اخبار

قیمت توافقی خرید پنبه مغان ۳۰۰ هزار ریال اعلام شد

در پی این جلسه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی محصول پنبه مغان با قیمت توافقی هر کیلوگرم ۳۰۰ هزار ریال به تفاهم رسیده اند و بنا به اعلام نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در مجلس شورای اسلامی، عملیات خرید از هفتم آبان ماه آغاز می‌شود.

کشاورزان پنبه‌کار منطقه در این نشست به نمایندگی از پنبه‌کاران، مشکل در تهیه بذر مرغوب، نبود نظارت بر توزیع کود، بحران تامین آب پنبه کشت شده، فراهم نبودن امکان خرید تضمینی، افت قیمت محصول تولیدی، ضعف اساسی در برداشت مکانیزه محصول، نبود مدیریت درست در بازار وش پنبه و پرداخت نشدن بهای پنبه خریداری شده را از جمله مشکلات اساسی خود عنوان کردند.

قیمت توافقی خرید پنبه مغان ۳۰۰ هزار ریال اعلام شد

عباس جهانگیرزاده روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود: برای بررسی روند خرید و نحوه اقدام، مسئولان مرتبط سازمان تعاون روستایی امروز به منطقه مغان سفر کرده‌اند تا نحوه خرید توسط کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی را بررسی کنند.

خرید وش پنبه با قیمت توافقی ۳۲۰ هزار ریال از اوایل مهرماه در منطقه مغان آغاز شده ولی در یک ماه گذشته قیمت خرید این محصول مهم به تدریج افت کرده و در روزهای اخیر با بیش از ۵۰ درصد افت، به ۱۵۷ هزار ریال کاهش یافته و همین امر سبب نارضایتی و اعتراض کشاورزان پنبه کار شمال استان اردبیل شده است.

قیمت توافقی خرید پنبه مغان ۳۰۰ هزار ریال اعلام شد

ارقام مای و لیدر پنبه مهم‌ترین ارقام محصول کشت شده در منطقه مغان محسوب می‌شود و محصول برداشت شده نیز توسط هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود در منطقه، تا سه ماه آینده بسته به شرایط آب و هوایی خرید و به پنبه سفید تبدیل و به واحدهای نساجی فروخته خواهد شد.

عملیات برداشت محصول پنبه از اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل با مساعد شدن هوا و شکوفه زدن غنچه‌های این محصول از اوایل مهرماه آغاز شده است.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان با اشاره به افت مستمر قیمت خرید محصول وش پنبه تولیدی در منطقه گفت: طی یک ماه اخیر که عملیات خرید پنبه در منطقه آغاز شده، قیمت خرید از مبلغ هر کیلوگرم ۳۲۰ هزار ریال به کمتر از نصف این رقم در روزهای اخیر افت کرده است.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان مرتبط در حوزه مدیریت تولید و خرید محصول پنبه مغان بیان کرد: در سفر اخیر معاون وزیر جهاد کشاورزی تصمیماتی بر حل مشکل اتخاذ شده و در نهایت موجب ورود تعاون روستایی برای حل مشکل شد.

پس از این سفر و جلسه مشترک فرمانداران سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان با معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت و مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی این وزارتخانه و بررسی مشکلات پنبه‌کاران منطقه، مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که در این جلسه قیمت توافقی برای خرید وش پنبه کشاورزان منطقه تعیین و مقرر شد که رقم تعیین شده به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد شود تا درباره روش خرید و اعلام قیمت تصمیم‌گیری شود.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.



منبع اخبار

ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، نیمه مهرماه در پی افت قیمت خرید وش پنبه تولیدی کشاورزان مغان و بررسی مشکلات موجود، به منطقه سفر کرد و در پی آن مقرر شد که وش پنبه به صورت توافقی توسط هشت واحد کارخانه پنبه‌پاک‌کنی و کشاورزان با تعیین افت ۳۰ و به قیمت هر کیلوگرم ۳۳۰ هزار ریال خریداری شود و در صورت نبود توافق بین طرفین، کارشناس سازمان کشاورزی میزان افت را تعیین کرده و خرید انجام شود.

هشت کارخانه پنبه‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به همراه ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و محصولات صنعتی این وزارتخانه هفته گذشته در سفری به استان اردبیل مشکلات خرید پنبه در منطقه مغان را با حضور کشاورزان بررسی کردند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، افت ۵۰ درصدی قیمت خرید وش پنبه از زارعان پنبه‌کار شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در منطقه مغان در روزهای اخیر، صدای کشاورزان را درآورده است.

وی با تاکید بر لزوم سرعت عمل دولت در تصمیم برای حل مشکل پنبه کاران مغان گفت: محصول ۱۸ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشور در مغان منتظر اقدام مسئولان مرتبط است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول پنبه در ۱۸ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۷۰ هزار تن محصول وش پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت ‌شود.

جهانگیرزاده تاکید کرد: قیمت تولید هر کیلوگرم وش پنبه برای کشاورزان منطقه ۲۸۰ هزار ریال برآورد شده و دولت باید با ورود به خرید تضمینی این محصول و پرداخت یارانه، از کشاورزان به عنوان سربازان تولید و استقلال کشور در تامین کالای مهم پنبه به عنوان ماده اولیه چندین واحد صنعتی پایین دست حمایت کند.

کشت پنبه در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آب کافی از سال‌های دور رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز کشت این محصول گسترش یافته است.

به گفته کشاورزان مغان، در سه هفته اخیر پس از این سفر و توافق اولیه، قیمت خرید ثابت نمانده و شکل نزولی به خود گرفت به طوری که با ۵۰ درصد افت قیمت، در روزهای اخیر به ۱۵۷ هزار ریال تنزل کرده است.

تعداد زارعان پنبه‌کار استان اردبیل ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان نیز حدود چهار تن اعلام شده است.

پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

وی اضافه کرد: مراکز تعیین شده خرید پنبه با قیمت توافقی جدید توسط تعاون روستایی به زودی اعلام خواهد شد.