اخبار

عمده تولیدات کشاورزی آبی استان کرمانشاه محصولات راهبردی است

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

صفوی با بیان اینکه کشت پیاز و سیب زمینی تقریبا ۱۰۰ درصد در مزارعی کشت می شود که مجهز به سیستم های نوین آبیاری است بیان داشت: درسته آب بر است اما اگر سیب زمینی کاشته نشود، مردم از کجار برای قوت و غذای خود سیب زمینی تهیه کنند و نبود آن می دانیم چه التهابی به بازار وارد می شود باید به نکته هم توجه کنیم.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه بشدت مخالف اجاره دادن زمین های کشاورزی است

وی بیان داشت: از ۱۹۸ هزار هکتار مزراع آبی استان کرمانشاه سالیانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار آن یعنی نیمی از آن زیر کشت گندم می رود و امسال در تولید گندم جایگاه چهارم کشور بعد از خوزستان، گلستان و کردستان را کسب کردیم  که جا دارد از کشاورزان، کارشناسان و مدیران استان کرمانشاه قدردانی کنیم.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع اخبار

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوری استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به شدت مخالف اجاره زمین های زراعی خوب استان به کشاورزان غیر بومی است اما راهکار قانونی و مقرراتی وجود ندارد که جلوی این کار را بگیرد.

صفوی همچنین متولی برخورد با چاه های غیرمجاز را شرکت امور آب منطقه ای دانست و گفت: این شرکت با همکاری دستگاه قضایی برنامه هایی در این باره در دست اجرا دارد.

صفوی اضافه کرد: هرچند باید بدانیم کشت محصولات کشاورزی در کشور براساس سهمیه هایی که وزارتخانه به استان ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل آنها اعلام می کند، انجام می شود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به تجربه ای بسیار خوب سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در کاشت نخود و چغندر قند پاییزه با استفاده بهینه از آب باران در فصل زمستان، پاییز و بهار گفت: روند تغییر الگوی کشت یه دفعه ای و شوخی بردار نیست بلکه باید بسیار با دقت و حساسیت انجام شود تا وقتی محصولی به مردم توصیه می کنیم، با جیب کشاورزان که تنها راه درآمد سالیانه آنها است، بازی نشود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به کشت سالیانه حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار هکتار چغندر قند و همچنین کشت ذرت علوفه ای و دانه ای در استان اشاره کرد و گفت: کمبود در تولید هر کدام از این محصولات استراتژیک می تواند کشور را با چالش مواجه کند.

وی در ادامه تنها راه اجاره ندادن زمین های زراعی استان را فرهنگ سازی دانست و از تمام رسانه ها، ادارات و دستگاه های متولی فرهنگ استان خواست در زمینه فرهنگ سازی در این باب تلاش کنند.

وی در خصوص ممنوعیت کشت دوم محصولات با توجه به خشکسالی در اراضی آبی گفت: هرجا که شرکت امور آب منطقه ای کشت دوم آنجا را ممنوع کرده جهاد کشاورزی در همکاری با آنها اقدام و از خدمات به کشاورزان خودداری کرده است.

وی در بخش پایانی صصحبت های خود هدف اصلی و نهایی جهاد کشاورزی را کشاورزی پایدار دانست و گفت: کشاورزی پایدار یعنی نهایت تناوب در کشت محصولات، درآمد کشاورز، احترام به محیط زیست و حفظ منابع آب و خاک و هوا و هر منابع خدادی دیگر است که باید حفظ کنیم.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این مقام مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به خشک شدن سراب های  “روانسر” و “جابری” که محصولات آب‌بر مانند ذرت در اطراف آنها کشت نشده است، گفت: علت اصلی خشک شدن سراب نیلوفر و هشیلان خشکسالی است و لزوما کشت محصولات آب‌بر نیست.

صفوی، کشت محصولات آب‌بر در خشک شدن سراب ها را موثر دانست اما علت اصلی آن را خشکسالی های پیاپی ۲ سال اخیر و کاهش شدید بارندگی در استان به خاطر تغییر اقلیم اعلام کرد.

کشاورزی پایدار هدف نهایی جهاد کشاورزی است

به گزارش مجله خبری کشاورزی؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

تغییر الگوی کشت نباید منجر به ضرر مالی کشاورزان شود

۳۵۰۰ هکتار از اراضی  استان کرمانشاه زیر کشت گوجه فرنگی است

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

همدان ۱۸ هزار هکتار سیب زمینی کشت کرده کرمانشاه ۴۲۰۰ هکتار 

صفوی اضافه کرد: برخی ها در خصوص کشت های محصولات آب‌بر با دلسوزی به نفع محیط زیست حرف های می‌زنند اما به تبعات بسیار پیچیده اجتماعی ، معیشتی و مردمی آن توجه نمی‌کنند.

« افشین صفوی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی؛ افزود: محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو، چغندر قند و ذرت مورد نیاز ضروری کشور است و اگر در تامین هرکدام از آنها با کمبود مواجهه شویم، بازار کشور دچار الهتاب شدید می شود.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

صفوی توضیح داد: هر هکتار مزرعه گوجه فرهنگی با استفاده از آبیاری نوین به ۱۲ الی ۱۴ هزار متر مکعب آب نیاز دارد چیزی حدود ۲ برابر محصول گندم در هکتار که حدود هفت هزار متر مکعب نیاز دارد و این در حالی است  ما از گندم در هکتار حدود پنج تن برداشت می کنیم  و در یک هکتار مزرعه گوجه فرهنگی ۷۰ تن برداشت می کنیم و با خرید کیلوی چهار هزار تومان کارخانه های گوجه فرهنگی از کشاورزان چیزی حدود ۲۸۰ میلیون تومان هر هکتار درآمد عاید کشاورزان می کنند.
وی همچنین به بخش اشتغالزایی کشت محصول گوجه فرهنگی اشاره کرد و گفت: الان در استان سه کارخانه گوجه فرهنگی داریم و با اشتغال ۱۰ نفر در هر مزرعه در بدترین شرایط  ممکن در این سه هزار و ۵۰۰  هکتار کشت گوجه فرهنگی حدقل ۳۵ هزار  نفر اشتغال مستقیم  در استان بیکار کرمانشاه ایجاد شده است. 

صفوی مثال زد: از سال ۹۴ کشت چغندر قند پاییزه در مقیاس کم در اراضی مناطق گرمسیری استان شروع شد و طی فرایندی الان می توانیم بگوییم به کشاورزان این مناطق به کشت چغندر قند اقدام کند هم در تناوب با دیگر محصولات شان است و هم  بسیار برای آنها درآمد زا نسبت به دیگر محصول ها است.

صفوی بیان داشت: این گلایه از کشاورزان استان هست، چرا زمین شان را اجاره می‌دهند، هرچند اجاره بهای آن سنگین باشد؛ فقط می توانیم خواهش کنیم کشاورزان این کار را نکنند، زیرا استان ما از نظر بیکاری مشکل دارد و کشاورزان غیربومی حتی کارگران نیز با خودشان می آورند.

صفوی استان کرمانشاه را یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور دانست و توضیح داد: اگر قرار باشد این محصولات استراتژیک در کرمانشاه کشت نشود پس کجا؟ در استان های خشک و بی آب کشور کشت شود؟ 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: امسال در استان سه هزار و ۵۰۰ هکتار  گوجه فرهنگی کشت شده آن هم بیش از ۹۰ درصد آن با استفاده از روش های نوین آبیاری مانند نوار تیپ کشت شده یعنی سازمان جهاد کشاورزی با همکاری با شرکت های تولید گوجه فرهنگی نهایت تلاش خودش به خرج می دهد کشاورزان در کشت این محصول به جای آبیاری غرقآبی با نوارتیپ انجام دهند و بندرت مزرعه گوجه فرهنگی در استان وجود دارد با این روشآبیاری نشود.

این مقام مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به کشت محصول آب بر سیب زمینی گفت: استان مجاور کرمانشاه یعنی همدان ۱۸ هزار هکتار سیب زمینی کشت شده و هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و در استان ما چهار هزار و ۲۰۰ هکتار کاشت شده است.

وی در ادامه اذعان داشت: خشکسالی و کاهش بارندگی شدید به چشمه ها، سراب ها و چاه ها و زراعت استان خسارت زده است اما گفت: کرمانشاه از لحاظ منابع آبی نسبت به استان های مرکزی وضعیت نسبتا بهتری دارد و تمام سعی و تلاش سازمان جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آبی است.

وی همچنین در خصوص کشت محصولات آب بر ( پیاز و سیب زمینی ) توسط کشاورزان  غیر بومی هم گفت: از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار کشت سیب زمینی در استان حدود ۷۰۰ هکتار آن در مناطق گرمسیری است که همه کشاورزان آن بومی هستند اما بقیه مناطق شاید کمتر از نصف زیرکشت در دست کشاورزان غیر بومی باشد که در مقیاس ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی کرمانشاه ناچیز است هرچند آن هم نباید، باشد.

علت اصلی خشکی سراب های استان کرمانشاه خشکسالی است