اخبار

مراحل کاشت،داشت،برداشت برنج لنجان

در صورت برداشت با کمباین، زمین باید کاملا خشک باشد تا در حرکت کمباین جهت برداشت مشکلی بوجود نیاید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از برداشت شلتوک برنج در 22 هزار و 425 هکتار معادل 93 درصد شالیزارهای این شهرستان خبر داد. بذر باید خوب ، دارای قوه نامیه بالا و سنگین باشد و این بذر را در جای خشک و مناسبی نگه داری بطوریکه حشرات ، موش ها ، پرندگان و …. استفاده ازاین بذر در استان های شمالی 2 تا 5 فروردین ماه آغاز می گردد.برای انتخاب بذر باید آن را با آب نمک بررسی کرد تا بذرهای خوب از بذرهای ضعیف و بذور علفهای هرز جداشود.

در ماشین های نوع اصطکاکی برنج تحت فشار زیاد و سرکت کم در محفظه سفید کن حرکت می کند و در اثر این عمل دانه های برنج با یکدیگر و یا سطوح داخلی سفید کن، سفید می شود. در واقع عمل سفید کنی دانه ها بر اساس مالش دانه ها به یکدیگر صورت می گیرد. ولی در نوع سایشی، عمل سفید کردن دانه ها در اثر سایش دانه ها به سطوح قسمت مخروطی و صفحه مشبک در زمان کم صورت می گیرد. فرایند حرارتی مرطوب شلتوک که در زبان انگلیسی بنام پاربولینگ خوانده شده بصورت سیستمی ابتدایی در مشرق زمین متداول و امروزه نیز به همان شکل قبلی یا در برخی از کشورهای پیشرفته به روش های مدرن مطرح میگردد. نیم جوش یا نیم پز کردن شلتوک برنج طی سه مرحله اساسی به شرح ذیل انجام می گردد. در این روش شالی قبل از ورود به سیستم و ماشین آلات تبدیل برنج در مجاور بخار آب و یا آب جوش خیسانده می شود.

شرکت در نمایشگاه دستاوردهای جهادی(1400/11/

برخی از کشاورزان محصولات خود را با دروگر و برخی دیگر نیز آن را با کمباین مخصوص برنج درو می‌کنند. در ادامه به بررسی این دو روش و معایب و مزایای آن‌ها می پردازیم. پس از agriculture-na.ir به صورت دستی دو روش برای خرمن کوبی آن موجود است، در روش اول عده‌ای از برنج کاران شالی های برداشت شده خود را در یک بخش از مزرعه جمع آوری کرده و در همان جا به وسیله خرمن کوب های موجود به خرمن کوبی آن‌ها می پردازند. با این وجود نمی‌توان به قطع گفت که کدام روش مناسب تر است چرا که بهترین روش برداشت در هر مزرعه‌ای با توجه به شرایط فیزیکی و کشاورزی و خاک خود در زمان کاشت و برداشت محصول تعیین می شود.

یک بذر خوب دارای اندازه کامل و یکنواخت است و بیشتر از 80% جوانه زنی با قدرت نشا عالی دارد. بذری که برای کاشت و زمان برداشت برنج انتخاب می شود باید سازگاری زیادی با محیط داشته باشد. طبق تحقیقاتی که در این زمینه شده نشان می دهد که برداشت غیر مستقیم در مقایسه با برداشت مستقیم که توسط کمباین انجام می شود به میزان 60% احتمال ضایعات کیفی را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود فاصله بین برداشت تا خرمنکوبی را کاهش دهید و در سریع ترین زمان ممکن آن را انجام دهید.

برداشت ۱۰۰ درصدی برنج کشت اول در مازندران

در این سیستم عمل اختلاط در هنگام تخلیه و انتقال از خشک کن صورت می گیرد. خشک کن های بستر ثابت در ابعاد و ظرفیت های مختلف ساخته می شوند. خشک کن های با ظرفیت کم (1 تا 2 تن) معمولاً در واحدهای کوچک استفاده می شوند. عمق شلتوک در آنها معمولاً بین 6/0 تا 2/1 متر متغیر می باشد. عملیات خشک کردن می تواند در مدت زمان کوتاه (چند ساعت) یا طولانی (بالغ بر 24 ساعت) انجام شود.

کاهش قیمت برنج ایرانی با ورود محصول جدید به بازار