اخبار

صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال گذشته

وی اظهار داشت: مقررات سختگیرانه‌ای برای واردات پسته سالم به اتحادیه اروپا حاکم است و همایش ملی سلامت پسته می‌تواند به توسعه صادرات این محصول به کشورهایی نظیر استرالیا، ژاپن، کل کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه اوراسیا نیز کمک کند.

به گزارش روز چهارشنبه مجله خبری کشاورزی  از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدکاظم رمضانی» سطح باغات بارور پسته کشور را حدود ۴۲۰ هزار هکتار و میزان تولید از این سطح را نزدیک به ۳۸۵ هزار تن عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش سیستم هشدار سریع اتحادیه اروپا میزان مرجوعی پسته ایران به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از سال ۲۰۱۷ تاکنون زیر ۵ درصد بوده است که عدد خوبی است.

رمضانی ادامه داد: در این همایش همچنین یک پنل تخصصی دو ساعته برای طرح مشکلات و مسایل مربوط به سلامت و صادرات پسته برگزار می‌شود.



منبع اخبار

دبیر علمی همایش سلامت پسته اظهار داشت: در این همایش، یک سخنران از مرجع سلامت غذا در اتحادیه اروپا نیز به صورت مجازی در زمینه الزامات و مقررات این اتحادیه در زمینه واردات پسته با تاکید بر آفلاتوکسین توضیحاتی را ارایه خواهد کرد.

همایش ملی سلامت پسته ۲۸ شهریور برگزار می‌شود

وی افزود: در این همایش چالش‌ها و مشکلات مربوط به تولید، سلامت و صادرات پسته توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان، پژوهشگران، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نمایندگان سازمان‌های غذا و دارو، گمرک و حفظ نباتات کشور، معاونت باغبانی وزارتخانه و سایر دست‌اندرکاران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رمضانی با بیان این که هیات بازرسی اتحادیه اروپا هر ۱۰ سال یک بار از باغات، آزمایشگاه‌ها، گمرک و ترمینال‌های کشورهای صادرکننده پسته به اروپا مانند ایران بازدید می‌کند، تصریح کرد: با برگزاری این همایش، فرصتی ایجاد می‌شود تا پیش از ورود هیات بازرسی اتحادیه اروپا به ایران، مسایل مربوط به سلامت پسته و مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر علمی همایش سلامت پسته گفت: همایش ملی سلامت پسته با هدف توسعه صادرات، مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها و تقویت دیپلماسی غذایی ۲۸ شهریور در محل سازمان حفظ نباتات کشور به صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.