می دهند که ادامه کار کشاورزی هوشمند در کشاورزی متداول به کاهش برخی از مشکلات امنیت غذایی که امروزه در مناطق مختلف جهان تجربه می شود کمک خواهد کرد. در ادامه با خانه هوشمند کوییک لینک همراه باشید. فناوریهای کشاورزی عمودی در مقایسه با مزارع سنتی با چالشهای اقتصادی و هزینههای آغاز بسیار مواجه هستند. زیرا از سوی دولت برای کود یارانه پرداخت میشود و بسیار ارزان به دست کشاورز میرسد. در مهرماه سالجاری روح الله خدارحمی، مدیرعامل بانک مرکزی، در گزارشی به آخرین وضعیت صدور کشاورز کارت پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد در قالب کشاورز کارت به ۵۰ هزار نفر از کشاورزان کشور پرداخت شد. حجم شگفتانگیزی از آب زیرزمینی که هر بطری از آن را میتوان به قیمت بالایی فروخت، در محصولی بدون اینکه خریداری داشته باشد تا هزینه تولید آن را به جیب کشاورز برگرداند، زیر آفتاب میپوسد. بر اساس آمار به دست آمده جمعیت جهان در سال ۱۹۱۵ حدود ۱/۵ ميليارد نفر بوده است، در حالی که بر اساس برآوردها در سال ۲۰۲۱ بیش از 9/۷ میلیارد نفر بوده است.

در حال حاضر، ایالات متحدهی آمريکا در استفاده از روش های کشاورزی هوشمند پیشرو است و با استفاده از اینترنت اشیاء موفق شده است تا با تولید ۷۰۳۴ کیلوگرم غلات در هر هکتار پيشرو در جهان باشد. کشاورزی هوشمند که بر استفاده از داده های بزرگ در تصمیم گیری تأکید دارد می تواند به مقابله مناسب با برخی از این مشکلات و دستیابی به اهداف تعیین شده تولید کمک کند. مفهوم کشاورزی شامل مجموعه ای از زمینه های مختلف علمی است که برخی از آنها مستقیماً با کشت زمین (کنترل آب، کشت محصول، برداشت و غیره) مرتبط است، در حالی که برخی دیگر با گسترش طبیعی مدل کشاورزی (مهندسی، اقتصاد، مدیریت و غیره). با چنین رویکردهایی، کشاورزان می توانند داده های مربوط به موقعیت خودرو خود را انتقال دهند و می توانند به این وسیله زمین را به طور یکنواخت کشت کنند و این به آنها امکان صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت را می دهد. تکنولوژی اینترنت اشیاء کمک میکند تا منشاء مواد غذایی ردیابی شود تا تولیدکنندگان و خرده فروشان بتوانند ارگانیک بودن آن ها را برای مصرفکنندگان تضمین کنند. این سرمشق نوین حکم میکند که توسعهی دانشبنیان روستا و تنوعبخشی به اقتصاد و اشتغال آن با شیوههای بهردهبرداریِ تعاونی و جماعتی و نیز ایجادِ زنجیرههای تولید در مناطق روستایی و بین روستاها و شهرها، در دستور کار قرار گیرد.

اگرچه تهیه مواد غذایی برای این جمعیت انبوه کار آسانی نیست. بنا به اعلام سازمان ملل متحد، تقریبا بخشی از این افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه ، شامل آفریقا روی می دهد. مطالعات متعدد اظهار داشته اند که سود هر محصول در هر متر مربع حتی می تواند دو یا سه برابر بیشتر از کشت درون مزرعه باشد. اگرچه این دو واژه یکسان به نظر می رسند، اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند، زیرا مفهوم کشاورزی هوشمند فراتر از وظایف مدیریت، در حوزه می رود و با توجه به ادغام مداوم فناوری های جدید (محاسبات ابری، اینترنت اشیاء (IoT) ، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) (Geographic Information System) و غیره) به اکوسیستم وسیع تری برای زیرساخت های موجود و بهره برداری از داده ها از منابع متعدد (توصیفی، بردار و سنجش از دور) گسترش می یابد.

لازم است بر بهره برداری از منابع متعدد اطلاعات، ارائه اطلاعات برای ماهیت داده ها و ترکیب منابع مختلف داده به منظور کشف پتانسیل کامل سیستم های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی، متمرکز شویم. این سیستم همان اصول همکاری که وب می تواند یک سیستم مشاوره GIS مبتنی بر وب ارائه دهد را رعایت می کند. سیستم پیشنهادی از قابلیت هایی که وب برای همکاری ارائه می دهد (چت روم، کنفرانس ویدیویی و غیره) استفاده می کند و یک آزمایشگاه متا ایجاد می کند که در مناطق مختلف جغرافیایی گسترده است. اینترنت اشیا، شبکه ای از اشیا، سرویسها و سنسورهای متصل ایجاد نموده که با یکدیگر در ارتباط هستند و داده های آن جمع آوری شده از آن ها در بستر کلود ذخیره و پردازش شده و نتایج و سناریوهای مختلف بر اساس نوع کاربرد آن در صنایع اجرا می شود.

برای بهره برداری کامل از فناوری های نوظهور دیجیتالی، که قادر به جمع آوری و ذخیره و مدل سازی حجم عظیمی از داده ها از منابع مختلف ناهمگن باشند، رویکردهای جدیدی در سیستم های کشاورزی آینده باید دنبال شود. هو و همکارانش در سال 2004 یک سیستم پشتیبانی کشاورزی مبتنی بر وب با نام اختصاری WASS (Web-based agricultural support system)، با تمرکز بر ساختار سازمانی یک سیستم کشاورزی کامل، پیشنهاد کردند. هدف از احداث این نوع گلخانه ها تحقیق و اصلاح ساختار ژنتیکی، کشت بافت، تاثیر پارامترهای دما، نور، دی اکسید کربن، رطوبت، تهویه به رشد و نمو، بررسی انواع آلودگی های میکروبی، ویروسی، قارچی و آفات و بیماری ها در گُل و گیاه می باشد، بنابراین کنترل پارامترهای محیطی با سایر گلخانه ها متفاوت است. کشت گلخانه ای سبزیجات و گیاهان دارویی بیشتر در فصل های سرد سال انجام میگیرد. پایداری به عنوان یک مسئله مهم در سراسر طیف فعالیت های انسانی پدیدار می شود، بنابراین یکی از اهداف کشاورزی هوشمند به حداقل رساندن تأثیرات زیست محیطیِ فعالیت های کشاورزی است. شجاعی ایجاد و توسعه گلخانه ها را از مباحث بسیار مهم کشور توصیف کرد و گفت: ایحاد گلخانه ها با هدف درمان کم آبی کشور برنامه ریزی شده است و اگر استان نتواند در تحقق و اداره این برنامه موفق باشد باید بخش کشاورزی استان تعطیل شود.

یکی از مهم ترین مزایای کشاورزی هوشمند کاهش هزینههای کلی و افزايش بازدهی، بهبود کیفیت و کمیت محصولات و همچنين پایداری کشاورزی است. به عنوان مثال، کشاورزان اکنون می توانند از هواپیماهای بدون سرنشین، دستگاه های جغرافیایی و حسگرها برای بهبود شیوه های کشاورزی خود استفاده کنند. کشاورزان اکنون می توانند از هواپیماهای بدون سرنشین، دستگاه های جغرافیایی و حسگرها برای بهبود شیوه های کشاورزی خود استفاده کنند. هدف این کار اطمینان از ساده تر بودن کارها، بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها و حرکت به سمت کشاورزی پایدار است. چگونه کشاورزی هوشمند باعث ترویج کشاورزی پایدار می شود؟ به همین دلیل است که از دید بسیاری از کارشناسان کشاورزی هوشمند به دلیل استفاده راهکارهای دقیق و بهینه، میتواند سبب افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی شود. کشاورزی هوشمند یک مفهوم کشاورزی مدرن است که به دنبال استفاده از فناوری برای بهبود تولید محصولات کشاورزی است و در عین حال ورودی ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. رشد اینترنت در اوایل دهه 2000 بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است، زیرا فناوری های وب قابلیت های قابل توجهی را برای کشاورزان و سیستم های کشاورزی فراهم می کنند.

هر روز، کشاورزان یک سری از متغیرها را، از تنوع در ترکیب خاک گرفته تا تغییر در آب و هوا، تجربه می کنند. در این مرور، تعدادی از حوزه های مختلف تحت موضوع کشاورزی، از آب و هوا و تغییرات آب و هوایی گرفته تا زنجیره تأمین و تنوع زیستی، گنجانده شده است. این بخش سیستم های کشاورزی موجود را که از منابع مختلف اطلاعات استفاده می کنند، با تمرکز بر ویژگی تنوع در داده های بزرگ ارائه می دهد. این وضعیتی است که منجر به اجرای اقدامات مکانی و زمانی فراوان بر روی هر سیستم نظارتی مورد استفاده می شود. این مسائل نشان می دهد که موضوع خودکفایی و استقلال در تولید شعار است و در این سالها هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است؛ چون سودی که در واردات هست در تولید نیست. یک راه برای رسیدگی به این مسائل و افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی، استفاده از تکنولوژی های جدید است که منجر به کشاورزی هوشمند و در نتیجه استفاده بهینه از منابع جهت تولید محصول بیشتر و با کیفیتتر می شود، میگردد.

به عنوان مثال، روش های کشاورزی هوشمند را می توان در استفاده از فناوری GPS که در تراکتورها اعمال می شود، مشاهده کرد. رشته ای که به عنوان سلف کشاورزی هوشمند در نظر گرفته می شود، کشاورزی دقیق است. استفاده از این روش های نوین در کشاورزی هوشمند باعث کاهش مصرف آب، میزان استفاده از آفت کش ها و همپنین مصرف کود شده که این بهینه سازی ها به سرعت قابل دسترسی هستند. کشاورزی هوشمند پتانسیل زیادی در ایجاد سود آوری و پایداری کشاورزی، افزایش مقبولیت محصولات کشاورزی توسط مصرف کنندگان، و کاهش ورودی ها و هزینه های منابع دارد. رصد زمین از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است اما پیشرفته ترین فناوری ها که در رویکردهای کشاورزی هوشمند ارائه شده است، جمع آوری داده های ماهواره ایِ با کیفیت را تضمین می کند. وی بیان کرد: در این طرح، تمام مولفههای موثر در کشاورزی همچون وضعیت و مقدار آب مصرفی، میزان اراضی تحت کشت، شرایط اقلیمی منطقه، مسائل اقتصادی، رویکردهای محیط زیستی و بسیاری از موضوعهای دیگر، موردتوجه قرار میگیرد. بنابراین ، مشارکت هماهنگ دفاتر یا وزارتخانه های کشاورزی و محیط زیست برای توسعه یک هدف مشترک ضروری است ، که امکان دستیابی به توسعه پایدار را با رفع نگرانی های هر دو نهاد در مورد استفاده و مدیریت زمین و منابع.

هدف کشاورزی مدرن را شاید بتوان در دو سرتیتر خلاصه کرد، اول افزایش بازده زمین های کشاورزی و دوما افزایش سود حاصله از محصولات کشاورزی. در دوره هخامنشیان در قرن اول پیش از میلاد، ایرانیها همه درختان میوهای که در یونان کشت میشده (به استثنای زیتون) کشت میکردهاند. رضوانیزاده با اشاره به اینکه نزدیکی به روسیه تحقق کشت فراسرزمینی در این کشور را هموار کرده است، افزود: اگر کشاورزان فراسرزمینی در روسیه دو هزار هکتار زمین داشته باشند امکان حمل بار آنها با شبکه حملونقل ریلی، جادهای و دریایی میسر است. پیشرفت ها در حوزه کشاورزی از طریق بهره برداری از اینترنت در دو مرحله انجام شده است، مرحله اول شامل فناوری های وب عمومی با هدف همکاری بهتر ذینفعان در مدیریت مؤثر مزرعه و مرحله دوم مربوط به بهره برداری است که اینترنت اشیاء ارائه می دهد. یک بررسی اخیر در مورد داده های بزرگ و کشاورزی نشان داد که تنها دو کار تحقیقاتی از هر همه بعد اساسی مفهوم کلان داده استفاده کرده است. تمامی این محصولات قابلیت کشت در گلخانه و رشد و فروش در بازار داخلی کشور را دارند، اگر می خواهید بازار صادراتی این محصولات را بررسی کنید با اعداد و ارقام باید کار کنید.

اما از آنجا که اغلب زنان در زمین های خانوادگی و قراردادهای غیررسمی به کار مشغول می شوند در سرشماری ها و آمارهای اشتغال، دیده نشده و یا حضوری اندک دارند. کشاورزی هوشمند از طریق ترکیب فعالیت های ماهواره های ناوبری و ورودی دیده بانی های زمینی، از کشاورزی پایدار و نیز مقرون به صرفه حمایت می کند تا تصمیم گیری آگاهانه را برای کشاورزان به هنگام کشاورزی سهل نماید. بر خلاف گذشته، امروزه کشاورزان می توانند از روش های هوشمندانه کشاورزی برای جمع آوری داده ها و تصمیم گیری آگاهانه بر مبنای آنها، استفاده کنند. به عنوان مثال، از طریق فناوری هوشمند، کشاورزان می توانند با تجزیه و تحلیل و مقایسه تصاویر ماهواره ای، حاصلخیزی را برای زمین های کشاورزی خود ایجاد کنند و در پایان از داده ها برای استخراج پتانسیل عملکرد یک سرزمین معین استفاده نمایند. انتظار میرود که به دلیل مسوولیت اجتماعی و اقتصادی مردان، بیکاری داوطلبانه زنان در شرایط نامساعد مانند شیوع کووید-۱۹ در مقایسه با مردان بیشتر باشد.

وی افزود که ارائه خدمات هوشمند امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. حال با توجه به روند رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته می توان دریافت که در این کشورها، کشاورزی به عنوان بخش اصلی و زیربنای رشد اقتصادی قرار گرفته است و با استفاده از ظرفیت های فراوان آن توانسته اند علاوه بر رشد در صنعت کشاورزی به رشد و پیشرفت در سایر صنایع نیز بپردازند. تولید جو ایران در سال جاری با رشد ۱ میلیون تنی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به ۳ میلیون تن میرسد. و اما در میان مشتریان هندوانه ایرانی می توان عراق را بزرگترین و امارات را دومین و پرحاشیه ترین مشتری این محصول صادراتی آب بر به حساب آورد، چرا که عراق به تنهایی 589 هزار تن هندوانه ایرانی را به ارزش 138 میلیون دلار از تاجران ایرانی خریده است و از سوی دیگر سهم امارات پرحاشیه که بارها طی سال های اخیر علیه این محصول شایعه پراکنی کرده و محموله هایی را نیز بازگردانده، 163 هزار تن به ارزش 35 میلیون دلار است. ترکیه 23.2 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که 5.1 میلیون هکتار آن قابل کشت است.