اخبار

طراحی و تدوین الگوی کشت پس از نیم قرن در کشور/ اجرای الگوی کشت به‌زودی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، حرکت از کشاورزی تولیدمحور به سمت کشاورزی تجاری را با تمرکز بر زنجیره عرضه به جای فعالیت‌های مستقل مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: باید با همه دستگاه‌های ذی‌ربط تعامل داشته باشیم و فراتر از بحث تولیدات داخلی بیندیشیم.



منبع اخبار

این مقام مسوول تاکید کرد: همچنین فاصله میانگین برداشت محصول از عملکرد کشاورزان خبره کم شود و شاهد افزایش یک تن گندم در هکتار باشیم. آموزش و ترویج کشاورزی زمانی رسالت خود را به درستی انجام داده است که این اتفاق در عرصه رقم بخورد.  

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه، برای دستیابی به افزایش بهره‌وری و میزان تولید در واحد سطح و ارتقای کیفیت تولیدات بخش کشاورزی، باید افزایش ضریب دانش بومی و دانش روز و رسوخ دانش به بخش کشاورزی به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد، گفت: یکی از تعهدات ما در کشاورزی قراردادی همین است که کشاورز علاوه بر اجرای کشاورزی قراردادی، شاهد افزایش محصول و بهبود معیشت خود باشد و کشاورزی تجاری اقتصادی را رقم بزند.

قربانی حمایت از بخش خصوصی را در این امر، مهم دانست و گفت: زنجیره تولید، صادرات و بازار با این رویکرد در کشور تقویت خواهد شد و مسایل تنظیم و کنترل بازار نیز تا حد زیادی تعدیل می‌شود.

«محمد خالدی» مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دبیر طرح کشت قراردادی در این کارگاه ضمن تشریح اصول و مبانی و ابعاد کشاورزی قراردادی به عنوان یکی از محوری‌ترین طرح‌های وزارت متبوع گفت: این موضوع مورد تاکید مقام عالی وزارت است و برای اجرای آن نقش مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی بسیار پررنگ است. در این راستا هر چقدر این کارگاه‌های تخصصی ملی و همایش‌ها برگزار شود بسیار سودمند خواهد بود.

به گزارش روز سه‌شنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «سید مجتبی خیام‌نکویی» در چهارمین مرحله از سلسله برنامه‌های ترویج تجاری‌سازی کشاورزی که با عنوان کارگاه آموزشی کشاورزی قراردادی ویژه مدیران وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: اکنون جایگاه و ظرفیت ویژه‌ای در خانواده حدود ۱۰ هزار نفری سازمان در حوزه تحقیقات، ترویج، پژوهش و آموزش وجود دارد و این ظرفیت بزرگ امروز می‌تواند عقب ماندن سال‌های گذشته را جبران کند.

وی اظهار داشت: نباید صرفاً به دنبال تولید غذا باشیم؛ بلکه سلامت مواد غذایی به عنوان یک مولفه کلیدی در بحث کشاورزی قراردادی باید مدنظر قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما اکنون در فاز ابتدایی اجرای کشاورزی قراردادی است، اظهار کرد: همین ساده‌ترین شکل برای شرایط فعلی ما پرفایده خواهد بود.

خیام‌نکویی، مصادیق عملیاتی شدن کشاورزی دانش‌بنیان را از راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری کشاورزی تا راه‌اندازی ۶ دهکده نوآوری و … عنوان و اظهار کرد: امروز مفتخریم که بعد از نیم قرن طراحی و تدوین الگوی کشت در کشور عملیاتی شده و نشست‌های هم‌اندیشی اجرای این برنامه، انجام شده است. به‌زودی آغاز اجرایی شدن این اقدام بسیار مهم را کلید خواهیم زد.

وی افزود: لازم است، در این زمینه گفتمان‌سازی و تبادل تجربیات صورت گیرد و با ارائه نقطه‌نظرات در تدوین سیاست‌های مرتبط با این موضوع به درک مشترک برسیم.

عملیاتی‌سازی کشاورزی قراردادی با هدف رسیدن به کشاورزی تجاری

وی با اشاره به اینکه، عملیاتی شدن الگوی کشت بدون بحث کشاورزی قراردادی تحقق نخواهد یافت، افزود: کشاورزی قراردادی یعنی با توجه به اولویت‌های کشور بحث تولید صحیح را داشته باشیم و مهم‌ترین ابزار تحقق و اجرایی شدن الگوی کشت و رسیدن به امنیت غذایی پایدار همین کشاورزی قراردادی است.

وی با اشاره به این که در دنیا علاوه بر خرید محصولات کشاورزی، بخشی از سود فروش نیز برای ایجاد انگیزه به کشاورزان تعلق می‌گیرد، گفت: ما نیز سال گذشته در بحث کلزا همچنین تجربه‌ای را داشته‌ایم، البته علاوه بر سود فروش، تسهیلاتی نیز برای نظام بازاریابی کارآمد و سودآور در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

تعلق بخشی از سود فروش محصولات کشاورزی برای ایجاد انگیزه به کشاورزان

ابراهیمی با بیان اینکه، کشاورزی قراردادی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: حرکت از کشاورزی تولید محور به کشاورزی تجاری و دانش‌محور مشارکت همه‌جانبه می‌طلبد و مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی برای ایفای نقش موثر در ترویج کشاورزی قراردادی کشور، اعلام آمادگی کامل دارد.

«محمد قربانی» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، در بخش دیگری از این برنامه ملی، گفت: در مرحله اول اجرای طرح کشاورزی قراردادی، قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه تدوین می‌شود و در مرحله بعد تحلیل‌های سیستم محور مطرح می‌شود. یکی از این تحلیل‌ها طراحی یک محیط قضایی برای غلبه و سازگاری اختلالات اقتصادی بازار است.

وی در خصوص عملیاتی‌سازی کشاورزی قراردادی با هدف رسیدن به کشاورزی تجاری، کاهش ضایعات از طریق نهادینه کردن کشاورزی قراردادی، تنظیم برنامه کشت قراردادی و فراسرزمینی به منظور تقویت زنجیره تأمین محصولات کشاورزی و تأمین کمبود محصولات راهبردی کشور، توسعه الگوهای تأمین مالی زنجیره ارزش و کشاورزی قراردادی و تسهیل در اجرای دستورالعمل‌های تولید قراردادی برای شرکت‌های تولیدکننده مباحثی را مطرح کرد.

«عطاالله ابراهیمی» معاون آموزش و ترویج سازمان تات نیز در بخش دیگری از این برنامه، ضمن تقدیر و تشکر از کلیه مدیران ارشد و شرکت کنندگان در این کارگاه، مبنا و اصول حرکت از کشاورزی معیشتی به سمت کشاورزی تجاری که لازمه امنیت غذایی، خودکفایی محصولات و تجاری‌سازی کشاورزی است را کشت قراردادی دانست.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با بیان اینکه این موسسه برای طرح‌های کلان وزارت متبوع پیوست‌های آموزشی ترویجی برای توسعه کشاورزی قراردادی تهیه کرده و این برنامه برای ۳ محصول استراتژیک گندم، برنج و پنبه تهیه شده است، گفت: کشت قراردادی زمینه تجاری‌سازی محصولات اساسی کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

کشت قراردادی؛ زمینه تجاری‌سازی محصولات اساسی کشاورزی

وی ابراز امیدواری کرد: در این کارگاه ملی علاوه بر دستیابی به اصول و مبانی کشاورزی قراردادی، چالش‌های آن را بشناسیم و با ارائه نقطه نظرات خبرگان و هم‌اندیشی، شاهد برنامه‌ریزی منسجم وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باشیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و به‌ویژه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با پرداختن به موضوع بسیار مهم امنیت غذایی کشور و تامین و در دسترس قرار دادن غذا در سفره مردم، نقش مهمی در سوق دادن کشاورزی از مسیر سنتی به مسیر دانش‌بنیان دارد.