اخبار

ضرورت تغییر الگوی کشت در کرمان اجبار است نه اختیار

وی ادامه داد: منطقه آزاد کشاورزی کاری منحصر به فرد و حاصل تفکر این سازمان است که در کشور نمونه آن را نداریم.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی محمدمهدی فداکار که روز شنبه برای شرکت در مراسم معارفه سرپرست فرماندری جیرفت به این شهرستان سفر کرده در جمع کشاورزان جنوب استان تاکید کرد: اصلاح هر رفتار یک مقدمه و فرهنگ سازی می خواهد.

فداکار همچنین به شرایط خشکسالی های اخیر و نیز ضرورت افزایش بهره وری از آب موجود از یک سو و تامین محصولات با اولویت از سوی دیگر تاکید و بیان کرد: کالاهای اساسی در دنیا همیشه مشکلاتی از جمله بستن تعرفه و ممنوعیت دارند؛ رقبای ما نیز محصولات جنوب کرمان را دچار چالش می کنند.

سعید برخوری افزود: بحث دیگر، کشاورزی قراردادی است که این برنامه از جنوب استان آغاز شد و اکنون به یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در عین حال پول زیادی از کشور برای تولید بذر هیبریدی خارج می شود که تولید آن در دستور کار تولید این گلخانه قرار دارد.

برخوری بیان کرد: ما سال گذشته ۷۰۰ هزار تن پیاز پاییزه ‌در انبار داشتیم و فروش نمی رفت؛ در تشکل ها ضعیف هستیم که سبب دخالت دستوری دولت برای تنظیم بازار می شود. همچنین سه برنامه نوشتیم و روی آن کار شده که این برنامه ها از محتوا و اهمیت بسیاری در سطح کشوری و وزارتخانه برخوردارند.

فداکار یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی کشاورزی اکنون در جنوب کرمان وجود دارد؛ امکان بسیاری از فعالیت ها در آن وجود دارد اما می توان آن را نیز اصلاح کرد.

وی ابراز داشت: ما ۵۲ کشاورز با مدرک دکتری تخصصی داریم؛ در صادرات شرکت ها می توانیم گمرک داشته باشیم و قرارداد ببندیم و در صورتی که منطقه آزاد کشاورزی مصوب شود دیگر قوانین دست و پاگیر فعلی را نخواهیم داشت.

به گزارش مجله خبری کشاورزی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تشریح ظرفیت های این بخش در جنوب استان گفت: یک سرمایه گذار در اسفندقه گلخانه ۳۰۰ هکتاری راه اندازی کرده که ۱۰۰ هکتار آن را به آزمایش درختان اختصاص داده و این گلخانه از بروزترین‌ها در اروپاست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت گفت: هیچ کار اقتصادی را نمی توان دستوری انجام داد و کشاورزان نیز برخی محصولات را به علت نداشتن صرفه اقتصادی کشت نمی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتبارات جبران سیل جنوب کرمان اظهارداشت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سیل بند به این منطقه وارد می شود که اگر جذب شود و سیل بند را احداث کنیم، چند هزار هکتار زمین آبرفتی در راستای افزایش تولیدات منطقه امن و به چرخه تولید اضافه می شود.

جنوب کرمان و تامین نیاز جام جهانی قطر

آبیاری نوین بالاتر از میانگین کشور

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تامین بذر کشاورزان تصریح کرد: تولید بذر یک نیاز جدی برای منطقه جنوب کرمان است که کاری برای آن نکرده ایم لذا ظرفیت موجود را در فرصت باقی مانده ساماندهی کنیم.

برخوری افزود: در حوزه تولید بذر و نهاده های کشاورزی، کشورهای خارجی می‌توانند در جنوب دفتر داشته باشند.

وی ضمن تشریح دلایلی که تغییر الگوی کشت را ضرورت بخشیده توضیح داد: یک مترمکعب آب در جنوب استان کرمان ۲ تا سه سنت درآمد دارد، در حالی که همین میزان درآمدزآیی از باغات پسته رفسنجان و سیرجان یک یورو است.

استاندار کرمان گفت: ظرفیت هایی در اختیار استان است که آماده‌ایم آنها را پای کار بیاوریم اما برای تغییر الگوی کشت ابتدا باید کشاورزان بزرگ را پای کار بیاوریم و سپس خرده کشاورزان هم بیایند.

استاندار کرمان افزود: کشت ذرت و کلزا با افزایش قیمت دلار به صرفه شده است.

شروع با بهره‌برداران بزرگ‌تر

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل ما در تولید سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی است که کالاهای اساسی محسوب می شوند تصریح کرد: تنظیم بازار نباید از جیب کشاورز هزینه تنظیم بازار را بدهد، اگر می خواهید قیمت را پایین بیاورید هزینه آن را خود بدهید.

برخوری با بیان اینکه برنامه‌ای مدون برای صادرات نداریم افزود: جنوب کرمان از وضعیت بیمه درآمد و نوسان قیمت محصول همیشه رنج می‌برد؛ در زمینه گسترش چتر بیمه رایزنی کردیم اما سهم پرداخت کشاورزان برای بیمه محصولات بالاست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: این گلخانه آب باران را جمع آوری و مصرف می کند و از اکنون محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش فروش کرده است.

به گزارش مجله خبری کشاورزی همزمان با حضور استاندار در جنوب کرمان احمد بلندنظر به عنوان سرپرست فرمانداری جیرفت معرفی و از خدمات سه ساله ابوذر عطاپور وزیری قدردانی شد.



منبع اخبار

ذبیح الله اعظمی افزود: سطح کشاورزی ما نه تنها جلوتر از سایر مناطق بلکه جنوب استان به پایلوتی (نمونه) برای کشور تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: کشورهای همسایه در تامین مواد غذایی تازه مانده اند و مقرر شد از اکنون قرارداد ببندیم و محصولات جام جهانی قطر را نیز تامین کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان افزود: سیستم نوین آبیاری جنوب استان کرمان ۱۳ درصد بالاتر از میانگین کشور است و ما مقام دوم را در کشت گلخانه ای داریم.