اخبار

شالیکاران گیلان نسبت به حمله آفات و بیماری‌ها در مزارع هوشیار باشند

زنبور تریکوگراما، از کوچک‌ترین زنبورهای پارازیت (آلوده کننده یا انگلی) است که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن می‌شود.

صالح محمدی در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی با بیان اینکه کرم ساقه‌خوار برنج آفت شایع در این مرحله از کار کشاورزی است، «بِلاست» را یکی دیگر از آفات و بیماری ها در شالیزارها نام برد و اضافه کرد: شالیکاران از بیماری بلاست در شالیزارها نیز غافل نشوند، اگر چه با توجه به شرایط آب و هوایی این بیماری کمتر اتفاق می‌افتد اما کشاورزان در برخی مناطق گیلان این مهم را مدنظر قرار دهند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

بلاست بیماری خطرناک برنج است که شیوع آن تا ۵۰ درصد محصول را از بین می‌برد، این بیماری روی برگ شالی برنج و در زمان خوشه دهی در شالیزارها نمایان و علائم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود که مرکز لکه‌ها معمولا به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: شالیکاران در صورت مشاهده آفات و بیماری در مزارع با دریافت اطلاعات از کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی برای کنترل آفت و پیشگیری از خسارت اقدام کنند.

کرم ساقه خوار مهم‌ترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم “لارو” در علف های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می شود و پس از چند روز از شفیره ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته های نشا شده در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت هایی در شالیزارها می شود.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.



منبع اخبار

محمدی اظهار داشت: شالیکارانی که دیرتر نشا را انجام دادند، نسبت به برنامه تغذیه به ویژه تغذیه‌های تقسیط سوم کود ازته را مد نظر قرار داده و در صورت امکان تغذیه به شکل برگی با هیومیک اسید و سولفات روی را برای افزایش عملکرد انجام دهند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در این مرحله نمی توان میزان خسارت آفت و بیماری‌ها را در شالیزارها را اعلام کرد، اظهار داشت: اکنون زمان مدیریت مزرعه برای کنترل و پیشگیری از بروز آفات و بیماری ها است.