اخبار

فناوری های کشت گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

چین، که در مورد تراکم انبوه جمعیت و مسائل مربوط به آلودگی کشاورزی هوشمند شهری صحبت می شود، اکنون در بخش کشاورزی هوشمند نیز مورد توجه قرار سایت agriculture-na گرفته است. گرچه عمر این گلخانه نسبت به بقیه کمتر است و هر سه چهار سال یک بار باید تعویض شود. وی ادامه داد: ارایه آموزش های چهار حرفه به صورت مجازی، 40 حرفه به صورت مجازی و حضوری و پنج وبینار تخصصی یک روزه از جمله فعالیت های این مرکز در این مدت بود. همه روزه کشاورزان با پارامترهای متغیر زیادی در زمین خود مواجه می شوند. ساداتی نژاد ادامه داد: این قشر با غیرت تأمین کننده امنیت غذایی کشور است؛ ما در کشور همیشه برای کنترل حوزه مصرف، محصول کشاورز را زیر قیمت خریداری کردهایم اما این قشر با این وجود ۴۰ سال است که به تولید ادامه دادهاند و میتوان گفت ۴.۵ میلیون خیّر در کشور داریم که برای ما غذا تولید کرده و زیر قیمت تمام شده به مصرف کننده میفروشند. کشاورزی هوشمند یک سیستم انقلابی برای کشاورزان است. علی خان محمدی، عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در ارزیابی اثر کشاورز کارت بر بخش کشاورزی معتقد است؛ این کارت نه تنها برای بخش کشاورزی مفید نبوده، بلکه بر بدهی کشاورزان افزوده است.

برای راه اندازی گلخانه باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید که مهمترین آن، گرفتن مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است. تراکتورهای خودران ساخته شده قابلیت کنترل از راه دور را دارند که در این صورت صرفه جویی قابل توجهی در رابطه با هزینه کارگرها اعمال می شود. در همه ی جوامع را دارند. تولید محصولات کشاورزی همیشه یکی از موضوعات مهم بوده است، به این علت که این محصولات به طور مداوم در معرض شرایط نامساعد جوی قرار دارند. در این مقاله به موضوعات بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه برای محصولات کشاورزی، شرایط استفاده از بیمه اجتماعی کشاورزان و غیره خواهیم پرداخت. موضوعات معمولی که کشاورزی هوشمند به آن ها می پردازد شامل مواردی است مانند اینکه چه مقدار کود برای زمین مورد نیاز است، چه زمانی برای استفاده از کود مناسب است، مشخص نمودن مکان مناسب برای استفاده از کود و سمپاشی، مواد مناسب برای محافظت از گیاه، آشنایی با روش های نوین آبیاری و سایر موارد مرتبط. متوسط رشد سالانه تولید گندم ایران طی دوره مورد مطالعه ما یعنی سال های 1398 تا 1402 بالغ بر 5 درصد پیش بینی شده است. طبق پیش بینی هایی که شده بود، در معرفی این شیوه به کشاورزان، ابتدا هیچ کدام نکردند چرا که به یک سرمایه اولیه نیاز بود ولی در طول زمان همه ی آن ها متوجه این قضیه می شدند که این روش باعث سوددهی بیشتر آن ها در دراز مدت می شد.

باید به این موضوع توجه داشت که برخلاف کشاورزی مدرن که در آن فقط دستگاه هایی تهیه شده که کار را برای کشاورزان راحت تر کند، در کشاورزی هوشمند دستگاه ها دارای سنسور بوده که توانایی جمع آوری داده و اطلاعات و ارسال برای پایگاه را دارد. گونه ای دیگر از اطلاعات، داده هایی هستند که در سالیان گذشته جمع آوری شده اند. روش های متفاوتی برای جمع آوری این اطلاعات وجود دارد. سیستم های اطلاعات مدیریت: سیستم های برنامه ریزی شده برای جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی و پخش اطلاعات در قالب مورد نیاز برای انجام عملیات و عملکرد مزرعه.

امروز در شرایطی دور هم جمع شده ایم که به دلیل شیوع گسترده بیماری در جهان امکان سخن گفتن رودر رو ممکن نیست . نور خورشید همچنین با استفاده از پیام هایی که در روز و شب به گیاه می رساند هدایت رشد گیاه را به عهده دارد و دستکاری این جریان انتقال اطلاعات ممکن است نتایج فاجعه باری در بر داشته باشد. اما سهم صادراتی این بخش در توسعه اقتصادی و تولید ملی کشور ناچیز و با نوسانات زیادی همراه است، به ویژه بحران کم آبی در سالهای اخیر تاثیر بیشتری بر روی تولیدات این بخش داشته است. معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال 99 و 1400 در سطح استان قریب به 31 هکتار گلخانه در حال احداث است، گفت: استان زنجان دارای چهار مجتمع گلخانهای فعال است و در حال حاضر نیز مجتمع گلخانهای وحدت در شهرستان ابهر خرمدره با سطح 40 هکتار، با سرمایهگذاری هزار میلیارد تومان، با اشتغال 500 نفر و تولید 10 هزار تن که عمدتاً صادراتی است در حال احداث بوده که بخش خصوصی به عنوان سرمایهگذار ملی در این پروژه سهیم است. بخش اصلی محصولات صادراتی به شکر،قهوه، میوهجات و سبزیجات اختصاص دارد که به آمریکا فرستاده میشود.

همچنین از نظر اقتصادی نیز استفاده از فناوری های جدید در زمینه کشاورزی باعث کاهش هزینه ها در تمامی بخش ها نسبت به کشاورزی سنتی می شود. در ایالت متحده آمریکا کشاورزی هوشمند با سیستمهای مدیریت اطلاعات در سه زمینه فناوری به کمک شبکه (AKIS Network) خدمات برنامهریزی برای جمعآوری، پردازش، ذخیرهسازی و انتشار دادهها را بهمنظور انجام عملیات و عملکرد مزرعه به کشاورزان عضو تعاونیهای کشاورزی ارائه میدهد. اتحادیههای روستایی و کشاورزی، مراکز خدمات کشاورزی، شرکتهای سهامی زراعی، تعاونیهای تولید و تشکلهای آببران با شرکت نامهها و اساسنامههایی که قریب 50 تا 25 سال از عمرشان میگذرد حتی پاسخگوی حیات ایجابیشان نیستند چه برسد که موتور پیشرانه نهادی در بخش به شمار روند. در پایان مهندس احمدی ضمن تشکر از مدیران بخش، درخواست نمود با واگذاری فعالیت های بیشتر به اعضای سازمان زمینه حضور دانش آموختگان بخش را بیشتر از همیشه در عرصه اجرایی فراهم نمایند.

بنابراین با استفاده از کشاورزی هوشمند می توان به تحولات بسیار مهمی در زمینه تامین منابع غذایی پایدار و با کیفیت بالاتر دست یافت. بر اساس محاسبه سازمان ملل متحد، تا سال 2050، 9.7 میلیارد نفر در جهان زندگی خواهند کرد، این یعنی 2 میلیارد بیش تر از سال 2020، این یعنی افزایش 70 درصدی تولیید محصولات کشاورزی جهت تامین نیاز غذایی این جمعیت. در این همایش بیش از ۲۶۲ تن از مسئولان،مدیران،مروجین کشاورزی، مسئولین فنی کلینیک و گلخانه و اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی کردستان حضور داشتند. ترویج بسترهایی موسوم به «رایانههای غذایی» بهمثابه مجموعهای از بسترهای هواکِشتی و آبکِشتی (بسترهای کشت بدون خاک) که به حسگرهای مختلفی مجهز شدهاند و تکنولوژیهای نوین مزارع عمودی هواکشت و سرپوشیده، امکان پایش و رصد تغییرات دائمی تمامی متغیرهای اثرگذار بر رشد گیاه را در کنار تکنیکهای باغداری حلقوی (Ring gardening) به وجود آورده است؛ اما نکته مهم و جالب این تغییرات پهندامنه و ژرفمقیاس، نه در ساختار فنی بلکه در «ساختار نهادی» آن نهفته است. شوربختانه نظام آموزش عالی کشاورزی همچنان متکی به آموزههای دهه 40 توجهی به تغییرات تکنولوژیک نداشته و سیستم ترویج و آموزش کشاورزی کشور نیز اگرچه با تولید برخی از اپلیکیشنهای فنی سعی در نشر نوآوریهای امروزین دارد، اما همچنان از الگوهای دهه 50 سود میبرد، در نظام تحقیقات کشاورزی ما هم، کشاورزی هوشمند هنوز تا تبدیلشدن به یک سوژه پژوهشی ناب فرسنگها فاصله دارد.

فاصله و حریم با رودخانه باید 50 متر باشد. این گیاه رشد خوبی در محیط با نور و دمای کم دارد. بخش کشاورزی را می توان مهم ترین بخش برای عملیاتی کردن شعار سال دانست که در این راستا، استان آذربایجان غربی نیز با خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه این بخش دارد. این استاد دانشگاه از سوی دیگر، عدم تمرکز کشاورزی در یک نقطه را از دیگر اشکالاتی دانست که به هوشمندسازی آسیب خواهد زد، وی معتقد است مازندران قطب کشاورزی کشور است، اگر مسئولان سرمایه گذاری کشاورزی را در این استان متمرکز کند، با توجه به ظرفیت و استعداد بالا می توان به هوشمندسازی کامل آن اقدام کرد تا پس از عملیاتی کردن کشاورزی هوشمند الگویی برای سایراستان ها باشد. همه ی این ها بدون فراموش کردن اینکه علاوه بر این، صنایع غذایی در حال حاضر مسئول 30% از مصرف انرژی جهان و 22% از انتشار گاز های گلخانه ای است. کاربرد اصلی تراکتور به منظور یدک کردن یا کشیدن بارهای اضافی و سنگین است. گسترش استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی ایران نیازمند برنامه ریزی های کلان جهت افزایش سطح سواد شاغلین این بخش؛ راه اندازی ایستگاه های ترویج و مشاوره در مراکز روستایی و تسهیل تأمین تسهیلات کم بهره، امکانات زیربنایی و خدماتی است.

یک راه دیگر برای بدست آوردن اطلاعات زمین، ایجاد شبکه ای از حسگرهای بی سیم در زمین می باشد. آل اسحاق همچنین با ارائه پیشنهاد مشارکت با عراق در حوزه ساخت نیروگاه های برق گفت: ما می توانیم به صورت مشارکتی، در عراق نیروگاه های برق ایجاد کنیم که شرایطش برای ما از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و پایگاه های تولید برق آماده است. فرصت های پیش رو به واسطه توسعه مزارع هوشمند در محل زندگی آنقدر زیاد است که روز به روز بر تعداد کشاورزان و مزراعی که استفاده از تکنولوژی در کشاورزی را اولویت کار خود قرار دادهاند، افزوده میشود. تولید غذا به این شیوهها نه به نفع زندگی انسانهاست و نه به سود محیطزیست.

سرمایهگذاری در کشاورزی و توسعه روستایی برای افزایش تولید مواد غذایی و تغذیه از توصیههای بانک جهانی برای کشورهای مختلف است. مقالات انتخابشده در هشت حوزۀ کشاورزی بهعنوان مقولههای اصلی (شامل زراعت، گلخانه، کشاورزی شهری، باغداری، پرورش داموطیور، پرورش ماهیوآبزیان، جنگلداری و شبکۀ تأمین و توزیع) و سپس به شش حوزۀ تحلیل دادهای بهعنوان مقولههای فرعی شامل: نظارت، کنترل، ردیابی، تشخیص و برنامهریزی تجویزی دستهبندیشده است. سیویلیکا، مقالات علمی کنفرانس و ژورنال. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره میکند: بازار روسیه به شدت به محصولات مازندران علاقه مند است، محصولات قابل کشت در این استان منحصربفرد است و می توان علاوه برتوزیع در داخل به کشورهای همسایه همانند ترکیه، عراق و روسیه هم صادر کرد این امر ارزآوری و بازگشت سرمایه به کشور را در پی دارد.

حکایت مالکیت ماهواره خیام؛ غاز همسایه مرغ است! تو گویی زمانه خدماترسانی «انفرادی و اتمیزه» به کشاورزان به پایان رسیده و عصر خودنمایی هلدینگهای کشاورزی، اتحادیههای تعاونی و تشکلها و شرکتهای بزرگ پا به عرصه نهاده است و با وجود شرکتهای بزرگ و قوی که در این زمینه فعالیت میکنند، عمدتا مالکیت دادههای جمعآوریشده از سنجش خاک یا گیاه متعلق به اعضای اتحادیهها یا شرکتهای تعاونی ملی است. وزارت جهاد کشاورزی از وزارتخانههای جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۷۹ با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و وزارتخانه کشاورزی تشکیل شد. از این رو بهره وری از ماشین آلات و تجهیرات نوین در کشاورزی نقش بسزایی را در تولید محصولات با کیفیت ایفا میکند. این عمل باعث افزایش بهره وری از دام و مزارع خواهد شد.

زمانی که برخی از حیوانات از گله خود جدا میشوند، حسگرهای تعبیه شده برای دام این امکان را به گله دارها میدهند تا بتوانند آنها را پیدا کنند و به گله بازگردانند. این دادهها از راه وایفای یا 3G به ابر محاسباتی فرستاده میشوند و هر کاربر عضو تعاونی کشاورزی میتواند از طریق شبکه اینترنت به آنها دسترسی پیدا کند. افزایش تابآوری و ظرفیتسازی سازگاری از طریق افزایش دسترسی اعضای تعاونیها به اطلاعات، با کمک گسترش و انتشار اطلاعات و از راه هماهنگکردن کلیه تلاشهایی که باعث افزایش منافع جمعی میشود و استراتژیهای وسیع مدیریت ریسک برای مدیریت رویدادهای غیرمترقبه آبوهوایی و افزایش دسترسی بهموقع، عادلانه و صحیح به شبکهای از منابع و نهادهها و سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری (DSS) برای مدیریت کل مزرعه با هدف بهینهسازی بازده روی ورودیها و همچنین استفاده گسترده از «GPS – GNSS»، در دستور کار فعالان اروپایی کشاورزی هوشمند قرار دارد. هنگامی که در رابطه با بحث اینترنت اشیاء یک سیستم هوشمند مورد استفاده واقع می شود، کشاورزان این توانایی را خواهند داشت که به راحتی اطلاعات متنوعی را از محیط دریافت کنند و بر اساس آن اطلاعات، تصمیم های قابل اتکاتری را اتخاذ نمایند. به عنوان مثال کشاورز می تواند قبل از هر گونه اقدام برای کشت و زرع، با روش هایی مانند تصویربرداری ماهواره ای، تصویر برداری به کمک هواپیما و یا تصویر برداری به کمک پهپاد اطلاعات مورد نیاز از زمین را تهیه کند و با استفاده از این تصاویر و اطلاعات استخراج شده از آن ها کارهای مورد نیاز را انجام دهد و تصمیمات مناسبی اتخاذ نماید.

ماهیگیری هوشمند نیز به کمک استفاده از روباتیک، کنترل اتوماتیک و تکنیکهای هوش مصنوعی و نقشههای دقیق منابع پایه از سال 2014 در اروپا، کرهجنوبی و آمریکای شمالی و ژاپن مطرح شده است. فرآیند این سیستم به گونه ای است که به اشیا مورد نظر یک شناسه و پروتکل اینترنتی تعلق می گیرد که داده های لازم را می تواند برای پایگاه ارسال کند. این حسگرها با استفاده از اینترنت اشیا اطلاعات را به یک واحد پردازش ارسال می کنند و اقدامات لازم می تواند به صورت خودکار و یا دستی انجام شود. او تاکید کرد: من میخواهم 20 شرکت را بین اتاقهای بازرگانی ایران و آرژانیتن به صورت دوجانبه فعال کنم و میخواهم پلی بین بخشهای تولیدکننده باشم. در ادامه یک مطالعه موردی موفق از یک شرکت کشاورزی هوشمند را آوردهایم.

با ورود اینترنت اشیا به دنیای ارتباطات و فناوری های مدرن، شرکت های زیادی تصمیم به استفاده از این تکنولوژی کردند. در واقع اینترنت اشیاء دنیای جدیدی به روی مهندس های فعال در این حوزه گشوده است تا راهحلهایی را به منظور هوشمندسازی صنعت کشاورزی بگشایند. آمریکا -متوسط درآمد سالیانه مهندس کشاورزی مطابق با آخرین آمارها ۷۴,۰۰۰ دلار بوده است. با این روش محصولات با کیفیت تری حاصل می شود. و به همین منظور کشاورزان میتوانند با سود چشم گیر تری محصول خود را به این مشتریان عرضه کنند. در این روش اکسیژن رسانی به ریشه ها به حداکثر می رسد که باعث افزایش رشد چشم گیر ریشه ها شده و در نهایت سطح جذب مواد مغذی افزایش می یابد.

این تکنولوژی برای کنترل خودکار و از راه دور محیط رشد محصولات زراعی و دامی با ترکیب فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد. این راه حل کشاورزی هوشمند، مزرعه شما را در بهترین حالت نگه می دارد. سیستم های مزرعه هوشمند به طور مداوم رفتار مزرعه شما را زیر نظر دارد و داده های مربوطه را تجزیه و تحلیل می کند. هر کشاورزی که در این حوزه فعالیت می کند چنین اهدافی دارد و تلاش می کند هزینه ها را کاهش دهد. چنین اتفاقی می تواند ضربات سنگین مالی به کشاورز وارد کند و به نوعی اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود. استفاده از کشاورزی هوشمند علاوه بر بهبود کیفیت محصول باعث بهینه سازی استفاده از منابع آب و کود و خاک می شود که صرفه اقتصادی مناسبی برای کشاورز به همراه دارد. تشخیص و اثرگذاری زود هنگام فقط در منطقه آسیب دیده باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. این وضعیت چالش جدی برای کشور های عضو سازمان ملل متحد ایجاد می کند، که هدف آن پایان دادن به گرسنگی در جهان با اطمینان از دسترسی همه، به ویژه فقرا و آسیب پذیران، از جمله نوزادان، به غذای های سالم و مغذی است. یکی از سازگارترین محصولات گلخانه که قابلیت کشت بالایی دارد، خیار است.

وی ادامه داد: سازمان به منظور افزایش بهره وری طرح هایی بر اساس دانش روز در دست اجراء دارد، از جمله آنها طرح توسعه استفاده از پهبادهای کشاورزی در عملیات زراعی و باغی می باشد که در سطح ملی انجام می شود. ما اکنون در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مناسب کشت غلات داریم که متاسفانه در عمل نتوانسته ایم بهره وری مناسبی از این ظرفیت داشته باشیم. این تغییرات نیازمند پاسخ مناسب از طرف کشاورز می باشند که به صورت سنتی قابل انجام نیست. به همین خاطر، از آنجا که برای تخفیف فرسایش خاک و ترمیم بازدهی آن فعالیتی صورت نمیگرفت، بعید نیست ادعای لمبتون درست باشد. براساس پیشبینیهای فائو، انتظار آن است که گستره رشد برنامههای کشاورزی هوشمند تا سال 2020 با رشد 12درصدی به حجم بازاری معادل 8. 5 میلیارد یورو برسد که در این میان آمریکای شمالی و اروپا و اقیانوسیه بزرگترین بازار و آسیا نیز با رشد 20درصدی به همراه 17 درصد رشد سالانه آفریقا دنبالهروی این تغییرات گسترده باشند. که البته در اینجا هدف ما کشت زعفران در گلخانه است , کشت زعفران در مزرعه نیازمند آبوهوایی است که با آن سازگار داشته باشد که درصورتیکه شما برای کشت زعفران روش کشت در گلخانه را انتخاب کنید براحتی میتواند دمای هوای گلخانه را تنظیم کنید .