اخبار

گزارش کمیته اصل 90 در مورد نیاز به مقررات قانونی و نظارتی در حوزه ارزهای دیجیتال را بخوانید.

گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد لزوم مقررات قانونی و نظارتی در حوزه ارزهای دیجیتال در مجلس قرائت شد.

به گزارش ایسنا، علی کیشوری، سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی شورای اسلامی، در جلسه عصر روز چهارشنبه 10 مرداد 1403 هجری شمسی، گزارشی درباره لزوم تنظیم مقررات قانونی و نظارتی در حوزه ارزهای دیجیتال قرائت کرد. . .

متن این گزارش به شرح زیر است:

“مقدمه

با ظهور پدیده «بلاک چین» و «رمزگذاری»، مطالعات آتی، ایده‌های متنوع و مهمی را در این زمینه ارائه کرده‌اند و گاهی آینده را فناوری مذکور می‌دانند. از سوی دیگر، نظراتی مبنی بر وجود ایرادات مهمی در منطق ادامه فعالیت ارزهای رمزپایه وجود دارد که از آن جمله می توان به تمرکززدایی آنها، میزان ارتباط آنها با حاکمیت ارزهای ملی و نظام اقتصادی و ایجاد بستری برای فعالیت های غیرقانونی برخی نیز این موضوع را پدیده ای مرموز می دانند که ممکن است در نهایت منجر به انتقال قابل توجه ثروت از برخی کشورها و فعالان اقتصادی جهانی به برخی دیگر شود.

اگرچه سال ها از مطرح شدن این موضوع می گذرد، اما این موارد گسترش یافته و افراد زیادی وارد این عرصه شده اند، اما اقدامات موثری برای تعیین تکلیف فعالان و همچنین سرمایه گذاران در این بستر و به ویژه موضوع «صرافی» صورت گرفته است. (تحت عنوان صرافی های دیجیتال) به دلیل تبلیغات زیاد در این زمینه افراد زیادی سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری کرده اند. با این حال، با توجه به ماهیت ارزهای رمزنگاری شده و مهمتر از آن، امنیت پلتفرم های صرافی موجود، هیچ سیاست حاکمیتی خاصی اعمال نشده است.

با توجه به گزارش های دریافتی از موسسات کارشناسی و تحقیقاتی و همچنین نهادهای اطلاعاتی و نظارتی در خصوص مسائل امنیتی این حوزه (از قبیل پولشویی، کلاهبرداری، خروج ارز و سرمایه از کشور و …) پرسش و پاسخ به این موضوع وارد شده است. گزارش مختصری از آن به آقایان نمایندگان و افکار عمومی ارائه می شود و اقدامات بعدی را پیشنهاد می کند.
توضیح موضوع:

بر اساس آمار منتشر شده توسط سایت های مبادلات ارزهای دیجیتال و گزارش های موسسات تحقیقاتی، مبادلات روزانه این ارزها گاه معادل مبادلات روزانه سهام در بازار سرمایه کشور است و این در حالی است که نهادهای اصلی نگهبانی در این حوزه در در سال های اخیر و با رشد برای این فعالیت، بازار اقدامات نظارتی مشخص و کافی انجام نداده است. صرف اعلام ممنوعیت مبادلات ارزهای دیجیتال نمی تواند این بازار را تنظیم کند و باید به تجربیات قبلی تخریب اموال مردم در بازارهای مشابه نگاه جدی داشت. از این رو لازم بود بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نظام پولی کشور در اسرع وقت برآوردی قابل اتکا از آینده این فناوری و تاثیر آن بر اقتصاد به ویژه نظام پولی کشور و بورس ارائه کند. ممکن است. کنترل‌های لازم برای فعالیت‌ها به‌ویژه در زمینه تبادل ارزهای دیجیتال و تنظیم فعالیت در این زمینه. موضوع درگاه پرداخت برای این صرافی ها یکی از مهم ترین دغدغه های فعالان این حوزه بود، به گونه ای که گاها شاهد بودیم که بنا به اعلام بانک مرکزی، درگاه های پرداخت در اختیار سایت هایی قرار می گرفت که مجوز فعالیت در این زمینه را نداشتند.

همچنین لازم بود حوزه مالیاتی این بازار با نظارت سازمان امور مالیاتی ساماندهی شود. شوراي عالي بورس، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و نيز وزارت فرهنگ، ارشاد و صدا و سيما هر كدام در صلاحيت خود بايد در اين زمينه ورود و انجام دهند. وظایف وظایف ذاتی مربوط به این فعالیت را پیش بینی کرده اند

لازم به ذکر است که با توجه به تعدد ارزهای رمزنگاری شده و حوزه های مرتبط با آنها و ابعاد مختلف آنها از یک سو و تحولات سریعی که در این زمینه به دلیل ظهور سریع فناوری های نوین مشاهده می شود، امکان پذیر نخواهد بود. موضع واحد و مقابله با این پدیده. کشورها در مواجهه با ابعاد و منزلت متفاوت این پدیده رویکردهای متفاوت و گاه متضادی را در پیش گرفته اند که برای درک و تحلیل می توان به گزارش های پژوهشی در این زمینه مراجعه کرد.

اما بررسی مواضع کشورهای مختلف نشان می دهد که جهان هنوز موضع روشن و واحدی در قبال این پدیده جدید شکل نگرفته است، بنابراین در مواجهه با آن باید احتیاط کرد. یکی دیگر از دغدغه های این حوزه، شناخت رقبای بانک مرکزی در کنترل متغیرهای بازار و تسهیل پرداخت های الکترونیکی خارج از پروتکل های تعیین شده است که منجر به ناتوانی بانک مرکزی در ایفای نقش موثر در بازار پول شده است.
استنادات حقوقی:

لازم به ذکر است که سیستم فکری حاکم بر طراحی و توسعه شبکه های غیرمتمرکز که امروزه به یکی از مظاهر آن در قالب ارزهای رمزنگاری شده تبدیل شده است، مبتنی بر ایجاد بسترهای قابل نظارت و تنظیم است و اساس این پلتفرم‌ها سیستم‌ها و مبانی فکری‌ای هستند که در نحوه توسعه آن‌ها را اداره می‌کنند و مشخص شده است که می‌توانند بدون توجه به علاقه به ویژگی و قابلیت مشاهده، امکان بازی نقش را برای شرکت‌کنندگان فراهم کنند. بنابراین، دولت ها همواره در نظر دارند که خطرات ناشی از فعالیت در این بازارها بر عهده شرکت کنندگان آنهاست. با این حال، برای اینکه فعالان اقتصادی از قابلیت‌های فناوری بلاک چین بهره‌مند شوند، دولت‌ها در حال توسعه ارزهای رمزپایه تحت نظارت دولت هستند و همچنین در تلاش هستند تا اقداماتی را برای تنظیم بازار انجام دهند. مفاد اصلی این حوزه قبل از ورود کمیته پایه نود به شرح زیر بود:

مصوبات جلسات شورای عالی مبارزه و پیشگیری از جرائم پولشویی بر اساس ممنوعیت

استفاده از ارزهای دیجیتال در موسسات پولی و بانکی در سال 2016

تدوین پیش‌نویس سیاست بانک مرکزی در مورد ارزهای دیجیتال در سال 2017

بیانیه مورخ 19/4/1398 بانک مرکزی مبنی بر انحصار انتشار ارزهای رمزپایه یا توکن بر اساس ریال، طلا، فلزات گرانبها و ارز و عدم جواز مشارکت در تشکیل، مدیریت و فعالیت شبکه‌های پولی مبتنی بر فناوری بلاک چین.

اطلاعیه عمومی بانک مرکزی مورخ 22/04/1398 مبنی بر عدم صدور مجوز انتشار ارزهای رمزنگاری شده توسط بانک مرکزی

تصویب و ابلاغ مصوبه مورخ 13/5/1398 هیئت وزیران در خصوص قوانین استخراج ارزهای دیجیتال و ممنوعیت استفاده از آنها در بورس های داخلی به دلیل افزایش تقاضا برای استخراج ارزهای دیجیتال.

صدور ضوابط عمومی استفاده از ارزهای دیجیتال حاصل از ماینینگ مجاز داخلی برای عرضه ارز وارداتی به کشور طی مصوبه مورخ 30/7/1399 ه.

اعلام مبادله ارزهای رمزنگاری شده حاصل از استخراج مجاز داخلی بدون مانع برای تامین ارز وارداتی مطابق با کنترل های بانک مرکزی توسط شورای عالی مبارزه و پیشگیری از جرائم پولشویی برای سال 98

تصویب «سند ملی سیاست‌ها و وظایف تدوین و تنظیم ارزهای دیجیتال در بانک مرکزی» توسط شورای عالی فضای مجازی و ابلاغ آن در تاریخ 12/9/1399 به دستگاه‌های ذیربط.

علی‌رغم تلاش‌های فوق، تغییرات بسیار سریع فناوری در این حوزه و همچنین ورود تعداد زیادی از افراد جامعه و فعالان اقتصادی به این فناوری، ضرورت تعریف سیاست کلان در سطح جامع حقوقی را بیش از پیش آشکار کرده است. .

تشریفات کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و مؤسسات نظارتی و پژوهشی:

این سازمان طی مکاتباتی با کلیه نهادهای ذیربط، مؤسسات پژوهشی و کارشناسی، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای نظارتی، سعی در شناسایی و تبیین ابعاد مختلف موضوع و موضع در قبال اقدامات انجام شده و برنامه‌های لازم را داشت. برای آینده این رشته

گزارش‌های نظارتی و تحقیقاتی مفصل و جامع توسط سازمان بازرسی کل کشور، دفتر نظارت مالی ملی، وزارت اطلاعات و مرکز تحقیقات شورا به این سازمان ارائه شد. دستگاه های اجرایی ذیربط نیز با توجه به شرح وظایف خود موارد مربوطه را تبیین نموده اند که اهم آنها به شرح زیر است:

بانک مرکزی با برشمردن رویه های خود برای تنظیم این حوزه، بر ضرورت اتخاذ راهبرد حاکمیتی جامع در مقابله با پدیده دارایی های رمزنگاری شده تاکید و آمادگی خود را برای مشارکت در تدوین قوانین موثر در این زمینه اعلام کرد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی پیش از این تعریف ارز رمزنگاری شده در لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در مکاتبات خود با ریاست محترم مجلس در قالبی جداگانه ناقص و نادرست دانسته بود که در یک پیش نویس قانونی جداگانه تایید شد.

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نیز در گزارش های مفصلی به بررسی ابعاد و مخاطرات امنیتی این حوزه پرداختند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

تراکنش های مالی توسط مجرمان و مجرمان در چارچوب ارزهای رمزنگاری شده انجام می شود و امکان نظارت، کنترل، شناسایی و نظارت را از بین می برد.

احتمال فرار مالیاتی

امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در سایت های قمار و شرط بندی

استفاده از ارزهای دیجیتال توسط سازمان های تروریستی در فعالیت های مجرمانه خود

– جزئیات محدود و غیرقابل دسترس در مورد هویت مالکان یا بازرگانان وجود دارد

همچنین وزارت اطلاعات پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از مراجع ذیصلاح و نهادهای نظارتی را برای رصد و نظارت بر پدیده‌های رمزگذاری داده است.

دیوان محاسبات در ارسال گزارش حسابداری مالی در مورد ارزهای دیجیتال هشدار داد که خلاصه آن باید به یک “قانون جامع” تبدیل شود.

سازمان بازرسی کل کشور نیز پس از ارائه گزارش تفصیلی خود، دلایل ورود افراد به این بازار و تفکیک جنبه های مختلف تهیه ارزهای رمزنگاری شده و تحلیل آنها توسط کارشناسان در زمینه های زیر را درج کرد:

ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی به کاربران در این زمینه

تدوین اسناد اجرایی و سیاست های حاکمیتی لازم توسط واحدهای حامی اعم از مجلس، وزارت حراست، بانک مرکزی، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی.

ایجاد پروتکل های قضایی و حقوقی در زمینه های مربوطه

مرکز تحقیقات شورا در گزارشی جامع مزایا و معایب این بازار را که بخش‌های عمومی آن در دسترس عموم است، تشریح کرد.

پس از جمع بندی و تجزیه و تحلیل این مکاتبات، این مرجع ضروری تشخیص داد که از اختیارات کمیته اصل نهم برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و نظارتی استفاده کند. لذا با دعوت از کلیه نهادها و سازمان های ذیربط طی 3 نشست تخصصی به موضوع در تمامی ابعاد رسیدگی و تصمیم به شرح ذیل به دستگاه ها ارسال شد.

تشکیل کارگروه مشترک «کریپتوگرام ها» برای بررسی همه جانبه موضوع، تجزیه و تحلیل تمامی آسیب ها و فرصت ها و دستیابی به یک سند جامع و واحد برای ساماندهی قوانین و کنترل های مربوطه.

مقرر شد این کارگروه با حضور وزارت امور اقتصادی و دارایی، ستاد تحول دولت، کارگروه ارزهای دیجیتالی بنیاد ریاست جمهوری، کمیسیون اقتصادی مجلس، بانک مرکزی و وزارت کشور تشکیل شود. ادغام اطلاعات و در نهایت ارائه سند واحد به مجلس.

در نهایت پس از تلاش تیم های کاری تخصصی در دولت و با حضور کارشناسان ویژه و با حمایت کمیته اقتصادی شورای اسلامی، فصل اول و دوم سند جامع مربوط به «سیستم های ارزهای دیجیتال» در ابتدا تکمیل شد. ، «تعریفات»، «ساختارها و استخراج»، «ایجاد و اشاعه» تصویب شد، سپس با پیگیری کمیته و اقدامات معاونت اقتصادی و حقوقی رئیس جمهور، دبیرخانه ستاد ملی ارزهای دیجیتال و همکاران وی. ، کارگروه های تخصصی، پیش نویس اولیه نیز گنجانده، تهیه و تنظیم شد که بخش های زیر عبارتند از: تعمیر و نگهداری، مبادله و پرداخت.

ایشان با اشاره به مکاتبات کمیته اصل نهم، طی مکاتبه ای با جناب معاونت حقوقی رئیس جمهور در مورخه 12/3/1301 هجری شمسی خواستار تسریع در ابلاغ رسمی لایحه قانونی به کمیته بر اساس تصمیم جلسه دوم شدند. از مرکز ملی ارزهای دیجیتال و مهلتی سه ماهه به این معناست که او پایان خرداد 1402 ق.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری طی مصاحبه ای در تاریخ 31/5/1402 رسماً تکمیل پیش نویس قانون ارزهای دیجیتال را اعلام کردند. اما تاکنون این طرح قانون به مجلس محترم نمایندگان ارائه نشده است.

لازم به ذکر است که همزمان با اقدام دولت و با توجه به گزارش های دریافتی مبنی بر اخلال گسترده در حوزه ارزهای رمزنگاری شده به ویژه حوزه مبادلات و ذخیره سازی و با توجه به تاخیر دولت در ارسال پیش نویس قانون مذکور، کمیسیون اقتصادی شوراي جمهوري شورا تصميم گرفت بر اساس متن پيش‌نويس ارائه شده از سوي معاونت حقوقي رئيس‌جمهور، وصول «طرح مقررات و توسعه دارايي‌هاي رمزنگاري» را اعلام و اصول كلي آن را تصويب كند.

کمیته اصل نهم نیز در راستای وظایف قانونی مذکور آخرین تحولات این لایحه قانونی و مراحل ارسال آن به شورای اسلامی را استعلام کرد.
نتیجه گیری و پیشنهاد:

اما با توجه به روند تخصصی و طولانی تهیه متن پیش نویس مذکور و با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد از این دارایی های نوظهور استفاده می کنند، لازم است تقسیم کار و تعیین تکلیف قانونی افراد و نهادهای مربوطه انجام شود. در برخورد با متخلفان و بهره برداران، مجلس محترم اهتمام کافی را جهت بررسی طرح مذکور در اسرع وقت تصویب و تصویب نموده است.

وی در خاتمه یادآور می شود: از آنجایی که طبق استفتائی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری انجام شد، عموماً خرید، فروش و تولید ارزهای دیجیتال را تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران دانستند، بنابراین نظريه حقوقي معظم له منوط به تصويب قوانين مورد نياز در اين زمينه مي باشد و اين ماده وظيفه مشروع مجلس محترم را در تسريع در بررسي و تصويب قانون تنظيم ارزهاي رمزنگاري و خاتمه دادن به آن دو چندان مي كند. و به ابهام و ناآرامی که این منطقه از کشور شاهد آن است پایان دهید.»

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403053121680/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%AA-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%DB%B9%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا