اخبار

لغو ویزا برای تجار قزاقستان از ۲۰ آبان/ آمادگی ایران برای افزایش مبادلات تجاری با قزاقستان

احداث ترمینال قزاقستان در بندر شهید رجایی بندرعباس 

افتتاح اولین قطار کانتینری ایران – قزاقستان – ترکیه

وزیر جهاد کشاورزی افزود: سفر رئیس جمهوری قزاقستان و ملاقات مجدد روسای جمهور دو کشور در سمرقند با فاصله کمتر از سه ماه نشان از اهمیت بالای روابط دو کشور دارد.

وی ادامه داد: در حال احداث مرکز لجستیک و تجاری در مرز قزاقستان با ازبکستان و قرقیزستان و ایجاد هاب بزرگ لجستیک در شمال قزاقستان در مرز روسیه هستیم که به فرودگاه نزدیک است و از سه طریق راه آهن، هواپیما و خودرو قابلیت لجستیک دارد و برای تاجر ایرانی موقعیت خوبی محسوب می‌شود.

معاون نخست وزیر قزاقستان گفت: ما منتظر کارشناسان قرنطینه ایران برای حضور در قزاقستان هستیم تا تمام مسایل مربوط به قرنطینه و دامپزشکی برطرف شود که با این کار حجم تجارت کشاورزی ما به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

ژورمانگارین ادامه داد: پیشنهاد تشکیل شرکت مشترک واردات و صادرات برای بخش خصوصی دو کشور را داریم و با وزیر راه توافق داشتیم تا یادداشتی را در این خصوص امضا کنیم.

وزیر تجارت قزاقستان با بیان اینکه پروسه‌های گمرکی قزاقستان به صورت الکترونیکی است، تصریح کرد: آمادگی داریم سیستم خود را که در فضای اوراسیا استفاده می‌شود به ایران معرفی کنیم، ایجاد کریدور سبز برای بارهای مبادله ترانزیت یکی دیگر از اقدامات ما بوده که در حال تحول و انجام است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر هیات فنی و مهندسی در حوزه‌های راهسازی، آبرسانی، کشاورزی و … در حال بازدید و مذاکره در قزاقستان هستند که درخواست داریم دستور همکاری با این هیات فنی مهندسی را صادر کنید، ما انتظار همکاری عملیاتی داریم تا هیات ایرانی با چند قرارداد و واگذاری کار به کشور بازگردند.

وی ادامه داد: مطابق هفدهمین کمیسیون اقتصادی، نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با حضور ۱۰۰ شرکت ایرانی در تیرماه در قزاقستان برگزار شد که قزاقستان همکاری مطلوبی را برای برگزاری این نمایشگاه داشت و ما آمادگی داریم مشابه آن نمایشگاه را قزاقستان در ایران برگزار کند.

وی افزود: برای تبادلات کشاورزی آمادگی داریم سبزی، صیفی، خرما، پسته و لبنیات را به قزاقستان صادر کنیم و تقویم و حجم تعیین کنیم. در حال حاضر فصل برداشت مرکبات و سیب است و آمادگی داریم توافقات برای این کار را اجرا کنیم.

مقام عالی وزارت جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما مایل هستیم حجم تجارت دو کشور تا ۳ میلیارد دلار رشد کند.

معاون نخست وزیر قزاقستان تصریح کرد: در خصوص صادرات خرما، پسته و میوه بسیار استقبال می‌کنیم و زمینه همکاری در این زمینه را فراهم خواهیم کرد، همچنین دستورات ایجاد کارگروه مشترک کشاورزی را خواهیم داد.

وی اعلام کرد: فردا ترمینال قزاقستان در بندر شهید رجایی بندرعباس احداث خواهد شد.

وی افزود: چینی‌ها به گسترش کریدور علاقه‌مند هستند، یک سری مشکلات زیربنایی در حوالی دریاچه وان وجود دارد و باید مشکلات آن با همکاری هم برداشته شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: اولین قطار کانتینری ایران – قزاقستان – ترکیه در سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران در خردادماه افتتاح شد و ما از گسترش این مسیر از چین به ترکیه استقبال می‌کنیم و درخواست داریم امکان ترانزیت کالاهای چینی در مسیر چین به اروپا از ایران فراهم شود.

وی افزود: از طرف ایران هم علاقه‌مند به واردات خرما، مرکبات و صیفی‌جات هستیم؛ همان‌طور که توافق شد نمایندگان اتحادیه‌های آرد، غلات و محصولات گوشتی قزاقستان در این جلسه حضور دارند.

ژورمانگارین تصریح کرد: امروز فهرست ۷۵ کالای فرآوری شده قزاقستان را به وزیر جهاد کشاورزی ایران تحویل خواهیم داد که این کالاها ۲۵۰ میلیون دلار برای قزاقستان ارزآوری خواهد داشت و اغلب آن کالاهای کشاورزی شامل گندم، جو، گوشت و شیرینی است.

وی افزود: در راستای تامین امنیت غذایی جهانی، بر روی ترانزیت غله از قزاقستان به سمت جنوب مذاکراتی را داشتیم و امروز صبح مذاکرات خوبی در این زمینه شده و این مسیر می‌تواند با قوت و قدرت انجام شود.

ژورمانگارین با بیان اینکه در زمینه گندم توافقنامه اولیه انجام شده است، ادامه داد: در خصوص سرمایه‌گذاری قزاقستان در بندر انزلی در حال فعالیت هستیم و یک شرکت قزاقی در بندر امیرآباد سرمایه‌گذار است. در حوزه حمل و نقل دریایی مشکلات زیادی وجود دارد که باید برطرف شود، باید کشتی‌های باری را به‌روزرسانی کنیم و امروز توافق‌نامه‌ای برای رساندن حجم باری به ۴ میلیون تن را امضا می‌کنیم.

معاون نخست وزیر قزاقستان در پایان اظهار داشت: در تمام گستره‌های همکاری فی مابین آمادگی همکاری داریم و تمام این مسایل را فعال خواهیم کرد تا بتوانیم راه‌حل کاربردی برای مشکلات پیدا کنیم، ما از هر دیدار رسمی و غیررسمی با مقامات و تجار ایرانی استقبال می‌کنیم.



منبع اخبار

وی در زمینه کشت فراسرزمینی تصریح کرد: دو شرکت داریم که آماده اجرای این کشت در کشور قزاقستان هستند و درخواست داریم حداکثر تسهیلات در این زمینه انجام شود.

وزیر تجارت قزاقستان گفت: در آینده نزدیک نمایندگی تجاری را در بندر بمبئی، دبی، شانگهای و استانبول احداث خواهیم کرد و آمادگی داریم امکانات نمایندگی‌های تجاری را در اختیار تجار ایرانی قرار دهیم.

وی افزود: وظیفه اصلی ما این است که بتوانیم حجم تجارت فی‌مابین را افزایش دهیم، البته سرعت افزایش، توسعه و گسترش روابط بین دو کشور خوب است؛ اما طبق دستور باید به سطح ۳ میلیارد دلار برسیم و موتور پیشران ما بخش کشاورزی است.

ساداتی نژاد ادامه داد: برای محموله‌های گل و گیاه زینتی، قارچ‌های خوراکی، ماشین‌آلات کشاورزی و تبادلات علمی ظرفیت‌های خوبی داریم. اگر موافق باشند، کمیته مشترک کشاورزی تشکیل شود تا دو کشور به تجارت نظارت داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کریدور قزاقستان، ترکمنستان و ایران گفت: یکسان سازی تعرفه‌ها بسیار حائز اهمیت است و اقدامات لازم در این زمینه در گمرک انجام شده است، هیاتی را در حوزه فناوری اطلاعات و دانش بنیان به قزاقستان ارسال کردیم که اگر این سفر منجر به تولید محصولات دانش بنیان بین دو کشور شود باعث ایجاد تبادلات علمی و فناوری خواهد شد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه معدن فعالیت بالایی دارد و می‌تواند در این زمینه همکاری کنیم.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد مسائل قرنطینه‌ای دامی و گیاهی بین دو کشور مرتفع شده است، باید این همکاری را گسترش دهیم و تمام مسایل پروتکلی بین دو کشور از میان برداشته شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد شرکت مشترک بین دو کشور، اتاق بازرگانی ایران را مامور انجام این کار خواهیم کرد. همچنین شرکت جهاد استقلال و شرکت قزاقستان می‌توانند با هم یک شرکت مشترک ایجاد کنند که می‌تواند در همه حوزه‌ها فعال باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه قزاقستان در سال ۱۴۰۰ خرما، زعفران، گل محمدی، زیره، آویشن، کشمش، سیب درختی و … را از ایران وارد کرده است، گفت: تنها ۴۷ هزار تن بوده و ۳۴ هزار تن از آن خرما بوده، لذا ظرفیت قزاقستان بیشتر است و اگر توافقی برای مرکبات و سیب صورت گیرد، پالس مثبت برای کشاورزی تجاری ایران خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما در کشور حدود ۱۶ میلیون تن سیلوی خالی داریم که می‌تواند در این مبادلات به قزاقستان کمک کند.

ساداتی نژاد، به تشکیل کمیته مشترک تجاری کشاورزی تاکید کرد و گفت: معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نماینده وزارتخانه در این کمیته مشترک خواهد بود.

وی در رابطه با ترانزیت گندم و جو عنوان کرد: در استان‌های شمالی ایران به گندم و جو نیازمندیم و باید آن را از جنوب به شمال منتقل کنیم که قزاقستان می‌تواند گندم و جو را برای شمال ایران تامین می‌کند و از طریق سواپ، ما معادل آن را در جنوب برای قزاقستان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس توافقات هفدهمین کمیسیون مشترک، لغو ویزای ۱۴ روزه تجار، گردشگران و رانندگان ایرانی به قزاقستان عملی شده است، خاطرنشان کرد: از ۲۰ آبان ۱۴۰۱ لغو ویزای ایران هم برای قزاقستان عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز در حال احداث ۵ هاب مرزی هستیم و آماده پذیرایی از تجار ایرانی برای سرمایه گذاری در قزاقستان خواهیم بود، عنوان کرد: می‌توانیم اراضی شهر خاربز در مرز چین را برای کشت فراسرزمینی به سرمایه‌گذاران ایرانی اختصاص دهیم که ۶۳۰ هزار هکتار است و جای توسعه بسیاری دارد. در این مرز مراوده آزاد بین قزاقستان و چین وجود دارد.

در ادامه این جلسه، «سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان اظهار کرد: در شهر سمرقند و در دیدار دو رئیس جمهور دستورات ویژه برای همکاری‌ها داده شده است و پس از آن بحث و گفتگوهای بسیاری با همکاران ایرانی انجام داده‌ایم.

به گزارش روز سه‌شنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی نژاد» در دیدار با «سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان و هیات همراه در وزارت جهاد کشاورزی ضمن عرض تبریک روز ملی قزاقستان ابراز امیدواری کرد: با این جلسات و دیدارها شاهد گسترش روابط علمی و تجاری بین دو کشور باشیم.

ژورمانگارین خاطرنشان کرد: ایران در خصوص بازارهای کشورهای خاورمیانه، هند، پاکستان و آسیای میانه اطلاعات خوبی دارد و این کشورها مورد علاقه ما برای صادرات هستند.

ساداتی نژاد ادامه داد: سفر نخست وزیر قزاقستان به ایران با دعوت رئیس جمهور ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.

وزیر تجارت قزاقستان با اشاره به اینکه برای برداشتن ویزا آمادگی داریم الزامات صدور ویزا برای تجار، رانندگان و بازدیدکنندگان را لغو کنیم که توافقات را در چارچوب جلسه آتی کمیسیون مشترک انجام دهیم، گفت: در حال حاضر دست‌اندرکاران بخش لجستیک ما در تلاش هستند تمام موانع ترانزیت از طرف جمهوری خلق چین به ایران را برطرف کنند؛ نقشه راه مشترک ما در ژانویه این خواهد بود تا تمام موانع و مشکلات در حوزه ترانزیت را برچینیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما مسایل مالی و بانکی است و یک هیات از بانک مرکزی ایران برای مذاکره به قزاقستان می‌آید تا این مسئله را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه موضوع مهم تسویه حساب بین صادرکنندگان کالاها است، ادامه داد: زمان بر بودن آن باعث چالش در تجارت می‌شود؛ در ۶ ماه آینده آمادگی داریم تا کریدور صادراتی خود را افتتاح کنیم و در تجارت می‌توانیم فاینانس تجاری را برای شرکای تجاری ایرانی خود ایجاد کنیم.

ژورمانگارین با بیان اینکه تجارت ارتباط مستقیم با لجستیک دارد که به خوبی پیش می‌رود، گفت: تعرفه‌های ترانزیتی خود را پس از جلسه با وزارت حمل و نقل ایران کاهش داده‌ایم.

وی ادامه داد: واردات، صادرات و ترانزیت با ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است، برای آغاز کار در بندرعباس به حمایت ایران نیاز داریم و شرکت صادرات و واردات مشترک با ایران می‌تواند راهگشا باشد.

ژورمانگارین در رابطه با صادرات برق گفت: در زمینه صادرات برق مابین ایران، ترکمنستان و قزاقستان افق روشنی وجود دارد و می‌تواند تبادل مفیدی باشد، همچنین سوآپ نفت به‌زودی انجام خواهد شد و این مسئله در حال بررسی است.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های ترانزیتی ایران و قزاقستان تا ۱۰ میلیون تن امکان ارتقا دارد، گفت: در سند امضا شده در کمیسیون اقتصادی مشترک از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در بندر آزاد انزلی برای ایجاد دو مرکز بسته‌بندی کشاورزی و واحدهای تولیدی برای صادرات به کشورهای خلیج فارس سرمایه گذاری کنند.

احداث ترمینال تجاری قزاقستان در بندر شهید رجایی