لغو مصوبه مالیاتی شمش طلا


مرجع عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأیی، رأی محدودکننده قانونگذار مبنی بر معافیت انواع شمش طلا از پرداخت مالیات و عوارض را لغو کرد.
به گزارش ایسنا، در جریان این پرونده عنوان شد که شاکی درخواست ابطال قسمت (1-9) جزء (9) مصادیق معافیت جزء الف ماده (9) ارزش افزوده را ارائه کرده است. مالیاتی و قانون مصوب شماره 2/1400/3/2 تنظیم امور مالیاتی کشور را درخواست کرد و در توضیح درخواست به اختصار اظهار داشت:
«در قسمت (۹-۱-۱) فصل (۹) آییننامه امور مالیاتی کشور، مصادیق معافیتهای موضوع بند (الف) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۳/. 2/1400 انواع شمش طلا در صورت انطباق با تعریف موضوع آیین نامه واردات و صادرات، فلزات گرانبها مصوب 1397/04/04 شورای پول و اعتبار جمهوری اسلامی ایران مشمول قانون می باشد. معافیت در بند (9) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 3/2/1400 قانونگذار صراحتاً انواع شمش طلا داخلی و وارداتی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف دانسته است. و در هنگام اشاره به انواع شمش طلا، اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود این است که فلز طلا صرف نظر از شکل، ابعاد، وزن و عیار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است فلز طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شود زیرا شمش طلا با هر عیار و وزنی حاوی فلز طلا است و فلز طلا را می توان با هر خلوصی در هر قیراط و به هر شکل و شکلی استفاده کرد تا طبق استانداردها و مقررات خاصی تولید، به بازار عرضه و به فروش برسد. تعیین موضوع آیین نامه واردات و صادرات فلزات گرانبها مصوب 1397/04/04 شورای پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرفاً مسئول رعایت مقررات می باشد. که بر استانداردهای واردات و صادرات آن حاکم است و این استانداردسازی ارتباط معناداری با اعمال معافیت های مالیاتی ندارد و تعریف استانداردهای شمش باید در آیین نامه با اعمال قانونی انواع شمش هایی که این دو آیین نامه با توجه به تفکیک آن ها از یکدیگر متمایز می کنند، تعیین شود. توابع مختلف مسلم است که اگر هدف قانونگذار از انواع شمش طلا، یکسان سازی آنها بود، با توجه به اصل علم قانونگذار در تصویب مواد قانونی، ابتدا شورای اسلامی در این خصوص اقدام می کرد. در واقع کاربرد انواع شمش طلا طیف وسیعی از شهروندان را در دایره های عرضه تحت پوشش قرار می دهد، اما از سوی دیگر بر اساس مفاد آیین نامه واردات و صادرات تعداد بسیار کمتری از افراد مشمول استفاده خواهند شد. از این ظرفیت بر اساس ماده 26 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، نرخ ها و عوارض مالیاتی فرآورده های نفتی، فلزات گرانبها، سیگار، نوشابه ها و سایر فرآورده های مضر در بندهای (الف)، (ب) (ب) تعیین می شود. p) و
متن شکایت به شرح زیر بود:
«معافیت های جزء (الف) ماده (9) نظام مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2/3/1300.
……
قسمت نهم – انواع شمش طلا (وارداتی و محلی) و انواع حواله های کاغذی یا الکترونیکی با پشتوانه 100% طلا
1-9 شمش طلا، کاغذ و نقل و انتقالات الکترونیکی انواع
شمش طلا: شمش طلا طبق تعریف مندرج در آیین نامه واردات و صادرات فلزات گرانبها مصوب 1397/04/04 شورای پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
مدیرکل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور موارد زیر را تشریح کرد:
بر اساس حکم مورد اختلاف، شمش طلا طبق تعریف مندرج در مقررات واردات و صادرات فلزات گرانبها معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اعلام شده است. و داخلی) طبق بند (9) بند الف) از ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده، شمش طلا صرف نظر از شکل، اندازه و عیار آن، حتی اگر با تعریف فوق مطابقت نداشته باشد. از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است و مطابق با تعریف فوق معافیت مالیاتی برای شمش طلا مشخص نشده است. ماليات اضافه شده با جزء (9) بند (الف) ماده (9) قانون فوق الذكر ابطال آن را خواسته است، زيرا قانونگذار بر اساس اختيارات مقرر در نظر داشته است كه واردات شمش طلا به داخل كشور صورت گرفته است در تبصره (2) بند (الف) ماده قانونی فوق و اختیارات ناشی از آیین نامه اجرایی بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه، اطلاعیه سازمان صادر شد موضوع: فهرست کالاهای معاف. رابعاً – طبق اصل (51) قانون اساسی و بند (الف) ماده (6) قانون برنامه ششم توسعه، معافیت های مالیاتی جنبه انحصاری دارد و باید از گسترش آن بدون پشتوانه قانونی خودداری شود.
بر اساس ماده (2) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400، عرضه، واردات و صادرات کالا و خدمات در ایران از نظر مالیات و عوارض مشمول مقررات این قانون است. همچنین طبق بند (9) بند (الف) ماده (9) قانون مذکور، هرگونه نقل و انتقال شمش طلا (وارداتی و داخلی) و انواع حواله های کاغذی یا الکترونیکی با پشتوانه صددرصد (100%) ممنوع است. طلا از مالیات و عوارض موضوع این قانون معاف است
بر اساس بند (ه) ماده (۲) قانون پولی و بانکی کشور (با آخرین اصلاحات آن مصوب ۱۳۹۸) و همچنین بر اساس نص صریح ماده (۱) آییننامه واردات و صادرات فلزات گرانبها مصوب ۱۳۹۸. در تاریخ 4/4/2018 در مورد تعریف شمش (شمش فلزی استاندارد (گرانبها) به این صورت تعریف شده است: «قطعه ای از فلز گرانبها همگن و خالص که به صورت قالب و ریخته گری با وزن های مختلف تولید می شود و دارای سطح صاف و بدون سوراخها، ترکها و ویژگیهایی مانند وزن، عیار و شماره سریال (شامل تاریخ تولید، نام و علامت تجاری سازنده باید باشد. نه کمتر از یک کیلوگرم به این تعریف در حوزه علمی مربوطه اشاره شده است. «انواع» با استفاده از عبارت «وارداتی و داخلی» در عبارت «شمش طلا» به این معناست که واژه «انواع» به شمش طلای وارداتی و داخلی اطلاق میشود، برخلاف استدلال شاکی، اشاره به شمش طلا به اشکال مختلف. و با نسبت های خلوص مختلف.
طبق بند (1) بند (ب) ماده (26) قانون فوق الذکر، طلا، جواهرات و پلاتین اصل به کار رفته در اشیاء ساخته شده از فلزات مذکور از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند. بنابراین اگر مقصود قانونگذار از شمش طلا به هر شکل و با هر درصد خلوص باشد; متن قسمت اخیر قانون فوق الذکر ضرورت یا توجیهی نداشت.
تعاریف مختلفی برای طلای خام مذاب و شمش فلزات گرانبها ارائه شده است. اداره کل صنایع برق، فلز و خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه شماره 177483/66 مورخ 26/07/1300 هجری قمری به شرح زیر اعلام کرد: «سامانه واردات و صادرات فلزات گرانبها مصوب 4/4/1397 شورای پول، اعتبار و استاندارد، تعریف داخلی شمش استاندارد و فلزات گرانبها مذاب گنجانده شده است. بنابراین شمش طلا با طلای مذاب متفاوت است و اطلاق شمش طلا به عنوان طلای مذاب مبنای قانونی ندارد.
کاربرد کلی شمش طلا منجر به این می شود که کلیه محصولات تولیدی با ناخالصی های زیاد (مانند شمش های قدیمی حاوی حدود چهل درصد ناخالصی) نیز شمش طلا محسوب می شود که کاملاً خلاف نظر قانونگذار است زیرا در تعیین محدوده و معافیت های مالیاتی باید به عنوان یک استثنا از اصل شمول مالیات تا حدودی محدود باشد. این در حالی است که بر اثر استدلال شاکی و اضافه شدن انواع دیگر طلا به کالاهای معاف موضوع ماده (9) قانون شماره گذاری، طیف وسیعی از کالاهای معاف شده به مصادیق معافیت های قانونی اضافه می شود. مغایر با اهداف اجرایی این قانون و همچنین با اصل 51 قانون اساسی است.
همچنین حق دارند در خصوص معافیت از ماده (9) قانون صدرالاشاره که منجر به تسری این معافیت به سایر کالاها و خدمات شود که به گسترش دامنه معافیت های انحصاری و قانونی منجر می شود، خواستار توضیح باشند. بر اساس مفاد بند (الف) ماده (6) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور که مقرر می دارد: «اعمال هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید ممنوع است. در طول سالهای اجرای «قانون برنامه» که مغایر با مقررات و مستلزم تبیین موارد و اصلاح قانون یا ارائه تفسیر قانونی توسط مجلس شورا است و اسلامی است.
نهایتاً با عنایت به صلاحیت تبصره (2) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده و اینکه آیین نامه اجرایی بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه، قانون مالیات بر ارزش افزوده را نیز در دستور کار قرار داده است. با توجه به مواد مختلف آن از جمله ماده 7 و بندهای الف، پ، ج، د ماده 9، اختیارات و اختیارات قانونی لازم برای تهیه، تنظیم و تصویب بخشنامهها و دستورالعملها اعطا شده است تا این سازمان بتواند در به منظور تسهیل و حصول اطمینان از حسن اجرای قوانین و بخشنامه ها و تصویب سیاست های اجرایی و تلقی شود که صدور بند 1 تا 9 ابلاغیه فهرست کالاهای معافیت ناشی از اختیارات و صلاحیت های قانونی این سازمان با توجه به اجرا طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، شکایت شاکی رد می شود.»
مرجع عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 12/4/1303 هجری شمسی با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و تبادل نظر با اکثریت آراء به شرح زیر صادر شد.
رأی مجمع عمومی
قانونگذار در فصل (۹) جزء (الف) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ ه. % طلا» از پرداخت مالیات معاف است و این حکم قانونگذار مطلق است و در قانون تفاوتی بین انواع شمش طلا وجود ندارد و مقرر می دارد: منظور از شمش طلا، شمش است که مطابق با تعریف مندرج در آیین نامه واردات و صادرات فلزات گرانبها مصوب 4/4/1398 هیئت پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و لذا قسمت 9-1 فصل 9 یکی از مصادیق معافیت های مندرج در بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده است که مغایر با قانون و مستند به بند 1 می باشد. ماده 12 و مواد 13 و 88 دیوان عدالت اداری مصوب 1392 از تاریخ تصویب لغو می شود. این رأی به استناد ماده 93 نظام دادگاههای اداری (اصلاحی مصوب 2/10/1402) در تشریفات و تصمیمات مراجع قضایی و اداری نافذ و لازم الاجرا خواهد بود.
رئیس اداره کل دیوان عدالت اداری – حکمت علی مظفری
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403051610804/%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7
