اخبار

مطالبات گندمکاران استان اردبیل پرداخت شد

نوبخت با اشاره به فعالیت ۴۴ مرکز خرید گندم در استان گفت: این مراکز شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای بخش خصوصی و مباشر جهت خرید محصول گندم در استان اردبیل بوده که از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز و آماده شده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

علی نوبخت روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار مجله خبری کشاورزی با اعلام این خبر اظهار کرد: ۱۰ هزار و ۶۷ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان گندمکار استان اردبیل به تعویق افتاده بود که با پیگیری‌های به عمل آمده همه این مطالبات به حساب گندمکاران استان واریز شد.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل افزود: از ۱۷ خرداد ماه خرید گندم در مراکز خرید استان شروع شده و تاکنون ۲۳۳هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش از ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل، ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار اراضی دیم محسوب می‌شود.

وی  خاطرنشان کرد: با پیگیریهای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار اردبیل،معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی دولتی ۲۶هزار و ۹۰۰میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم در مراحل مختلف به گندمکاران پرداخت شده است.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.



منبع اخبار

به گزارش مجله خبری کشاورزی، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.