سایپا در مدار رشد قرار گرفت

بر اساس آخرین آمار، تعهدات سایپا به 845 دستگاه رسید که با توجه به تولید روزانه 1900 دستگاه، رقم بسیار پایینی است. این شماره نوید خبرهای خوب از صنعت خودروسازی را نشان می دهد.
به گزارش ایسنا، طی سال های گذشته صنعت خودرو بسیار ضعیف شده است. این صنعت که می توانست در دهه 90 رشد کند و در بازار داخلی و حتی کشورهای هدف صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد، به دلیل تحریم ها و عدم تفکر مدیران آن زمان رو به افول گذاشت.
در حالی که تولید خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یافت، بدهی های خودروسازان افزایش یافت و کیفیت خودروهای داخلی روز به روز کاهش یافت. حتی رهبر معظم انقلاب هم از کیفیت خودروهای ایرانی ابراز نارضایتی کردند. همه این عوامل باعث شده مردم از صنعت خودرو و آینده آن ناامید شوند. اما از سال 1400 ورق برگشت و اتفاقات مهمی در صنعت خودرو رخ داد که مهم ترین آن افزایش تولید و دیگری پاسخگویی بهتر به مشتریانی است که ماه ها منتظر تحویل خودرو بوده اند. خودرو یکی از شرکت های خودروسازی که توانسته به این مهم دست یابد سایپاست است.
ضریب موفقیت مستقیم محصولات سایپا 100 درصد است.
از سال 1401 خودروسازان به ویژه سایپا روند رو به رشد و توسعه ای را آغاز کردند. بر اساس اطلاعات دریافتی خبرگزاری دانشجویان ایران، 26 ماه پیش سایپا 87 هزار خودرو در پارکینگ خود داشت که خودروهای دارای قطعات معیوب و یا به دلیل عدم رعایت استانداردهای اجباری متوقف شده بودند. حتی آمارها حاکی از آن است که طی سه سال 98، 99 و 1400 متوسط تعهدات سایپا بالغ بر 42 هزار دستگاه بوده است. قطعا این رقم برای صنعت خودرو و انحصاری که شورای رقابت از آن صحبت می کند فاجعه بود. بر اساس آخرین آمار، تعهدات موجود سایپا به 845 دستگاه رسید که با توجه به تولید روزانه 1900 دستگاه، رقم بسیار پایینی است. از سوی دیگر در حالی که در سال 1400 تنها 9 درصد از خودروهای سایپا به بازار عرضه می شد و مابقی در لیست انتظار باقی می ماند تا قطعات یدکی در دسترس باشد و مجموع تولید روزانه به سختی به هزار دستگاه می رسید، اکنون میزان موفقیت مستقیم خودروهای سایپا به دست آمده است. 100 درصد است. آمار دیگری که فاجعه آن روزها را نشان می دهد این است که در سال 1400 یعنی اولین سالی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، گروه سایپا به عنوان یک بنگاه صنعتی فروخته شد که باید به فکر توسعه محصولات، ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری باشد. بله فقط 50 بود ولی این عدد داره نزدیک میشه الان از 160.
کاهش مصرف بنزین برای محصولات سایپا
با توجه به عدم وجود خودروهای جدید و به روز در بازار طی سال های گذشته، میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی افزایش یافته است که باعث شده روز به روز هوای پاک کاهش یابد. خوشبختانه این رویه در حال اصلاح است. به عنوان مثال در سال 1400 خودروهای سواری سایپا به ازای هر صد کیلومتر طی شده 7.35 لیتر سوخت مصرف می کردند اما در سال گذشته این رقم به 7.26 لیتر رسید و میانگین مصرف بنزین سایپا در سال جاری یقیناً 6.9 لیتر خواهد بود. همچنین در راستای برنامه توسعه محصول و ورود انبوه خودروهای دوگانه سوز، برقی و هیبریدی تولید داخل و وارداتی، مصرف سوخت محصولات سواری گروه سایپا در سال آینده به 6 لیتر و میانگین مصرف بنزین به 4.1 خواهد رسید. لیتر l در سال 2014
افزایش بهره وری سایپا به 40 درصد
با روندی که طی ماه های گذشته طی شده، بهره وری گروه سایپا بهبود یافته است. حقوق و هزینه های عمومی در سایپا در سال 1400 هجری شمسی حدود 11.2 درصد بوده که این رقم در سال 1401 هجری شمسی به حدود 8 درصد رسیده و در شش ماهه اول سال جاری این رقم به 6.8 درصد رسیده است. شاخص بهره وری نیروی کار نیز با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو به 40 درصد افزایش یافت. در سایر شاخص ها نیز رشد خوبی حاصل شد. به عنوان مثال شاخص اثربخشی کلی تجهیزات در سایپا در سال 1400 حدود 25 درصد، پارسال 38 درصد و در 6 ماه امسال 50 درصد بوده است.
کاهش مراجعه مردم به نمایندگی های سایپا
کیفیت یکی از موضوعات مهمی است که خودروسازان در دستور کار خود قرار می دهند. گروه سایپا 26 ماه است که به دنبال ارتقای کیفی محصولات خود است و شاید برگه برنده آن در این موضوع ارتقای چشمگیر کیفیت خودرو شاهین باشد. به گفته سایپا، 250 پروژه ارتقای کیفی با هدف رفع نواقص مورد توجه قرار گرفت و نتایج خوبی حاصل شد. از جمله دستاوردهای این حوزه می توان به بهبود شاخص نرخ بازگشت تعمیرات در شبکه خدمات پس از فروش طی دو ماه یا 3 هزار کیلومتر به میزان 59 درصد، کاهش 18 درصدی شکایات مشتریان از کیفیت محصول و کاهش موتور و نویز تعلیق با بهبود مکانیسم ها و کاهش تجدید نظر مشتریان برای آژانس ها. همچنین در سه ماهه اول سال 1400 برای هر خودرو سه میلیون تومان هزینه گارانتی پرداخت شد اما در سال 1401 این رقم به دو میلیون تومان و امسال رقم مذکور به یک میلیون تومان رسید. این در حالی است که در این مدت شاهد افزایش نرخ دستمزد و لوازم یدکی بودیم.
بر این اساس می توان امیدوار بود که با هدایت خودروسازان به ویژه سایپا در سال آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو به ویژه سایپا بشنویم و شاید وعده ای که مدیران قبلی نتوانستند به آن عمل کنند محقق شود. در سال آینده این دولت، سایپا می تواند خودروی برقی آریا را به عنوان اولین خودروی برقی کشور عرضه کند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402120704101/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

