طراحی و استقرار سامانه هوشمند پیش بینی و برآورد چشم انداز اقتصادی ایران در مرکز تحقیقات


رئیس مرکز پژوهش های شورا گفت: چارچوب برنامه ریزی مالی و اقتصادی (FPP) با هدف برآورد چشم انداز اقتصادی ایران در سناریوهای مختلف در مرکز پژوهش های شورا طراحی و ایجاد شد.
به گزارش ایسنا، بابک نجدری با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین الزامات سیاست گذاری در حوزه اقتصادی داشتن تصویری جدید و دقیق از آخرین وضعیت متغیرهای اقتصادی است، گفت: همچنین باید منسجم و منسجم بود. انتظارات ثابت در مورد این متغیرها در کوتاه مدت و میان مدت.
وی با اشاره به اینکه دستیابی به این هدف مستلزم دسترسی به آخرین داده های آماری و استفاده از جدیدترین مدل های اقتصادی است، افزود: مرکز پژوهش های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی قوه مقننه تلاش کرده است تا گام بلندی در جهت تحقق این هدف بردارد. با اجرای چارچوب برنامه ریزی مالی و سیاست گذاری.
رئیس مرکز پژوهش های شورا ادامه داد: این مدل چارچوبی کمی برای تحلیل وضعیت موجود، پیش بینی وضعیت آینده اقتصادی و تعیین ابزارها و سیاست های اقتصادی جامع و سازگار برای دستیابی به مجموعه مشخصی از اهداف کلان اقتصادی است.
وی به مزیت های مدل پیشنهادی برای مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: از مهمترین مزایای آن می توان به ساختار ساده و قابل فهم برای سیاست گذار و جامعیت و جزییات آن اشاره کرد که ثبات نتایج و قابلیت توسعه آسانتر را تضمین می کند. زمینه های مختلف .
النجدری گفت: در راستای اجرای الگوی مذکور ضمن بهره مندی از توانمندی موسسات تحقیقاتی و دانشگاه های کشور به ویژه موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت و برنامه ریزی، بیش از 40 نفر از اساتید دانشگاه و نخبگان کشور به صورت مستمر همکاری کردند. .
وی با بیان اینکه این مدل حدود سه هزار متغیر اقتصادی و اجتماعی را شامل می شود، افزود: بر اساس این چارچوب می توان اثرات محرک های خارجی بالقوه و سیاست های اصلاحی مد نظر سیاست گذار را بر مجموعه متغیرهای اقتصادی کشور ارزیابی کرد.
رئیس مرکز پژوهش های شورا در ادامه برخی از مهمترین مصادیق این سیاست ها را برشمرد و گفت: بررسی اثرات تغییرات قیمت های جهانی به ویژه قیمت نفت و کالاها بر اقتصاد کشور و بررسی اثرات تغییرات در قیمت های جهانی، تغییرات آب و هوایی یا سیاست های مختلف بودجه مانند بودجه های جاری و بودجه ساخت و ساز، از جمله نمونه های دیگر. انتظار می رود این مدل برنامه ریزی اقتصادی اجرا شود.
به گفته نگاری، اجرای چارچوب برنامه ریزی مالی و اقتصادی می تواند بررسی اثرات سیاست های مختلف ارزی از جمله تغییر نرخ ترجیحی، نرخ نیما و … و بررسی اثرات سیاست های مختلف در این منطقه حداقل حقوق و دستمزد کارکنان دولت، بررسی اثرات سیاست های قیمت گذاری، نظم بر سودآوری فعالیت های اقتصادی، بررسی آثار سیاست های اصلاحی در حوزه صندوق های بازنشستگی، بررسی آثار سیاست های تجاری مانند تغییر در مبادله نهاده های حقوق و دستمزد. نرخ و نرخ ارز به عنوان مبنایی برای محاسبه حقوق ورودی و بررسی اثرات سیاست های پولی مختلف مانند تغییر در نرخ بهره و سیاست های کنترل ترازنامه، بررسی اثرات تغییرات قیمت حامل های انرژی، سیاست های رفاهی جایگزین و … .
وی ادامه داد: در این مدل اثرات موارد مذکور بر متغیرهای اقتصادی ارزیابی شده و چشم انداز آینده اقتصاد کشور در نتیجه اجرای سیاست اصلاحی ترسیم می شود.
در ادامه این گفتگو رئیس مرکز پژوهش های شورا برخی از مهم ترین متغیرهای قابل پیش بینی در این مدل را برشمرد و مواردی مانند رشد اقتصادی، رشد اقتصادی بدون نفت و رشد ارزش افزوده را به تفکیک 19 اقتصاد ثابت ذکر کرد. بخش ها، تشکیل سرمایه و تشکیل سرمایه به تفکیک 10 بخش عمده اقتصادی، روند نرخ تورم و CPI با 12 مؤلفه این شاخص، نرخ تورم تولیدکننده و شاخص قیمت تولیدکننده با 10 مؤلفه این شاخص تفکیک شده است. متغیرهای مهم بازار کار از جمله اشتغال به تفکیک بخشهای عمده اقتصادی، روند فقر و نابرابری شامل نرخ فقر، خط فقر و ضریب جینی و متغیرهای مهم حساب جاری شامل صادرات و واردات کالا و خدمات، حسابهای مالی و سرمایه، منابع و مصارف، کسری بودجه عمومی و منابع. مخارج و کسری های سازمان هدف حمایت، منابع و مصارف کسری صندوق های بازنشستگی و کل پولی اعم از نقدینگی، پایه نقدی و اجزای آنها.
وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس موارد یاد شده را برای استفاده سیاستگذاران و کارشناسان اقتصادی کشور در داشبورد اداری قرار داده است که به زودی با حضور رئیس محترم مجلس و نمایندگان مجلس رونمایی خواهد شد. روسای مراجع ذیربط کمیته ها
النجدری گفت: ما در مرکز پژوهشهای شورا آمادگی داریم در قالب تعامل با نهادها و سازمانهای دولتی در راستای ارتقای سیاستهای اقتصادی کشور، امکانات مدل مذکور را به اشتراک بگذاریم.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403062616680/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF

