اخبار

صادرات ۳۴ میلیون دلار پیاز در ۷ ماهه امسال/ ۱۰۱ هزار تن پیاز در مهرماه صادرات شد

مدیرکل دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار ۷ ماهه سال ۱۴۰۱، ۲۴۶ هزار تن محصول پیاز به ارزش بیش از ۳۴ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است که رشد ۸۴ هزار تنی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه صادرات پیاز در مهرماه سال گذشته ۷۱ هزار تن بوده است، بیان کرد: سیل اخیر در پاکستان باعث افزایش صادرات محصولات جالیزی از جمله پیاز به این کشور شده است.

«محرم سلطانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی درباره وضعیت صادرات پیاز افزود: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مهرماه امسال ۱۰۱ هزار تن محصول پیاز به ارزش حدود ۱۴ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که بخشی از این صادرات به دلیل افزایش تقاضای پاکستان بوده است.

اعمال عوارض ۱۲۰ درصدی صادرات پیاز

رشد ۸۴ هزار تنی صادرات پیاز نسبت به سال گذشته

وی اضافه کرد: در حال حاضر عوارض صادراتی محصول پیاز ۱۲۰ درصد است، منتهی برای استان‌هایی که قطب تولید هستند بر اساس تصمیم کمیته‌های ستاد تنظیم بازار استانی ۵۰ درصد عوارض اخذ می‌شود.

مدیرکل دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش قیمت پیاز سر مزرعه نگرانی برای تولید سال آینده به دلیل اجرای الگوی کشت در کشور و تعیین عوارض صادراتی نداریم و هیچ مشکلی در این خصوص رخ نخواهد داد.

سلطانی گفت: به طور حتم برای استان‌هایی که قطب تولید نیستند، عوارض صادراتی تعیین شده به طور کامل اعمال می‌شود تا وضعیت تولید دچار مشکل نشود که برای سال آینده با مازاد تولید روبرو شویم.



منبع اخبار

سلطانی خاطرنشان کرد: میزان صادرات در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۲ هزار تن به ارزش ۲۷.۲ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ مجموع پیاز صادراتی بیش از ۳۷۲ هزار تن بوده است.