اخبار

صرفه جویی 40 درصدی ارز با طراحی و ساخت اتوبوس شهری برقی در کشور

با تلاش یک شرکت دانش بنیان و در قالب طرح کلان طراحی، ساخت و توسعه موتورهای اتوبوس شهری برقی، از خروج حدود 40 درصد ارز از کشور و واردات محصولات مشابه در قالب جلوگیری می شود. از CBU جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا. وحید اصفهانیان، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مدیر پروژه مزایای استفاده از اتوبوس های برقی گفت: اتوبوس برقی در بیشتر چرخه حرکتی خود با سرعت کم کار می کند، شتاب متوسطی دارد و می ایستد. کار کردن زمان نیز زیاد است و برای مدت زیادی در ابتدا و انتهای خط توقف می کند که زمان مناسبی برای شارژ باتری ها است. در این نوع اتوبوس به راحتی می توان زیرساخت شارژ شبانه در دپو ایجاد کرد که زمان مناسبی برای شارژ باتری ها است. اتوبوس همچنین دارای فضای مناسب برای قرار دادن قطعات و تجهیزات الکتریکی می باشد. بنابراین وجود مزیت های فنی، اقتصادی و زیست محیطی، استفاده از این فناوری را در صنعت حمل و نقل در اولویت قرار می دهد.

وی ادامه داد: با همکاری پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، توانستیم اولین مدل تحقیقاتی اتوبوس تحقیقاتی هیبریدی برقی را در سال 1388 تکمیل کنیم که در نمایشگاه علمی آن سال با حضور ارائه شد. از رهبر معظم انقلاب اسلامی.

اصفهانیان تصریح کرد: در دهه 90 چندین فعالیت بنیادی دانش بنیان برای توسعه قطعات و سیستم های مورد نیاز پیشرانه خودروهای برقی آغاز شد. طراحی و ساخت پک باطری اتوبوس های برقی واگن برقی سیستم اتوبوس برقی تهران، پک باتری خودروی برقی دنا پلاس، سیستم مدیریت باتری (BMS)، پک موتور کششی وسایل نقلیه سنگین و حمل و نقل ریلی از جمله محصولات و رویه های انجام شده در این است. این رشته در طول یک دهه توسعه یافته است. سپس سیستم برق کمکی ترانسفورماتور و واحد توزیع نیروی برق در سالهای اخیر توسعه یافته است.

رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه در اتوبوس برقی برخلاف اتوبوس احتراقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس به موتور برق و مابقی مربوط به شاسی است، گفت: و اتاق وی بیان کرد: در نتیجه در صورت سیستم قدرت توسعه موتورهای برق کشور، با توجه به تعداد زیاد شرکت های اتاق ساز، تولید اتوبوس تمام برقی در سطح شهر با ضریب بومی سازی قابل قبول قابل دستیابی است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 1398 طرح توسعه اتوبوس تمام برقی در شهر در پروژه ای مشترک بین یک شرکت دانشگاه تهران و یک شرکت صنعت خودرو به عنوان ذینفع و با حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

به گفته اصفهانیان، نیروهای محرکی که طراحی و ساخته شده اند، بر روی اتوبوس Low Entry اجرا می شوند و می توانند به شکل های مختلف شارژ شبانه، شارژ ترکیبی و یا به صورت توسعه یافته و پلاگین تولید و عرضه شوند.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، اصفهانیان با بیان اینکه بیش از 70 درصد نیروهای الکتروموتور در این پروژه جذب و بومی سازی شده است، افزود: از درایو موتورهای کششی به کار رفته در آن گرفته تا ترانسفورماتورهای سیستم برق کمکی، سیستم توزیع برق، سیستم مدیریت باتری BMS و سیستم خنک‌کننده پکیج، باتری‌ها، سیستم‌های حفاظتی و غیره همگی در داخل و محلی ساخته شده‌اند. تاکنون نمونه های تحقیق و نمونه استاندارد مهندسی (EP) محصول دانش بنیان اتوبوس برقی شهری ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مدل استاندارد تولید (VP) در حال توسعه و ساخت است و پس از تکمیل برای تایید نوع گرفته می شود.

مدیر اجرایی طرح بزرگ اتوبوسرانی با بیان اینکه تولید داخلی این محصول می تواند حدود 40 درصد از ورود ارز به کشور را کاهش دهد و از واردات محصولات مشابه در قالب CBU جلوگیری کند ساخته شده، ظرفیت اسمی تولید اتوبوس در مرحله تولید تقریباً عظیم است و سالانه 500 دستگاه خواهد بود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403060704002/%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%A4%D9%A0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا