اخبار

ظرفیت تولید بوقلمون در استان کرمانشاه ۷۰۰ تن در سال است

اما بوقلمون های برنز و بوقلمون های بلک که همگی وارداتی هستند بسته به نژاد و میزان خلوص وزن گیری متفاوتی دارند.

«شهریار قاسمی» روز شنبه در گفت و گو با مجله خبری کشاورزی، با بیان اینکه ۱۶ واحد پرورش بوقلمون صنعتی در استان کرمانشاه فعال است، افزود: از این تعداد ۱۴ واحد گوشتی با ظرفیت ۷۲ هزار و ۶۱۲ قطعه و ۲ واحد بوقلمون مولد بومی با ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ قطعه در حال فعالیت است.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.



منبع اخبار

بوقلمون های سیاه رنگ به ۲ دسته بوقلمون های بومی اصلاح شده و بوقلمون های برنز تقسیم شده که دوره پرورش بوقلمون های گوشتی بومی برای پروار به طور میانگین هفت ماه بوده و طی این مدت بوقلمون نر وزنی حدود هفت کیلو و بوقلمون های ماده وزنی حدود چهار و نیم کیلو می گیرند.

 به طور میانگین می توان گفت که بوقلمون های برنز نسل اول دوره پرورش چهار تا پنج ماهه داشته و طی این مدت بوقلمون های نر میانگین وزن ۱۲ تا ۱۷ کیلو (بسته به نژاد) و بوقلمون های ماده وزنی حدود هفت تا ۱۰ کیلو (بسته به نژاد) می گیرند.

مواد غذایی متعددی در بوقلمون وجود دارد و بنابراین مصرف این گوشت لخم به روش های مختلف سلامتی را بهبود می بخشد. گوشت تیره بوقلمون معمولاً حاوی ویتامین و مواد معدنی بیشتری است، اما همینطور چربی و کالری بیشتری هم دارد.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

بوقلمون حاوی اسید تریپتوفان است در حالی که این درست است که بوقلمون حاوی تریپتوفان است، اما مقدار کافی برای خواب آلودگی ندارد، در واقع همه گوشت ها حاوی تریپتوفان هستند.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد و در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است ولی این تنها مزیت گوشت بوقلمون نیست و در بحث خواص در حدی پیشتاز است که آن را گوشت معجزه می خوانند.  

وی سپس به شهرستان های عمده در پرورش بوقلمون پرداخت و خاطرنشان کرد: شهرستان های روانسر، کرمانشاه، کنگاور، سنقر، صحنه و سرپل ذهاب بیشترین واحدهای پرورش بوقلمون استان را در اختیار دارند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، طول دوره پرورش بوقلمون گوشتی بومی، برنز و بوقلمون سفید با هدف پروارکردن و عرضه بوقلمون گوشتی متفاوت است.