اخبار

مبارزه علمی با آفت درختان بلوط زاگرس در فارس ادامه دارد

پروانه برگ خوار سفید بلوط جنگل‌های زاگرس بعد از گرمای زودهنگام اسفندماه گذشته از ابتدای سال ۱۴۰۱ از میان جنگل‌های زاگرس سر در آورد و رفته رفته به دامن منابع طبیعی زاگرس در استان‌های فارس،خوزستان کهگیلویه و بویر احمد افتاد و در حال حاضر این آفت به بیش از ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در این سه استان هجوم آورده است.
پیش از این، سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از جنگلهای آسیب دیده از آفت پروانه سفید برگخوار بلوط، مقابله با این آفت را از اولویت های مهم دولت دانست و گفت:۵٠ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای مقابله با آفت پروانه برگخوار درختان بلوط زاگرس اختصاص یافت.
ذبیح الله اعظمی افزود: طی بررسی های انجام گرفته در  منطقه دشمن زیاری اثری از آفت پروانه برگخوار بلوط مشاهده نشد اما درگیری و خسارتهای این آفت در مناطق جنگلی شهرستان رستمِ استان فارس و باشت استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر مشاهده شده که این مسئله بیانگر این است که آفت همچنان در این مناطق فعال بوده و می بایست تا مهار کامل آن مطالعات و اقدامات همزمان ادامه یابد.
اعظمی ضمن تاکید بر تقدم این موضوع و اهمیت نظارت درون دستگاهی افزود: مواردی از جمله خشکسالی و گرمایش زمین، کمبود بارندگی ها، کشت زیر اشکوب جنگل و چرای بی رویه دام از جمله عوامل طغیان و شیوع این آفت است که این مهم نیازمند بررسی و مدیریت بیشتر است.
 سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن قدردانی از مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل منابع طبیعی فارس در راستای پیشگیری و مقابله با این آفت جنگلی تصریح کرد: در مناطقی که درختان با مایع “بی تی” محلول پاشی شده بودند، لاروهای آفت با تغذیه از این باکتری بطور کامل از بین رفته و اثری از آنها مشاهده نشد.
 وی از اختصاص اعتبار اولیه دولت به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای مهار کامل این آفت در مناطق جنگلی استان خبر داد و گفت: بحث مقابله با آفت برگخوار بلوط همانند دیگر آفت های جنگلی نظیر ملخ و سن مهم است و باید با برنامه ریزی بلند مدت تا دستیابی به نتایج مطلوب و مهار کامل این آفت تلاش شود.



منبع اخبار

منصور رضایی سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط در استان فارس اظهار کرد: اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است؛ تعاملات بسیار خوبی با مراکز علمی صورت گرفته و کارگروه‌هایی در استان تشکیل شده که به بازدیدهای متفاوتی از جنگل‌های بلوط منجر شده است.
وی با بیان اینکه شهرستان رستم کانون اصلی آلودگی در استان فارس محسوب می‌شود،گفت: کانون اصلی شکل‌گیری این آلودگی جنگل‌های بلوط در استان کهگیلویه و بویر احمد است که متأسفانه به بخشی از شهرستان رستم در غرب استان فارس هم سرایت کرده است و امیدواریم بتوانیم با اقدامات علمی و فنی از گسترش این آفت در دیگر مناطق جنگل‌های بلوط استان فارس جلوگیری کنیم.

مبارزه علمی با آفت درختان بلوط زاگرس در فارس ادامه دارد

در این بازدید که با حضور معاونان اداره کل منابع طبیعی استان فارس صورت گرفت، گزارشی از فعالیت‌های خبرگزاری ملی مجله خبری کشاورزی در عرصه اطلاع رسانی ارائه شد.

تقویت مناسبات با رسانه
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود، نقش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در صیانت از میراث آیندگان را یادآور شد و با تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های رسانه‌ای در این راستا اظهار داشت: طبق فرمایشات امام‌ راحل در زمان جنگ، سلاح تبلیغات برّنده‌تر از سلاح جنگ است. ایشان فرمودند که فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود.
رضایی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی متولی صیانت از منابع طبیعی کشور به شمار می‌رود، گفت: حفاظت، احیا و بهره‌برداری از منابع طبیعی از جمله آب، خاک و پوشش گیاهی تکلیفی است که به عهده این سازمان گذاشته شده است. با توجه به وسیع بودن دامنه کاری این سازمان می‌توان گفت بیش از ۸۵درصد از عرصه کشور توسط این سازمان مدیریت می‌شود.
وی با بیان اینکه از ۱۲ میلیون هکتار مساحت استان فارس، حدود ۱۰میلیون هکتار زیر نظر اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مدیریت می‌شود، گفت: در عرصه منابع طبیعی با مشکل اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در این حوزه مواجه هستیم.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اعتقاد به اینکه رسانه‌ها نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی دارند، گفت: اعتقاد ما براین است که همه چیز باید از دروازه فرهنگ عبور کند اگر بتوانیم با نقایصی که وجود دارد کار فرهنگ‌سازی را توسط رسانه‌ها انجام دهیم می‌توانیم  در حفاظت از آب و خاک و پوشش گیاهی موفق‌تر عمل کنیم. بنابراین نیاز به ارتباط بهتر و مؤثرتر با اصحاب رسانه داریم.

نقشه‌برداری از مناطق آلوده
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس افزود: عملیات نقشه‌برداری و شناسایی مناطق آلوده به این آفت در حال اجراست تا اقدامات لازم جهت تضعیف این آفات صورت بگیرد و از بروز خسارات بیشتر در عرصه جنگلی جلوگیری شود.